خواص دارویی گل نسترن

در بعضی از مناطق ایران نیز از میوه این گل برای چاشنی غذا استفاده می شود. در طب سنتی نیز خواص دارویی بی شماری برای گل نسترن ذکر شده است. مصرف عرق و دمنوش این گل برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها مفید است .
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خواص دارویی گل نسترن
گل نسترن سرشار از  ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد .
 
چکیده : در بعضی از مناطق ایران نیز از میوه این گل برای چاشنی غذا استفاده می شود. در طب سنتی نیز خواص دارویی بی شماری برای گل نسترن ذکر شده است. مصرف عرق و دمنوش این گل برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها مفید است .

تعداد کلمات 908 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

 خواص دارویی گل نسترن

طبیعت عرق نسترن  گرم و دارای خواص درمانی اعم از رفع بیخوابی , تسکین درد معده و رفع اسهال , تقویت قلب و اعصاب و...است. 
-
سرشار از ویتامین C می باشد.
-درمان کننده حبس البول است.
-
بوی بد بدن رادفع می کند. آنهائی که عرق زیاد می کنند وبوی بد می گیرند بای دتن خود را بعد از حمام کردن بادم کرده گل وبرگ نسترن آبکشی کنند.
-
آرام کننده اعصاب است.
-
اسهال را برطرف می کند. دم کرده آن را  می توان به کودکان برای رفع اسهال داد.
-
خونریزی سینه رابندمی آورد.
-
سنگ وورم کلیه رارفع می کند.
-
الیاف داخلی سای نورودون ضدانگل است مخصوصاً کرم اسکاریس را از بین می برد.
-اگر در ادرار آلبومین وجود داشته باشد برای برطرف کردن آن از دم کرده این گیاه استفاده کنید.
-
بی خوابی را برطرف می کند.
-
انقباض ماهیچه های معده را برطرف می کند.
-
سرعت جریان خون را درپوست زیادکرده و باعث لطافت پوست می شود.
-
در رفع غم وغصه مؤثر است.
-
برای رفع طپش قلب از دم کرده آن بنوشید.
-
معده راتقویت می کند.
-
مصونیت بدن رادر مقابل بیماریها بالا می برد.
-
برای ترمیم شکستگی استخوان و رفع ورم مقعد ضمادی از برگ این گیاه درست کرده وروی قسمت شکستگی یاتورم قرار دهید.
-
چون گل نسترن شیرین است حشرات رابه خودجذب می کند مخصوصاً حشره مخصوصی به نام سای نیپس Cynips که درنیش زدن، برجستگی های کوچکی پوشیده از تار و به رنگ سبز مایل به قرمز درآن به وجود می آورد که به نام (به دگار)Bedegar معروف است که خواص طبی مهمی دارد. مخصوصاً برای بیماران مسلول تقویت کننده بوده ومانع عرق کردن می شود؛ و همچنین مقدار آلبومین در ادرار را کم می کند.(به دگار)اثر آرام کننده اعصاب نیز دارد.
استفاده ی روغن هسته ی میوه ی گل نسترن به صورت خارجی روی پوست ، باعث به تعویق انداختن پیری و چروکی پوست و سفت شدن و نرمی آن میشود.هم چنین مصرف خوراکی این گیاه به علت تسریع سرعت جریان خون در پوست ،باعث لطافت آن میشود.
روغن میوه نسترن از هسته آن گرفته می شود. روغن خالص میوه نسترن حاوی ترتینوئین طبیعی است؛ ترتینوئین نوعی از ویتامین A است که پیری پوست را به تأخیر می اندازد. ترتینوئین به باززایی سلول ها کمک می کند و تولید کلاژن و الاستین را افزایش می دهد و موجب نرمی پوست و سفت شدن آن می شود.
از روغن آن می توان برای تقویت ناخن های ضعیف شده نیز استفاده کرد. این روغن به کاهش جای زخم و خطوط ناشی از بیماری های پوستی پسوریازیس و اگزما، جای سوختگی، لک های قهوه ای روی پوست (ناشی از تجمع بیش از حد رنگدانه های پوستی)، آماس پوست، آفتاب سوختگی و چین و چروک نیز کمک می کند. از این روغن ها در آروماتراپی (ماساژ پوست) و آشپزی نیز استفاده می شود.
میوه ی گل نسترن بوی بد بدن رادفع می کند برای همین آنهائی که عرق زیادمی کنند و بوی بد می گیرند،باید تن خود را بعد از حمام کردن با دم کرده ی گل وبرگ نسترن آبکشی کنند.
هم چنین در درمان بیماری های مربوط به رحم هم بسیار موثر میباشد.
جوشانده این میوه بند آورنده خون (در ناراحتی لثه) بوده و درد دندان را کاهش می دهد..
 

دیگر خواص دارویی آن

رفع افسردگی، بی خوابی و مقوی اعصاب
رفع افسردگی از دیگر خواص عرق نسترن می باشد. زیرا این گل حاوی ترکیباتی است که منجر به حس شادی و نشاط در شخص می شوند. علاوه براین مشکلات کم خوابی و بی خوابی را رفع و سیستم عصبی را نیز تقویت می کندمی توان از عرق این گل در چای و شربت استفاده کرد.
 
دفع کننده سنگ های مثانه و کلیه و پیشگیری از ایجاد آن ها
دفع سنگ مثانه و سنگ های کلیوی و پیشگیری از ایجاد آن ها یکی از مهم ترین خواص عرق نسترن می باشد. پزشکان طب سنتی برای رفع ناراحتی ها و امراض مجاری ادرار عرق این گل را تجویز می کنند. همچنین از این عرق برای درمان نفریت و قولنج هم استفاده می شود.

درمان بیماری ها و ناراحتی های معده
یکی از مهم ترین فواید و خواص عرق نسترن کمک به درمان بیماری ها و ناراحتی های دستگاه گوارش است. این عرق کمک به رفع زخم معده کرده و معده را هم تقویت می کند. عرق نسترن دردهای معده را با برطرف کردن انقباض ماهیچه های داخل معده، درمان می کند. برای این منظور روزانه یک فنجان از عرق نسترن را مصرف کنید. همچنین این عرق تاثیر به سزایی در بهبود بیماری های روده هم دارد.

 تصفیه کردن خون و مقوی قلب
خاصیت های تصفیه کنندگی خون و تقویت کننده قلب و کمک به رفع طپش قلب از خواص دارویی عرق نسترن می باشند. می توان به جای عرق از میوه گل نسترن هم استفاده کرد.
 

نکته پایانی

از دیگر خواص عرق نسترن و یا میوه آن این است که مصرف آن ها به مقدار زیاد و حتی برای مدت طولانی هیچ گونه عارضه و مسمومیتی برای فرد ایجاد نمی کند. فقط کسانی که به طور دائم با این گل و میوه آن در تماس هستند، ممکن است دچار حساسیت در دستگاه تنفسی شوند.
 
منبع : برگرفته از سلامت نیوز

بیشتر بخوانید :
خواص چند چای گیاهی
عرقیات با طبع گرم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.