چگونه بیش از اندازه فکر نکنیم؟ (بخش  دوم)

فکر زیاد بر یک موضوع، موردی است که برخی از افراد از آن شکایت دارند و گویی آن را موریانه ای می دانند که مغز ایشان را دارد می خورد. حال باید برای این مشکل چه کرد؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
سه‌شنبه، 2 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه بیش از اندازه فکر نکنیم؟ (بخش  دوم)
گاهی فکر زیاد، می تواند مخرب ذهن و روان باشد.
 
چکیده: فکر زیاد بر یک موضوع، موردی است که برخی از افراد از آن شکایت دارند و گویی آن را موریانه ای می دانند که مغز ایشان را دارد می خورد. حال باید برای این مشکل چه کرد؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

تعداد کلمات 1129 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

 چگونه بیش از اندازه فکر نکنیم

بخش سوم: در لحظه زندگی کنید

1. تا آنجا که می توانید، مشکلات را حل کنید. اگر مشکل تان این است که به چیزهای بیهوده خیلی فکر می کنید، بی دلیل نگرانید، یا درمورد چیز هایی که از کنترل شما خارج هستند خیلی فکر می کنید، برای از بین بردن این افکار مزاحم، لازم نیست کار زیادی انجام دهید. کافی است برای آن دسته از مشکلاتی که رفع شدنی هستند، راه حلی عملی پیدا کنید، و بدانید که فقط فکر کردن و فکر کردن و فکر کردن، مشکلی را حل نخواهد کرد. در اینجا مثال هایی را برای شما عنوان می کنیم:
به جای آنکه فکر کنید دوست تان که با شما قهر کرده است دیگر آشتی خواهد کرد یا نه، کاری بکنید! قدم پیش بگذارید. از این بدتر خواهد شد؟
اگر ترس دارید که در امتحانات مدرسه یا دانشگاه قبول نشوید، فهرستی از کارهایی که می توانید برای موفقیت تان انجام دهید، تهیه کنید؛ و سپس اقدام کنید!
به جای اینکه مدام به این فکر کنید "چطور می شد اگر فلان اتفاق می افتاد ..."، سعی کنید کار های ممکن را عملی کنید.

2. اجتماعی باشید. اگر افرادی که دوست شان دارید دور شما باشند، بیشتر حرف می زنید و کمتر مشغول فکر کردن می شوید. سعی کنید حداقل چند بار در هفته از منزل خارج شوید و با حداقل 2 تا سه نفر، رابطه ی پایدار و معنی دار برقرار کنید تا بتوانید با آن ها بیرون بروید. اگر اوقات خود را در تنهایی سپری کنید، بیشتر تمایل به فکر کردن خواهید داشت.
اوقات تنهایی قطعا می تواند خوب باشد، اما مهم است که زمانی را هم با دوستان تان سپری کنید. سعی کنید لذت ببرید !
 
3. یک سرگرمی جدید داشته باشید. کمی وقت بگذارید و خارج از محدوده ی امن خود، چیز های متقاوت و جدید کشف کنید. یک سرگرمی جدید، فرقی نمی کند چه چیزی باشد، باعث می شود تا زودتر به نتیجه ی دلخواه تان برسید. فکر نکنید که می دانید به چه چیزهایی علاقه مندید و دیگرنیاز به سرگرمی های تازه ندارید. داشتن سرگرمی های جدید به شما کمک می کند تا در لحظه زندگی کنید و تمرکزتان بر روی چیز دیگری باشد. این فعالیت ها را امتحان کنید:
  • یک شعر یا داستان کوتاه بنویسید
  • در کلاس شعر یا سفالگری ثبت نام کنید
  • کاراته یاد بگیرید
  • به گشت و گذار بروید
  • به جای رانندگی، دوچرخه سواری کنید
4. در طبیعت جست و جو کنید. از منزل خارج شوید و نگاهی به درختان بیاندازید، گل های رز را بو کنید و آب تازه ای به دست و صورت تان بزنید. این کار به شما کمک می کند تا در لحظه زندگی کنید، طبیعت را در آغوش بگیرید، از دنیایی که در ذهن خود ساخته اید خارج شوید و جهانِ بیرون را تماشا کنید. کرم ضد آفتاب بزنید، کفش های ورزشی تان را بپوشید و از اتاق خواب تان خارج شوید.
حتی اگر اهل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و یا گشت و گذار نیستید، هدفی مشخص کنید و حداقل یک یا دو بار در هفته به پیاده روی بروید. آخر هفته ی خود را به گشت و گذار در طبیعت، به همراه دوستان تان سپری کنید و یا فقط جایی بروید که از طبیعت لذت ببرید.
و اگر انجام این کارها برای شما خیلی سنگین است، فقط از منزل خارج شوید. خارج شدن از منزل و بودن در هوای آزاد، شما را شاداب ترو سالم تر می کند، باعث می شود تا کمتر در معرض فکر کردن قرار بگیرید.

