پنج رمز ارتباط صمیمانه (بخش دوم)

مهارت های ابراز وجود کردن می توانند ارتباطات شما را به طرز عجیبی متحول کنند.با احاطه به این شیوه ها می توانید احساسات خود را آزادتر، روشن تر و موثرتر بیان کنید و از مجموعه آنها یکجا برای برقراری ارتباط بهتر استفاده کنید.
شنبه، 12 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
پنج رمز ارتباط صمیمانه (بخش دوم)
به کمک مهارت های ابراز وجود کردن می‌توانید نظرات و احساسات خود را بیان کنید.
 
چکیده : مهارت های ابراز وجود کردن می توانند ارتباطات شما را به طرز عجیبی متحول کنند.با احاطه به این شیوه ها می توانید احساسات خود را آزادتر، روشن تر و موثرتر بیان کنید و از مجموعه آنها یکجا برای برقراری ارتباط بهتر استفاده کنید.

تعداد کلمات 917 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 
پنج رمز ارتباط صمیمانه

مهارت ابراز وجود کردن شماره 1:عبارت های با مفهوم" احساس می کنم"

  بجای بحث و به جای اینکه موضع تدافعی بگیرید می توانید با جملات من احساس می‌کنم احساسات خود را بیان کنید. روش بسیار ساده است. تنها کاری که می‌کنید این است که جمله را با مفهومی از من احساس می کنم شروع می کنید و بعد جمله ای در وصف احساستان می گویید. میتوانید بگویید: دلتنگ ،خشمگین، ناراحت ،نگران ،اندوهگین و غیره هستم به کمک عبارات و جملاتی که با من احساس می‌کنم شروع می شوند و  یا احساسی را می رسانند می توانید احساسات خود را انتقال دهید و از جمله آنها:
 1- احساسات منفی: خشمگین هستم احساس می کنم که مورد انتقاد قرار گرفته ام. احساس می کنم که تحقیر شدم احساس دلتنگی و افسردگی می کنم احساس فشار می کنم احساس می کنم متوجه منظور من نشدید
 ۲ احساسات جراحتی: اندازه این اصلاً احساس می کنم که مرا رد کرده اید احساس بی مهری می کنم احساس ناامیدی می کنم احساس می کنم مورد بی اعتنایی قرار گرفتن احساس رو به وحشت می کنم احساس می کنم که مورد حمله قرار گرفتم احساس بی‌کفایتی می کنم
  ۳ خواسته ها و امیال: دلم می خواهد با تو وقت بیشتری صرف کنم دلم می خواهد این مسئله را حل کنیم و به هم نزدیک تر شویم دلم می خواهد که سر وقت باشی دلم می خواهد سعی کنیم منظورم را بفهمی.
 
 عبارت هایی با مفهوم من احساس می‌کنم با عبارتی که با تو شروع میشوند در تضاد آشکار هستند. از جمله این عبارات می‌توانیم به" تو مرا عصبی می کنی"  "تو حق نداری چنین حرفی بزنی"  یا " تو در این باره اشتباه می کنی" اشاره کنیم. جملاتی که به تو شروع می شوند عیب جویانه،سرزنش آمیز و در موضع داوری هستند و همیشه منجر به بحث و مشاجره می شوند.
 به کمک سه مهارت مربوط به گوش دادن بهتر می‌توانید با احساسات منفی دیگران روبرو شوید. به کمک مهارت های ابراز وجود کردن می‌توانید نظرات و احساسات خود را بیان کنید. اشخاص در ابراز خشم خود با دشواری روبرو هستند. در حالت عصبانیت میل به حمله داریم و به جای ابراز علنی احساسات خود آنها را به شکلی نامطلوب به نمایش می گذاریم. ترس از آسیب  علتی است که احساسات خود را با دیگران در میان بگذاریم.
 

