چگونه یک فرد خجالتی را به حرف واداریم ؟

همانطور که بعضی از آدم ها ذاتاً اجتماعی و برونگرا هستند ، بعضی دیگر خجالتی و کم حرف هستند. هرچند که برقراری ارتباط با یک شخص خجالتی مشکل است ، اما چند راه ساده به شما کمک می کند تا با آن ها همصحبت شوید.
سه‌شنبه، 29 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه یک فرد خجالتی را به حرف واداریم ؟
 با نزدیک شدن به فرد خجالتی و قوت قلب دادن به او شروع کنید.
 
چکیده : همانطور که بعضی از آدم ها ذاتاً اجتماعی و برونگرا هستند ، بعضی دیگر خجالتی و کم حرف هستند. هرچند که برقراری ارتباط با یک شخص خجالتی مشکل است ، اما چند راه ساده به شما کمک می کند تا با آن ها همصحبت شوید.

تعداد کلمات 2476 / تخمین زمان مطالعه 12 دقیقه
 
 چگونه یک فرد خجالتی را به حرف واداریم ؟

با گپ و گفت های کوچک شروع کنید.

 لبخند بزنید. قبل از برقراری ارتباط با یک شخص کمرو ، با یک لبخند حقیقی به آن ها بفهمانید که شخصیتی دوستانه و پذیرا دارید . درست همانطور که به  یک دوست قدیمی لبخند می زنید ، نه به یک غریبه.  هرچند که لبخند زدن یک حرکت و ژست ساده است ، اما تاثیر بسزایی در افزایش ارتباط و ایجاد اعتماد دو طرفه دارد. زیرا ، بر خلاف زبان بدن و دیگر ژست ها که به طبع فرهنگ های مختلف و دوره های زمانی گونان تغییر می کنند ، لبخند زدن همیشه یک نشانه ی مثبت و جهانی بوده. ثابت شده که لبخند زدن حتی برای شخصی که لبخند می زند تأثیرات روانی مثبتی  در بر دارد ، بنابراین فراموش نکنید که حالت دوستانه شما صرفاً یک ابزار برای گفتگو نیست.
 

پیش قدم باشید.

ایجاد ارتباط با یک شخص خجالتی ، به این معناست که احتمالاً شما باید اولین قدم را بردارید. بعد از لبخند زدن از دور ، با یک سلام و احوالپرسی دوستانه به فرد خجالتی نزدیک شوید. خودتان را معرفی کرده و با موضوعی که از قبل آماده کرده اید گفتگو را شروع کنید. مثلا ، در مورد کتاب یا داستان کوتاهی که این اواخر خوانده اید صحبت کنید  ، یا لطیفه بامزه و خنده داری تعریف کنید. پیش قدم بودن در شروع صحبت باعث برطرف شدن فشار از روی دیگران می شود و به نوعی آن ها راحت می کند.
از حرف های کلیشه ای و تکراری و نظرات خسته کننده در مورد آب و هوا اجتناب کنید ، نیازی نیست که به احوالپرسی های بیش از حد گرم و دوستانه بپردازید . سوال ساده ای مثل " سلام ، حال شما چطور است ؟" می تواند تاثیر لازم را بگذارد.
 

سوالات توضیحی بپرسید.

بهترین راه برای شروع یک گفتگو و حفظ آن سوال پرسیدن است. البته پرسیدن هر نوع سوالی به شما کمک نمی کند . سوالاتی که پاسخ کوتاهِ "آره" یا "نه" دارند باعث می شوند که گفتگوی شما بی روح و خیلی سریع متوقف شود ، بنابراین مطئمن شوید که پرسش های شما متفکرانه و نیازمند توضیح باشند.
 
برای مثال ، به جای اینکه بپرسید " از این موزیک خوشتان می آید " بپرسید : " به چه سبکی از موزیک گوش می دهید؟ "
از جدل و جروبحث با کسی تازه با او آشنا شدید اجتناب کنید! به هر حال ، علاقه نشان دادن به یک شخص روش بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط مستقیم است.
 

شنونده ی خوبی باشید .

داشتن یک گوش شنوا یکی از مهمترین و مشکل ترین ویژگی های فردی است ، پس نشان دادن اینکه به حرف های طرف مقابلتان علاقه مند هستید باعث می شود که دیگران به شما اعتماد و تکیه کنند. نشان دهید که به حرف هایشان گوش می کنید و ارتباط چشمی برقرار کنید ، به صورت طرف مقابتان نگاه کنید و گهگاهی گفته هایشان را با حرکت سر تأیید کنید. پیگیر سوالات باشید و برای اثبات اینکه به حرف هایشان گوش می دهید ، بعضی از نکات گفته هایشان را بیان کنید.
یک شخص خجالتی خودش از قبل می داند که خجالتی است ، بنابراین اشاره کردن و ذکر این قضیه هیچ فایده ای برای شما ندارد.
در واقع ، با این کار باعث می شوید که شخص احساس ناراحتی کند و حتی به ویژگی های ذاتی او حمله می کنید .
باید نشان دهید که همان چیزی که هستند را دوست دارید ، نه اینکه سعی کنید آن ها را تغییر دهید و مجبورشان کنید که مطابق میل شما رفتار کنند.

برای مثال ، اگر شخص در حال بیان یک نظر یا یک عقیده ی پیچیده است ، برای اینکه به آن ها بفهمانید که حرف هایشان متوجه شدید ، از گفته هایشان نقل قول بیاورید . مثلا بگویید : " پس ، بنا بر چیزی که گفتید .... " به نشانه ها دقت کنید .
ممکن گاهی اوقات همه تلاش های شما برای یک گفتگوی ساده بی ثمر باشد. اگر شخص به شما جواب های یک کلمه ای می دهد ، از برقراری تماس چشمی اجتناب می کند و به طور کل از شما دوری می کند  ، او فقط یک فرد خجالتی نیست ، بلکه علاقه ای به صحبت کردن با شما ندارد.
اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد ناراحت نشوید : قرار نیست با هرکس که همکلام می شوید ارتباط برقرار کنید ، این را به عنوان یک توهین شخصی یا شکست در نظر نگیرید. ناکامی  خود را از یاد ببرید و به دنبال فرد دیگری باشید که از صحبت کردن خوشحال می شود.
این بدان معنی نیست که باید گستاخ یا خشن باشید . لبخند بزنید ، به شخص بگوید از دیدارش خیلی خوشحال شدید ، و خودتان را سرزنش نکنید .
 

از چیره شدن بر گفتگو بپرهیزید .

یک شخص خجالتی و کم حرف ، ممکن است شکسته شدن سکوت با پرحرفی های شما را ترجیح بدهد ، اما در برابر وسوسه پرحرفی مقاومت کنید. زیاد و برای مدت طولانی صحبت کردن ممکن است باعث عدم اطمینان و تشویش دیگران شود. اگر وادار کردن آن ها به حرف زدن بعید به نظر می رسد ، سوال بپرسید و به آن ها وقت کافی برای جواب دادن بدهید.
این به شما کمک می کند که به خاطر داشته باشید ، علارغم چیزی در فرهنگ عامه مردم معمول است ، سکوت کردن الزاماً ناخوشایند نیست. برعکس می تواند نشانه ای از احترام و متفکر بودن شما باشد ، بنابراین از اینکه چند لحظه ای را در سکوت به سر ببرید وحشت نکنید.
 
اگر احساس کنید که شروع به صبحت با دیگران کار بسیار مشکلی به نظر می رسد ، ممکن است بخواهید گفتگو را قبل از شروع ، تمام شده در نظر بگیرید.  قبل از منصرف شدن و عقب نشینی ، شاید بهتر باشد که نزد یک دوست یا آشنا بروید و با گپ و گفت و تماس چشمی ، حال خودتان را بهتر کنید.
 

گفتگو را به سمتی که فرد خجالتی دوست دارد هدایت کنید.

هنگامی متوجه شدید که شخص خجالتی از صحبت در مورد چه موضوعاتی لذت می برد ، گفتگو را به همان سمتی ببرید که اولویت های آن شخص را مطرح کنید.   می توانید با سوال پرسیدن و توضیح خواستن از همصحبت خود بفهمید که او از چه چیزی لذت می برد.
به عنوان مثال ، اگر شخص به آشپزی علاقه نشان دادن ، می توانید چیزی مثل این را بگویید : " من چیز زیادی در مورد آشپزی نمی دانم  اما همیشه دلم می خواست که آشپزی ام را بهتر کنم ، چطور می توانم شروع کنم؟ دستورهای پخت مورد علاقه شما چیست؟ "  این سوالات مبتنی بر یادگیری هم باعث نشان دادن علاقه ی شما می شود ، هم شخص را وادار به صحبت کردن در مورد موضوعاتی که دوست دارند و در مورد آن ها مطمئن هستند می کنند.
 
اگر علاقه مندی های خود را به اشتراک نمی گذارید ، از قضاوت کردن و بیان عقاید مخالف خود اجتناب کنید. البته این به معنی دروغ گفتن یا فریب دادن نیست . فقط سعی کنید که یک ذهن باز داشته باشید و از بیانات نامناسب و اظهار تنفر و بی میلی دوری کنید.
 
