روش محاسبه سن بلوغ شرعی

دانستن مراحل رشد فرزندان، یکی از بایسته های امر تربیت است. چرا که هر دوره ای دارای ویژگی های خاص خودش هست و در این مورد لوازمی را برای امر تربیت می طلبد. یکی از این دوران بسیار مهم، دوران نوجوانی و به طور خاص دوران بلوغ است که به سن تکلیف در این دوران واقع شده است. تعیین زمان درست آن می تواند به فرزندان در امر تربیت دینی و انجام تکالیف شرعی کمک کند.
دوشنبه، 14 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
روش محاسبه سن بلوغ شرعی
 محاسبه سن بلوغ فرزندان، موجب آماده کردن ایشان برای امور عبادی ایشان است.
 
چکیده: دانستن مراحل رشد فرزندان، یکی از بایسته های امر تربیت است. چرا که هر دوره ای دارای ویژگی های خاص خودش هست و در این مورد لوازمی را برای امر تربیت می طلبد. یکی از این دوران بسیار مهم، دوران نوجوانی و به طور خاص دوران بلوغ است که به سن تکلیف در این دوران واقع شده است. تعیین زمان درست آن می تواند به فرزندان در امر تربیت دینی و انجام تکالیف شرعی کمک کند.

تعداد کلمات 618 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه 

سن بلوغ

بلوغ

بلوغ پدیده‌ای است که برای همه افراد و اندکی پس از سن هشت سالگی رخ می‌دهد. بلوغ در واقع انتقال دوران کودکی به بزرگسالی است. در این دوران، اندام‌های جنسی نوجوان رشد کرده و بدن او قدرت تولید مثل می‌یابد. این تغییرات می‌تواند برای نوجوان احساس افتخار و شادی به ارمغان بیاورد، اما گاهی اوقات هم می‌تواند او را دچار احساس سردرگمی و یا خجالت کند. 


مراحل بلوغ

مطمئناً، بسیاری از ما نشانه‌های بلوغ را می‌شناسیم (رشد موهای زائد، عادت ماهانه، تشدید بوی بدن، صدای بم در پسران، رشد سینه‌ها در دختران و غیره). اما ممکن است به طور کامل جنبه علمی تمام این تغییرات را درک نکرده باشیم. اکنون با یک مرور اجمالی به بررسی چگونگی این تغییرات می‌پردازیم.
بلوغ معمولاً پس از تولد ۸ سالگی دختران و یا پس از ۹ یا ۱۰ سالگی پسران آغاز می‌شود، یعنی زمانی که منطقه‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس شروع به انتشار هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (هورمون GnRH) می‌کند. هنگامی که هورمون     GnRH    به غده هیپوفیز می‌رسد، (غده هیپوفیز غده کوچکی در زیر مغز است که با تولید هورمون‌، غدد دیگر در سراسر بدن را کنترل می‌کند)، دو هورمون دیگر برای بلوغ موسوم به هورمون لوتئینی (LH) و هورمون محرک فولیکول (FSH) را آزاد می‌کند.

اتفاقات بعدی که در طی بلوغ برای هر دو جنس می‌افتد، عبارتند از:
پسران: هورمون‌های بلوغ از طریق جریان خون به بیضه می‌رسند و سیگنال تولید اسپرم و هورمون تستوسترون را آزاد می‌کنند.
دختران: هورمون‌های بلوغ به تخمدانها (دو اندام بیضی شکل که در سمت راست و چپ رحم قرار دارند) می‌رسند و با شروع بلوغ و آزادسازی تخمک و تولید هورمون استروژن، باعث بالغ شدن بدن دختران شده و آن‌ها را آماده بارداری می‌کند.
در همان زمان، غدد آدرنال در پسران و دختران شروع به تولید گروهی از هورمون‌ها به نام آندروژن آدرنال می‌کند. این هورمون‌ها باعث تحریک رشد موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل در هر دو جنس می‌شود.
 

محاسبه روز جشن تکلیف و روز بلوغ شرعی

میزان سن برای بلوغ شرعی را فرموده اند 9 سال تمام قمری برای دختران و 15 سال تمام قمری برای پسران.
با توجه به اینکه اکثر مردم ایران تاریخ تولد قمری خود را نمیدانند. روش دیگری برای محاسبه سن قمری ارائه میشود.
دختران: هر سال قمری با سال شمسی تقریبا 11 روز اختلاف دارد. بنابراین دخترانی که دقیقا 9 سال شمسی داشته باشند از 9 سال قمری آنها (بلوغ شرعی) 99 روز گذشته است. پس اگر تاریخ تولد در نیمه اول سال باشد کافیست 3 ماه و 6 روز کم کنیم و اگر در نیمه دوم سال باشد باید 3 ماه و 9 روز کم کنیم.
پسران: نیز 165 روز قبل از 15 سالگی خود به بلوغ میرسند. یعنی 5 ماه و 15 روز زودتر از 15 سالگی شمسی. البته توجه داشته باشید که غیر از سن قمری 15 سال شرایط دیگری نیز برای بلوغ پسران وجود دارد که اکثر پسران طبق آن شرایط زود تر از سن 15 سالگی به بلوغ میرسند (بنابراین پسران موظف هستند چندین سال قبل این شرایط را در رساله های توضیح المسائل بخوانند تا حکم شرعی خود را بدانند.)
 
نویسنده : سید حسین دهقان منشادی
 

بیشتر بخوانید : 
نگاه فقه تطبیقی به سنّ بلوغ
بلوغ در دختران
نوجوان و تکلیف
انواع بلوغ



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.