راه های پیشگیری و درمان کم رویی نوجوان

کم رویی یکی از آسیب های دوران نوجوانی است که اگر بدان توجه نشود می تواند زمینه ساز برخی از اختلالات شخصیتی در دوران جوانی شود. با ما همراه باشید تا با راه های پیشگیری و درمان آن آشنا شوید.
جمعه، 25 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
راه های پیشگیری و درمان کم رویی نوجوان
برای درمان کم رویی نوجوان می توان از روش اصلاح رفتار استفاده کرد.
 
چکیده: کم رویی یکی از آسیب های دوران نوجوانی است که اگر بدان توجه نشود می تواند زمینه ساز برخی از اختلالات شخصیتی در دوران جوانی شود. با ما همراه باشید تا  با راه های پیشگیری و درمان آن آشنا شوید.

تعداد کلمات 940 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 

راه های پیشگیری و درمان کم رویی نوجوان

راه های پیشگیری و درمان کمرویی

۱. رویارویی

برای هر فرد کم رو، تحمل بعضی آدم ها به صورت خاصی ناراحت کننده است. به نظر می آید نگاه، رفتار، گفتار و برخورد آنان در او، نوعی تشویش و دلهره ایجاد می کند؛ از این رو شما والدین، کسی را انتخاب کنید که فرزندتان در برابر او احساس راحتی نمی کند. هیچ فرصتی را برای روبه رو کردن با او را از دست ندهید. هیچ نگران نباشید؛ زیرا بسیاری از افراد در این کار موفق بوده اند.
اگر این فرد، کسی است که معمولا نوجوان جرئت نزدیک شدن و حرف زدن با او ندارد، به فرزند خود پیشنهاد کنید: وی را به عنوان تمرینی آموزشی در نظر آورد و ابتکار آغاز گفت و گو با او را به دست بگیرد. بی تردید در این مورد موفق خواهد شد. از کارهایی که از انجام آنها بیم دارد (مانند رفتن به مغازه برای پس دادن جنس و گرفتن پول خود، چک و چانه زدن در معاملات، سؤال از معلمان درباره موضوعات درسی، جواب منفی دادن به تقاضاهای غیر معقول دوستان شروع کند و اراده خود را نشان بدهد. یک راست به جلو برود و در برابر پاسخ های منفی، خود را به ناشنوایی بزند و پافشاری کند. اراده خود را بر نتیجه ای که در نظر گرفته است، متمرکز کند. ممکن است شکست بخورد، اما نتیجه این کار، استوارتر شدن نیروی اراده او خواهد بود.[1]
 

۲. مجسم کردن

فرد می تواند نمونه های برانگیزنده را در ذهن خود خلق کند؛ تصور کند تمام خصوصیت هایی که آرزو می کند، داراست. می تواند به این موجود خیالی، شکل و روح بدهد. در نظر آورد که از حداکثر اعتماد به نفس برخوردار است و در موقعیت هایی قرار گرفته که پیش از این، برای او ناراحت کننده بوده است. در ذهن خود مجسم کند که دارد با جرئت و اطمینان و بدون شتاب حرف می زند. هر آنچه را که فکر می کند، در خیال خود تکرار کند و زنده نگاه دارد. این تلقین را پیش از خواب، مرتب تمرین کند.[2]
 

۳. حضور در فعالیت های اجتماعی و فوق برنامه

شرکت دادن نوجوانی که دچار کم رویی است در فعالیت های مختلف دسته جمعی، می تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش ترس و کمرویی و افزایش مهارت اجتماعی و داشته باشد. شرکت فعال در برنامه های گروهی نظیر تهیه کاردستی مشترک، آماده کردن پوستر یا روزنامه دیواری، عضویت در گروه سرود، عضویت در تشکل های دانش آموزی، خادم الصلاة یا مکبر نماز جماعت مدرسه شدن که در آن جمعی آشنا و صمیمی و بعضا کم سن و سال تر حضور دارند، باعث تقویت اعتماد به نفس در وجود او می گردد و او را برای حضور در جمع های غریبه و ناآشنا آماده می کند.
 

۴. افزایش اعتماد به نفس و تقویت خودپنداره مثبت

به راستی شما خودتان را چگونه ارزیابی می کنید؟ وقتی دچار کم رویی می شوند، علتش را چه می دانید؟ پاسخ به این سؤال ها، گام مهمی برای درک بهتر خود و شناخت ویژگی ها، توانمندی ها و نقاط قوتی است که در خویش سراغ دارید.
بدون شک می توان خود را تغییر داد؛ به شرط آنکه بر این باور باشیم که توان انجام این کار را داریم. باید تصور و برداشت مثبتی از خود داشته باشیم و ماهیت کم رویی خود را مورد ارزیابی و تحلیل و تفسیر قرار دهیم و با تقویت خودپنداره مثبت، احساس خودارزشمندی را در خود افزایش دهیم.[3]
فرد کم رو برای تقویت خودپنداره مثبت و اعتماد به نفس خود، می تواند این گونه عمل کند:
هرگز خود را مورد شماتت و سرزنش قرار ندهد و هیچ گونه احساس و نگرش منفی نسبت به شخصیت خود نداشته باشد؛ زیرا احساسات منفی نسبت به خود، مانع غلبه بر حالت کم رویی خواهد بود.
اجازه ندهد دیگران از کمرویی او سوء استفاده کنند و با جسارت زیاد و احساس خودبرتری از او انتقاد بیجا بنمایند.
بکوشد در برابر افراد، شرایط و موقعیت هایی که او را با فشار روانی مواجهمی کنند و به طور مستقیم و غیرمستقیم احساس بی کفایتی را به او القا می نمایند، ایستادگی و مقابله کند.
کوشش کند در روابط اجتماعی، خود را گرفتار آداب و رسوم و تعارفان تکلف آور نسازد. بسیار راحت و ساده و بی تکلف با دیگران ارتباط برقرار کند. ضمن حفظ نظافت، سادگی و آراستگی، چندان در پی مد لباس، پوشش فوق العاده و ظاهر آرایی و استفاده از کلمات و جملات ویژه نباشد.
سعی کند در برقراری ارتباط با دیگران پیش قدم شود. ابتدا از طریق تلفن آغاز کند؛ مثلا به روابط عمومی صدا و سیما زنگ بزند و نظرش را درباره برنامه های شب گذشته تلویزیون بیان کند.
با ۱۱۸، تماس بگیرد و شماره تلفن مراکز آتش نشانی، خرابی تلفن و سایر مراکز را از آنها بپرسد.
با منزل بستگان خود تماس بگیرد و از احوال آنها جویا شود.[4]
 
 
منبع: کتاب «با دخترم (ویژه والدین و مربیان دختران نوجوان)»
نویسنده: علی احمد پناهی و داود حسینی

بیشتر بخوانید :
مهارت‏ هایی برای غلبه بر کمرویی
چگونه می توانیم کمرویی خود را کنترل کنیم؟ (بخش اول)
چگونه می توانیم کمرویی خود را کنترل کنیم (بخش دوم)
آسیب شناسی و درمان کمرویی در نوجوانی
درمان کمرویی و اضطراب اجتماعی در نوجوانان و بالغین


پی نوشت :
[1] . پل ژاگو، غلبه بر کمرویی، ترجمه حسین بنی احمدی، ص 60-61.
[2] . دن فونتنل، کلیدهای رفتار با نوجوانان، ترجمه مسعود حاجی زاده، ص۱55.
[3] . غلامعلی افروز، روان شناسی کمروبی، ص40.
[4] . همان، ص 40-46.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.