راه کارهای تقویت رابطه نامزدی (بخش دوم)

دوران نامزدی دارای شیرینی ها و تلخی هایی است که می توان این تلخی ها را به شیرینی های ماندگار تبدیل کرد. سخت گیری های والدین و گاه فرهنگ های بسته می تواند از تلخی های این دوران باشد. راه کار تقویت رابطه نامزدی چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
پنجشنبه، 31 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
راه کارهای تقویت رابطه نامزدی (بخش دوم)
 تقویت رابطه نامزدی، زمینه ساز ارتباط عاطفی مستحکم و همیشگی است.
 
چکیده: دوران نامزدی دارای شیرینی ها و تلخی هایی است که می توان این تلخی ها را به شیرینی های ماندگار تبدیل کرد. سخت گیری های والدین و گاه فرهنگ های بسته می تواند از تلخی های این دوران باشد. راه کار تقویت رابطه نامزدی چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

تعداد کلمات 1335 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

 راه کارهای تقویت رابطه نامزدی

۵. باصلابت و مهربان باشید

 اطاعت پذیر بودن نوعروس، به معنای سلطه گر بودن داماد جوان نیست. مرد خوب، با دو کلمه تعریف می شود: باصلابت و مهربان. صلابت شما وقتی نمایان می شود که در هر موقعیتی از نامزدتان حمایت می کنید؛ وقتی قاطعانه مراقب خطوط قرمز منطقی و شرعی هستید؛ وقتی پس از گرفتن مشورت، تصمیمات پخته و دقیق می گیرید؛ هنگامی که استقلال عاطفی، شناختی و رفتاری خود را نشان می دهید؛ آن گاه که نشان می دهید اولویت زندگی شما، رابطه همسری است؛ وقتی که... .
اینها همه پناهی محکم و استوار را برای نامزدتان می سازد که می تواند در آن آرام باشد. مهربانی نیز به معنای مدارای شماست، در عین اقتدارتان، جاهایی که لازم است - بدون افراط و تفریط - انعطاف پذیر باشید. در این صورت شما به هیچ کس (حتی اعضای خانواده خودتان) اجازه نمی دهید که از همسر یا رابطه تان ایراد بگیرد؛ از شخصیت همسرتان دفاع می کنید و طوری عمل می کنید که کسی جرئت نکند درباره اش سخنی نامناسب بگوید، حتی اگر ظاهر این سخن دلسوزانه باشد. اگر هم خطایی متوجه نامزدتان باشد، وقتی تنها شدید، به او تذکر خواهید داد.
 

۶. عشق و محبتتان را ابراز کنید

 اگر از تفاوت های جنسیتی آگاه باشید، خواهید دانست که هرچند هردو همسر جوان به ابراز عشق نیاز دارند، اما شکل آن متفاوت است. روحیه اقتدارگرایانه مردها می طلبد که ابراز علاقه ها کلامی و رفتاری باشد و البته کلامی نیز دارای محتوایی مقتدرانه مانند «به تو اعتماد دارم»، «خوشحالم که به تو بله گفتم»؛ ولی خانم ها اغلب تمایل دارند که احساس ها را در کلمات همسرشان ببینند. روایات نیز بر این نکته تأکید دارند: «اینکه مرد به همسرش می گوید تو را دوست دارم، هرگز از قلب بیرون نخواهد رفت»؛[1] در حالی که مردها معتقدند علاقه را باید در عمل و رفتار ثابت کرد و اغلب برای بیان محبتشان در پی شواهد رفتاری هستند. لازم است نوعروس ها این روحیه مردانه را درک کنند و تازه دامادها نیز کمی ابراز کلامی محبت را بیاموزند.[2] پس اینکه او می داند شما چقدر دوستش دارید، کافی نیست. در این مورد خاص، دانستن مهم نیست، ابراز اهمیت دارد.
 

۷. آراسته باشید

 همان گونه که پیش تر بیان شد، برخی روان شناسان و فیزیولوژیست ها معتقدند که اغلب مردها، بصری اند؛ یعنی در تحریک و ارضای آنها، دیدن، نقشی مهم ایفا می کند؛ پس بهتر است زن همواره برای نامزد آراسته باشد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
«برای زن سزاوار نیست که رسیدگی به خود را رها کند، گرچه با انداختن یک گردنبند باشد».[3] پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز به زنی که از حقوق شوهر پرسیده بود فرمودند:
«بر زن است که با بهترین عطر، خود را خوشبو کند و بهترین لباس خود را بپوشد و با بهترین زینت خویش، خود را زینت دهد».[4] لمسی بودن زنان نیز این نکته را گوشزد می کند که مردان مراقب نظافت خود باشند و معطر بودن را فراموش نکنند.
 

