زندگی بهتر در سایه مدیریت زمان

یکی از راه‌های توسعه‌ی نقطه‌ی کنترل داخلی، مدیریت بهتر زمان و زندگی‌ست. هر چه بهتر بتوانید بر زمان کنترل بیشتر و مؤثّرتری داشته باشید، احساس خوشبختی و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
زندگی بهتر در سایه مدیریت زمان
مدیریت زمان،مهارتی برای زندگی آرام و بدون استرس .
 
چکیده : یکی از راه‌های توسعه‌ی نقطه‌ی کنترل داخلی، مدیریت بهتر زمان و زندگی‌ست. هر چه بهتر بتوانید بر زمان کنترل بیشتر و مؤثّرتری داشته باشید، احساس خوشبختی و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

تعداد کلمات 1057 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 
زندگی بهتر در سایه مدیریت زمان

مقدمه

ذهن بسیار محدود است. وقتی ذهن به طور 100% باور کند که شما می‌توانید کاری را انجام دهید، پس می‌توانید انجامش دهید. [آرنولد شوارتزنگر]
طبق قانون برابری و تناظر، زندگی بیرونی تصویر منعکس شده از زندگی درونی شماست. به هر جا که نگاه می‌کنید، همان جا هستید و هر جا که نگاه می‌کنید، تصویر منعکس شده خود را آن‌جا می‌بینید. دنیا را آن گونه که هست، نمی‌بینید، بلکه آن را به گونه‌یی می‌بینید که تصویر درونی شما به شما نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید آنچه در پیرامونتان وجود دارد تغییر دهید، از جمله: روابط، نتایج و حتّا پاداش‌ها‌ ـ باید آنچه که در درونتان می‌گذرد، تغییر دهید. جالب اینکه این تنها بخشی از زندگی شماست که بر آن تسلّط کامل و محض دارید.
 

سرآغاز موفّقیّت

نقطه آغاز ترسیم مدیریت زمان، میل و اراده است. تقریباً همه مردم احساس می‌کنند مهارت‌هایشان در خصوص مدیریت زمان خیلی بیشتر و بهتر از مهارت‌های دیگر آنهاست. بسیاری از افراد بارها و بارها تصمیم می‌گیرند که با تمرکز درباره‌ی مدیریت زمان و تقسیم‌بندی اولویت‌ها بر تعویق و تأخیر خود غلبه کنند و گاهی اوقات هم می‌خواهند نسبت به موضوع مدیریت زمان جدّیت به خرج دهند، امّا متأسفانه «جاده‌ی جهنّم با نیّت‌های خیر سنگفرش شده است!» کلید انگیزه، عامل محرّک است. برای اینکه میل کافی برای توسعه قدرت زمان داشته باشید، باید از منافع و مزایایی که از آنها بهره‌مند می‌شوید، به شما انگیزه‌ی لازم را بدهد. باید به نتایجی دست یابید که از انجام امور به شیوه‌ی طبیعی و شکل قدیمی جلوگیری کند. چهار دلیل برای اعمال آموخته‌های این کتاب وجود دارد، شما می‌توانید: 1. هر روز دو ساعت اضافه‌تر داشته باشید. 2. نحوه‌ی عملکرد و بازدهی خود را بالاتر ببرید. 3. کنترل خود را بر امور افزایش دهید. 4. وقت و زمان بیشتری برای خانواده داشته باشید.
 

دو ساعت اضافه هر روز

با اعمال آموخته‌های خود از این کتاب، می‌توانید عملاً دو ساعت اضافه‌تر در هر روز داشته باشید. فکر کنید! اگر هر روز دو ساعت بیشتر وقت داشته باشید، چه کار یا کارهایی را انجام می‌دهید و به پایان می‌رسانید؟ چه پروژه‌هایی را می‌توانید شروع کنید و به اتمام برسانید؟ چه کتاب‌هایی بنویسید و چاپ کنید؟ چه چیزهایی را می‌توانید یاد بگیرید و در آنها مهارت پیدا کنید؟ چه کارهایی را با این دو ساعت اضافه‌تر انجام می‌دهید و می‌توانید بر آنها تمرکز کرده و از این دو ساعت به بهترین نحو بهره‌مند شوید؟ دو ساعت در هر روز، ضرب در پنج روز هر هفته برابر با ده ساعت اضافه کاری در یک هفته است. امّا ساعت اضافه کاری در هر هفته خوب، در پنجاه هفته در یک سال مساوی‌ست با پانصد ساعت یعنی بیش از دوازده هفته‌ی چهل ساعته یا سه ماه ساعت کاری اضافه پربار در هر سال. با دو ساعت پربار هر روز به راحتی می‌توانید زندگی شخصی و کاری‌تان را زیر و رو کنید. ظرف مدّت دو یا سه سال می‌توانید میزان درآمد خود را افزایش دهید و اگر ثروتمند نشوید، قول می‌دهم استقلال مالی پیدا کنید و به تمامی اهدافتان برسید.
 

