تنفس عمیق و منظم

بهره گیری درست از بدن، موجب سلامتی آن است. تنفس عمیق، یعنی درست استفاده کردن از بدن. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
دوشنبه، 1 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تنفس عمیق و منظم
 تنفس عمیق موجب سلامت جسم می شود.
 
چکیده: بهره گیری درست از بدن، موجب سلامتی آن است. تنفس عمیق، یعنی درست استفاده کردن از بدن. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

 تعداد کلمات 668 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 
تنفس عمیق و منظم  

راه درست تنفس عمیق و منظم

بدون غذا می توان چندین هفته زنده ماند. بدون آب نیز چندین روز زندگی امکان پذیر است؛ اما بدون "هوا بیش از چند لحظه نمی توان زنده ماند. هوا در تعالیم هندی تحت عنوان پرانا- یعنی جوهر حیات - معرفی شده است.[1] تنفس کامل و عمیق در سه مرحله دم، نگهداری و بازدم موجب می شود اکسیژن کافی در اختیار سلول های بدن قرار گیرد و دی اکسید کربن آنها دفع گردد و از این طریق، عمل سوخت و ساز در سلول ها به طور کامل انجام پذیرد.
انواع شکل های کنترل تنفس، کشیدن نفس عمیق، نگهداری و بیرون دادن آن به نسبت ۱، 4 و ۲ با ایجاد بهینگی در سطح اکسیژن و دی اکسید کربن خون، فشار عصبی را کاهش می دهد.[2] تنفس عمیق، منظم و در هوای آزاد و تمیز و استفاده از روش تنفس دیافراگم نقش مهمی در سلامت و شادابی فرد دارد. تنفس عمیق قلب را تقویت می کند و موجب تنظیم فشار خون و جلوگیری از اختلالات و بیماری های قلبی می شود. عمل دم و بازدم به ترتیب موجب انبساط و انقباض قلب می شود.[3] ورزش، افزایش عمق و سرعت تنفس را در پی دارد شنا یکی از بهترین ورزش های تنفسی است که در اسلام مورد توجه ویژه قرار گرفته است.[4]
برای رسیدن به توجه و تمرکز باید به «تنفس» صحیح توجه کنیم. تنفس پلی است که زندگی را به هوشیاری متصل می کند و بدن را با افکار آن متحد می سازد. هر گاه ذهن شما آشفته و پراکنده می شود، از تنفس به منزله وسیله ای برای بازیابی دقت مجدد ذهن خود استفاده کنید.

از دیدگاه استادان بودایی، تنفس صحیح از غذا خوردن مهم تر است. افزایش اثربخشی تنفس، مستلزم توجه به موارد زیر است:
۱) تنفس دائم با دهان، بافت مخاطی را خشک و فرد را مستعد ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های مسری می کند. بنابراین بهتر است دم و بازدم را با بینی انجام دهید و فقط هنگام فعالیت بدنی از طریق دهان باز دم کنید. ۲) به تعداد کمتر اما عمیق تر نفس بکشید. هوا را به آهستگی و یکنواخت به درون ریه ها وارد و چند ثانیه ای مکث کنید و سپس به همان آهستگی و یکنواختی هوا را از شش ها خارج سازید و پس از بازدم نیز چند ثانیه ای تا تنفس بعدی صبر کنید. هنگام دم و بازدم فقط شکم را باید حرکت دهید. شیوه صحیح تنفس را روزانه چندین بار و هر بار به مدت ده دقیقه تمرین کنید. سپس این کار را به دستگاه خود کار واگذار کنید.[5]  
تأثیر تنفس زمانی حاصل می شود که آهنگ تنفس خود را با آهنگ قلب خود هماهنگ کنیم. برای این کار می توانید هماهنگی را با لمس نبض برقرار کنید. به اندازه شش ضربان قلب عمل دم را انجام دهید. پس از مدت کوتاهی می توانید ضرب آهنگ تنفس خود را به 4-۸، ۶-۸ افزایش دهید؛ یعنی ۸ ضربان قلب دم، 4 ضربان قلب مکث، ۸ ضربان بازدم و ضربان مکث. این ضرب آهنگ تنفس برای اغلب افراد مناسب است. اما اگر ورزشکارید، احتمالا ضرب آهنگ ۵-۱۰، ۵-۱۰ یا حتی ۹-۱۲، ۹-۱۲ برای تان بهتر است. می توانید ضرب آهنگ تنفسی خود را بیابید و روزانه چندین بار و هر بار به مدت ده دقیقه در صورت امکان در هوای آزاد تمرین کنید. پس از چند دقیقه احساس آرامش و نشاط خواهید کرد و در برابر انواع سرماخوردگی تقریبا مصون خواهید شد.
 
 منبع: مهارت های مدیریت خویشتن
نویسنده: محمود رضایی زاده، علی اکبر مهاجری

بیشتر بخوانید :
بازی‌هایِ تنفسی
روش صحیح تنفس و دریافت انرژی
فنون تنفس

پی نوشت :
[1] . گیولرد هاورز، رمز شادی و تندرستی، ص۸۳
[2] . ساموئل مالون، نقشه های ذهنی مدیران، ترجمه: حبیب الله دعائی، تهران، 1379، ص 254.
[3] . گیلورد هاورز، ص 14- 4.
[4] . برای اطلاع بیشتر مراجعه شود به : پاک نژاد، رضا، جلد ۱۷، ۳۰۴ -۱
[5] . کورت پترواین، ذهن خلاق، ترجمه علی اصغر شجاعی، تهران، نقش نگار، 1382،ص  52-۵۱.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.