به گفتگو یک پایان مثبت بدهید. هنگامی که گفتگوی خود را به اتمام می رسانید ، مطمئن شوید که همصحبتتان احساس خوبی در مورد صحبت کردن با شما داشته . می توانید با ابراز اینکه از گفتگو با آن ها بسیار لذت برده اید نشان دهید که به ادامه ی گفتگو در زمان دیگری علاقه مند هستید . اگر شخص متوجه علاقه مندی و احترام شما شود ، میل بیشتر برای صحبت در آینده با شما خواهد داشت.
اگر در یک ملاقات کاری هستید ، قبل از خداحافظی و ترک آن جا ، دست بدهید. از لحاظ دوستانه  ، تماس شخصی راه بسیار موثری در نشان دادن احترام و توجه شما به طرف مقابل است ، و به شما کمک می کند تا اثر ماندگار و خوبی در همکارتان به جا بگذارید.
 چگونه یک فرد خجالتی را به حرف واداریم ؟

آشنایی با یک شخص خجالتی

 او را دعوت به بیرون کنید .اگر به فکر نزدیک شدن و گسترش دوستی با شخص خجالتی هستید ، باید در انجام حرکت اول پیشقدم باشید. بپرسید که آیا دلشان می خواهد با شما بیرون بروند ، یا با فرستادن یک پیام  بپرسید آیا که سرشان شلوغ است یا خیر . در علاقه نشان دادن به عمیق تر کردن دوستی پیشقدم باشید ، این باعث می شود که آن ها پذیرای دعوت و خواسته شما باشند.
اگر در دانشگاه یا مدرسه هستید ، این کار برای شما آسان است تر می شود. می توانید برای نوشیدن یک قهوه یا شرکت در یک رویداد آموزشی در دانشگاه دعوتشان کنید. اگر در محیط کار هستید ، از همکارتان سوال کنید که آیا مایل است بعد از اتمام کار یک نوشیدنی با شما بخورد.
 
فعالیت هایی که هردوی شما مشترکاً دوست دارید پیدا کنید. بیرون رفتن برای شام ، نوشیدنی ، یا قهوه معمولاً راه بسیار خوبی برای شناخت یک نفر است ، اما این مکالمات سنگین می تواند باعث موذب شدن و تحت فشار قرار گرفتن فرد خجالتی شود . می توانید با برنامه ریزی فعالیت های مناسب ، این فشار را در دیدار ها اول کاهش دهید : یک فعالیت مشترک به این معناست که هیچ یک از شما مجبور به تلاش مداوم برای حفظ گفتگو نیستید. چنین کاری باعث ایجاد خاطرات مشترک و عمیق تر شدن رابطه ی دوستی شما می شود.
 اگر هر دوی شما ورزشی و ورزش دوست هستید ، می توانید به پیاده روی یا دوچرخه سواری بروید . و اگر یکی از شما یا هردویتان با چنین فعالیت هایی راحت نبودید ، کار های آرامش بخش تری انجام دهید ، مثل سینما رفتن یا حضور در یک رویداد اجتماعی فرهنگی.
 
به او نگویید که حرف بزند . یک شخص خجالتی خودش از قبل می داند که خجالتی است ، بنابراین اشاره کردن و ذکر این قضیه هیچ فایده ای برای شما ندارد. در واقع ، با این کار باعث می شوید که شخص احساس ناراحتی کند و حتی به ویژگی های ذاتی او حمله می کنید . باید نشان دهید که همان چیزی که هستند را دوست دارید ، نه اینکه سعی کنید آن ها را تغییر دهید و مجبورشان کنید که مطابق میل شما رفتار کنند.
به عنوان مثال ، از گفتن چنین جملاتی پرهیز کنید : " تو آدم خیلی ساکتی هستی! چرا انقدر کم حرف هستی؟" یا  " سر به زیر بودن کافیه ! حرف بزن! " اگر می خواهید دوست خجالتی خود را تشویق به حرف زدن کنید ، سعی کنید چنین چیزهایی بگویید : " تو همیشه ماجراهای خیلی جالبی تعریف می کنی ، دلم می خواد بازم بشنوم ! "
 
اگر شخص خجالتی برای مدتی به گفتگو پرداخت ، اجازه استراحت به او بدهید . برای مدت کوتاهی کنترل گفتگو را به دست بگیرید یا چند فعالیت کوچک انجام دهید و بگذارید دوباره به حرف زدن ادامه دهد.
 
برای حرف زدن مورد امور شخصی عجله نکنید. آب شدن یخ ِ شخص خجالتی در مورد مسائل شخصی ممکن است مقداری زمان بر باشد. پس تا زمانی که یکدیگر را به خوبی نشناخته اید در مورد امور کلی و غیرشخصی حرف بزنید. عموماً این یک اخلاق پسندیده است و در مورد همه صدق می کند ، اما زمانی که می خواهید با یک شخص خجالتی ارتباط برقرار کنید اهمیت بیشتری پیدا می کند. وارد شدن به یک مسئله ی حساس شخصی یا یک عقیده ی مهم سیاسی می تواند باعث آسیب پذیر شدن شخص خجالتی شود و او را به پوسته ی شخصی خودش بازگرداند ، چنین عملی همه ی تلاش هایی که قبلاً انجام داده اید را بی ارزش می کند.

یک روش مناسب برای ایجاد صمیمیت در یک دوستی ، فاش کردن یک راز یا مسئله ای شخصی در زندگی شماست ، یا اعتراف به متزلزل بودن خود. آشکار کردن آسیب پذیری حس اعتماد و صمیمیت را در فرد خجالتی بر می انگیزد و باعث می شود که برای بیان مسائل شخصی اش میل بیشتری پیدا کند. زمانی که فرد خجالتی از احساسات و تزلزل شما اطلاع پیدا کنید ، ممکن است باعثِ نادیده گرفتن اضطراب شخصی و احساس راحتی بیشتر او بشود.

از شوخی های زشت و زننده اجتناب کنید . جوک های نژاد پرستانه ، جنسی ، و زننده باعث ناراحت شدن دیگران می شود ، پس شوخی های بامزه و خلاصه زیر 13 سال را انتخاب کنید !
 
دوستان خود را به یکدیگر معرفی کنید. معرفی دوستانتان به همدیگر می تواند یک حقه ی کاری باشد که هیچ آداب و رسوم خاصی هم ندارد ، که البته چنین کاری زمانی که طرفتان یک فرد خجالتی است آنقدر ها آسان نیست. از آن جایی که شناخت یک شخص خجالتی سخت و زمان بر است ، ممکن است مایل باشید ملاقات هایتان را دونفره نگه دارید و تا زمانی که احساس آمادگی نکرده اید فرد دیگری را وارد جمع خود نکنید. پیوستن زودتر از موعد به جمع دیگر دوستان ممکن است فرد تازه وارد را تحت فشار و ناراحتی قرار دهد ، بنابراین قبل از اینکه همه ی دوستان خود را بیاورید ، اندکی صبر کنید.
 
قبل از معرفی ، قدری درباره دوستانتان توضیح دهید تا شخص بداند که انتظار چه چیزی را باید داشته باشد و هنگام ملاقات احساس راحتی کند ، این کار به تسهیل روند آشنایی کمک می کند.
سعی کنید با معرفی ویژگی های دوستانتان به شناخت بیشتر آن ها توسط شخص خجالتی کمک کنید. برای مثال بگویید :  " تا حالا « امیر » ملاقات کرده ای؟ ما همیشه در مورد اینکه چقدر سفر را دوست داریم با همدیگر حرف می زنیم ." این کار باعث ایجاد ارتباط بهتر و احساس راحتی می شود. اگر شخص خجالتی را میان گروهی زیادی از دوستانتان ملاقات کرده اید ، مسئله ای نیست . بازهم هم باید برای ایجاد ارتباط دونفره وقت بگذارید و سعی کنید تا رابطه ی دوستانه ی منحصر بفردی را ایجاد کنید.
 
از احساسات طرف مقابلتان مطلع باشید . اگرچه شخص خجالتی بعد از اینکه با یک آشنا احساس راحتی کرد ، دست از کمرویی بر می دارد ، اما ممکن است زمانی که از لحاظ احساسی آسیب دیده یا اتفاق بدی برایش افتاده ، رفتار گذشته را در پیش بگیرد. با درک کردن و کمک به آنها برای بیان احساسات و افکارشان ، دوست خوبی برای آن ها باشید.
بهترین راه برای برقراری ارتباط با یک فرد ، نشان دادن این است که به حرف هایشان گوش می دهید. وقتی با همدیگر تنها شدید از او بپرسید " این اواخر حالت چطور بوده؟ اتفاق خاصی در زندگی ات افتاده؟ " اگر متوجه شدید که دوست شما ناراحت یا افسرده به نظر می رسد ، می توانید با لحن ملایمی از او بپرسید : " به نظر می رسد که چندوقته ناراحت بودی ، چیزی هست که بخواهی در مورد آن حرف بزنی؟"
 
بگذارید دوستتان بداند که همیشه در دسترس و علاقه مند به شنیدن حرف هایش هستید. می توانید با گفتن چنین جمله به او قوت قلب بدهید : " هر وقت که دلت خواست حرف بزنی روی من حساب کن. "
 
  
 مترجم: سید نادر موسوی
 

بیشتر بخوانید :
نحوه برخورد با کمرویی، ‌خجالت و اضطراب اجتماعی
اگر نوجوانتان خجالت می کشد، بخوانید!
کم رویی، ترس و خجالت
راهکارهای خجالتی نبودن برای داشتن زندگی بهتر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.