مراحل واکنش جنسی

یکی از تفاوت های زن و مرد، تفاوت در مراحل واکنش جنسی است. دانستن این تفاوت ها، بسیاری از مشکلات تعارضی زن و مرد را حل می کند. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
يکشنبه، 24 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مراحل واکنش جنسی
مهارت های رابطه جنسی با همسر را به کمک کتاب های معتبر فرا گیرید.
 
چکیده: یکی از تفاوت های زن و مرد، تفاوت در مراحل واکنش جنسی است. دانستن این تفاوت ها، بسیاری از مشکلات تعارضی زن و مرد را حل می کند. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

تعداد کلمات 1356 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه 

مراحل واکنش جنسی 

مراحل واکنش جنسی

 یک رابطه جنسی رضایت بخش متضمن گذار مناسب از چهار مرحله واکنش جنسی است. این چهار مرحله شامل؛ میل[1]، برانگیختگی[2]، اوج[3] و فرونشینی[4] است که در ادامه بدان می پردازیم.

1 ) میل جنسی

 این مرحله شامل خیال پردازی های مربوط به فعالیت جنسی و علاقه به داشتن فعالیت جنسی است. این مرحله در مردان ممکن است به واسطه محرکی جسمی یا روانی پدید آید. محرک جسمی یا روانی، تأثیر عمده ای در برقراری افزایش میل جنسی و ادامه دوره پاسخ جنسی دارد. اگر محرکی که از آن صحبت شد، منطقی و متناسب با توقعات مرد تعریف شده باشد (مثلا لذت نگاه به همسرش)، معمولا شدت پاسخ جنسی به سرعت افزایش می یابد؛ اما اگر محرک، نامتناسب با توقعات مرد باشد (مثلا مقایسه همسرش با دیگران)، ممکن است مرحله برانگیختگی بسیار طولانی گردیده و یا حتی قطع شود؛ اما میل جنسی در زنان به سرعت و تنها با دیدن زیبایی های همسر پدید نمی آید، بلکه محرک ها در تمایلات جنسی زنان، با دیگر جنبه های شخصیت آنان، ارتباطی نزدیک دارد.
اگر زنی محرک جنسی را تهدید کننده  شخصیت خویش و یا مخالف ارزش ها بداند، در مقایسه با مردان، به احتمال بیشتر دچار بی میلی جنسی خواهد شد؛[5] همچنین باید توجه داشت که تمایلات جنسی در زنان به گونه ای چشمگیر از وقایع زندگی آنان تأثیر می پذیرد. اگر زنی از شرایط زندگی اش ناراضی بوده و با شوهرش دعوا و بحث داشته باشد، دیگر رابطه جنسی برای او معنایی نخواهد داشت. در این هنگام، او به تنها چیزی که فکر می کند، رفتن به رختخواب و خوابیدن است؛ اما کاملا برخلاف آن، مرد رابطه جنسی را مانند قرص خواب می داند و روابط جنسی را فرصتی برای رهایی از سختیها و فشارهای شدید می پندارد؛[6] اما لازم است بدانید اگرچه رابطه جنسی جایگزینی ساده برای حل مشکلات جاری مرد است، اما هرگز چیزی بیش از یک راه حل موقت برای برون رفت از مشکلاتی همچون تعارض های زناشویی نخواهد بود.
 

2 ) برانگیختگی جنسی

 مرحله برانگیختگی جنسی شامل احساس ذهنی لذت جنسی و تغییرات فیزیولوژیک همراه آن است. در بیان تفاوت میان برانگیختگی جنسی زنان و مردان، می توان برانگیختگی جنسی را به صعود از کوهی تشبیه کرد که مرد به دلیل قدرت و توان بیشتر، سریعا به نوک قله می رسد؛ در حالی که احتمالا زن به دامنه کوه هم نرسیده است؛ یعنی مرد زودتر برای رابطه جنسی آماده میشود و زن به مراتب دیرتر؛ همچنین در پایین آمدن از کوه، مرد یکباره پایین می آید و زن پله پله، و این وظیفه مرد است که دست همسرش را بگیرد تا با هم بالا روند و سپس پایین آیند و از غریزه جنسی یکدیگر برخوردار شوند.
در آموزه های دینی نیز بر کیفیت رابطه جنسی برای متوازن کردن مرحله برانگیختگی جنسی میان زن و مرد بسیار سفارش شده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«باید میان شما در رابطه زناشویی قاصدی باشد». شخصی پرسید: «قاصد چیست؟» فرمود: «شوخی و بوسه»[7] به همین دلیل، رابطه جنسی پیش از رابطه عاطفی - هیجانی و برآورده شدن نیازهای زن، «جفاپیشگی و نادانی» مرد دانسته شده است.[8]
 

3) اوج لذت جنسی

 این مرحله شامل رسیدن به اوج لذت جنسی، همراه با فرونشستن تنش جنسی و انقباض موزون عضلات میان دوراهی و اندام های تناسلی است.[9] این مرحله از رفتار جنسی با آنچه در کلام امام علی (علیه السلام) درباره مسئله آمیزش جنسی آمده است، برابری می کند. آن حضرت در پاسخ به این پرسش که آمیزش جنسی چیست، فرمود: «پرده شرمی است که کنار می رود و شرمگاه هایی به هم می آویزند، که شبیه ترین حالت به دیوانگی است».[10]


4) فرونشینی جنسی

 این مرحله شامل حس آرامش عضلانی و آسایش کامل است. در جریان این مرحله، مردان از لحاظ فیزیولوژیایی و جسمانی برای رسیدن به اوج لذت جنسی دوباره، به مدت یک دوره زمانی متغیر، بی پاسخ هستند و برای رسیدن به اوج لذت جنسی مجدد، به زمان نیاز دارند؛ برعکس، زنان ممکن است تقریبا بلافاصله در پاسخ دهی به تحریک، توانمند باشند.[11]
در صورت وجود مشکل در هر یک از مراحل چرخه واکنش جنسی، لازم است تا زوج ها به درمانگران مسائل جنسی مراجعه نمایند.
در پایان لازم است به یاد داشته باشید «رضایت جنسی» از یک سوی در گرو ایفای مناسب و شایسته نقش ها و مسئولیت های زناشویی و از سوی دیگر، در گرو به کارگیری مهارت های جنسی است. اگر زن و شوهر در مسائل گوناگونی چون روابط عاطفی، مدیریت خانه و خانواده، مسائل مالی و فرزندپروری به نبرد بپردازند، از روابط جنسی رضایت کمتری خواهند داشت. زن و شوهری که روابط جنسی رضایت بخشی دارند به راحتی از برخی ناهماهنگی ها که در زندگی زناشویی رخ می دهد، چشم می پوشند، ولی نبود چنین رضایت خاطری، حتی برای کسانی که کشمکش ها و ناسازگاری های اندکی را در زندگی تجربه می کنند، تعارض های زناشویی جدی را در پی خواهد داشت.
ارضا نشدن بهنگام و مناسب نیازهای جنسی احساس ناکامی جنسی و در پی آن بداخلاقی و ناسازگاری را به همراه می آورد و خودآگاه یا ناخودآگاه صمیمیت را کاهش می دهد.


رهنمودهایی درباره مسائل جنسی

  1. مسئله سازترین موضوع در رابطه جنسی برای زوج ها، نارضامندی از میزان محبت دریافتی است؛ پس مهارت ابراز عواطف مثبت را در خود تقویت کنید.
  2. برای زنان، به طور معمول صمیمیت عاطفی، بر تمایلات جنسی مقدم است؛ در حالی که مردان اغلب رابطه جنسی را به منزله راهی برای افزایش صمیمیت می دانند. پس این ویژگی ها را در نظر بگیرید.
  3. با به کارگیری مهارت های گفت وگو، احساسات و علایق خود را درباره مسائل جنسی با همسرتان در میان بگذارید تا این مسائل به دیواری که گذر از آن برایتان ممکن نیست، تبدیل نشوند.
  4. با همسرتان تماس بدنی عاشقانه داشته باشید. نوازش های ظریف و مهربانانه همسر، آرامش بخش است و احساس امنیت خاطر را تقویت می کند.
  5. کشش ها و تمایلات جنسی خود را زنده نگه دارید و آنها را سرکوب نکنید.
  6. در رسیدن به رضایت جنسی، دو طرف نقش دارند. کشش جنسی همان اندازه که به زن مربوط است، به مرد نیز بستگی دارد.
  7. فشارهای عصبی روزانه مانند کار، پول، بچه داری، مشغله های فراوان، زمان کم و.... را پیش از ایجاد یک رابطه جنسی کاهش دهید.
  8. وضعیت بدنی همسرتان را بپذیرید و تصاویر منفی را از ذهنتان بزدایید.
  9. به پیش نوازی های جنسی بسیار اهمیت دهید و هیچ گاه رابطه ای زناشویی را به یک باره صورت ندهید.
  10. رابطه جنسی نوعی گفت وگو است. اگر خارج از محدوده این رابطه، ارتباط خوبی داشته باشید، نیمی از رضایت جنسی حاصل شده است.
  11. بسیاری از درمانگران روابط جنسی بر این باورند که دلیل بروز مشکلات جنسی، تفاوت ریتم (مدت زمان رسیدن به اوج لذت جنسی) زنان با مردان در ارضای نیاز جنسی است. به این تفاوت ریتم توجه داشته باشید.
  12. مهارت های رابطه جنسی را به کمک کتاب های معتبر فراگیرید.[12]
  13. اگر در زمینه برقراری روابط جنسی دچار مشکل بوده و به کمک نیاز دارید، به یک روان شناس یا روان پزشک متخصص در زمینه جنسی (سکس تراپیست) مراجعه کنید.

منبع: کتاب «این نقش ها واقعی است (نقش های زناشویی)»
نویسنده: سید مهدی خطیب

بیشتر بخوانید :
اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی
کمیت و کیفیت رابطه زناشویی
تعداد رابطه جنسی همسران
چرخه پاسخ جنسی در مرد

پی نوشت :
[1] . desire
[2] . excitement
[3] . orgasm
[4] . resolution
[5] .  علی نقی فقیهی، تربیت جنسی، مبانی اصول و روش ها از منظر قرآن و حدیث، ص۲۷۲.
[6] . باربارا پیز و آلن پیز، چرا مردان گوش نمی دهند و زنان نمی توانند نقشه خوانند، ترجمه ناهید رشید و نسرین گلدار، ص۲۶۰.
[7] . علاءالدین علی متقی هندی، کنز العمال، ج۹، ص۳۶، ح ۲۴۸۱۳.
[8] . همان.
[9] . انجمن روان پزشکی آمریکا، راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی، ص7۹۲.
[10] . عبدالواحد تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ح4۹۴۳.
[11] . همان، راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی، ص7۹۲.
[12] . برای اطلاع بیشتر در زمینه مهارت های رابطه جنسی ر.ک: محمدرضا حاتمی، دانستنی از جنس ندانستنی.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.