پاسخ به پرسش های کودکان (آیا خداوند دعاهای مرا استجابت می کند؟)

کودک ممکن است به خاطر اجابت نشدن دعاهای خود ناراحت شود. باید به او یادآور شد که خدا دعای او را شنیده است. با ما همراه باشید تا با راهکارهای دعای کودکان بیشتر آشنا شوید.
دوشنبه، 25 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
پاسخ به پرسش های کودکان (آیا خداوند دعاهای مرا استجابت می کند؟)
کودک همچون بزرگترهای خود، به انتظار اجابت دعای خویش است.
 
چکیده: کودک ممکن است به خاطر اجابت نشدن دعاهای خود ناراحت شود. باید به او یادآور شد که خدا دعای او را شنیده است. با ما همراه باشید تا با راهکارهای دعای کودکان بیشتر آشنا شوید.

 تعداد کلمات 765 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

پاسخ به پرسش های کودکان (آیا خداوند دعاهای مرا استجابت می کند؟)

استجابت دعا در اندیشه کودکان

اگر پدر و مادر درباره تأمین خواسته ها و نیازهای واقعی فرزندشان و تمیز بین آنها هشیارند، خداوند بسیار هشیارتر از آنهاست. تمام منابع کهکشان ها در دسترس، تحت اراده و تسلط خداست. او چون از ابتدا می تواند عاقبت امور را ببیند، قادر است نیازهای واقعی ما را از خواسته های کاذب تشخیص دهد و اگر چیزی مطلوب را از صمیم قلب از او بخواهیم، حتما خواسته مان را اجابت خواهد کرد.

یک سوال: شما چه کمکی می توانید بکنید که فرزندتان تصویری بزرگتر از خدا داشته باشد؟
  • به او بیاموزید که خداوند صلاح او را بهتر از خودش تشخیص می دهد. به او بیاموزید که چگونه چیزی را از خداوند بخواهد و همان طور که برای خودش دعا می کنند، برای دیگران نیز دعا کند. اهمیت دادن به نیاز دیگران، پادزهر غرور و خودخواهی است. کودکی که به نیازهای دیگران اهمیت می دهد، خواسته های خود را تعدیل می کند، وسعت نظر می یابد و خواسته های جمعی خواهد داشت نه فردی.
  • خواسته های پسندیده ای داشته باشید. قبل از دعا درباره نیاز خود بیندیشید. این تفکر سبب می شود که خواسته خود را اصلاح کنید و کودک خود را با خواسته ها و دعاهای درست آشنا کنید.
  • خدا را به خاطر آنچه دارید و هرچه که قبلا به شما عطا کرده است، شکر بگویید. هر شب به خودتان یادآوری کنید که در طول روز چه اتفاقی باعث شادی شما شده که شایسته شکرگزاری است. به فرزندتان بیاموزید که حتی برای امور ناراحت کننده هم شکرگزار باشد؛ «بارانی که باعث برهم خوردن گردش خانوادگی شده، از سوی دیگر عامل رشد و سرسبزی گل ها و مزارع است». سپاسگزاری به خاطر داشته های کنونی، باعث قناعت و جلوگیری از فزون طلبی خواهد شد.
  • حتی در صورت برآورده نشدن نیازهایتان، شکرگزار باشید. کودک ممکن است به خاطر اجابت نشدن دعای خود ناراحت شود. شما باید او را از اهمیت پاسخ های منفی آگاه سازید. به یادش بیاورید که خود شما نیز گاهی خواسته های او را برآورده نکرده و حتی جواب رد به او داده اید، اما همیشه خیر او را خواسته اید. حتی علت مخالفت خود را برای او شرح دهید. به کودک خود بیاموزید که خداوند حکیم است و صلاح هر کسی را بهتر از خودش می داند؛ بنابراین عدم اجابت دعای وی حتما به نفع او بوده است. به او بگویید که خود خدای مهربان در قرآن ما را به دعا تشویق کرده و فرموده است: «زمانی که بندگانم درباره من می پرسند، بگو که من نزدیکم و به دعای دعاکننده وقتی که مرا صدا می زند جواب می دهم». اگر خدا نمی خواست به ما کمک کند به ما نمی گفت که دعا کنیم، اما اگر همه دعاهای ما انسان ها برآورده می شد، نظم دنیا به هم می ریخت. مثلا یک کشاورز دعا می کند که باران بیاید ولی یک مسافر دعا می کند باران نیاید. به علاوه خیلی از چیزهایی که در دعا از خدا می خواهیم به صلاح ما نیست. خدا این طور دعاها را هم انجام نمیدهد چون ما را دوست دارد. از این گذشته خیلی وقت ها خدا دعای ما را مدتی بعد برآورده می کند و ما نباید عجله کنیم. گاهی هم خدا بهتر از آنچه که از او خواسته ایم به ما می دهد و ما چون عجله داریم فکر می کنیم خدا به ما توجه ندارد. دعا، گفت وگوی دوستانه ما با خداست
این از مهربانی خداست که اجازه داده است تا هر وقت و هر جا که خواستیم بتوانیم با او حرف بزنیم. حتی اگر خدا خواسته تو را انجام ندهد و دعایت را اجابت نکند باز تو را دست خالی برنمی گرداند. خدا به خاطر آنکه تو با او حرف زده ای حتما در بهشت به تو پاداش خواهد داد.
پس ما هیچ وقت از دعا کردن ضرر نمی کنیم؛ یا به خواسته خود می رسیم یا خدا بهتر از آن را به ما می دهد و یا به خاطر دعا کردن برایمان پاداش در نظر می گیرد. گذشته از اینها گفت و گو با خدا باعث آرامش ما می شود؛ دل ما را روشن می سازد و به زندگی ما شادی و امید می دهد.
 
منبع: کتاب «خدا در زندگی کودکان (بررسی زندگی معنوی کودکان)»
نویسنده: ابراهیم اخوی

بیشتر بخوانید :
پاسخ به پرسش های کودکان (خدا کجاست؟)
سوالاتـی که والدین از جـواب دادن به آن‌هـا عاجـزند
کودکان پرسشگر
چگونه به پرسش های فلسفی کودکان پاسخ بدهیم؟
پرسش های کودکان و نحوه پاسخگویی به آنها
وقتی بچه ها سوال های سخت می پرسند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.