ترمز های حرکت در مسیر موفقیت

یکی از ضروری ترین لوازم حرکت در هر مسیری، شناخت موانع و مشکلات مسیر است. جاده موفقیت هم از این قاعده استثنا نیست. باید موانع راه را شناخت تا بتوان قدم ها را به درستی در مسیر برداشت. در این نوشتار به موانع و سرعت گیرهای مسیر موفقیت اشاره خواهد شد.
يکشنبه، 6 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
ترمز های حرکت در مسیر موفقیت
 شناخت موانع حرکت، راه رسیدن به مقصد است.
 
چکیده: یکی از ضروری ترین لوازم حرکت در هر مسیری، شناخت موانع و مشکلات مسیر است. جاده موفقیت هم از این قاعده استثنا نیست. باید موانع راه را شناخت تا بتوان قدم ها را به درستی در مسیر برداشت. در این نوشتار به موانع و سرعت گیرهای مسیر موفقیت اشاره خواهد شد.

تعداد کلمات 1304 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

 ترمز های حرکت در مسیر موفقیت

ترمزهای راه موفقیت

برای موفقیت کامل، ایجاد اعتماد به نفس، شجاعت و جسارت و تمایل به حرکت رو به جلو به سمت اهداف از شروط اساسی است. این درحالی است که ممکن است هیچ گونه تضمینی برای موفقیت وجود نداشته باشد.

اما چند عامل اساسی وجود دارد که از عوامل اصلی عدم موفقیت، عدم اعتماد به نفس و ترس از انجام شروع کاری می باشد که عبارتند از :
 

١. اولین ترمز در مقابل نیروی های بالقوه احساس ناتوانی است.

ناتوانی احساسی است که طبق آن شما نمی توانید کاری را انجام دهید که موقعیت تان را تغییر داده یا اصلاح نماید احساس می کنید که در دام افتاده اید. وقتی در جهت تغییر ، فرصتی پیش می آید می گویی«من نمی توانم.» شاید بیش از ۸۰ درصد یا بیشتر مردم کمابیش این حس ناتوانی را تجربه کرده اند. و خودشان را به بهایی اندک قانع می کنند. دلیل اینکه به بهایی اندک قانع می شوند این است که بصورت ناخودآگاه پذیرفته اند که برای تغییر موقعیت ها توان انجام کار زیادی را ندارند و احساس ناتوانی می کنند. شما نمی توانید بدون هیچ محدودیتی آینده خودتان را خلق کنید.
 در واقع تنها محدودیت موجود بر سر راه قابلیت های شما آن هایی است که در ذهن خود شما وجود دارند. این حقیقت که می توانید هدفی برای خودتان تعریف کنید و آن را مکتوب نمایید و طرحی برای دستیابی به آن تدارک ببینید. به این معنی است که احتمالا در درون و اطرافتان همه ابزارهایی که برای رسیدن به آن هدف نیاز دارید را در اختیار دارید. و تا زمانی که با گذشت زمان تمایل دارید به اندازه کافی بر روی هدف خودتان سخت کار کنید توانایی رسیدن به آن را هم دارید. تنها عامل محدود کننده واقعی در راه رسیدن به هدف تان این است که تا چه حد خواستار رسیدن به آن هدف هستید. هر چقدر خواستار رسیدن به آن هدف بیشتر باشد رسیدن به آن هدف سریعتر اتفاق خواهد افتاد و برعکس.
 

٢. دومین ترمز در مقابل نیروی های بالقوه در مسیر موفقیت، راحت طلبی است.

دومین عاملی که باعث عقب نشینی مردم از موفقیت بزرگ خودشان می شود و باعث می شود از رسیدن به اهداف عالی بترسند این هست که آنها در راحت طلبی خود گرفتارند.
قانون عادت یکی از عوامل اصلی موفقیت است که می گوید:
«رفتار هر شخصی تحت تسلط رفتار آنهاست»
 در صورتی که تصمیم واضح و روشنی نگرفته باشید و یا اینکه انگیزه خارجی برای انجام اون کار در شما وجود نداشته باشد. رفتارتان تا مدت زمان نامحدودی به همان صورت عادی خواهد ماند. قانون عادت در باره رفتار آدما هم بکار می رود این قانون می گوید که همیشه افراد کارهای روزانه شان را بطور مداوم انجام می دهند مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد که جهت حرکت شما را تغییر دهد.
یعنی این قانون میگه اگر ارتباط خودتان را مانند قبل با همان افراد ادامه دهید، دریافتی شما همان مقدار سابق خواهد بود و همان کارها و موفقیت های سابق را در زندگیتان خواهید داشت. در واقع هیچ چیز برایتان تغییر نمی کند مگر آنکه تصمیم واضحی بگیرید که موقعیت خودتان را تغییر دهید و یا اینکه برایتان اتفاقی رخ دهد که شما را مجبور به تغییر کند. به همین دلیل است که از دست دادن شغل، شکست در ازدواج یا روابط، و یا از دست دادن تمام پولتان در یک یک سرمایه گذاری بد در بعضی مواقع میتواند چیز خوبی باشد. در واقع این میتواند رضایت ذهنی شما را خدشه دار کند و شما را از ناحیه راحت طلبی خارج کند. یک شوک از هر نوع که باشد میتواند شما را آگاه و بیدار کند و چشمانتان را به روی سایر وقایع و جهت ها باز گرداند.
 

