مدیریت انتظارات همسران از یکدیگر

انتظارات زن و شوهر از یک دیگر، مسئله‏ای است که بین همه همسران مشترک است، و به این شکل نیست که فقط مرد از زن توقع داشته باشد یا زن از مرد؛ بلکه بزرگ راهی دوطرفه است که هر دو باید در آن قدم بردارند؛
يکشنبه، 29 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مدیریت انتظارات همسران از یکدیگر
ازدواج پُر است از انتظارهای معقول و مناسب که زن و شوهر باید از آن اطلاع داشته باشند.
 
انتظارات زن و شوهر از یک دیگر، مسئله‏ای است که بین همه همسران مشترک است، و به این شکل نیست که فقط مرد از زن توقع داشته باشد یا زن از مرد؛ بلکه بزرگ راهی دوطرفه است که هر دو باید در آن قدم بردارند؛

تعداد کلمات 893 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
مدیریت انتظار همسران

مسئله ای همه گیر

نمی ‏توان هیچ همسری را پیدا کرد که از طرف مقابلش خواسته‏ای نداشته باشد. حتی زوج هایی که در فضای رمانتیک می‏گویند «من از تو توقعی ندارم!» باز هم در پیچ وخم های زندگی، انتظارهایی دارند که می‏خواهند به آن توجه شود. این انتظارها دوسویه است. چون خداوند برای هر دو قائل به حقوقی است که در قالب همان انتظارها باید برآورده شود. اسلام با ایجاد حقوق متقابل برای زن و مرد، برای هر کدام، جایگاهی قائل شده که داشتن توقع از شخص مقابل را در قالب حد و مرزها، صحیح و مشروع دانسته است. از طرف دیگر تفاوت زیادی که بین دنیای زنانه و مردانه وجود دارد، مسئله ای شناخته شده است و موجب میشود که انتظارات آنها از شریک زندگیشان با هم فرق کند .
 

تفاوت ها

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که زن و شوهر با دو شیوه و شرایط متفاوت تربیت شده‏اند؛ شرایط اقتصادی متفاوت، تعداد فرزندان، سلامت رابطه ی پدر و مادر و تفاوت فرهنگ و تحصیل، زمینه های پرورشی متفاوتی پدید میآورد؛ و این تفاوت ها، در دیدگاه شخصی طرفین درباره ی موضوع ها، ایده ها و موقعیت ها اثر می گذارد. همین تفاوت ها، توقع های گوناگون را پدید می آورد؛ اما این خواسته ها گاه معقول و بجاست و می تواند این رابطه را به سوی خوشبختی سوق دهد؛ یا گاه، غیرمنطقی و نابجاست و می تواند رابطه را به کشمکش و بحران بکشاند.
 

ایده آل نگر نباشید

برخی از زنان سوال می‏کنند «آیا توقعاتی که ما داریم و میخواهیم همسرمان همیشه به ما توجه و ابراز علاقه کند، آیا انتظارات اشتباهیه یا خیر؟» باید خدمت شما عرض کنم که اصل این توقعات اشتباه نیست و طبیعی هست که شما چنین انتظاراتی از همسرتان داشته باشید، شما به عنوان زن جوانی که تازه ازدواج کردید مانند همه زنان دیگر بسیار دوست دارید که همسر شما براتون وقت بذاره، ابراز علاقه کنه، باهم تفریح بروید، به شما بگه دوست دارم و...، این طبیعیه که شما چنین توقعات و انتظاراتی داشته باشید اما اینکه فکر کنید مردی پیدا میشود که همه انتظارات و توقعات همسرش رو برآورده میکند، این فکر ایده‏آل نگری است، این تنها مسئله شما نیست، بلکه زنان بسیاری هستند که گِله دارند همسرشان توجه و محبتی که آنها انتظار دارند را به آنها نمیدهد و برای آنها وقت نمی گذارد.
 

سر خورده نشوید

گاهی برخی از توقع ها، اصل آن نامعقول و نامتعارف نیست بلکه در برخی از شرایط و موقعیت ها نابجاست؛ همیشه شرایط زندگی یک نواخت نیست، بلکه فراز و نشیب های مختلف، انتظارها را هم دگرگون می سازد.
خصوصا اینکه برآورده نشدن همه توقعات شما، باعث بشود احساس کنید همسرتون رو دوست ندارید و سرخورده بشید. همانطور که شما هم تمام انتظارات شوهرتون رو برآورده نمیکنید، و نمیتونید هم برآورده کنید. از طرف دیگه اگر بیشتر انتظارات شما برآورده نشده باشه نشانه ضعف از طرف همسر شماست، و همچنین اگر شما هم بخش زیادی از انتظارات همسرتان را برآورده نکرده باشید، شما هم کوتاهی کردید.
 

باید حرکت کنید

همانطور که اشاره کردم انتظارات همسران از هم، یک بزرگراه دو طرفه است، هر یک از همسران حق طبیعی خود میدانند که سعی کنند نیاز و انتظارات خودشون را به هر طریقی که می‏توانند به دیگری دیکته کرده و تحمیل کنند. اما برای اینکه زن و شوهر به انتظاراتشون نزدیک بشوند و تا حدودی توقعات آنها برآورده شود باید هر دو نفرشون از جایگاه خود حرکت کرده و در یک نقطه ی مشترک توافق کنند. مثالا اگر شما توقع دارید همسرتان هر روز چند بار به شما زنگ بزند یا چند بار پیامک عاشقانه بدهد، و در مقابل همسر شما هم اصلا وظیفه خودش نمیداند که به شما زندگ بزند یا پیامک بدهد، باید هر دو بر یک نقطه ی میانه‏ای به توافق برسید که مثالا شوهر شما روزی یکه بار به شما زنگ بزند، یا روزی یکی پیامک عاشقانه بدهد و سه بار هم کلامی به شما ابراز محبت کند. در واقع، برای هر توقعی باید همین کار را کرد؛ برای مثال، اگر زن درباره ی انتظاری، در جایگاه هشت است و مرد در جایگاه سه، باید این مراحل را طی کنند تا انتظارات آنها به هم نزدیک شود:
  1. زوجین با هم صحبت کنند و روی یک جایگاه مشترک مثل پنج، توافق کنند.
  2. هر دو کمی تلاش کنند و به سمت موضع موافق پیش بروند، ایدئال نگر نبوده و واقع بین باشند.
  3. غر نزنند؛ زیرا اضطراب، پریشانی، ناآرامی و عصبانیت به دنبال می آورد.
  4. هر تلاشِ طرف مقابل را برای تغییر و پیشرفت، تحسین کنند.
  5. هر کس برای تغییر دیدگاه ها و برآوردن انتظارها نیاز به زمان دارد. همسرشان را تحت فشار نگذارند و به او فرصت بدهند.
نکته پایانی اینکه شما در ابتدای مسیر زندگی مشترک هستید و باید صبور و بردبار باشید و با کسب تجربه و مطالعه، بر مسائل و مشکلات زندگی مشترک غلبه کنید و زندگی خوشبخت و بالنده ای را فراهم کنید.
 
نویسنده : علی محمد صالحی
 

 بیشتر بخوانید : 
خانمها واقعاً از همسران خود چه میخواهند؟
وظایف متقابل زن و شوهر
درک کردن همسر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.