بهبود عملکرد و بهره‌وری

عملکرد، بهره‌وری و درآمدش در سال آینده 25% افزایش می‌یابد. دو ساعت پر کار اضافه در طول هشتاد ساعت کاری که هر روز انجام می‌دهید، برابر با 25% افزایش درآمد شما. آنچه که امروز به دست می‌آورید، نتیجه چیزی‌ست که امروز تولید کرده‌اید. اگر بهره‌وری خود را 25% یا بیشتر افزایش دهید، به طور قطع باید 25% اضافه‌تر هم به دست آورید. و اگر رئیستان چیزی بابت عملکرد خوب شما پرداخت نکرد، مطمئن باشید افراد دیگری هستند که حاضرند به خاطر توانایی و پیشرفت‌های شما در کسب نتایج بهتر، با رضایت کامل پول بیشتری بپردازند.
 

افزایش کنترل بر امور

اگر چنین ایده‌هایی را تمرین کنید، مطمئناً انرژی بیشتر و استرس کمتری خواهید داشت. وقتی از ابزار قدرتمند مدیریت زمان استفاده می‌کنید، می‌توانید کنترل بیشتری بر امور مختلف، از جمله کار و زندگی شخصی داشته باشید. احساس می‌کنید بر سرنوشت خود کنترل دارید و قدرتمندانه در زندگی خود عمل می‌کنید. در هر زمینه‌یی از زمینه‌های زندگی‌تان مثبت‌تر و قدرتمندتر هستید. طیّ سال‌ها، روان‌شناسان تحقیقات گسترده‌یی در حوزه‌یی با نام «نقطه‌ی کنترل» انجام داده‌اند. آنها دریافتند که تا زمانی که نسبت به خود و زندگی‌تان احساس مسئولیت دارید، مثبت فکر می‌کنید و احساس مثبت دارید، شما دارای یک «نقطه کنترل» درونی می‌باشید. با این نقطه‌ی کنترل درونی، احساس می‌کنید زندگی در دستان شماست. خودتان تصمیم می‌گیرید و خودتان مسئول عملکردها و نتایج حاصل از آنها هستید. یعنی شما تنها نیروی خلاقه‌ی زندگی‌تان می‌باشید. از طرفی، این روان‌شناسان دریافتند که شما یک نقطه‌ی کنترل بیرونی هم دارید که از طریق آن حس می‌کنید تحت کنترل دیگران و شرایط محیطی پیرامون خود قرار دارید، مانند رئیسان صورت حساب‌هایتان، خانواده و سلامتی‌تان و یا دیگر عواملی که شما را تحت کنترل دارند و بدین ترتیب احساسات منفی خواهید داشت و اغلب افسرده هستید. احساس بیهودگی و عدم توانایی در تغییر شرایط دارید. چیزی به نام «درماندگی اکتسابی» را گسترش می‌دهید و خود را به جای اینکه «خالق شرایط» بدانید «مخلوق شرایط» می‌پندارید. وقتی نقطه‌ی کنترل بیرونی دارید، احساس می‌کنید که شما زندانی نیروهای خارجی هستید و اغلب خود را قربانی می‌بینید.
 

کنترل بر زمان و زندگی

یکی از راه‌های توسعه‌ی نقطه‌ی کنترل داخلی، مدیریت بهتر زمان و زندگی‌ست. هر چه بهتر بتوانید بر زمان کنترل بیشتر و مؤثّرتری داشته باشید، احساس خوشبختی و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. قدرت شخصی بیشتری در خود احساس می‌کنید. بر سرنوشت خود احساس مسئولیت می‌نمایید و مثبت‌اندیش‌تر و معقول‌تر خواهید شد.


گذراندن زمان بیشتر با خانواده

وقتی بر زمان و زندگی‌تان کنترل و تسلّط کامل دارید، به همان میزان هم وقت بیشتری را برای خانواده خواهید داشت. برای دوستان، استراحت و توسعه‌ی امور حرفه‌ای و هر آنچه که فکر می‌کنید، زمان بیشتری خواهید داشت. وقتی بر زمان خود تسلّط یابید و هر روز دو ساعت اضافه‌تر، آن هم پربار به دست آورید، می‌توانید آن زمان اضافه را برای شرکت در یک مسابقه‌ی ماراتون، کامل کردن کالج، نوشتن کتاب، شروع یک کار جدید، و ایجاد یک زندگی جدید و ممتاز، استفاده کنید. با داشتن دو ساعت بهینه در هر روز، می‌توانید زندگی‌تان را با سرعت بیشتر از آنچه تصوّر می‌کنید به جلو حرکت دهید.

 

منبع : برگرفته از کتاب"راندمان بالا در زمان کم"
نویسنده : برایان تریسی
 

بیشتر بخوانید :
مدیریت زمان مهمترین عامل موفقیت در زندگی(بخش اول)
مدیریت زمان، مهمترین عامل موفقیت در زندگی(بخش دوم)
مدیریت زمان در خانواده
21 نکته مهم برای مدیریت زمان و افزایش بهره وری
مدیریت زمان به چند روش ساده و عملی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما