تکنیک ساندویچ چیست؟

برقراری ارتباطات میان فردی در نگاه اول ساده به نظر می­ رسد، اما در واقع مقوله حساس و پیچیده­ای است. این مقوله ظرافت­ ها و درایت­های خاص خود را می طلبد. در اینجا یکی از مهم­ترین این ظرافت­ ها را برای برقراری ارتباطات موثر به شما معرفی می کنیم.
شنبه، 26 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تکنیک ساندویچ چیست؟
برای کم کردن اثر ناخوشایند یک پیام منفی، آن را در میان دو عبارت مثبت قرار دهید.
 
چکیده : برقراری ارتباطات میان فردی در نگاه اول ساده به نظر می­رسد، اما در واقع مقوله حساس و پیچیده­ای است. این مقوله ظرافت­ها و درایت ­های خاص خود را می طلبد. در اینجا یکی از مهم­ترین این ظرافت­ها را برای برقراری ارتباطات موثر به شما معرفی می کنیم.

تعداد کلمات 445 / تخمین زمان  مطالعه 2 دقیقه

تکنیک ساندویچ

مقدمه

شما چگونه پیام یا مطلب ناراحت­کننده­ای را به کسی می­گویید؟ در هرصورت از سه دسته خارج نیستید: یا در کمال صراحت به او حمله می­کنید؛ که حتما موجب دلخوری طرف مقابل شما می­شود. یا تلاش می­کنید غیرمستقیم و در لفافه به او متذکر شوید؛ در اینجا احتمالا او گیج می­شود و دقیقا متوجه منظور شما نمی­شود. هیچ کدام از این دو روش همیشه جواب نمی دهد؛  بلکه در دراز مدت موجب اختلال در ارتباط شما با دیگران می­شود. نگران نباشید؛ روش سومی نیز وجود دارد.
 

تکنیک ساندویچ را استفاده کنید

تا به حال پیش آمده که بخواهید خبر ناخوشایند یا مطلب ناراحت کننده­ای به کسی بگویید و یا نکته‌ای منفی را به دوستی متذکر شوید ولی ندانید چگونه موضوع را عنوان کنید که کمتر ناراحت شود؟ متخصصان علوم رفتاری در این زمان تکنیک ساندویچ را پیشنهاد می دهند. برای کم کردن اثر ناخوشایند یک پیام یا خبر منفی، آن را در میان دو عبارت یا خبر مثبت قرار داده و به مخاطب عرضه کنید. به بیان دیگر «جمله مثبت، جمله منفی، جمله مثبت» به عنوان مثال می توان گفت: احمد تو دانش آموز سخت‌کوشی هستی، اگرچه نمره ریاضیت کمتر از سطح انتظاره، ولی در دروس فارسی و علوم نمرات عالی کسب کردی. و همچنین می­توان اینگونه بیان کرد: مامان، تو خیلی مهربونی، اگرچه گاهی به خاطر تذکرهای زیادت ناراحت می­شم، ولی می دونم خیلی دوستم داری.
قرار دادن جمله منفی در بین دو جمله مثبت از شدت اثر تخریبی آن کم کرده و با اشاره به نکات مثبت، فرد احساس می کند فقط نکات منفی دیده نشده، رعایت انصاف شده و به همین دلیل انگیزه بیشتری برای تغییر و بهبود شرایط خواهد داشت. این نکته مهم را به خاطر بسپارید که برای بیان نکات مثبت لازم نیست اغراق کنید یا به دروغ ویژگی مثبتی را به کسی نسبت دهید، این کار اثر معکوس خواهد گذاشت. هر کسی ویژگی های مثبت فراوانی دارد که با کمی دقت متوجه آن ها خواهید شد.

گردآوری: خانم خانم اسفندیار

منبع: برگرفته از سخنان دکتر رامین تبرایی، روانشناس بالینی
 

 بیشتر بخوانید:
* مدیریت رابطه در انتقال پیام
* روش انتقاد کردن را بیاموزید
* روش های موثر انتقاد سازنده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما