چگونه برای تعطیلات خانوادگی برنامه ریزی کنیم ؟

مرخصی گرفتن و رفتن به تعطیلات می تواند برای شما و خانواده تان شگفت انگیز باشد. علاوه بر اینکه به شما اجازه می دهد تا یک استراحت مطلوبی داشته باشید و از فضای کاری فاصله بگیرید (که برای بهبود سلامتی تان نیز مفید خواهد بود)، تعطیلات می تواند فرصت ویژه ای برای اعضای خانواده تان باشد تا دور هم جمع شوند.
سه‌شنبه، 29 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه برای تعطیلات خانوادگی برنامه ریزی کنیم ؟
 مرخصی یعنی فرصت سپری کردن بهتر اوقات و تجربه بخش های تازه ای از جهان، همراه فرزندان .
 
چکیده : مرخصی گرفتن و رفتن به تعطیلات می تواند برای شما و خانواده تان شگفت انگیز باشد. علاوه بر اینکه به شما اجازه می دهد تا یک استراحت مطلوبی داشته باشید و از فضای کاری فاصله بگیرید (که برای بهبود سلامتی تان نیز مفید خواهد بود)، تعطیلات می تواند فرصت ویژه ای برای اعضای خانواده تان باشد تا دور هم جمع شوند.

تعداد کلمات 2708 / تخمین زمان مطالعه 14 دقیقه

 چگونه برای تعطیلات خانوادگی برنامه ریزی کنیم ؟

بخش اول: طوفان کلمات و گزینه ها برای تعطیلات تان

 1. فهرستی از علایق خانوادگی خود تهیه کنید. اعضای خانواده تان از چه نوع فعالیت گروهی لذت می برند؟ آیا از پیاده روی دسته جمعی لذت می برید؟ یا شنا کردن، یا بازدید از مکان های جدید؟ بر روی یک کاغذ، لیستی از این نوع فعالیت ها تهیه کنید تا در نهایت آن هایی که قابل اجرا هستند را انتخاب کنید.
برخی از مکان های معمول که می توانید برای تعطیلات انتخاب کنید عبارت اند از:

کنار دریا. کنار دریا جذابیت های قابل توجهی برای خانواده ها دارد. بازی کردن روی شن ها و موج ها می تواند بچه ها را ساعت ها سرگرم کند در حالی که خودتان از دراز کشیدن در کنار ساحل و تماشای منظره ی زیبا و کتاب خواندن لذت می برید.
یک دریاچه. اگر به دنبال یک مکان خلوت تر و بکر هستید، یک دریاچه هم می تواند مقصد خوبی برای آب بازی اعضای خانواده تان باشد. می توانید به فرزندان تان نحوه ی قایق سواری را آموزش دهید، در عین حال از محیط و منظره ی دریاچه لذت ببرید.
کوه. اگر اعضای خانواده تان از پیاده روی لذت می برند و دوست دارند از طبیعت بیشتر بیاموزند، سپری کردن تعطیلات در کوه می تواند یک فرصت عالی برای رشد خانواده باشد.
شهر. اگر می خواهید به موزه ها بروید، معماری الهام بخش آن را ببینید و یا به رستوران های جدید بروید، در این صورت رفتن به یک شهر دیگر می تواند مقصد خوبی برای گذراندن تعطیلات باشد.
سفر دریایی. سفر دریایی هم می تواند یک گزینه ی بسیار عالی باشد، به خصوص برای خانواده ها، به این خاطر در کشتی ها برنامه های سرگرم کننده ی زیادی برای بچه ها برگزار می شود.
یک پارک تفریحی یا پارک آبی. این ها گزینه های جذابی برای فرزندان تان خواهد بود، اما مطمئن شوید که در آنجا برای خودتان هم وسایل و موارد سرگرم کننده وجود داشته باشد.

2. بودجه تان را مشخص کنید. اغلب، این بودجه ی شماست که تعیین می کند مقصد شما کجا باشد. سپری کردن تعطیلات در سواحل شمال، قطعا ارزان تر از سفر به کشور های دیگر است. بعضی از مواردی که نیاز به بودجه ی کافی دارد، عبارت اند از:
هزینه ی حمل و نقل (بلیط هواپیما، قطار، یا پول بنزین). مطمئن شوید که هزینه ی تک تک اعضای خانواده را حساب کرده باشید. اگر قصد دارید ماشینی کرایه کنید یا به محض ورودتان تاکسی بگیرید، می بایست هزینه ی آن را هم در نظر بگیرید.
محل اقامت. هتل ها گزینه های معمول هستند، اما اگر خانواده ی پر جمعیتی هستید، ممکن است لازم باشد که خانه، کانکس و یا آپارتمانی را اجاره کنید.
غذا. احتمالا مجبور خواهید بود هزینه ی سرو غذای تان را به رستوران ها بپردازید، اما رفتن به جایی که آشپزخانه داشته باشد، می تواند در صرفه جویی هزینه ها به شما کمک کند.
تفریح. اگر قصد دارید به پارک های تفریحی، نمایشگاه ها، کنسرت ها، موزه ها و اماکن تاریخی بروید، باید هزینه ی بلیط این مکان ها را برای اعضای خانواده تان در نظر بگیرید.

3. برای تاریخ هایی که بالقوه هستند برنامه ریزی کنید. تابستان، زمان محبوبی برای گذراندن تعطیلات خانوادگی است، به دلیل تعطیلی مدارس، اما تابستان، تنها گزینه نیست. تعطیلات عید و استراحت بین دو ترم در زمستان نیز زمان های مناسبی برای برنامه ریزی تعطیلات می باشند.
به طور کلی، ارزان ترین موعد سفر در سال می تواند همان تعطیلات زمستانه ی بین دو ترم باشد. اما می تواند زمان وسوسه انگیزی برای بچه ها باشد، به خصوص آن هایی که دبیرستانی هستند و امتحان میان ترم دارند. اگر می خواهید در این ایام مسافرت کنید، مطمئن شوید که برنامه ی تحصیلی فرزاندان تان خالی باشد.
اگر شرایط مالی تان کمتر از حد ایده آل است، سفر کردن به مکان های محبوب معمولا ارزان تر از مکان های خصوصی هستند. اگر در تعطیلات عید مسافرت بروید، زمان مناسبی برای خرید کردن و گشت و گذار نخواهد بود، چرا که معمولا قیمت ها بالاتر از دیگر ایام هستند.
اگر قصد دارید فرزندان تان را وسط سال تحصیلی به مسافرت ببرید، زودتر برنامه ریزی کنید. با معلم فرزندتان صحبت کنید که اجازه دهد تکالیفش را زودتر از موعد انجام و تحویل دهد.
زمانی که بچه ها امتحان و آزمایش دارند، آن ها را به مسافرت نبرید. هماهنگ شدن فرزندتان با کلاس، بعد از سفر می تواند برایش خیلی سخت باشد.
 

بخش دوم: برنامه ریزی برای تدارکات سفر

 1. بلیط های هواپیما را خریداری کنید. اگر قصد خرید بلیط هواپیما دارید، مطمئن شوید که به بهترین قیمت آن ها را تهیه کنید. باید تقریبا 6 تا 8 هفته قبل از موعد سفر بلیط ها را خریداری کنید.
به خاطر داشته باشید که فقط کودکان زیر 2 سال می توانند رایگان سفر کنند، اما در تمام طول سفر می بایست آن ها را در بغل خود نگه دارید.
قیمت بلیط ها را در سایت ها بررسی و مقایسه کنید. مقایسه کردن قیمت ها می تواند به شما اطمینان دهد که بهترین قیمت را در بهترین زمان خریداری نموده اید. برخی شرکت های هواپیمایی معمولا قیمت های رقابتی دارند، در نتیجه شما می توانید به سایت آن ها مراجعه کنید و بلیط های لحظه آخری تهیه کنید.
دوشنبه ها و سه شنبه ها معمولا بلیط ها قیمت کمتری دارند، در حالی که پنجشنبه و جمعه گران تر هستند.
حواس تان به محدودیت های حمل بار در هواپیما نیز باشد، بسیاری از خطوط هواپیمایی برای هر نفر دو چمدان در بار، و یک چمدان همراه در نظر می گیرند. فرزندان تان را تشویق کنید که بار کمتری بردارند؛ آخرین مسئله ای که باید نگران آن باشید، سنگینی چمدان هاست.

