پاسخ به پرسش های کودکان (خدا کجاست؟)

پاسخ به پرسش های اعتقادی کودکان، زمینه ساز رشد عقلانی ایشان است. اولین سوالی که در ذهن ایشان پدید می آید این است که «خدا کجاست؟». با ما همراه باشید تا روش پاسخ این سوال را بیابید.
دوشنبه، 25 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
پاسخ به پرسش های کودکان (خدا کجاست؟)
خدا در آسمان است یا در زمین؟ اولین سئوالی است که والدین با آن مواجه می شوند.
 
چکیده: پاسخ به پرسش های اعتقادی کودکان، زمینه ساز رشد عقلانی ایشان است. اولین سوالی که در ذهن ایشان پدید می آید این است که «خدا کجاست؟». با ما همراه باشید تا روش پاسخ این سوال را بیابید.

تعداد کلمات 577 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه 
 
پاسخ به پرسش های کودکان (خدا کجاست؟)

خدا کجاست؟

کودکان احساس خاصی درباره «خانه» دارند. از نظر آنها خانه، محلی برای سکونت، استراحت و بودن در کنار اعضای خانواده است و خانه نوعی احساس آرامش و امنیت در آنها ایجاد می کند. کودکان، خانه را محل سکونت خود می دانند و این تصور را به تمامی پدیده ها گسترش می دهند. آنها برای هر چیزی مکانی ویژه قائل می شوند و با این تصور درباره خدا هم مطرح می شود. گاهی اوقات مسجد، معبد یا کلیسا خانه خدا تلقی می شود.
در میان کودکان دو پاسخ اساسی در این باره وجود دارد:
  • عده ای می گویند خدا در آسمان ها زندگی می کند. این باور تأکید زیادی بر الوهیت و تقدس ماورایی خداوند دارد.
  • عده دیگری هم بر این باورند که خدا در همه جا حضور دارد. این عده خداوند را همواره همراه خود و نزدیک تر از رگ گردن به خویش می دانند. این باور تاکید زیادی بر همراه بودن خداوند و مراقبت دائمی او از ما دارد. در این نگرش، خداوند وجودی است که همیشه با ما زندگی می کند و حتی نزدیک تر از یک عضو خانواده یا یک دوست، با ما همراه است.
با چنین دیدگاهی خدا را به خاطر لطف و توجهی که به ما دارد شکر می گوییم.

نکته مهم این است که امکان دارد فرزندتان بخواهد خدا را براساس نیازهای کنونی خود، در مکان و جایگاهی ویژه تصور کند. دامنه این نیازها اگرچه بسیار وسیع است، می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:
  • اگر او درباره ارتباط خدا با خودش فکر می کند، به او بگویید: خدا نزدیک و در کنار ماست. او ما را می بیند؛ سخنان ما را می شنود؛ و با تمام چیزهای دنیای اطرافمان با ما ارتباط برقرار می کند.
  • اگر او درباره جایگاه خدا در عالم هستی می اندیشد، به او بگویید: خدا همه جا حاضر است. او نزد ما حضور دارد، اما در عین حال در سراسر جهان و حتی در ستارگان دوردست نیز حاضر است.
  • اگر او درباره منشأ خوبی ها و شادی ها می اندیشد. می توانید به او بگویید: منشأ خوبی ها در بهشت است و بهشت جایگاه خداوند است.
  • اگر دغدغه فکری او این است که آیا خدا از ناراحتی ها، ترس و عصبانیت او آگاه است یا خیر، به او بگویید: خدا از مشکلات تو آگاه است و در برطرف کردن آنها به تو کمک می کند.
  • اگر او حضور خدا را در مکانی مقدس یا لحظه ای خاص احساس می کند، به او بگویید: خدا قطعا در آنجا حضور دارد.
  • اگر او اشتیاق دارد که روزی خدا را ببیند، به او بگویید: همه ما از آن خداییم و همه به سوی او باز خواهیم گشت.
  • طرح سؤال «خدا کجاست؟» با هر انگیزه ای که باشد، نیازمند این پاسخ است که خدا در همه جا حضور دارد. حالا در کجا می توانی خدا را ببینی و آیا قادر هستی او را به مکانی خاص محدود کنی و در آن محدوه ببینی؟ پاسخ این است: قطعا خیر.

 منبع: کتاب «خدا در زندگی کودکان (بررسی زندگی معنوی کودکان)»
نویسنده: ابراهیم اخوی

بیشتر بخوانید :
سوالاتـی که والدین از جـواب دادن به آن‌هـا عاجـزند
چگونه به پرسش های فلسفی کودکان پاسخ بدهیم؟
پرسش های کودکان و نحوه پاسخگویی به آنها
وقتی بچه ها سوال های سخت می پرسند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.