آموزش مدیریت پول به کودکان

آموزش مدیریت پول بسیار مهم است، چرا که باعث می‌شود کودکان توانایی و شایستگ ی­هایی به دست آورند که در کارهایشان در زمان حال و آینده سودمند باشد. در این مقاله با فعالیت­ هایی آشنا می­ شوید که شما در خانواده می­ توانید به سادگی بستر مناسبی را برای یادگیری مدیریت پول فرزندانتان ایجاد کنید.
چهارشنبه، 2 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
آموزش مدیریت پول به کودکان
والدین می­ توانند بستر مناسبی را برای آموزش مدیریت پول به کودکان، در خانواده ایجاد کنند.
 
چکیده: آموزش مدیریت پول بسیار مهم است، چرا که باعث می‌شود کودکان توانایی و شایستگ ی­هایی به دست آورند که در کارهایشان در زمان حال و آینده سودمند باشد. در این مقاله با فعالیت­ هایی آشنا می­ شوید که شما در خانواده می­ توانید به سادگی بستر مناسبی را برای یادگیری مدیریت پول فرزندانتان ایجاد کنید.

تعداد کلمات 1140 /  تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

آموزش مدیریت پول به کودکان

بحث در مورد پول

مردم احتمالاً بیش از هر چیز دیگری در مورد پول بحث و جدل می‌کنند. بسیاری از این بحثها واقعاً در مورد پولند؛ اما به نظر، بیشتر آنها بر سر مسائل دیگری چون احترام به خود، قدرت، شناخت، عشق و امنیت است.
یادم می‌آید که اوائلِ ازدواجمان، من و همسرم یک بار تمام شب بحث کردیم. این بحث دربارۀ یک واکس مبل بود که او به قیمت بیست هزار تومان خریده بود و من فکر می‌کردم که ما به آن نیازی نداریم. وقتی به گذشته برمی‌گردم، فکر می‌کنم که آن بحث دربارۀ آن دو دلار نبود، بلکه دربارۀ ارزش­ها بود و اینکه خرید آن واکس نشان می‌داد که آیا ما ارزش­های مشترکی داشتیم یا نه.

هیچ وقت نتوانستم خود را راضی کنم که از آن واکس استفاده کنم و فکر می‌کنم او نیز استفاده نکرد. سالها بعد وقتی می‌خواستیم اسباب‌کشی کنیم، دیدم که آن واکس، همان‌طور در کابینت زیر ظرفشویی مانده است.
شاید بحثهای خوب در مورد پول مفید باشد، شاید باعث شوند امکان شناختی بیشتر دربارۀ یکدیگر و همین‌طور در مورد خودمان پیدا کنیم. پسرم به یاد می‌آورد که وقتی پنج ساله بود، دوستی داشت که او نیز پسری پنج ساله بود و در همسایگی ما زندگی می‌کرد. او هیچ گاه پولی نداشت؛ اما پسرم پول توجیبی داشت و بنابراین هرگاه که بستنی‌فروشِ دوره‌گرد به خیابان ما می‌آمد، پسرم برای او نیز بستنی می‌خرید. او می‌گفت که پول پسرم را پس خواهد داد؛ اما این کار را نمی‌کرد. بعدها ما اسباب‌کشی کردیم و چند خیابان دور شدیم؛ اما پسرم هیچ گاه قرض او را فراموش نکرد.
پسرم وقتی ده ساله شد، به خانۀ او رفته و گفته بود: « سینا! تو به من 60 سنت بدهکاری» او تقریباً تمام قرضش را پرداخت کرده بود؛ اما پسرم مطمئن بود که این پایان دوستی آنهاست.
آنها جدا از هم بزرگ شدند، و این احتمالاً به خاطر پول نبوده است. اما بحثهایی که در مورد پول صورت می‌گیرند، بسیار عجیبند؛ چرا که در مورد چیزی فراتر از پول هستند و پسرم این درس را در کودکی آموخت.
 

