راه های جلوگیری از آسیب های حافظه

یکی از مسائلی که امروز شایع هست، فراموشی و اختلال در حافظه هست. در این نوشتار به برخی از راه های جلوگیری از فراموشی و آسیب رسیدن به حافظه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 11 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
راه های جلوگیری از آسیب های حافظه
حافظه، بخش مهمی از وجود انسان است که با آسیب دیدنش بسیاری از ابعاد وجودی آدمی آسیب خواهد دید.
 
چکیده: یکی از مسائلی که امروز شایع هست، فراموشی و اختلال در حافظه هست. در این نوشتار به برخی از راه های جلوگیری از فراموشی و آسیب رسیدن به حافظه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 500 / تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه  
 
راه های جلوگیری از آسیب های حافظه

راه های جلوگیری از آسیب های حافظه

 برای جلوگیری از آسیب دیدگی حافظه تنها کافی است که علل آسیب را بشناسید و با برطرف کردن آنها، مشکل حافظه تان را درمان کنید. با این موارد آشنا شوید:

1.سمی بودن داروها: برخی داروها در توانمندی شناختی و حافظه شما اختلال ایجاد می کنند. فهرستی بلند بالا از داروهایی وجود دارد که موجب افزایش گیجی و کاهش سطح هوشیاری فرد سالمند می شوند. داروهای آرام بخش و اعتیادآور، برخی داروهای ضدفشارخون، داروهای ضداسید معده مانند سایمتدین و رانیتیدین، داروهای ضد پارکینسون و داروهای ضدالتهاب مانند آسپرین از آن جمله اند.

 ٢. کم کاری یا پرکاری غده تیروئید.

٣. فقر ویتامین B۱۲ و اسیدفولیک: مهمترین عارضه بر اثر کمبود این ویتامین، کم خونی مگالوبلاستیک است که کم خونی ساده ای نیست و به کاهش همه سلول های خونی می انجامد. حتی در جریان این بیماری، علامت هایی چون سوء جذب و اسهال و در خانم ها پاپ اسمیرهای غیرطبیعی دیده می شود که پزشک و بیمار را نگران می سازد. کمبود ویتامین B۱۲ با اختلالات عصبی نیز همراه است. اختلال در گام برداشتن، اختلال حس تعادل، از دست دادن کنترل اسفنکتر مثانه و روده (بی اختیاری ادرار و مدفوع)، ناتوانی جنسی و زوال عقل از نشانه های عمده عصبی این کمبودند.

از جمله عواملی که موجب کمبود ویتامین B۱۲ می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف) کسانی که سالها رژیم سخت گیاه خواری می گیرند و از مصرف تمام محصول های پروتئین حیوانی پرهیز می کنند، در معرض این مشکل قرار دارند؛
ب) دچار بودن به شکل سوء جذب B۱۲ و بیماری شایع کم خونی سالمندی آنمی پرنیسیوز (در این بیماری سلول های جدار معده از بین می روند و تولید اسید معده و ... به این ترتیب که تست بسرطان زنانه شان به طور غیر واقعی مثبت نشان می دهد. فاکتورهای داخلی که به جذب ویتامین B۱۲ کمک میکنند مختل میشود)؛
ج) نارسایی لوزالمعده و مشکلات انتهایی روده باریک. آنچه موجب کمبود اسید فولیک در بدن شما می شود همان کم خونی مگالوبلاستیک است که با افسردگی نیز همراه می شود. به یاد داشته باشید ذخیره فولات در بدن کم است و اگر شما سبزی ها و میوه های تازه و پروتئین حیوانی مصرف نکنید، دچار کمبود اسیدفولیک می شوید.

۴. اگر رژیم عمده غذایی شما برنج است و با سبزی ها، حبوبات، گردو و فندق رابطه خوبی ندارید، مواظب کمبود تیامین یا ویتامین B1 نیز باشید. چای و قهوه فراوان و آسیاب کردن دانه های برنج موجب نابودی تیامین می شود. تحریک پذیری عصبی، بی اشتهایی و سرانجام بیماری بری بری به سبب کمبود تیامین رخ می دهد. [1]
 
 
منبع: کتاب «یادم تو را فراموش! ( مهارت تقویت حافظه)»
نویسنده: محمود حسن نژاد مغنی، سید رئوف حسینی

بیشتر بخوانید :
علائم از دست دادن حافظه کوتاه مدت
برخی از اختلالات حافظه
آشنایی با عارضه فراموشی
علل از دست دادن حافظه‌ی بلند مدت
از دست دادن حافظه در جوانی

پی نوشت :
[1] . عبدالکریم قریب، ۵۷ درس برای تقویت حافظه، ص۲۵.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.