تیپ شخصیتی خود را پیدا کنیم (بخش اول)

آیا متوجه شده اید که در کنار آمدن با بعضی آدم ها راحت تر از دیگران است؟ با اینکه تیپ شخصیتی دیگران اهمیت زیادی دارد، اما مهمتر از آن شناخت تیپ شخصیتی خودتان است. آیا شخصیتتان قرمز است یا نارنجی، زرد است یا سبز؟
يکشنبه، 2 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تیپ شخصیتی خود را پیدا کنیم (بخش اول)
شخصیت شما چه رنگی است؟
 
چکیده : آیا متوجه شده اید که در کنار آمدن با بعضی آدم ها راحت تر از دیگران است؟ با اینکه تیپ شخصیتی دیگران اهمیت زیادی دارد، اما مهمتر از آن شناخت تیپ شخصیتی خودتان است. آیا شخصیتتان قرمز است یا نارنجی، زرد است یا سبز؟

  تعداد کلمات 1639 / تخمین زمان مطالعه 8 دقیقه

تیپ شخصیتی خود را پیدا کنیم

شخصیت در ژن های شماست

وقتی ما با افرادی مواجه می شویم که از نظر شخصیتی شباهتی به ما ندارند، وارد زندگی مان می شوند در وهله اول ممکن است گرایشی به آنها داشته باشیم، اما خیلی زود متوجه تفاوتهایمان می شویم.بنابراین با اینکه آدم های متضاد همدیگر را جذب می کنند، اما ضرورتا با همدیگر نمی مانند. گاهی تفاوتها بیش از آن هستند که بتوان بر آنها غلبه کرد و یا صرف انرژی زیاد برای حل آنها را توجیه نمود.
ماهیت ما از نظر جسمی و انرژی به نوعی تحت تاثیر شخصیت ماست. شخصیت دو بعد دارد: ارثی و اکتسابی. بعد ارثی را نمی توانیم تغییر دهیم، اما بعد آموخته شده آن را می توانیم.
 

صفت ها و ویژگی های شخصیتی

هریک از ما با صفت های شخصیتی ارثی متولد می شویم که به مفهوم رمزگذاری ژنتیک بیولوژیکی ما هستند. این صفت ها نحوه رشد مغز و اینکه شخصیت ما چگونه خود را بروز می دهد را تعیین می کنند. این همان بخش اصلی وجود ماست. صفات شخصیتی ما در سنین خیلی پایین خودشان را نشان می دهند و در تمام عمر ما ثابت باقی می مانند.
بخش های اکتسابی شخصیت نیز خصایص نامیده می شوند. خصایص الگوهای رفتاری هستند که به تدریج و بر اساس آموخته هایمان کسب می کنیم.خصایص موجب شکل گیری هویت ما و نحوه بروز این هویت در دنیای بیرونی ما هستند.
هنگامی که صفات و خصایص را با هم ترکیب می کنید یک تصویر مرکب از نوع شخصیت به دست می آورید. هر کدام از این تیپ های شخصیتی قرمز، نارنجی، زرد و سبز نقاط ضعف و قوت خود را دارا هستند. اینجاست که روابط شما نقش مهم و کلیدی در بهبود ویژگی های شخصیتی شما ایفا می کنند.
 

رنگ و شخصیت

رنگ ها از نظر فیزیکی بر دستگاه های عصبی درون ریز و خودمختار تاثیر عمیقی می گذارند. به عنوان مثال" رنگ قرمز باعث تشدید گردش خون، افزایش فشار خون و واکنش هیجانی می شود که به آزادسازی هورمون آدرنالین می انجامد.
رنگ نارنجی با تاثیر بر نحوه ارتباط غدد پانکراس و تیروئید به دستگاه گوارش و سوخت و ساز بدن کمک می کند.
رنگ زرد فعالیت های ذهن و موتور عصبی را تحریک می کند و باعث تقویت دستگاه عصبی مغزی-نخاعی می شود.
رنگ سبز نیز شفا دهنده و آرام بخش بدن است که قلب و دستگاه تنفس را تحریک می کند.
اساسا رنگ ها می توانند بر بیماری، نحوه رشد ذهنی و فیزیکی و سلامت کلی فرد تاثیر بگذارند.
 

رنگ و خصایص

با استفاده از یافته های کارل یونگ که کارکرد روانی را در چهار گروه قرار می دهد: حس کردن، فکر کردن، احساس کردن و شهود.

چهار رنگ قرمز، نارنجی، زرد و سبز را در نظر بگیرید:
  1. تیپ های شخصیتی قرمز در عملکردشان حسی، فکری هستند.نگاهشان به جهان پیرامون از طریق محرک های بیرونی است. پایگاه کارکرد اصلی ذهن آنها در نیمکره چپ مغز قرار دارد. آن ها آدم هایی خشک هستند که همه چیز را سیاه و سفید می بینند. بیشتر در گذشته زندگی می کنند تا حال. لازم می دانند که محیط اطراف خود و آدم های آن را کنترل کنند. تعارض درونی آنها بین تمایل به قدرت و مقام و نیازشان به تشخیص باعث  می شود که انرژی آدم های قرمز تمام دستگاه های بدن آنها را تحریک کند و خشم، پرخاشگری، فعالیت و استقامت از خود نشان دهند.
  2. تیپ های شخصیتی نارنجی در عملکردشان حسی و احساسی هستند. نگاه آنها به جهان پیرامونشان از طریق آدم هاست. به همین دلیل آنها تمایل دارند که نیازهای هیجانی دیگران را برآورده سازند. کارکرد ذهنی اصلی آنها در نیمکره راست مغز است.آنها آدم های هیجانی هستند که از احساسات خود به گونه ای استفاده می کنند تا دیگران را وادار به انجام کارهای دلخواهشان کنند. آنها بیشتر در حال زندگی می کنند تا در گذشته. وقتی امنیت شان به خطر می افتد احساس ترس و تهدید می کنند.آنها مراقب و محافظ داشته های خود و افراد تحت حمایت شان هستند. آنها نگران و می ترسند که مبادا به اندازه کافی نداشته باشند. به دنبال کسب مقبولیت اجتماعی اند. رنگ نارنجی خونگرم و اجتماعی است.
  3. تیپ های شخصیتی زرد در عملکردشان شهودی و فکری هستند. کارکرد اصلی آنها در نیمکره راست و چپ مغز قرار دارد. بنابراین تیپ شخصیتی زرد تنها مورد از چهار تیپ شخصیتی است که از نظر ذهنی دارای سیم کشی عصبی است و از هر چهار کارکرد روانی به طور یکسان بهره مند می شوند.آنها متفکرانی تحلیل گر و احساسی هستند که به دلیل توانایی شان در حل بهتر مسائل پیچیده به خود می بالند. انرژی رنگ زرد عامل خلاقیت است به گونه ای که فرد را برای چالش جدید و کشف راه های تازه تهییج می کند.
  4. تیپ شخصیتی سبز در عملکرد خود شهودی و احساسی هستند. موقعیت شناسی آنها نسبت به دنیا به سمت مردم و نیاز به ارتباط با آنهاست. کارکرد اصلی ذهن آنها در نیمکره راست مغزشان است. در بیان رای و نظر خود راحت هستند. این افراد با تغییر رشد می کنند و همیشه به دنبال تجربه های جدید هستند. سبزها به دنبال تایید و روابط اجتماعی انرژی زا هستند. آنها بیش از آنکه در زمان حال زندگی کنند در زمان گذشته و آینده سیر می کنند.آنها اشتیاق شدیدی به رضایت معنوی دارند. در نظام انرژی انسان رنگ سبز رنگ قلب است. این رنگ راه دوست داشتن خود و عزت نفس را نشان می دهد. از نظر فیزیکی روی سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد و به عنوان تنظیم کننده خودکار انرژی برای قلب عمل می کند. رنگ سبز مانند نوعی آرام بخش و ضداحتناق برای برطرف کردن گرفتگی های انرژی بدن عمل می کند.
 
تیپ شخصیتی خود را پیدا کنیم

تیپ های 9 گانه شخصیت

انیاگرام چیست؟ انیاگرام یک نظام شخصیتی قدرتمند و پویاست که 9 الگوی مجزا و اصولا متفاوت تفکر، احساس و عملکرد را توصیف می کند. انیا" در زبان یونانی به معنی 9 و گرام" به معنی شکل یا چیزی مکتوب است.
انیاگرام تیپ های 9 گانه را به چند طریق تقسیم بندی می نماید. این تقسیم بندی ها بررسی و درک شباهت ها،تفاوت ها، انگیزه های رفتاری، مکانیسم های دفاعی و به طور کلی تمام کنش ها و بینش های اشخاص را میسر می سازد.
 
