مدیریت ارتباط با نامحرمان پس از طلاق (بخش دوم)

در نوشتار پیشین به دسته بندی مردان نامحرمی که در اطراف یک زن طلاق گرفته است، پرداختیم. در این بخش با روش برخورد با هر کدام یک از دسته های چهارگانه می پردازیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 23 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مدیریت ارتباط با نامحرمان پس از طلاق (بخش دوم)
 طلاق، انتهای زندگی نیست، می تواند شروعی برای یک زندگی درست و سالم باشد.
 
چکیده: در نوشتار پیشین به دسته بندی مردان نامحرمی که در اطراف یک زن طلاق گرفته است، پرداختیم. در این بخش با روش برخورد با هر کدام یک از دسته های چهارگانه می پردازیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1088 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 
مدیریت ارتباط با نامحرمان پس از طلاق

روش برخورد با هر گروه از مردان نامحرم

اینک به تلخیص، روش برخورد با هر گروه از مردان را بیان می کنیم:

۱. می داند و مناسب است(a1):

مرد مجردی که از نظر سن، سطح تحصیلی، موقعیت اقتصادی و اجتماعی، ویژگی های فرهنگی، نوع، میزان باور واعمال دینی، سلامت های جسمی، روانی، شخصیتی و خانوادگی، مثبت و با شما هماهنگ است. این فرد اگر تجربه طلاق یا فوت همسر را داشته باشد و ثابت شود که در جدایی از همسرش مقصر نیست، مناسب تر است.
روش برخورد: تماس کاری، در چارچوب تعریف شده همراه با ظاهر و پوشش آراسته و متین، می تواند شما را در جوی پر از وقار و احترام به او نزدیک کند. اگر این همکاری های رسمی به پیشنهاد او برای صحبت درباره ازدواج کشیده شود، باید بعد از پیشنهاد، مسئله را با خانواده تان در میان بگذارید، چند جلسه در مکان های عمومی با هم صحبت کنید، با یک روانشناس باتجربه مشورت کنید و بدون شتاب زدگی دلبستگی عاطفی و مهم تر از همه با برخوردهایی پخته و جدی به ارزیابی او بپردازید. اگر به یاری خداوند کار به ازدواج کشیده شد، چه بهتر و اگر نشد، تماس و رابطه با او را قطع کنید یا به کمترین سطح برسانید.
 

۲. می داند و مناسب نیست (a۲):

چنین مردی، یا فردی متأهل است یا مجردی است بدون شایستگی های لازم. متأسفانه بعضی از مردان همسرداری که شگفت آور این که بیشترشان میان سالانی هستند با موقعیت و ظاهری موجه، از روی تنوع طلبی و با آرزوی تصاحب چندروزه زنی جوان، به زنان مطلقه نزدیک می شوند. یکی می خواهد به او کمک فکری و مشورتی دهد، دیگری به او وعده پیدا کردن شغل می دهد، یکی سعی می کند با شناخت مشکلات مالی و خانوادگی او، چهره یک حامی دلسوز را بگیرد و بعضی نیز به صراحت برای برطرف کردن تنهایی خودشان به او پیشنهاد دوستی می دهند.
بیشتر این افراد بعد از چند جلسه آشنایی، از اینکه همسری پر از مشکل دارند، زبان به شکوه می گشایند، مکرر و با بهانه های واهی با زن مطلقه تماس می گیرند و بانگاه های ناپاک، شوخی و گفتار نادرست، پیامک های خصوصی و رفتار صمیمانه وارد حریم خصوصی او می شوند، چنین مردانی را در همه جا می توان یافت؛ در فامیل دور و نزدیک، محل کار و تحصیل، مطب پزشک و مشاور، دادگاه خانواده و دفتر وکالت.
روش برخورد: قطع سریع و قاطعانه همه رابطه ها. بعد از آن اگر مزاحمت ها تکرار شود، می توانید از افراد مطمئن و نزدیک کمک بگیرید.
 