راهکار ساده غلبه بر ترس و افزایش اعتماد به نفس در مسیر موفقیت

برای غلبه بر ترس، باید شجاع باشید. شجاع کسی است که علیرغم همه ترس هایش عمل می کند. همچنین شجاعت یعنی اشتیاق به تحمل کردن، پافشاری و تداوم راه فعالیت بیش از هر شخص دیگری هست. و هر وقت کاری را که از آن می ترسید انجام بدید و اطمینان داشته باشید که با اینکار حتما ترس خود را از بین برده اید و یا خیلی کاهش داده اید. در واقع شجاعت یعنی کنترل ترس و تسلط بر آن.
 

دو راهکار برای کنترل و غلبه بر ترس و تقویت اعتماد به نفس

1. حذف نگرانی وقتی در حرکت به سوی اهدافتان دست به عمل می زنید نگرانی هایتان محو می شود و توجهتان کاملا به طرف نتایج کاری می رود که در حال انجام آن هستید بدین ترتیب بر روی مسیر خودتان قرار می گیرید. نکته ای که باید به آن توجه کنی اینست که فقط راجع به چیزهایی فکر و صحبت کنید و آنها را تصور نمایید که خواستار آنها هستید. و از توصیف چیزهایی که تمایل به آنها ندارید اجتناب کنید. و بر اساس قانون جذب از آنچه در اغلب اوقات راجع به آن فکر و صحبت کنید فواید بیشتری نصیبتان می گردد.
٢. ایجاد عادت شجاعت در خود
قانون عادت میگوید هر چه را بطور مکرر انجام دهید تبدیل به عادت جدید می شود. و اگر عادت کنید که با ترس هایتان روبرو شوید و کاری را انجام دهید که از آن می ترسید. چنان وانمود کنید که در یک موقعیت دشوار هیچ گونه ترسی ندارید، ترس هایتان کاهش و شجاعت تان افزایش می یابد و بزودی به نقطه ای می رسید که دیگر از هیچ چیز ترسی ندارید.
 

چهار مرحله ایجاد شجاعت

برای شروع هر هدف و یا کسب و کاری ... در هر موقعیت، کسب و کاری که به آن فکر می کنید و می خواهید وارد آن شوید، بدترین وضعیت احتمالی را برای خودت مشخص کن و آن را تصور کن که ممکن است در آن وضعیت کسب و کار برایت اتفاق بیافتد. و تصمیم بگیرید در صورت بروز بدترین وضعیت ممکن آنرا بپذیرید. سپس مطمئنا از ادامه نگرانی راجع به آن موقعیت خوداری خواهید کرد و آن را از ذهنتان خارج خواهی نمود.
مطمئن شوید که بدترین وضعیت ممکن رخ نخواهد داد.
کلیه پاداشها و منافعی که در نتیجه رسیدن به اهدافتان از آنها بهره مند خواهید شد، توصیف کنید. و آنها را مکتوب کنید و دائم درباره آنها فکر کنید. در واقع خود را متقاعد کنید که پاداش های حاصل از موفقیت، بزرگتر از هزینه های بالقوه شکست موقتی می باشند. هر چقدر دلایل شما برای رسیدن به اهدافتان بیشتر باشد ، بیشتر به سمت هدف تشویق خواهید شد. همچنین هر چقدر راجع به خواسته هایتان بیشتر فکر کنید انگیزه شما بیشتر و هر چقدر اطمینان بیشتر شود شجاعت بیشتری کسب خواهید کرد.
با این ۴ مرحله ترس و نگرانی هایتان نابود خواهند شد و ذهنتان آرام و شفاف می شود. سپس میت وانید تمام انرژی تان را به سوی موفقیت معطوف کنید. نه اینکه نصف وقت تان را صرف فکر در مورد شکست نمایید. پس در مجموع آنچه که موجب موفقیت و اعتماد به نفس بیشتر میشود موفقیت شما را تضمین میکند عبارتند از:
  • صبر و استقامت؛ ( مرتبا به خود یاد آوری کنید که تنها یک قدم با موفقیت فاصله دارید)
  • تصمیم و تعیین اهداف با پشتوانه عزم و اراده راسخ و شکست ناپذیر
  • پافشاری و ثبات قدم در انجام کاها ( مقاومت و تسلیم نشدن)
  • افزایش قدرت درونی برای ایستادگی در برابر موانع و مشکلات
  • تعیین اهداف و حرکت مستمر در راستای انجام آنها
 
منبع: کتاب «حرکت و موفقیت»
نویسنده: محمدنظری گندشمین

بیشتر بخوانید :
سه رکن اساسی برای رسیدن به موفقیت
9 مورد که نشان دهنده حرکت شما در مسیر موفقیت است
کلیدهای موفقیت
قوانینی که برای موفقیت به آنها نیاز دارید
روش های ساده و عملیاتی برای موفقیت در زندگی
هفت مانع رسیدن به موفقیت
موفقیت محصول حرکت است



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.