با تیپ های 9 گانه آشنا شوید:
 

تیپ یک: کمال گرا

توصیف تیپ:  با وجدان (وظیفه شناس)، مسئول، پیشرفت گرا، ثابت قدم، خویشتندار، دقیق، معیارهای عالی، شفاف، جزئیات گرا، دلسوز، اما گاهی عیب جو، انعطاف ناپذیر، خودرای و مستبد، قضاوت کننده و رنجیده.
به چه چیزی اعتقاد پیدا کردم؟: انسان ها آنگونه که هستند پذیرفته نمی شوند. از آنها انتظار می رود که رفتار خوبی داشته باشند و چنین رفتاری بدیهی انگاشته می شود. رفتار و تکانه های بد آنها، بد آنها به طور منفی قضاوت شده و مجازات می شوند.
چه چیزی موجب تنش در من می شود؟: ناتوانی در متوقف کردن عیب جویی درونی و اضطراب و نگرانی همراه با آن. احساس فشار بیش از حد به خاطر احساس مسئولیت شخصی و وظیفه شناسی. دیگران من را به خاطر بر عهده نگرفتن مسئولی اشتباهشان سرزنش کنند.
هدف نهایی رشد من: پی بردن به اینکه ما همگی آنگونه که هستیم کاملیم (تمام و کمال)، و اینکه ارزش و رفاه ما ذاتی است و به درست و غلط بودن ما بستگی ندارد.
 

تیپ دو: دهنده

توصیف تیپ: مهربان و دلسوز، حاضر به خدمت، حامی و خوشبین، متمایل به ارتباط، هماهنگ با احساسات دیگران، خوشبین، سخاوتمند، دوست داشتنی، مهرورز، نصیحت کننده، مسئول، ولی همچنین گاهی مغرور، فضول، پرشور، اغلب ناتوان در نه گفتن، مبهم در مورد نیازهایشان، و بسیار خوش برخورد.
به چه چیزی اعتقاد پیدا کردم؟: برای اینکه بگیری، باید بدهی.برای اینکه تو را دوست بدارند باید به تو نیاز داشته باشند.
چه چیزی موجب تنش در من می شود؟: این احساس که افراد و برنامه های خیلی زیادی به من نیاز دارند. سردرگمی در مورد نیازهای خودم. نیازمند بودن خودم و داشتن نیازهای برآورده نشده. آشوب های هیجانی ناشی از صرف کردن انرژی زیاد در روابط، مخصوصا روابط چالش انگیز.
هدف نهایی رشد من: پی بردن به اینکه ما بخاطر آنچه هستیم نه بخاطر اینکه چقدر می دهیم یا چقدر دیگران به ما نیاز دارند، عزیز هستیم. دانستن این موضوع که یک جریان طبیعی دادن و گرفتن وجود دارد.
 

تیپ سه: عمل گرا

توصیف تیپ: کوشا، پیشتاز، نتیجه گرا و موفقیت گرا، کارآمد، مطمئن، مشتاق و علاقمند، پرانرژی، مهربان و دلسوز در انجام کار، جاه طلب و بلندپرواز، فعال و زرنگ ، خوشبین، ولی همچنین گاهی ناشکیبا، بی توجه به احساسات/روابط، رقابت جو، عجول، خودارتقا دهنده، و برانگیخته.
به چه چیزی اعتقاد پیدا دارم؟: کاری که انجام می شود به تلاش هر فرد بستگی دارد. افراد بر اساس کاری که انجام می دهند پاداش می گیرند. نه برای اینکه چه کسی هستند.
چه چیزی موجب تنش در من می شود؟: فشار ناشی از قرار دادن نحوه ای که در مورد خودم احساس خوب می کنم برای اینکه چقدر کار انجام داده ام، چه مقام و شهرتی دارم و چقدر قدرتمندم. آگاه نبودن از احساسات و ارزش های واقعی ام. انجام دادن کارهای خیلی زیاد. شکست قریب الوقوع.
هدف نهایی رشد من: پی بردن به اینکه عشق از کسی که هستیم حاصل می شود، نه از کاری که انجام می دهیم و اینکه هر کاری که باید انجام شود، بر طبق قوانین طبیعی انجام می شود و به تلاش های فردی ما بستگی ندارد.
در بخش بعدی مقاله با 6 تیپ شخصیتی دیگر آشنا خواهید شد.

ادامه دارد .... 
 

منابع:

 شخصیت شما چه رنگی است؟ کارول ریتبرگ" مترجمان: مهرداد فیرئز بخت/ عاطفه هوشان
شخصیت شناسی(انیاگرام) دیوید دانیلز/ ویرجینیا پرایس" مترجم: نیما سیدمحمدی
نگاهی نو به اناگرام: تیپ‌های نه‌گانه شخصیت" مؤلف:هرب پی‌یرس "مترجم:نازلی پارسا
 
 
تهیه و تنظیم: سیده نرجس رضایی
 

بیشتر بخوانید :
چگونه تیپ های شخصیتی را بشناسیم؟
تیپ‌های شخصیتی A، B، C، D 
لیست ویژگی‌های شخصیتی
رویکردهای خلقی شخصیت
شخصیت درونی افراد از روی عکس پروفایل



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.