همسران و اختلاف نظر

اختلافات جزئی و کلی در اکثر خانواده ها بین زن و شوهر امری طبیعی است، و در حقیقت یکنواختی در زندگی را که عامل برخی از گرفتاری های خانوادگی است از بین می برد.
سه‌شنبه، 10 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همسران و اختلاف نظر
وجود تفاوت ها بین زنان و مردان یکی از شگفتی های آفرینش است.
 
اختلافات جزئی و کلی در اکثر خانواده ها بین زن و شوهر امری طبیعی است، و در حقیقت یکنواختی در زندگی را که عامل برخی از گرفتاری های خانوادگی است از بین می برد.

تعداد کلمات 710 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

همسران و اختلاف نظر

پیش ‏بینی تنش

اصل وجود تفاوت و اختلاف­ نظر بین زن و شوهر طبیعی است؛ زیرا به­هرحال آنها از دو جنس مختلفند و از نظر احساس، عواطف و ویژگی­های دیگر با هم تفاوت­هایی دارند. پس باید از ابتدای زندگی مشترک این پیش­بینی را داشته باشیم که برخلاف تفاهم­های پیش از ازدواج، در جریان زندگی مسائلی پیش می­آید که نظر ما یکی نخواهد بود و دچار تنش­هایی خواهیم شد که با صبر و گذشت می­توانیم از آنها عبور کنیم.
در برخی از نشست­ها، وقتی همسران متوجه می­شوند که وجود اختلاف نظر میان آنها طبیعی است و تا چه حد، زوج­های دیگر نیز با چنین مسائلی روبه­رو هستند، دچار شگفتی شده و تا اندازه­ای آسوده خاطر می­شوند. اما نکته­ مهم این است که نباید با بروز نخستین مسائل و اختلاف­ها، شتاب­زده تصمیم­گیری کنیم و از همان ابتدا، سراغ آخرین راه و به عبارتی جدایی، برویم.
طریق عشق پرآشوب و فتنه است اى دل       بیفتد آن­که در این راه با شتاب رود

پاک کردن صورت مسئله

با تأسف امروزه برخی از همسران برای رهایی از مسائل موجود زندگی مشترک، با بروز کوچک­ترین اختلاف با همسر، به جای تلاش برای حل آن و تحمل برخی مسائل و کمبودها در زندگی، نخستین و بهترین راه حل را جدایی می­دانند.
ترسم کزین چمن، نبرى آستین گل      کز گلشنش، تحمّل خارى نمى‌کنى (1)
طبق آمارهای موجود، حدود نیمی از طلاق­ها، در پنج سال اول ازدواج اتفاق می­ا­فتد و تأسف­انگیزتر اینکه، درصد قابل توجهی از این جدایی­ها در نخستین سال ازدواج رخ می­دهد و این بیش از همه، هشداری برای زوج­های جوان است که عجولانه تصمیم­گیری نکنند. خداوند متعال در قرآن می­فرماید:«با همسرانتان به نیکى معاشرت کنید و اگر ایشان را نمى‏پسندید، باید بدانید بسا چیزى را ناپسند مى‏دارید و خداوند در آن خیر بسیار نهاده است».       
در طریقت هر چه پیش سالک آید، خیر اوست در صِراط مستقیم اى دل، کسى گمراه نیست

خیر بسیار در زندگی مشترک

منظور از «خیر بسیار» می­تواند این باشد که با گذشت زمان، ممکن است مسائل موجود بین شما و همسرتان برطرف و کدورت­ها به الفت و مهربانی تبدیل شود. پس کسانی که تازه ازدواج کرده­اند و مسائلی هم در زندگی مشترک دارند، عجله نکنند؛ زیرا این امکان وجود دارد که پس از مدتی این مسائل برطرف شود. همچنین می­تواند منظور از «خیر بسیار»، فرزندان صالح باشند.
همسران و اختلاف نظر
  

تفاوتها و احساس پریشانی

در هرصورت، برخی زوج­ها در مورد تفاوت­ها احساس پریشانی می­کنند. آنها می­گویند:«نمی­دانم چطور ما با هم سر می­کنیم؟ ما از زمین تا آسمان با هم فرق داریم». تفاوت­های موجود بین همسران مشکلی در زندگی زناشویی ایجاد نمی­کند. در حقیقت، باید مفید هم باشد. وقتی دیدگاه همسرتان در چگونگی چیدن وسایل منزل، مسافرت، گذراندن روزهای تعطیل، پول درآوردن و...، با شما فرق می­کند، این موضوع سبب غنای شما و گسترده­تر شدن دیدگاه­ شما می­شود. اکنون دیگر در دنیای خودساخته محصور نیستید؛ مجبور می­شوید به پیشنهادهای انسان دیگری، گوش کنید و واکنش نشان دهید؛ احساس­ها و عقاید وی را در مورد موضوع­هایی در نظر بگیرید که یقین دارید حق با شماست.

پذیرفتن تفاوتها

زمانی­که زن و شوهر بتوانند به یکدیگر احترام بگذارند و تفاوت­های یکدیگر را بپذیرند، بی­درنگ جوانه­های عشق، امکانی برای شکفتن پیدا می­کنند. گذشته از این، توانایی زن و مرد در پذیرفتن و تحمل تفاوت­ها، نشانه بلوغ فکری آنهاست. کودکان تمایل دارند دیگران، موافق آنها باشند. زوج­های ناپخته نیز چنین­اند. وقتی زن مسئله را آن­طور که شوهر می­خواهد، نمی­بیند، شوهر کج­خلق می­شود و زنش را «خودخواه» می­خواند یا زن، وقتی نظر و انتخاب شوهرش برخلاف نظر و انتخاب او باشد، ناامید و خشمگین می­شود و ابراز می­کند که دیگر هرگز نمی­خواهم چشمم به چشمش بیفتد. چنین زوج­هایی در معرض شکار مزاحم­هایی قرار می­گیرند که با آنها توافق دارند. آنها افرادی را پیدا می­کنند که موافق عقایدشان باشند و نقاط ضعف همسرشان را قبول داشته باشند.
 
بیشتر بخوانید : توجه به تفاوت های زن و مرد
 
1. «از آن مى‌ترسم که نتوانى در چمن عشق، آستین خود را از گل انباشته و با خود ببرى؛ زیرا تحمل خارِ نهال گل را ندارى».(آستین گل: یک آستین گل، یک آستین پر از گل). شرح جلالى بر حافظ، ج‌4، ص 2527.
2. نساء: آیه 19.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.