5. بیشتر مطالعه کنید. تمرکز بر افکار دیگران نه تنها باعث بینش بیشتر شما می شود، بلکه شما را از فکر کردن به خودتان باز می دارد. در واقع، مطالعه ی بیوگرافی زنان و مردان الهام بخش، باعث می شود تا بفهمید پشت هر فکری می تواند نگرش عمیقی باشد. همچنین، مطالعه ی کتاب می تواند برای لحظاتی شما را به دنیای دیگری ببرد، که حس و حال خوبی به شما خواهد داد.

6. یک لیست قدردانی برای خود تهیه کنید. هر روز، فهرستی از 5 اتفاقی که از وقوع آن ها قدردان هستید، تهیه کنید. این کار باعث می شود تمرکزتان از افکار خود منحرف شود. اگر انجام روزانه ی این کار برای تان سخت است، می توانید به طور هفتگی انجام دهید. هر چیز کوچکی را حساب کنید، حتی آن کافه مَن که فنجان قهوه تان را دوباره و به طور مجانی پُر کرد.
 
7. موسیقی های زیبا گوش کنید. گوش کردن به آهنگ های زیبا می تواند شما را با جهان خارج از ذهن تان مرتبط کند. می توانید این کار را با رفتن به کنسرت انجام دهید، یا یک سی دی قدیمی را در ماشین تان پخش کنید. چشمانتان را ببندید، در متن شعر غرق شوید، و در لحظه زندگی کنید.
این موسیقی لازم نیست حتما از موزارت یا آهنگ های سنگین باشد. مهم این است که شما از شنیدن آن لذت ببرید.

8. بیشتر بخندید. با افرادی مراوده کنید که باعث خنده ی شما می شوند. یک فیلم کمدی تماشا کنید که از بازیگرانش خوش تان می آید. کلیپ های طنر موجود در اینترنت را ببینید. هرکاری که لازم است انجام دهید تا از دنیای درون تان خارج شوید و ذهن تان را از افکار مزاحم آزاد کنید. این را بدانید که خندیدن، نقش مهمی در حفظ سلامت روان انسان ایفا می کند.
 
نکات:
- هر زمان احساس کردید در افکار خود غرق شده اید، یک لحظه درنگ کنید و به خودتان استراحت دهید.
- به گذشته فکر نکنید، به خصوص اگر سخت و ناراحت کننده بوده باشد. بودن در شرایطی که شما را از زمان حال خارج می کند، می تواند شما را در افکارتان غرق کند.
- اتاق حمام تان را با شمع تزئین کنید و در آن استراحت کنید، این کار بسیار مفید فایده است !
- با حیوانات بازی کنید. بازی با حیوانات باعث خنده ی شما می شود و به شما می فهماند که با چیزهای کوچک هم می توان شاد بود.
- از خواندن این مقاله دست بکشید و همین الان با یکی از دوستان تان به بیرون بروید ! لذت ببرید و سعی کنید به خودتان آرامش هدیه دهید.
- یادتان باشد، از اینکه متفکر هستید به خودتان افتخار کنید. قرار نیست شخصیت خود را تغییر دهید – شما فقط می خواهید عادت فکر کردن تان را مدیریت کنید.
- نفس بکشید. 5 تا 10 بار نفس عمیق بکشید. این کار به شما کمک می کند تا دوباره بر ذهن خود مسلط شوید، به حال برگردید و بر کاری که انجام می دهید تمرکز کنید.
- درمورد تصمیمی که گرفته اید، با یکی از عزیزان یا کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید. او هم ممکن است از دیدگاه خودش راه حلی به شما ارائه دهد.
 
 مترجم: داوود سرافراز
منبع: https://www.wikihow.com/Stop-Thinking-Too-Much
 

بیشتر بخوانید :
چگونه بیش از اندازه فکر نکنیم؟ (بخش  اول)
چگونه دست از فکر کردن زیاد برداریم
ما چگونه فکر می کنیم ؟ مثبت یا منفی !
فکر کردن ممنوع !



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.