سبک­ های نامناسب کنترل تعارضات ، در زندگی زناشویی

اغلب روش هایی که ما برای کنترل مشکلات خود در زندگی زناشویی به کار می ­بریم، شبیه برخی از ویژگی های خاص بعضی از حیوانات است. آیا شما نیز تا به حال از این روش های نامناسب استفاده کرده اید؟ با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 21 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
سبک­ های نامناسب کنترل تعارضات ، در زندگی زناشویی
گروهی از زوجین از روش های نامناسبی، برای کنترل تعارضات خانوادگی استفاده می ­کنند.
 
چکیده : اغلب روش هایی که ما برای کنترل مشکلات خود در زندگی زناشویی به کار می ­بریم، شبیه برخی از ویژگی های خاص بعضی از حیوانات است. آیا شما نیز تا به حال از این روش های نامناسب استفاده کرده اید؟ با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1341 /  تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

سبک­ های نامناسب کنترل تعارضات ، در زندگی زناشویی

مقدمه

همه باید با دقت گوش دهند، آرام صحبت کنند و دیر خشمگین شوند.
 میندی[1] فریاد زد: «به هیچ وجه من به هیچ عنوان به ویسکانسین[2] نمی آیم. حتی باورم نمی شود این را از من بخواهی.» برنت[3] گفت: «میندی تو درست متوجه نشدی من مجبورم به شهرمان برگردم تا به والدینم کمک کنم چرا در این مورد اینقدر خودخواهی؟»
میندی و برنت که نامزد بودن برای مشاوره قبل از ازدواج نزد ما آمدند و عصبانی بودند. برنت به عنوان فرزند ارشد خانواده احساس می‌کرد باید به ویسکانسین برگردد تا به والدین کمک کند، زیرا پدرش کم کم داشت سلامتی خود را از دست می‌داد. میندی در ایلینوی[4] بزرگ شده بود و علاقه‌ای نداشت که ایالت دیگری برود. در اینجا از مصاحبت با دوستان و خانواده اش لذت می‌برد و در شغل جدیدش نیز در حال پیشرفت بود. در مورد چنین موضوع مهمی، برند حس می کرد که بی توجهی به پدر او ندارد و میندی عقیده داشت که برند به احساسات او توجه نمی‌کند. گفت و گوی آنها در مورد محل زندگی و بهترین راه کمک به والدین تبدیل شده بود که باعث شد هر دو احساس کنند که دیگری او را درک نمی کند. و احساس سردرگمی و عصبانیت می کردند. آنها نمی توانستند به گونه ای در مورد مشکل خود چاره­اندیشی کنند که موثر باشد و آن را حل کنند.
 تنها برند و میندی نیستند که از حل مشکلاتشان عاجز هستند. بیشتر از زوج‌ها، گاهی نیز تلاش مذبوحانه ای می کنند تا مثبت باشند و از حمله به دیگری اجتناب کنند. از اینکه چنین عبارتی را می نویسیم متنفریم، اما اغلب روش هایی که ما برای کنترل مشکلات خود به کار می­بریم، شبیه برخی از ویژگی های خاص بعضی از حیوانات است. آیا شما نیز از این روش های نامناسب استفاده کرده اید؟

چگونه تعارضات را در زندگی مشترک کنترل می‌کنید؟

لاک‌پشت - عقب‌نشینی کننده

دِیو یک لاک‌پشت است. وقتی با تعارضی مواجه می شود، واکنش معمول وی عقب‌نشینی است. او طی مدتی که مشکلی وجود دارد سرش را در لاک سخت اش فرو می‌برد. کلودیا که گاهی به یک تبادل کلامی داغ علاقه مند است، روی لاک او ضربه می‌زند، اما هیچ نتیجه ای نمی گیرد.
آیا شما یک لاک‌پشت هستید؟ آیا معمولاً از مشکلات فرار می‌کنید؟ ممکن است از نظر فیزیکی فرار کنید، هم مانند بیرون رفتن از اتاق؛ یا ممکن است از نظر عاطفی فرار کنید مانند سرد برخورد کردن با دیگری؛ شاید احساس ناامیدی می‌کنید و حس می‌کنید که به هر حال، شما برنده نیستید. پس چرا در مورد این مشکل بحث کنید فرار و عقب‌نشینی این عیب را دارد که به روابط آسیب می‌زند و مانع از یافتن راه حل ممکن می شود.
 

راسو - مهاجم

آیا شبیه راسو هستید؟ راسو در طعنه و زخم زبان استاد است و معمولا به سرعت حرف می‌زند. و ترجیح می‌دهد شخص مقابل بد به نظر آید تا آنکه با ضعف های او کنار بیاید.
 کلودیا مانند یک راسو است. و معمولا گرایش به حمله دارد و دیو را بدبو می‌کند. او ترجیح می دهد بر آنچه انجام داده، و نداده است متمرکز شود و مسئولیتی را از جانب خود نمی پذیرد. ما طی سال‌هایی که سمینارهای زنده ازدواج را برپا کرده این لاک پشت های زیادی را ملاقات کرده ایم، لاک پشت های زیادی را ملاقات کردیه ایم که با راسو ازدواج کرده اند. حتی گونه جدیدی را نیز مشاهده کرده ایم که ترکیبی از راسو - لاک پشت هستند. آنها برخورد دیگری با را با حمله کردن کنترل می‌کند و سپس به درون لاکشآن فرو می روند.
 

