مهارت­ های زندگی و سلامت ارتباط جنسی خانواده (بخش اول)

ارضای درست و به موقع غریزه جنسی در هر دو جنس همراه با جنبه کمال‌ طلبی و تکامل آدمی است. کاربرد مهارت‌هایی همچون ترکیب عواطف و ارتباطات و برقراری تعامل منطقی، درک مناسب نیاز و پرهیز از لغزش‌های جنسی از جمله مهارت‌های اساسی زندگی در این رابطه هستند.
سه‌شنبه، 29 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مهارت­ های زندگی و سلامت ارتباط جنسی خانواده (بخش اول)
 گرایش‌های جنسی بخشی از شخصیت فرد را تشکیل می‌دهد که براساس آن انسانی سالم و متعادل و یا فردی کجرو و منحرف می‌شود.
 
چکیده : ارضای درست و به موقع غریزه جنسی در هر دو جنس همراه با جنبه کمال‌طلبی و تکامل آدمی است. کاربرد مهارت‌هایی همچون ترکیب عواطف و ارتباطات و برقراری تعامل منطقی، درک مناسب نیاز و پرهیز از لغزش‌های جنسی از جمله مهارت‌های اساسی زندگی در این رابطه هستند.

تعداد کلمات 1148 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

مهارت­ های زندگی و سلامت ارتباط جنسی خانواده

مقدمه

جنسیت و امور جنسی یکی از مسائل مهم و مورد بحث روانشناسان، روانکاوان، مربیان و جرم‌شناسان است و نظریه‌های متفاوتی درباره رشد، تعدیل و احیاناً سرکوب آن وجود دارد. مسئله جنسی و جنسیت می‌تواند از عالی‌ترین عوامل و نمودارهای ذوقی و هنری بشر باشد و امکان رشد و تعالی آدمی را فراهم آورده و یا برعکس پلیدترین و زشت‌ترین زمینه را برای سقوط و انحطاط انسان فراهم نماید؛ به ویژه با توجه به تفاوت‌های جنسی زنان و مردان کاربرد مهارت‌هایی همچون ترکیب عواطف و ارتباطات و برقراری تعامل منطقی، درک مناسب نیاز و پرهیز از لغزش‌های جنسی از جمله مهارت‌های اساسی زندگی در این رابطه هستند. لغزش‌های جنسی از مسائل نفرت‌انگیز و ممنوع جوامع و مذاهب است و حل این مسئله از مباحث غامض روانشناسی و حتی برای عده‌ای یک معما است.
 

1. غریزه جنسی

از غرائز مهم و ارزنده‌ای که موجب تغییرات و تحولات اساسی در حیات آدمی می‌شود، غریزه جنسی است که تجلی آن به صورت تمایل شهوانی و ارضای مشروع آن سبب پیدایش، تداوم و بقای نسل است. این غریزه در انسان و حیوان مشترک است و اگر جهت پیدا کند و هدفدار شود به آدمی ارزش می‌دهد و اگر از مسیر مشروعش منحرف شود، سبب سقوط و انحراف و فرو افتادن از مقام انسانی می‌گردد. بنابراین، دربارۀ روان‌شناسی جنسی زن و مرد باید اطلاعاتی مناسب و قابل استفاده در اختیار زنان خانه‌دار قرار گیرد تا بتوانند از آن استفاده مناسب و کاربردی داشته باشند.
 

2. آغاز وجود و پیدایش غریزه جنسی

قوای غریزی از آغاز طفولیت و از بدو تولد در آدمی وجود دارد، اما زمان ظهور و بروز آن در افراد مختلف متفاوت است. غالباً این تصور در میان برخی از والدین وجود دارد که زمینه‌های جنسی از هنگام بلوغ به ظهور و بروز می‌رسند، در حالی که تجارب روزمره خلاف آن را نشان می‌دهند. فراوانی بازی‌های جنسی نزد کودکان، کنجکاوی‌های آنان در این زمینه، وجود نظربازی‌ها و رغبت به خودنمایی در نزد عده‌ای دیگر و علاقه‌مندی به دستکاری با خود نشان‌دهنده این امر است که این واقعه در عده‌ای زودتر از آنچه که پدران و مادران حدس می‌زنند رخ می‌دهد.
 

3. اهمیت غریزه جنسی

انگیزه جنسی در میان دیگر انگیزه‌ها از مقام و اهمیت به سزایی برخوردار است و قدرت آن در مقایسه با دیگر غرائز نسبتاً زیاد است؛ به طور مثال، انگیزه مادری ناشی از غریزه جنسی است. زن نخست در اثر احساس بلوغ تمنیاتی در خود می‌یابد که براساس آن تن به ازدواج و روابط همسری می‌دهد که حاصل آن پذیرش همسر و تسلیم شدن در برابر وظیفه مادری است. از سوی دیگر عامل غریزه و نوع موضع‌گیری انسان در قبال آن، در رنگ دادن شخصیت فوق‌العاده مؤثر است و موجب روحیه و رفتار ویژه و خاص در افراد می‌شود؛ به عبارتی دیگر، گرایش‌های جنسی بخشی از شخصیت فرد را تشکیل می‌دهد که براساس آن یا انسانی سالم و متعادل و یا فردی کجرو و منحرف می‌شود. مسئله جنسی و تمایل‌های مربوط به آن در برخی موارد کل شخصیت افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ آن چنان که آدمی حاضر می‌شود خود را گرفتار و بنده آن سازد و به خاطر غریزه دست از جاذبه‌های مالی و مقامی خود بکشد و طرد از اجتماع را بپذیرد.
اهمیت غریزه جنسی از دو دیدگاه قابل بررسی است:

الف ـ از دیدگاه فردی: گروهی از روانکاوان معتقدند که رابطه‌ای بین غریزه جنسی و کار و تلاش، وظیفه‌شناسی، پذیرش رنج‌ها و تحمل مشکلات و به کارگیری قدرت بدن وجود دارد. در اثر وجود غریزه جنسی، علاوه بر لذات فردی، احساساتی از گذشت، فداکاری، میل به استقلال و حتی به عقیده آلفرد آدلر، خودنمایی، خودخواهی و تفوق‌طلبی پدید می‌آید که هر کدام به شرط جهت‌دار بودن، پایه‌های مهمی برای سعادت انسان محسوب می‌شوند.

ب ـ از دیدگاه اجتماعی: تمایل جنسی عالی‌ترین جلوه از اتحاد را فراهم می‌آورد و بر اثر آن زیبایی‌ها، آرایش‌ها و آرامش‌ها پدید می‌آید. آدمی را از نظر خلق و خوی و موضع‌گیری در قبال غیر، کاملاً عوض می‌کند و زمینه را برای کار و تلاش، ابراز مهر، خودداری از درگیری‌های بی‌حساب و طغیان و عصیان اجتماعی فراهم می‌سازد.
 

4. ارضای غریزه جنسی در زن

ارضای درست و به موقع غریزه جنسی در هر دو جنس همراه با جنبه کمال‌طلبی و تکامل آدمی است. سائق جنسی آدمی را در هر سنی که باشد و حتی در شرایط نامساعد به کامجویی جنسی می‌کشاند، ولی در ورای آن میل به فرزندداری و در سایه آن نوعی احساس کمال و میل به تکمیل و تکامل پدید می‌آید. دختری که در سایه ازدواج به مقام مادری می‌رسد احساس می‌کند به کمال خود دست پیدا کرده و فرد کاملی شده است و نیز در می‌یابد که دیگر فرد ناپخته‌ای نبوده و ناگزیر از پذیرش دستور زندگی از این و آن نیست
 

5. ابعاد مختلف ارتباط جنسی سالم

الف ـ گرمی و لطافت زندگی: در سایه روابط جنسی سالم است که زن و مرد به وحدت می‌رسند و دو فرد ناآشنای دیروز آن چنان در محور مشترک حیات به همدلی و هماهنگی می‌رسند که حتی حاضرند برای یکدیگر بالاترین جانفشانی‌ها را نشان دهند.

ب ـ حرکت‌آفرینی: ارتباط جنسی سالم شور و تحرک را در افراد به وجود می‌آورد و آدمی را به سوی حرکت رهنمون می‌سازد که بدون وجود آن امکان‌پذیر نیست. انسان‌ها در سایه شور و التهاب جنسی تن به ازدواج می‌دهند و می‌کوشند در مسیر زندگی روشی بهتر و امکانات مناسب‌تری پدید آورند و این خود عاملی برای حرکت و تلاش بیشتر و بهتر است.

ج ـ تداوم و بقای نسل: دوام و بقای نسل روی زمین به این ارتباط بستگی دارد. چنانچه عالمی گفته است: «خداوند اراده خود را برای تداوم و بقای نسل بشر از این غریزه محقق ساخته است. اعمال جنسی تنها راه معقول و موجود برای تولید نسل است. ظاهر آن نوعی تکاپو و جنبشی برای لذت بردن و رفع حوائج غریزی است ولی نتیجه آن تولید مثل و افزایش نسل بشر است».

د ـ آشنایی به حقایق زندگی: در اثر ارتباط جنسی سالم است که بسیاری از افراد دیدی روشن نسبت به حقایق زندگی می‌یابند. ممکن است آدمی بسیار زیرک و هوشمند باشد و فرمول‌های بسیاری را در زمینه علوم گوناگون بداند و حتی قادر به تجزیه و تحلیل مسائل علمی باشد ولی مادام که به تشکیل خانواده نپرداخته، کودک است.

ادامه دارد....

تهیه و تنظیم : خانم حدیثه اسفندیار

منبع: مهارت­های زندگی زنان خانه دار

بیشتر بخوانید :
مهارت های جسمانی بهداشتی بانوان (بخش اول)
مهارت های جسمانی بهداشتی بانوان (بخش دوم)
چگونه یک همسر نمونه باشیم؟
نکاتی کوتاه و کاربردی در رابطه با مسائل جنسی همسران 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.