2. محل اقامت خود را رزرو کنید. شما باید تحقیق کنید و قیمت هتل های مختلف را با هم مقایسه کنید. همچنین می توانید خانه ها و آپارتمان های اجاره ای را نیز در سایت ها و نرم افزار های  مختلف پیدا کنید.
عوامل مختلفی را برای محل اقامت خود در نظر بگیرید. آیا محل اقامت تان به مرکز شهر نزدیک است یا باید برای رفتن به نقاط مختلف، تاکسی یا ماشین کرایه کنید؟ آیا دارای آشپزخانه است که بتوانید خودتان غذا درست کنید؟
نظر افراد را نسبت به محل اقامت مورد نظر به طور آنلاین بررسی کنید. آیا از نظر آن ها هتل تمیز و امنی بوده است؟
همچنین ممکن است بخواهید یک اقامتگاه تمام عیار را رزرو کنید. این گونه مکان ها به طور کلی، تمام وعده های غذایی و نوشیدنی ها را با قیمت اقامت یکجا جمع می کنند، بنابر این نیازی به رفت و آمد ها و خرید مایحتاج اضافی نخواهید داشت.

3. برای موارد دیگر هم برنامه ریزی کنید. ممکن است لازم باشد که موارد دیگری را نیز از پیش رزرو کنید، به خصوص اگر امکان تکمیل طرفیت آن ها وجود داشته باشد. به خرید بلیط های تئاتر، کنسرت ها، مکان های دیدنی مختلف، تورهای گشت و گذار و ... توجه کنید.
اگر پول کافی برای سپری کردن تعطیلات خارج از شهر را ندارید، سعی کنید وقت خود را یک محله ی دیگر بگذرانید و یا فقط یک رستوران جدید را امتحان کنید.
به خاطر داشته باشید مجبور نیستید که یک تعطیلات گران قیمتی تدارک ببینید. پارک های دولتی هم مکان های زیبایی برای دیدن هستند.

به علایق فرزندان خود در سفر توجه کنید. اگر فرزندان تان دوست دارند برای خود برنامه ریزی کنند که چگونه از سفر لذت ببرند، اجازه دهید این کار را بکنند و طبق میل شان تدارک ببینید. در این صورت حس بهتری خواهند داشت و در طول تعطیلات با شما بیشتر همراهی و همکاری می کنند.
بررسی کنید آیا هتل مورد نظرتان برنامه یا محل خاصی برای بچه ها تدارک دیده است یا خیر، مانند: نمایش، وسایل بازی و ... .

4. برای فرزندتان پاسپورت تهیه کنید. اگر قصد دارید با هواپیما به خارج از کشور سفر کنید، فرزندتان به پاسپورت نیاز دارد. اگر فرزند شما زیر 16 سال باشد، باید شخصا به اداره ی گذرنامه ی محل سکونت خود مراجعه کنید و فرزندتان را نیز با خود ببرید، همراه با پرونده ها و اسناد وی.
عکس 3*4 از شش ماه اخیر فرزندتان ضروری است. (برخی از ادارات جدید تر می پذیرند)
شناسنامه ای که تاریخ تولد وی و نسبت شما را با او مشخص کند.
کپی هر یک از این اسناد نیز ضروری است.
اگر به هر دلیلی نمی توانید تا اداره ی گذرنامه با فرزندتان همراه شوید، اجازه نامه ی والدین و رضایت شما برای دریافت گذرنامه الزامی می باشد.
اگر شما تنها سرپرست او (و بیوه) هستید، باید مدرک معتبر (مثل حکم دادگاه) مبتنی بر اجازه ی همسر سابق تان به منظور داشتن اختیار فرزند خود را ارائه دهید.

5. با هواپیما به مقصد مورد نظر بروید. نیمی از دعواهای سفر می تواند در طول سفر اتفاق بیافتد. به خصوص اگر دارای فرزند باشید. با تهیه ی بلیط هواپیما می توانید کلک بزنید و زود به مقصد برسید.
برای مسافرت با هواپیما، تا آنجا که می توانید خودتان را از پیش آماده کنید. کارت پرواز خود را پیش تر پرینت بگیرید که نیازی نباشد قبل از چک کردن چمدان های تان، داخل فرودگاه در صف اضافی بایستید.
برای کودکان تان زودتر توضیح دهید که رفتن به فرودگاه چگونه است، به خصوص اگر اولین بار باشد که می خواهند با هواپیما پرواز کنند، یا زمان زیادی از مسافرت قبلی تان با هواپیما گذشته و از خاطرشان رفته است. به آن ها بگویید که قبل از بازرسی باید کفش و کمربند و ژاکت شان را در بیاورند. باید کیف و اسباب بازی های شان را درون سبد بگذارند تا از نوار نقاله عبور کند.
برای آنها توضیح دهید که فرودگاه مکان شلوغی است و لازم است تمام مدتی که آنجا هستید، کنار شما باشند.
از یک کوله پشتی برای وسایل دم دستی استفاده کنید. کوله پشتی می تواند در فرودگاه، دستان شما را آزاد نگه دارد و باعث می شود بتوانید فرزندان تان را راحت تر کنار خود نگه دارید.
برای بازرسی خودتان را آماده کنید. اگر فرزندتان را با روروک آورده اید، لازم است که آن را از نوار نقاله ی امنیتی عبور دهید، حتی ممکن است لازم باشد که از گیت پرواز نیز عبور دهید، زیرا معمولا نمی توانید آن را کنار صندلی خود در هواپیما نگه دارید.
قانون تی. سی. ای. را به خاطر داشته باشید. طبق این قانون، به همراه داشتن مایعات، ژل ها و اسپری ها به منظور شیردهی به بچه ها امکان پذیر نمی باشد. باید تا آنجایی که ممکن است از این موارد تا رسیدن به مقصد، استفاده نکنید.

برای مشغول کردن فرزندانتان، همراه خود اسباب بازی بیاورید. بهترین اسباب بازی های قابل حمل عبارت اند از: کتاب های رنگ آمیزی، برچسب ها، آهن ربا ها و بازی هایی که به قطعات کوچک نیاز ندارند.
مطمئن شوید فرزندان تان مطلع هستند که باید به بلندگو های هواپیما توجه کنند و هرگونه وسیله ای که در طول پرواز استفاده می کنند را روی حالت بی صدا بگذارند.
اطمینان حاصل کنید که مقادیر زیادی از تنقلات مانند آجیل، میوه خشک و ... به همراه آورده اید. در حالی که نمی توانید بطری آب به داخل فرودگاه ببرید، می بایست یک بطری آب داخل کیف فرزندتان بگذارید تا اگر در طول پرواز احساس تشنگی داشت، آن را برطرف کنید.

6. تا رسیدن به مقصد تعطیلات رویایی خود، رانندگی کنید. برای مقاصد نزدیک تر، ممکن است رانندگی را ارزان تر از پرواز بدانید.
اما رانندگی با وجود بچه، می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. در اینجا چند حقه برای سرگرم کردن فرزندتان در طول رانندگی ذکر می کنیم:

توقف های به موقع داشته باشید. قبل از سوار شدن به ماشین، همه را مجبور کنید به سرویس بهداشتی بروند، حتی اگر احساس کنند نیازی ندارند. از آنجا به بعد، باید برنامه ریزی کنید که هر 2 ساعت یکبار، برای رفتن به سرویس بهداشتی توقف کنید.
اگر یک سفر جاده ای کوتاه دارید، سعی کنید زمان حرکت تان را حوالی ساعات استراحت و خواب فرزندتان تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر او معمولا بعد از ناهار استراحت میکند، سعی کنید همان موقع حرکت کنید. در این صورت، به احتمال زیاد فرزندتان بیشتر مسیر را خواب خواهد بود.
اسناد و مدارک خود را سازماندهی کنید. در یک سفر جاده ای، باید تمام اسناد مربوطه را همراه داشته باشید، از جمله: نقشه راه، اسناد رزرو هتل ها و اقامتگاه ها، لیست رستوران هایی که می توانید در آنجا توقف کنید. می توانید تمام اسناد را در یک پوشه زیر صندلی تان قرار دهید.
به فرزندتان چیزی بدهید که با آن سرگرم شود. یک جعبه بیسکوییت، یک تابلوی کوچک یا کتاب رنگ آمیزی که با مداد رنگی آن را رنگ کند، پازل ها یا جعبه های خانه سازی و ... . این کار باعث می شود که او را سرگرم و مشغول نگه دارید.
بگذارید فرزندتان پیدا کند. اگر قرار است برای دیدن مکان های توریستی در طول جاده توقف کنید، اطلاعاتی را قبل از رسیدن به آن مکان به فرزندتان بدهید و بگذارید او حدس بزند کجا هستید. از طریق سایت ها، عکس هایی از دیدنی های مکان مورد نظر را پیدا کنید (مثلا یک مجسمه، یک ساختمان خاص، یا یک درخت مشهور)، آن ها را پرینت بگیرید و به فرزند خود بدهید تا در طول مسیر، فرزندتان آنها را پیدا کند.
برای رفتار های خوب، به فرزندتان جایزه بدهید. قبل از اینکه سفر خود را آغاز کنید، کمی پول به عنوان جایزه کنار بگذارید و هر زمان از فرزند خود رفتار خوبی مشاهده کردید، به عنوان پاداش به او بدهید. مثلا زمانی که اسباب بازی خودش را با خواهر و برادرش شریک شد، یا زمانی که یک کتاب را کامل مطالعه کرد. فرزندتان می تواند از این این پول برای خرید سوغاتی استفاده کند.
حواستان باشد وقتی در طول شب رانندگی می کنید، به فرزند خود اسباب بازی های درخشان بدهید.
 چگونه برای تعطیلات خانوادگی برنامه ریزی کنیم ؟

بخش سوم: از تعطیلات خود لذت ببرید

 1. یک برنامه ی آزاد داشته باشید. به محض اینکه به مقصد رسیدید، سعی نکنید تمام روز را برنامه ریزی کنید.
سعی کنید هر روز فقط یک یا دو فعالیت مهم انجام دهید (مثل رفتن به باغ وحش یا آکواریوم). فعالیت هایی که انجام می دهید به سن و سال و توانایی فرزندان تان بستگی دارد. فعالیت های زیاد را در یک روز نگنجانید. بین بازدید از مکان ها و فعالیت های دیگر، باید زمان زیادی را برای استراحت اختصاص دهید.
به یاد داشته باشید که گرم ترین ساعات در طول تابستان، بین 10 تا 2 بعد از ظهر خواهد بود. این ساعات، زمان مناسبی برای پیاده روی یا فعالیت های بیرون از خانه برای فرزندان تان نیست.
ذهن باز و انعطاف پذیری داشته باشید. اگر فرزندتان بد اخلاق و حساس شد، از آنها نخواهید که کاری را انجام دهند به این دلیل که جزو برنامه تان بوده است.

2. با اعضای خانواده تان خاطره بسازید. از فرزندان تان بخواهید اقلام خاطره انگیز سفر را جمع آوری کنند، مانند بلیط ها، جعبه ی شکلاتی که از مغازه ی مورد علاقه شان خریده اند، صدف های دریایی، حتی کمی از شن و ماسه های ساحل مورد علاقه تان.

3. اجازه دهید فعالیت های گروهی مختلفی داشته باشید. به عنوان یک خانواده، ممکن است احساس کنید که باید همگی یک کار یکسانی انجام دهید. اما باید راحت باشید و بدانید که در یک جمع، هرکسی علایق مختلفی دارد.
به عنوان مثال، اگر شما و دخترتان علاقه دارید به خرید بروید، اما شوهر و پسرتان دوست دارند موج سواری کنند، باید راحت باشید و برای مدت کوتاهی از همدیگر جدا شوید.

4. برای اوقات دو نفره برنامه ریزی کنید. اگر دوست دارید به یک شام دو نفره بروید و با همسرتان لذت ببرید، برخی از هتل ها خدمات نگهداری از کودک ارائه می دهند که می توانید از آن خدمات در چنین شب هایی استفاده کنید. یا اگر با زوج دیگری همسفر شده اید و آن ها نیز دارای فرزند هستند، می توانید برای مراقبت از فرزندان تان، با یکدیگر توافق کنید.
اگر پول کافی برای سپری کردن تعطیلات خارج از شهر را ندارید، سعی کنید وقت خود را یک محله ی دیگر بگذرانید و یا فقط یک رستوران جدید را امتحان کنید.
به خاطر داشته باشید مجبور نیستید که یک تعطیلات گران قیمتی تدارک ببینید. پارک های دولتی هم مکان های زیبایی برای دیدن هستند.
 
مترجم: داوود سرافراز
 

بیشتر بخوانید :
چگونه برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنیم ؟ (بخش اول)
چگونه برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنیم؟ (بخش دوم)
تعطیلات و اوقات فراغت
برنامه ریزی برای اوقات فراغت
چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.