آفتاب پرست - مطیع

آفتاب پرست سالها قبل در خانه پدری اش یاد گرفت که دیگران را خشنود کند. وقتی­که او کوچکترین دختر خانواده بود، متوجه شد که بیان عقیده، خطرناک است. در واقع به او اجازه ابراز عقیده نمی دادند. حتی امروز نیز دوست دارد دیگران را خوشنود کند، اما حال گاهی جسورتر است (گاه گاهی می تواند شبیه راسو شود). آفتاب پرست رنگ عوض میکند تا با طبیعت پیرامونش هماهنگ شود، بنابراین از تعارض جلوگیری می‌کند. او با هر عقیده ای که ابراز شود، موافقت می‌کند. وقتی با گروه آرامی است، او نیز آرام می‌شود. وقتی با یک گروه پر سر و صدا است، پر سر و صدا می شود. علاقه اش به هماهنگی و مغرور بودن مانع از آن می شود که عقیده واقعی خود را بیان کند. پس وقتی با تعارضی مواجه می شود، همرنگ جماعت می گردد.
چنین شخصی اغلب پس از سالها زندگی زناشویی همراه با تسلیم و اطاعت، یکباره همسرش را ترک می کند. هیچ کس نمی تواند بفهمد چه چیزی باعث رفتن او شد، زیرا او همیشه به طور متقاعد­کننده­ای خود را وفق داده است. اما هر کس ظرفیتی دارد (مانند بادکنکی که بزرگ و بزرگتر می شود و بعد ناگهان می ترکد.)
 

سگ آبی - اجتناب کننده

سگ آبی، اگر مشکل عاطفی یا مشکل پیچیده ای پیش بیاید، گاهی به جای آنکه به موضوع بپردازد، به قسمت دیگری از خانه پناه می برد و تلویزیون یا کامپیوتر را روشن می­کند. سگ آبی زمانی که با تعارضی مواجه می‌شود، خود را مشغول می­کند. این افراد اغلب به کار کردن اعتیاد دارند و وقتی تنشی وجود دارد، خود را سرگرم کار دیگری می کنند.
 

جغد - استدلال گر

 جغد، مانند لاک پشت از برخورد جلوگیری می کند. تنها، به روشی متفاوت این کار را می‌کند. او استدلال گر است. شعار او این است: «به هر قیمتی از احساسات دوری کن!» جغد با خوشحالی در مورد یک مسئله بحث استدلالی می‌کند، اما خارج از استدلالش هیچ احساسی ندارد. او دوست دارد با حقایق و ایده ها برخورد کند.
 

گوریل - برنده

گوریل باید به هر قیمتی برنده شود. سلاح‌های مورد علاقه او ترسانیدن و اقدام عملی است. در زیر پوسته خشن او ممکن است فردی ترسو وجود داشته باشد که به هر قیمتی شده می‌خواهد خوب به نظر آید. او بغض ها و عداوت ها، ناراحتی ها و اشتباهات را در دل دارد تا در وقت مناسب آنها را به کار برد. دوست دارد به شما بگوید که هرچیزی اشکالاتی دارد و اینکه چرا حق با اوست!
در یکی از سمینارهای ما، یکی از شرکت‌کنندگان تبدیل به یک گوریل کامل شد. هر یک از جلسات تبدیل به مبارزه ای میشد، زیرا تونی[5] مدام حرف ما را قطع می‌کرد تا به ما بگوید که کار ما اشتباه است، یا اینکه با «روش او» چگونه می شود بهتر عمل کرد. مدام به همسرش حمله و او را تحقیر می کرد. شرکت‌کنندگان توانست در راه حلی پیدا کنند. طی زمان استراحت بین برنامه‌ها، چند نفر از شرکت کنندگان بیرون رفتند و با یک دست موز بزرگ برای تونی (گوریل) برگشتند. سرانجام پیام را گرفت! آیا پس از آن ماجرا تغییر فاحشی کرد؟ نه، اما سعی کرد رفتارش را تعدیل کند.
 

سبک شما چیست ؟

آیا شبیه یکی از دوستان حیوان ما هستید؟ شاید بخواهید به آخرین باری که عصبانی شدید فکر کنید. آیا می­توانید به یاد آورید که چه احساسی داشتید؟ احساس می‌کردید شما را درک نمی کنند. یا احساس ترس، ناراحتی، تحقیر و تنهایی می کردید؟ چه واکنشی نشان دادید؟
 وقتی لاک پشت عصبانی می شود، دوست دارد عقب نشینی کند؛ راسو ترجیح می‌دهد حمله کند؛ آفتاب پرست تسلیم می‌شود؛ سگ آبی خود را به کاری مشغول می‌کند؛ جغد معمولاً استدلال می‌کند؛ و گوریل واقعا می‌خواهد برنده شود.
در مورد یک واکنش مناسب برای خشم فکر کنید:
- می توانم سریع از الگوی ارتباطی تهاجمی خارج شوم
- می توانم مانع از لبریز شدن دیگ جوشان خشم خود شوم.
 - می‌توانیم مشکل را باهم حل کنیم و احساس صمیمیت بیشتری پیدا کنیم.
- راه های دیگر.
خوشبختانه امید به بهبودی هست. تمام پاسخ های مثبت بالا عملی هستند. اما ابتدا مهم است که با خشم برخورد کنیم و از الگوی تهاجمی خارج شویم.

منبع : دیوید آرپ و دیگران ( )، ده قرار مهم برای زندگی مشترک، ترجمه اکرم قیطاسی، انتشارات صابرین.

بیشتر بخوانید:
فرمول بیان احساسات در زندگی مشترک
مهارت‌های ارتباطی در پایداری خانواده
نشانه های عشق کارآمد در زندگی زوجین
زوجین و پذیرش تفاوت ها در زندگی مشترک

  
پی نوشت :
[1] .mindy
[2] .wisconsin
[3] .brent
[4] .illnois
[5] .tony


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.