معجزه گفت و گو(قسمت اول)

لازم نیست شما مثل شوهرتان فکر کنید یا عمل نمایید، فقط باید هنگامی که با او صحبت می‌کنید، از زبان خودش استفاده کنید. در بسیاری از مواقع اختلافات میان زن و شوهر از تفاوت زبانی و راه نیافتن به دنیای یکدیگر سرچشمه می‌گیرد
پنجشنبه، 5 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معجزه گفت و گو(قسمت اول)

فرهنگ لغت همسرتان را یاد بگیرید تا گفتگوی موفقی داشته باشید
 

لازم نیست شما مثل شوهرتان فکر کنید یا عمل نمایید، فقط باید هنگامی که با او صحبت می‌کنید، از زبان خودش استفاده کنید. در بسیاری از مواقع اختلافات میان زن و شوهر از تفاوت زبانی و راه نیافتن به دنیای یکدیگر سرچشمه می‌گیرد

تعداد کلمات: 1320 /تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

 
معجزه گفت و گو(قسمت اول)
 

گفت‌وگوی شیرین

شوهر ما نزدیک‌ترین فرد زندگی ماست. بیشتر اوقات‌مان در کنار او سپری می‌شود و یکی از کسانی است که بیشترین گفتگو را در طول روز با او داریم. اما ممکن است خیلی از ما از گفتگوهای خود با شوهرمان راضی نباشیم یا اغلب گفتگوهایی که آغاز می‌کنیم با ناراحتی یا دلخوری نیمه کاره بمانند. داشتن یک گفتگوی لذت‌بخش با شریک زندگی، کار چندان سختی نیست، فقط کافی است با زبان آن‌ها آشنا شویم. اگر شما فقط به زبان فارسی صحبت کنید و بعد به یک کشور اروپایی مثل فرانسه بروید قطعاً نمی‌توانید هیچ ارتباطی با افراد آنجا برقرار کنید. چون فرانسوی‌ها زبان شما را نمی‌فهمند. اما کافی است یک فرهنگ لغت ساده و کوچک بخرید تا به شما نشان دهد چطور لغات و عبارات مهم زبان دیگر را به کار ببرید. در این صورت شما قادر خواهید بود ارتباط خوبی با فرانسوی‌ها برقرار کرده و به خواسته‌هایتان برسید. به همین شکل برای موفق بودن در ارتباط با همسرتان هم شما باید قادر باشید به دو زبان صحبت کنید. زبان مردان و زبان زنان. لازم نیست شما مثل شوهرتان فکر کنید یا عمل نمایید، فقط باید هنگامی که با او صحبت می‌کنید، از زبان خودش استفاده کنید. در بسیاری از مواقع اختلافات میان زن و شوهر از تفاوت زبانی و راه نیافتن به دنیای یکدیگر سرچشمه می‌گیرد. اختلافی که با یک فرهنگ لغت کوچک مثل این فصل به راحتی حل شدنی است.
 

تفاوت‌های مردان و زنان در گفت‌وگو

 

اول: مردها هدف‌گرا هستند و زنان فرایندگرا

هنگام گفت‌وگو مردها باید یک مرکز توجه در ذهن خود داشته باشند. آن‌ها دوست دارند بدانند هدف بحث چیست و می‌خواهید به کجا برسید. همچنین ترجیح می‌دهند فکر و احساس خود را تنها موقعی انتقال دهند که پاسخ یا راه‌حل را می‌دانند. آن‌ها عمل فکر کردن را در سکوت انجام می‌دهند. وقتی مردی شروع به صحبت می‌کند قبلاً کلمات و هدف خود را در ذهن پرورانده است و می‌داند درباره چه موضوعی قصد صحبت دارد. در حالی که ما در تقاضای خود برای گفت‌وگو خیلی بی‌حد و مرز عمل می‌کنیم. مثلاً می‌گوییم: بیا با هم صحبت کنیم! در حالی که او می‌خواهد بداند درباره چه موضوعی باید گفتگو کنید و از این صحبت چه می‌خواهید. اگر با چنین تقاضایی از طرف همسرتان روبه‌رو شوید احتمالاً جا می‌خورید و اعتراض می‌کنید که مگر قرار است یک مباحثه علمی انجام دهیم که باید برایش موضوع و نتیجه تعریف کنیم!؟ مطمئناً او این منظور را ندارد اما به طور ذاتی باید با موضوع صحبت آشنا باشد تا حس راحتی بیشتری داشته باشد و احساس کند روی بحث کنترل و تسلط دارد. در حالی که ما زن‌ها روزانه دقایق بسیاری را با دوستان، همکاران و خانواده خود بدون موضوع و هدف خاصی صحبت می‌کنیم و از گفتگوی خود هم لذت می‌بریم، صحبت کردن پراکنده برای یک مرد مثل وارد شدن در یک بازی است که قواعد آن را نمی‌داند و این برایش آزاردهنده است.
یک جامعه‌شناس با مطالعه و بررسی گفتگوی زنان و مردان، به این نتیجه رسید که وقتی مردی صحبت را آغاز می‌کند به احتمال 96 درصد موضوع ادامه پیدا کرده و به یک بحث کامل تبدیل می‌شود. اما زمانی که یک زن سر صحبت را باز می‌کند تنها در 36 درصد موارد، نتیجه‌ای از گفتگویش حاصل می‌شود و مرد به ندرت تلاش می‌کند در این گفتگو شرکت کند.
 

دوم: راه‌حل‌هایی متفاوت برای حل مشکلات

نحوه رویارویی زنان و مردان با استرس متفاوت است. وقتی یک مرد ناراحت می‌شود، هرگز دوست ندارد درباره آنچه موجب ناراحتی او شده صحبت کند. مگر اینکه آن گفتگو برای حل مشکلش ضروری باشد یا طرف مقابل بتواند راه‌حل‌های سازنده‌ای به او ارائه دهد. در عوض او خیلی ساکت می‌شود و در لاک خود فرو می‌رود. مهم‌ترین نیاز یک مرد در این مواقع تنهایی و آرامش است. در این حالت او تمام افکارش را متوجه حل مشکل می‌کند یا برای فراموش کردن موقتی فشارهای روانی‌اش، به سرگرمی‌هایی که انرژی زیادی لازم ندارند مثل روزنامه خواندن یا تماشای فوتبال می‌پردازد. در حالی که هنگام مواجهه با استرس یا ناراحتی‌های شدید بهترین قرص آرامشی که می‌توان برای زنان تجویز کرد صحبت کردن است. در این حالت او دنبال کسی می‌گردد که به او اعتماد داشته باشد و آن گاه به تفصیل، ناراحتی‌هایش را با او در میان می‌گذارد تا تخلیه شود. کاملاً مشخص است که زن و شوهرها به دلیل آگاهی نداشتن از این تفاوت مهم هنگام ناراحتی دیگری، چه رفتاری را از خود نشان می‌دهند:
وقتی یک زن برای فرار از مشکلات و به دست آوردن آرامش شروع به صحبت با شوهرش می‌کند مرد بی‌آنکه بداند تنها چیزی که همسرش در این زمان می‌خواهد این است که با او همدردی کرده و شنونده خوبی باشد، شروع به نصیحت می‌کند یا راه‌حل ارائه می‌دهد. چیزی که زن‌ها را کلافه کرده و از ادامه گفتگو دلسرد می‌کند. همچنین هنگامی که زنی با ناراحتی و استرس شوهرش مواجه می‌شود و کناره‌گیری او را که به خاطر فشارهای روانی است می‌بیند، به جای درک موضوع و فراهم کردن محیطی آرام و بدون تنش، چه از سر دلسوزی و چه به خاطر آزردگی ناشی از بی‌توجهی مرد، تمام تلاشش را می‌کند که او را از لاک خودش بیرون آورده و به حرف بکشاند. چیزی که بیش از قبل، مرد را مستأصل کرده و ذهنش را آشفته می‌سازد.
 

سوم: زن‌ها مایلند با تأکید صحبت کنند

زن‌ها کلمات مبالغه‌آمیز یا تشدیدکننده را بیشتر از مردها چاشنی گفت‌وگوهای‌شان می‌کنند: «جدی؟»، «راست می‌گویی؟»، «باورم نمی‌شود!» همین‌طور «خیلی»، «همیشه»، «هرگز» و«هیچ وقت» نیز فراوانی بیشتری در گفتگوهای زنان دارد. کتابی که در نظر مرد «عالی» است، قطعاً در نظر زن «بی‌نظیر» است. مردها هنگام صحبت واقع‌گراتر از زن‌ها هستند. آن‌ها متوجه این تفاوت نیستند و لذا گمان می‌کنند همه قیدهای صحبت همسرشان عین واقع است. وقتی زنی بعد از یک مشاجره می‌گوید «دیگر نمی‌توانم این زندگی را تحمل کنم» این حرف برایش حکم آرام‌بخشی را دارد که حتی یک درصد آن را هم واقعی نمی‌داند اما مرد با شنیدن این جمله از زبان زنش گمان می‌کند او به طور جدی به طلاق فکر می‌کند!
 

تمرین کنیم:

1 ـ وقتی می‌خواهید با شوهرتان صحبت کنید به او برنامه کار بدهید. یعنی بگویید دوست دارید دقیقاً درباره چه چیزی صحبت کنید، می‌خواهید به چه هدفی برسید و از او چه انتظاری دارید. این‌گونه او احساس راحتی بیشتری برای صحبت کرده و مشتاقانه وارد گفتگو با شما می‌شود.
2 ـ تفاوت شماره دو را برای شوهرتان توضیح دهید. صادقانه به او بگویید که وقتی سر صحبت را با او باز می‌کنید بیشتر از اینکه دنبال راه‌حل باشید دوست دارید به حرف‌هایتان گوش داده و با شما همدردی کند. از نصیحت‌هایش تشکر کنید اما این نکته را هم یادآور شوید که اغلب به دنبال پیدا کردن راه‌حل نیستید. فقط می‌خواهید احساس‌تان را بیان کنید و دوست دارید او شما را همراهی کند.
3 ـ زمانی که شوهرتان ناراحت است یا در موقعیت تنش‌زا قرار گرفته بگذارید به حال خود باشد. درباره مشکلاتش پرس‌وجو نکنید. تا می‌توانید با حس کنجکاوی‌تان مبارزه کرده و او را به حرف نکشانید. به کارش کاری نداشته باشید. تنها کمکی که این زمان از دست شما برمی‌آید این است که محیط خانه را بیش از قبل مهیا و آماده سازید. به نیازهای همسرتان توجه کرده و فوری آن‌ها را آماده کنید. برای مدتی از مطرح کردن سایر مسائل هم خودداری کنید. اجازه دهید در آرامشی که برایش فراهم کرده‌اید مشکلاتش را حل کند. مطمئن باشید بعد از گذشت این زمان او قدردان شما بوده و خودش همه چیز را برایتان توضیح می‌دهد.
4 ـ با صحبت درباره تفاوت سوم زنان و مردان، هنگام گفتگو برایش شرح دهید که عبارات و لغات، در نظر شما دقیقاً به معنایی که او فکر می‌کند، نیستند. علاوه بر این سعی کنید با تمرین در حالات مختلف، از میزان مبالغه در کلماتتان بکاهید.
ادامه دارد...
 
بیشتر بخوانید:
* چگونه با همسرمان رابطه خوب و موفقی داشته باشیم؟(قسمت اول)
* مذاکره در خانواده با چند راهکار موثر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.