٣. نمی داند و مناسب است (b1):

مردی را می شناسید که برای ازدواج با شما آماده است، اما او نمی داند شما طلاق گرفته اید. در چنین موردی باید روشی دو مرحله ای داشته باشید: مرحله اول، مانند آنچه درباره وضعیت (a۱) گفتیم: تماس کاری در چارچوب تعریف شده، همراه با ظاهر و پوشش آراسته و متین. نه در گوشه ای بنشینید و در رویاهایتان آرزوی ازدواج با او را در سر بپرورانید و نه خدای ناکرده با برخوردهای سبک سرانه و ظاهری نامتعارف بخواهید او را به سوی خود بکشانید. شاید در چنین حالتی او به شما نزدیک شود، اما با کدام ویژگی چشم و دل و فکر او را تسخیر کرده اید؟ با جسم اغواگر و رفتار عشوه گرانه تان!
این محرک های بدنی، غریزه و شهوت جنسی او را بر می انگیزند و باعث می شوند مرد نسبتاً خویشتن داری خود را از دست بدهد، وسوسه شود و با ارتباط نادرست با شما در مسیر ناپاکی قرار گیرد. اگر هم به دلیل تربیت سالم و شایسته اش، در نیمه راه از انحراف باز ماند، تصویر نادرستی از شما در ذهن و جانش می نشیند و امید به ازدواج را به باد می دهد. پیامبر اکرم (ص) به پدران و مادران توصیه کرده است، دختران خود را با رعایت حدود شرعی بیارایند و در اجتماع مردم سالم حاضر کنند تا دیده شوند و کسانی برای ازدواج با آنها پا پیش بگذارند.

اگر این مرحله با موفقیت طی شد، یعنی مرد مورد نظرتان به شما توجه مثبت کرد و بهتر از آن، اگر پیشنهاد ازدواج با شما را به زبان آورد، در جلسه اول وضعیت جدایی تان را بیان نکنید. یکی دو جلسه درباره شرایط عمومی هم صحبت کنید. چنانچه کار پیش رفت، در جلسه سوم از جدایی تان و علت آن صحبت کنید. اگر او به سرعت و محکم کنار کشید، ناراحت نشوید، در
جامعه ما این مسئله امری عادی است که امید داریم به تدریج به روال منطقی، اسلامی و عادی تری برگردد یا تعجب می کند و تأسف می خورد، اما می گوید، موضوع نیاز به بررسی های بیشتر و رضایت خانواده تان دارد. این هم امری عادی است، از سوالات ریز و دقیق او درباره نحوه زندگی سابقتان و طلاقتان ناراحت نشوید. این حق طبیعی اوست که بداند کسی که میخواهد ازدواج کند، چه زمینه هایی در گذشته داشته است.
خوب و عاقلانه است که توصیه کنید، درباره این مسائل با مشاورتان یا هر فرد مطمئنی که در جریان زندگی شما بوده است، صحبت کند. منطق این روش دو مرحله ای این است که اگر شما همان جلسه اول، که مردی به شما پیشنهاد ازدواج می دهد، وضعیت خود را بگویید و بعد از دو سه جلسه به اینجا برسید که بفهمید صلاحیت زندگی مشترک با شما را ندارد، شمار مردان نامناسب و مزاحم شما افزایش می یابد، عده زیادتری از وضعیت شما آگاه می شوند و آرامش خاطرتان از بین می رود.
 

4. نمی داند و مناسب نیست (b2):

متاسفانه این افراد همه جا هستند. اگر دختر جوان یا حتی زنی میان سال از روی بی تجربگی، به آن ها میدان دهد و کمی گرم صحبت کند، به خود اجازه می دهند به سرعت وارد حریم خصوصی او شوند. ولی به آن زمان که بفهمند این زن، زنی مطلقه است. انگار کالایی است آماده هر نوع بهره برداری، بدون قید و شرط قانونی و شرعی!
زنان خردمند و پاکدامن ما به این هرزه پویان اجازه نزدیک شدن به مرزهای وجودی خود را نمی دهند.
برو این دام بر مرغی دگر نه          که عنقا را بلند است آشیانه
 
 
منبع: کتاب «مدیریت زندگی بعد از طلاق»
نویسنده: محمود گلزاری

بیشتر بخوانید :
مدیریت ارتباط با نامحرمان پس از طلاق (بخش اول)
مقابله با سه آسیب روانی پس از طلاق
مواجهه با زندگیِ بعد از طلاق
حدود رابطه ی زن و مرد در اسلام
ارتباط زن و مرد و تأثیر آن در نهاد خانواده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.