آموزش مدیریت پول با دو روش ساده و معقولانه

 غذای خوب و ارزان، سنین چهار تا نُه سال
خواندن/ فکر کردن
استفاده از آگهی­ ها برای درست کردن غذاهای سالم
با انجام این فعالیت، بچه‌ها با برنامه‌ریزی غذاهای مغذی برای خانواده ـ غذاهایی که هزینۀ کمتری نیز در بر داشته باشد ـ تمرین ریاضی نیز می‌کنند. از آگهی های روزنامه، مداد و کاغذ استفاده کنید.
دربارۀ آنچه خانواده ممکن است در این هفته بخورد صحبت کنید. همراه با فرزندتان لیستی برای غذاهای دو روز تهیه کنید که برای یکی از غذاها انتخاب های دیگری نیز بگذارید. با خواندن آگهیها، می‌توانید جایگزین­هایی برای غذاها بگذارید.
با فرزندتان تصمیم بگیرید که چه مقدار غذا مورد نیاز است. قیمت مواد مورد نیاز برای غذای مورد نظر را جمع کنید و آن را بر تعداد افرادی که غذا را می‌خورند تقسیم کنید. با این کار هزینۀ غذای هر نفر را به دست می‌آورید.
قبل از آنکه به خرید بروید، کابینت ها و یخچال را بررسی کنید. ببینید چه چیزهایی در خانه دارید. در صورت امکان، همراه با فرزندانتان به خرید بروید. دو نکته را به خاطر داشته باشید: 1. زمانی به خرید بروید که گرسنه نیستید. اگر در هنگام خرید شکمتان خالی باشد، بیش از آنچه نیاز دارید می‌خرید. 2. برای آنکه خریدِ درستی کنید، به قیمت هر چیز توجه کنید. بدین ترتیب فرزندتان قیمت یک نوع ماده غذایی را که محصول دو شرکت مختلف و در بسته‌ها و قوطی های مختلف است، با هم مقایسه می‌کند.
در خانه، یادداشتی روی کابینت یا یخچال بگذارید. این یادداشت می‌تواند این گونه باشد: «... (نام فرزندتان)، این هفته بهترین غذا را برای ما پیدا کرد و برای ما پولی پس‌انداز شد.»
اگر میزانِ پولِ صرفه‌جویی شده را می‌دانید، میزان آن را نیز بنویسید.
 

پس‌انداز و بانکداری، سنین ده تا دوازده سال

ریاضی/ خواندن
کار با مطالب بانکی
این فعالیت، به بچه‌هایتان اطلاعاتی دربارۀ حساب­ های بانک­ ها می‌دهد و نکته‌هایی را در مورد پس‌انداز پول به آنها می‌آموزد. برای این کار نیاز به مداد، کاغذ و احتمالاً پولی برای باز کردن یک حساب بانکی دارید.
به چند بانک سری بزنید تا اطلاعات و یا جزواتی در مورد خدماتشان بگیرید. با هم این اطلاعات را بخوانید و دربارۀ آن بحث کنید. تصمیم بگیرید که کدام بانک مناسب‌تر است؟ کدام یک بیشترین بهره را می‌پردازد؟ حق‌الزحمه‌ای که بانک دریافت می‌کند چه مقدار است؟ دربارۀ باز کردن یک حساب پس‌انداز برای فرزندتان فکر کنید. بگذارید فرزندتان به پرسش­ های کارمند بانک پاسخ دهد و فرم تقاضانامه را پر کند. چک کنید که آیا مخاطب تقاضانامه، فرزندتان است یا هر دوی شما. این مطلب مهم است که فرزندتان مطالب را بخواند و بررسی کند.
برای وسیلۀ خاصی که فرزندتان می‌خواهد بخرد، طرح پس‌انداز را پیشنهاد کنید. می‌توانید برنامۀ تنظیم «پاداش هماهنگ» را اجرا کنید. در ازای هر 5000 تومان که فرزندتان برای آن وسیله در بانک می‌گذارد، شما نیز همان مبلغ یا کمتر از آن را در همان حساب بگذارید. این کار فرزندتان را به پس‌انداز بیشتری تشویق می‌کند. به بچه‌ها کمک کنید برای سپرده‌های منظم هدف­هایی در نظر بگیرند. هر هفته یا هر ماه چه مقدار پول به حساب اضافه خواهد شد؟ آیا از این پول­ها چیزی هم برداشت می‌شود؟ دربارۀ هر گونه مخارج اولیه‌ای که توقع دارید این پس‌اندازها برای آنها خرج شود، با فرزندتان صحبت کنید.
والدین همیشه به طور روزافزونی نگران تأثیرات کارهایی بوده‌اند که بیشتر وقت بچه‌ها را می‌گیرد و بچه‌ها به جای کارهای مدرسه به آنها می‌پردازند. پولِ حاصل از این کارها اغلب برای کمک به مخارج خانواده صرف نمی‌شود، بلکه جهت خرید چیزهای تجملی به کار می‌رود.
نوجوانان باید یاد بگیرند که در حال حاضر، شغل اصلی آنان کار مدرسه‌شان است و این کار مستلزم وقت زیادی است. بیشتر کارهایی که آنها به عنوان نوجوانی بی‌تجربه انجام می‌دهند، امکان آموزش چندانی برای آنها فراهم نمی‌کند. برای نوجوانانِ دوازده سیزده ساله، مهم‌تر است که بیشتر وقتشان را صرف مدرسه کنند تا پرداختن به یک شغل.

منبع: دروتی، ریچ؛ (1393)، کلیدهای پرورش مهارت­ های اساسی زندگی در کودکان و نوجوانان، مترجم اکرم قیطاسی، انتشارات صابرین.

بیشتربخوانید:
والدین، کودکان و مدیریت پول
آموزش شعور اجتماعی به کودکان
پول؛ وسیله ای خوب برای آموزش کار گروهی در خانواده
فعالیت هایی برای تقویت تعقل و تدبیر کودکان (بخش اول)
فعالیت هایی برای تقویت تعقل و تدبیر کودکان (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.