مهارت ابراز وجود شماره ۲: نوازش

 اشخاص بیش از هر چیز دیگری مایلند که مورد توجه و نوازش قرار گیرند. اغلب ما نگران هستیم که تحقیر شویم یا مورد بی اعتنایی دیگران قرار بگیریم. به همین دلیل همیشه سعی می کنم در برخورد با اشخاص و در گرما گرم گرفتاری،رفتاری مثبت داشته باشم. به آنها می فهمانم که دوست دارم به آنها احترام بگذارم.به آنها می‌گویم برای من اهمیت دارند. با این طرز برخورد اشخاص طرف صحبت من احساس بهتری می کنند و ترسشان  می ریزد. خیلی‌ها فرضیه ناگفته ای دارند و بر اساس آن فکر می‌کنند که توجه و خشم دو خصوصیات متضاد هستند. ممکن است نتیجه گیری شتابزده کنید که اگر دو نفر از هم عصبانی باشند به هم احترام نمی گذارند و علاقمند به یکدیگر نیستند.در نتیجه واکنش بی تناسب نشان می دهید احساس می‌کنید که باید قبل از آن که رد شوید طرف مقابل خود را رد کنید تا اعتبارتان از بین نرود اگر با رفتار خود نشان دهید که علی رغم اختلاف به آنها احترام می‌گذارید از پیشامد کردن این موقعیت جلوگیری می‌کنید. با این طرز برخورد آنها هم با گوش شنوا با شما برخورد می کنند و به سهولت بیشتری احساساتشان را در میان می‌گذارند.
در شیوه نوازش به طرف مقابل می‌گوید با آنکه از کار یا سخن او دلگیر هستید به او علاقه مندید و به او احترام می گذارید.این مشابه فلسفه عزت نفس بی قید و شرط است که در شناخت درمانی از موقعیت ممتازی برخوردار است.ممکن است از کارشخص از اندیشه واز احساس کسی ناراحت باشید. اما تکفیر کردن و بدقلمداد کردن آنها کمکی نمی‌کند. توجه داشته باشید که آنها نیز مانند شما مجموعه ای از نقاط قوت و ضعف هستند اگر نشان دهید که آنها را دوست دارید و به آنها احترام می گذارید این طرز برخورد شما را درک میکنند و در این شرایط حل مسائل بسیار ساده تر می شود.
 
ممکن است بگویید اما اگر این شخص به واقع بد باشد اگر نخواهم به هیچ وجه با او معاشرت و مجالست داشته باشم چه می گوید در سیاری از مواقع اتفاق می‌افتد که نمی خواهید با کسی دوستی و مراوده داشته باشید ممکن است این شخص بیش از حد سلطه جو خودمحور و یا حساس باشد به طوری که تلاش برای کنار آمدن او به زحمتش نمی ارزد زیان حفظ رابطه با کسی با این مشخصات احتمالاً از حمایت بیشتر است با این حال هنوز طرز برخورد با آنها از اهمیت زیادی برخوردار است میتوانید ضمن بازگو کردن احساسات منفی خود نظرات مثبت خود را هم مطرح کنید اگر کاری کنید که عزت نفس آنها قطع شدن نشود احتمال زیاد حالت تدافعی نمی‌گیرند و به احتمال زیاد به سخنان شما توجه می کنند پیام شما واقع بینانه تر خواهد بود تاثیر بیشتری بر جای خواهد گذاشت.
 
منبع: برگرفته از کتاب از حال بد به حال خوب"شناخت درمانی"
نویسنده: دکتر دیوید برنز،ترجمه مهدی قراچه داغی

بیشتر بخوانید :
پنج رمز ارتباط صمیمانه (بخش اول)
مهارت ارتباط مؤثر
معنای صمیمیت در روابط و ابعاد آن
چگونه با دیگران روابط صمیمانه تری داشته باشیم؟
ده نکته مفید برای ارتقا مهارت های ارتباطی‏ مان
هنر برقراری ارتباط جمعی (بخش اول)
هنر برقراری ارتباط جمعی (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.