تقویت کننده های ارتباط

روابط انسانی، مفهوم وسیعی دارد و هر نوع رابطه ای بین دو فرد، دو گروه، فرد و گروه، سازمان و فرد و ... را در بر می گیرد. برای تقویت کردن این رابطه ها نیاز به رعایت برخی از موارد است. در این نوشتار به برخی از تقویت کننده ها اشاره شده است.
شنبه، 30 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تقویت کننده های ارتباط
یکی از راه های تقویت ارتباط، هدیه دادن است.
 
چکیده: روابط انسانی، مفهوم وسیعی دارد و هر نوع رابطه ای بین دو فرد، دو گروه، فرد و گروه، سازمان و فرد و ... را در بر می گیرد. برای تقویت کردن این رابطه ها نیاز به رعایت برخی از موارد است. در این نوشتار به برخی از تقویت کننده ها اشاره شده است.
 
تعداد کلمات 647 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

تقویت کننده های ارتباط

تقویت کننده های ارتباط

تقویت کننده های ارتباط نیرویی محرک اند که سرعت موتور ارتباطات را دو چندان می کنند. هدیه دادن، مزاح کردن و بوی خوش، از جمله تقویت کننده های ارتباط اند که در سربالایی ها فرد را یاری می کنند.
 

هدیه دادن

تاثیرپذیری دیگران در پرتو نیکی و احسان، چندین برابر است . بنابر این با هدیه دادن انگیزه دیگران را برای کاری که می خواهید انجام دهند، بیشتر کنید . بنابراین ، با هدیه دادن انگیزه دیگران را برای کاری که می خواهید انجام دهند، بیشتر کنید. در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است : «به یکدیگر هدیه بدهید؛ زیرا هدیه دوستی را دوبرابر می کند و کینه های درون سینه ها را می زداید». [1] گیرنده هدیه به فرد هدیه دهنده علاقه مند می شود و در پرتو محبت به وجود آمده، می توان اعتماد فرد مقابل را جلب کرد و بر تأثیرگذاری خویش افزود . برای درک اهمیت هدیه دادن ، به یک حدیث اشاره می کنیم : «هدیه موجب دوستی و محبت می شود».[2]

بیشتر بخوانید : سنت پسندیده هدیه دادن


شوخی کردن

 در روایتی آمده است: زنی به نام ام ایمن خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: « شوهرم از شما می خواهد که نزد او بروید ». حضرت فرمود: «شوهرت همان کسی است که در چشمش لکه سفیدی دارد؟» آن زن عرض کرد: «نه به خدا! در چشم او هیچ لکة سفیدی نیست». پیامبر فرمود: « بله، در چشمش سفیدی است ». زن عرض کرد: «نه به خدا» حضرت فرمود: «آیا کسی هست که در چشمش سفیدی نباشد؟»[3]
یکی از رفتارهایی که روابط اجتماعی را جذاب تر می سازد و به آن استحکام بیشتری می بخشد، شوخی و خوش طبعی است. نشاندن لبخند بر لبان دیگری، از مؤثرترین تقویت کننده های ارتباطی به شمار می آید. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرموده است: « من شوخی می کنم و به جز حق چیزی نمی گویم »[4]. با شوخی کردن سنگینی حاکم بر رابطه شکسته می شود و افراد به راحتی می توانند با یکدیگر تعامل کنند.
 

بوی خوش

یکی از منابع نشاط ، لذتی است که از طریق حس بویایی به دست می آید؛ زیرا بوی خوش، مشام جان را می پروراند . امام علی (علیه السلام) می فرماید: « رایحه خوش موجب نشاط است ».[5] استعمال بوی خوش از سنت های پیامبر اکرم بوده است. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «از عادت های همیشگی پیامبر این بود که خود را با مشک خوشبو می کرد».جالب است بدانید که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بیش از غذا برای بوی خوش هزینه می کرد. پیامبر اسلام آن قدر از عطر استفاده می کرد که حتی در شب تاریک، بدون اینکه با چشم دیده شود، از بوی عطرش شناخته می شد.
استفاده از بوی خوش میل زیباشناختی فرد مقابل را تحریک می کند و او را به ما متمایل می سازد. از این روی، بوی خوش پاداشی مستقیم برای ما فراهم می کند که تمایل دیگران به ماست و پاداش غیرمستقیم آن پذیرفته شدن از سوی دیگران به سبب رفاقت با فردی معطر است. البته رعایت مسائل شرعی در بکار بردن بوی خوش، لازم است. از این رو در اسلام بکار بردن بوی خوش توسط زنان برای همسران مورد تأکید قرار گرفته اما برای نامحرمان حرام شمرده شده است.
 
منبع: کتاب «دست در دست ارتباط (مهارت های ارتباط موثر)»
نویسنده: محمود خلیلیان و سیدمهدی خطیب

بیشتر بخوانید :
مهارت ارتباط با دیگران
سبک های چهارگانه ارتباطی
تکنیک هایی برای روابط انسانی بهتر


پی نوشت :
[1] . محمد محمدی ری شهری، دوستی در قرآن و حدیث، ص۹۸، ح۷۲۷۸.
[2] . محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج ۷۴، ص۱۶۶.
[3] . جواد شبر، الاخلاق، ص ۱۳۴.
[4] . محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج۱۶، ص۲۹۸.
[5] . سید رضی، نهج البلاغه، حکمت۴۰۰.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.