چگونه می توان خشم و عصبانیت را کنترل کرد؟

آیا وقتی که احساس عصبانیت میکنید، تمایل دارید که فریاد بزنید؟ اگر چنین است، احتمالا متوجه شده اید که این عادت به فریاد کشیدن در موقع عصبانیت، روابط شما با دیگران را تخریب کرده و هیچ کمکی به شما برای ینکه حالتات بهتر شود و مسیرتان را هموار کند نخواهد کرد.
پنجشنبه، 26 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه می توان خشم و عصبانیت را کنترل کرد؟
برای کنترل خشم و فرار از عواقب آن بایستی تکنیک های کنترل خشم را بیاموزیم
 
آیا وقتی که احساس عصبانیت میکنید، تمایل دارید که فریاد بزنید؟ اگر چنین است، احتمالا متوجه شده اید که این عادت به فریاد کشیدن در موقع عصبانیت، روابط شما با دیگران را تخریب کرده و هیچ کمکی به شما برای ینکه حالتات بهتر شود و مسیرتان را هموار کند نخواهد کرد.

تعداد کلمات 576 / تخمین زمان معالعه 3 دقیقه

کنترل خشم

آیا وقتی که احساس عصبانیت می کنید ، تمایل دارید که فریاد بزنید؟

اگر چنین است، احتمالا متوجه شده اید که این عادت به فریاد کشیدن در موقع عصبانیت، روابط شما با دیگران را تخریب کرده و هیچ کمکی به شما برای ینکه حالتات بهتر شود و مسیرتان را هموار کند نخواهد کرد.برای اینکه بتوانید خشم و ناراحتی تان را کنترل نمایید لازم است که یک سری اصول ابتدایی از نقاشیکردن و نوشتن کلمات و احساساتتان روی تخته و قواعدی که بطور اصولی و بلند مدت هیجانات شما را کنترل و ارام می نماید بهره ببرید و نیاز خود را بصورت منطقی و معقول مطرح نمایید.در ادامه راهکارهایی در این رابطه خدمتتان تقدیم میشود.
 
1- وقتی که متوجه شدید عصبانی هستید و صدایتان بیش از حد بلند شده است، ودر همان لحظه توقف کنید و قبل از اینکه عصبانیت و خشمتان  را با داد و فریاد تخلیه کنید،لحظه ای از خود بپرسید که من چی تو فکرم میگذره و  بهترین بیان و بهترین روشی که میشه این حرف و خواسته خودمو مطرح کنم چی هس؟ یاد بگیرید و تمرین کنید که قبل از عصبانیت چند لحظه توفق و مکث داشته باشید،تا مواقعی که عصبانی میشوید به حرف ها و کلماتی که می گویید توجه کافی داشته و مراقب روابط خود بوده تا بعد از عصبانیت پشیمان نشوید.
 
2 - نفس عمیقی بکشید تا خشم خود را تسکین دهید. تنفس عمیق واکنش های آرام را تقویت می کند،پس از چند بار تنفس، احساس آرامش  و کنترل بیشتری خواهید داشت. برای شمارش هر تنفس،لازم است که ابتدا نفس را از طریق بینی خود بکشید، آن را نگه دارید، سپس آنرا از دهان خود بتدریج آزاد کنید. تا زمانی که تنش روحی تان از بین می رود، این روش را تکرار کنید.
 
3- شمارش تا 10 هنگام عصبانیت،به آرام شدن ذهن شما و فاصله گرفتنتان از موقعیت خشم کمک می کند  و به شما اجازه می دهد بر روی چیز دیگری تمرکز کنید. برای انجام این تکنیک از شمارش یک تا ده شروع کنید و حتی شمارش تا 100 را کار کنید تا بتوانید کنترل احساسات خود را دوباره به دست آورید. بسته به شرایط و موقعیت خودتان شما، می توانید این تکنیک و تعداد شمارش را راحت تر و متفاوت تر حساب بکنید تا به آرامش برسید.
 
4- هوای آزاد و فضای بازی به دست آورید و محیط و موقعیت عصبانیت را برای چند دقیقه ترک کرده و در اطراف محیط مورد نظر پیاده روی نمایید. بودن در طبیعت می تواند به شما کمک کند تا ذهن خود را پاک و آرام کنید و بتوانید با خشم خود با شیوه ای مناسب تر مقابله کنید. به طرف مقابل هم بگویید  که قصد دارید هوای تازه ای را دریافت کنید و از این طریق هرچه زودتر بحث را بپایان برسانید.
 
5- از طریق حرکات کششی تنش زدایی کنید. از وقت آزاد خود برای آرام کردن ماهیچه هایتان استفاده کنید. در حالی که نفس های عمیق می کشید، قسمت های مختلف عضلانی بدن خود را بکشید.
 
منبع : سایت wikihow
برگردان : علیرضا محمدلو
 

بیشتر بخوانید: 
خشم و راهکارهای کنترل آن
یادداشت‌های مدیریت خشم
خشم، علل، پیامدها، راهکارها



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.