۸. امانت دار باشید 

 یکی از صفات مهم مؤمنانه که به ویژه بانوان باید آن را به شدت رعایت کنند، امانت داری است. صمیمیت همسری ایجاب می کند که زن و مرد، از برخی اسرار خود و خانواده یکدیگر آگاه شوند و می بایست تا آخر عمر آنها را در سینه نگاه دارند. اسرار خانوادگی مانند کمبودهای اقتصادی یا روحی و اخلاقی یا نواقص جسمی یا خاطرات و سوابق خوب و بد همسر، همه و همه باید مانند امانت نگهداری شود، زن و مردی که نتوانند زبان خود را کنترل کنند و به آبروی خود، همسر خویش با خانواده او بی اعتنا باشند، زندگی موفقی نخواهد داشت.
هرچه در رابطه شما با نامزدتان یا خانواده او می گذرد یا گفته می شود، به ویژه مسائل زناشویی را نباید بازگو کرد، هرچند طرف شما پدر، مادر، خواهر یا دوست صمیمی باشد. حتی اختلاف های میان شما دو نفر نیز باید بین خودتان بماند. بگذارید دیگران، حتی نزدیکان شما گمان کنند که رابطه ای آکنده از خوشبختی دارید. بدین ترتیب شخصیت خود و نامزدتان را نزد دیگران حفظ کرده اید. در نهایت اگر مشکل حل نشد، به افراد آگاه و دلسوز غریبه تر یا مشاور مراجعه کنید.
 

9. کم خرج باشید

 امروزه اغلب جوانان، دوره نامزدی را در حالی آغاز می کنند که هنوز از توانایی و استقلال مالی کافی برخوردار نیستند. یکی از وظایف مهم عروس جوان، تعدیل خواسته های خویش نسبت به توانایی مالی نامزد است. او نباید تنها به خواسته های خود نظر کند و امکانات و مخارج نامزدش را نادیده بگیرد. چشم و هم چشمی ها، آبروداری در مقابل دیگران، مقایسه با دیگران و... هیچ یک بهانه ای عاقلانه و پذیرفته برای تحت فشار قرار دادن نامزد نیست. حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به حضرت علی (علیه السلام) فرمودند:
پیامبر (صلی الله علیه و آله) به من فرمودند: از پسر عمویت چیزی مخواه، اگر آورد که خوب، وگرنه از او درخواست مکن [یعنی او را تحت فشار قرار نده]».[5]
 

۱۰. متوقع و خسیس نباشید

 شایسته است که ماه داماد جوان نیز وضعیت اقتصادی خانواده نامزدش را مراعات نماید و در صورت وجود محدودیت، توقعی برای جهیزیه، خرید، مراسم سنگین و... نداشته باشد یا حتی به آنها کمک کند. همچنین از ویژگیهای مرد خوب خانه، همراهی تدبیر اقتصادی او با گشاده دستی است، البته ولخرجی قطعا با تدبیر و عقلانیت متضاد است؛ اما نگرانی های افراطی در مسائل مالی نیز ممکن است دختر و خانواده اش را نگران آینده و رابطه عاطفی را تحت تأثیر قرار دهد. خوب است گاهی آقاداماد، مبلغی پول به عنوان هدیه به عروس خانم بدهد تا صرف هزینه های خود کند. این عمل، احساس وابستگی بیشتری میان نامزدها به وجود می آورد. اگر هم شوهران جوان با مشکل مالی مواجه شدند، به جای «پول ندارم» بگویند: «موقعیت مالی ام کمی نامناسب است»، «بگذار در وضعیت بهتری بخریم».
 

۱۱. ببخشید 

گاه اختلاف هایی میان خانواده ها یا جوانان، بر سر تعیین میزان مهریه، برگزاری مراسم ها، رعایت سنت ها و موضوع های دیگر پیش می آید که در ادامه حل میشود؛ اما گاه دلخوری برخی از این اختلاف ها در قلب طرفین باقی می ماند. اول اینکه جوانان باید بیاموزند مرز بین خود و خانواده خود، و نامزد و خانواده اش را مد نظر داشته باشند. لزومی ندارد هر موضع گیری که در خانواده شان اتفاق می افتد، درست باشد یا نباشد، به سرعت به طرف مقابل منتقل شود. درباره خانواده طرف مقابل هم، دلخوری از آنها را به حساب نامزدتان نگذارید. او به اندازه کافی تحت فشار هست. اگر بتوانید این اختلاف ها را به شکل منطقی حل کنید و در گرداب هیجان ها نمانید، می توانید صمیمیت تان را حفظ کنید و خطاها را ببخشید. اگر نتوانستید به تنهایی از پس این احساس های منفی برآیید، با استفاده از مهارت بیان احساس، آنها را نزد نامزدتان تخلیه کنید. این باعث می شود لذت بیشتری از رابطه ببرید و به صورت ناخوداگاه به سمت تعارض هدایت نشوید.
 
 منبع: راهنمای نامزدی (جلد دوم؛ بایسته های ارتباطی)
نویسنده: عباس علی هراتیان
 

بیشتر بخوانید :
راه کارهای تقویت رابطه نامزدی (بخش اول)
نکات کلیدی درباره دوران نامزدی(بخش اول)
نکات کلیدی درباره دوران نامزدی (بخش دوم)
دوران نامزدی و دوران عقد
دوران نامزدی

 
پی نوشت :
[1] . محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج 11، ص 316.
[2] .لازم نیست جملات محبت آمیز را با تمام وجود بگویید. حتی اگر قدری هم از واقعیت دور باشد، چون افزایش محبت می شود، مفید خواهد بود. پیامدهای این افزایش محبت، رابطه را گرم تر می کند و واقعیت علاقه شما را نیز رشد می دهد. انسان ها (به ویژه زن) ذاتا از تعریفی که باعث شادشدنشان می شود خوشحال می شوند، حتی اگر بدانند کاملا واقعی نیست.
[3] . پیشین، ص 168.
[4] . مومنون، آیه 8
[5] . محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 43، ص 31.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما