ارتباط با ضمیر ناخوداگاه

انسان از آن روی که ساختار پیچیده ای دارد، برای تغییر و یا اصلاح آن باید تمام ابعاد وجودی او را شناخت. یکی از این ابعاد وجودی انسان، ضمیر ناخودآگاه اوست. با ما باشید تا راه ارتباط با ضمیر ناخودگاه را بیابید.
پنجشنبه، 4 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
ارتباط با ضمیر ناخوداگاه
ضمیرناخودگاه انسان، یک مدیر پنهان در اداره رفتار انسان است.
 
چکیده:  انسان از آن روی که ساختار پیچیده ای دارد، برای تغییر و یا اصلاح آن باید تمام ابعاد وجودی او را شناخت. یکی از این ابعاد وجودی انسان، ضمیرناخودآگاه اوست. با ما باشید تا راه ارتباط با ضمیرناخودگاه را بیابید.

تعداد کلمات 874 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

 ارتباط با ضمیر ناخوداگاه

زمان ایجاد ارتباط با ضمیر ناخودآگاه

مغز امواج قابل اندازه گیری تولید می کند که نوع آن با سطح هوشیاری یا خواب، بی قراری یا آرامش، تمرکز یاعدم تمرکز و حتی بیماری و تندرستی، مرتبط است. ضرب آهنگ این امواج تحت تأثیر هیجانات، اضطرابات، انگیزش ها، فشار روحی و آرمیدگی ما و به طور خلاصه تحت تأثیر حالات گوناگون روانی مان قرار دارد.
مهم این است که ما توانایی کنترل کردن این امواج را داریم و روش های دینامیک یا پویایی ذهنی سیلوا از عهده آن بر می آید. چهار نوع امواج مغزی - که تولید هر کدام به سطوح فعالیت مغز بستگی دارد از فرکانس پایین به بالا عبارتند از: دلتا، تتا، آلفا و بنا.
فرکانس هر یک از این امواج با نصب الکترودهایی بر روی سر انسان به وسیله دستگاه الکترو آنسفالوگراف (EEG) در واحد سیکل در ثانیه قابل اندازه گیری است. دلتا قلمرو خواب عمیق و ناخودآگاه و نیز قلمرو نیمه شناخته شده بیهوشی کامل است. تتا قلمرو خواب نیمه عمیق و راحت و نیز قلمرو احساس رضایت مطلق و کامل است. آلفا قلمرو خوابی آرام و توأم با رؤیاست که به آن REM نیز می گویند.[1] مغز هنگام استراحت، موج الکتریکی الفا و هنگام فعالیت، موج بتا را نشان می دهد. هنگام حل مسئله ریاضی، موج آلفا در نیمکره راست مغز افزایش می یابد و نیمکره چپ فعال و در الگوی موج بتا است و در هنگام مقایسه رنگ ها با یکدیگر نیمکره چپ، موج آلفا (در حال استراحت) و نیمکره راست، موج بتا را نشان می دهد.[2]

بهترین زمان ایجاد ارتباط با ضمیر ناخود آگاه زمانی است که فرد در حالت موسوم به مرحله آلفا باشد که در آن فرکانس امواج مغزی بین ۷ تا ۱۶ هرتز (دور در ثانیه) است. در این مرحله، ضمیر ناخودآگاه بسیار راحت تحت تاثیر قرار می گیرد. نخستین امواج آلفا دقایقی پس از خوابیدن آغاز می شود. در سطح امواج آلفا شنوایی به حدی قوی است که همه چیز بی درنگ ضبط می شود.[3]
در وضعیت آلفای کامل، میزان سوخت و ساز، مصرف اکسیژن و فشار خون در بدن کاهش می یابد و قدرت حاکمیت سیستم سمپاتیک کاهش می یابد و تسلط سیستم پاراسمپاتیک جایگزین آن می شود و استفاده همزمان از دو نیمکره مغز امکان پذیر می گردد. در این زمان، قدرت یادگیری و تلقین به حداقل پنج برابر افزایش می یابد. در شرایط آلفای عمیق، امواج مغزی به تتا تغییر وضعیت می دهد و باعث ایجاد خلسة عمیق در فرد می شود. در این حالت، شخص بر تمام دستگاه های عصبی خود کنترل پیدا می کند و هر گونه تلقین به صورت باور در وجود شخص برنامه ریزی می شود.
بنابراین، برنامه نویسی ضمیر ناخودآگاه باید هنگام به خواب رفتن و نیز هنگام بیدار شدن از خواب انجام پذیرد. در ضمن، ایجاد حالت آلفا در خود به وسیله تمرینات مراقبه (تفکر عمیق) نیز امکان پذیر است. لذا پس از ایجاد حالت خلسه ناشی از مراقبه نیز می توان از تصویر سازی ذهنی و سایر فنون برنامه نویسی ضمیر ناخود آگاه استفاده کرد.
 

سه زمان عمده تأثیر تلقین 

سه زمان عمده تأثیر تلقین، شب هنگام قبل از خوابیدن، صبحگاهان بی درنگ پس از بیدار شدن و در حالات وانهادگی (مثلا بعد از مراقبه (تعمق و اندیشه) است؛ زیرا در این سه موقع مغز در حالت آلفا قرار می گیرد و پذیرای تلقین است.[4] از این رو در متون اسلامی برای دعا در هنگام سحر و تلاوت قرآن و دعاهای ویژه هنگام خوابیدن و اقامه نماز در اول روز (نماز صبح) و هنگام خواب (نماز عشاء) تاکید شده است. امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «به شما توصیه می کنم که به هنگام سحر تا طلوع خورشید دعا کنید، که در این زمان درهای آسمان باز است و ارزاق مردم تقسیم وحوائج بزرگ بر آورده می شود»[5] و امام علی (علیه السلام) می فرماید: داستان گوی شب های شما باید قرآن باشد[6] و با تقوا خواب خود را به بیداری تبدیل کنید و باتقوا روز خود را به پایان برسانید. از سوی دیگر برای جلوگیری از تلقین منفی به خود، حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله) توصیه کرده اند که هر گاه با فال بد برخورد کردید، از آن در گذرید و توجهی به آن نکنید.[7]
مدیریت عقاید و خودتلقینی، از جمله روش های نفوذ در بعد روحی-روانی خود برای برنامه نویسی آن است.
 
منبع: مهارت های مدیریت خویشتن
نویسنده: محمود رضایی زاده، علی اکبر مهاجری
 

بیشتر بخوانید :
طرز تربیت ضمیر ناخودآگاه
اصول هفت گانه برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه 
وظایف اصلی ضمیر ناخودآگاه
ضمیر ناخودآگاه و توانایی های پنهان آن

پی نوشت :
[1] . سوامی بوداندانا، ذهن و کنترل آن، ترجمه: کورش طارمی، تهران، فرشیوه، ۱۳۷9.
[2] . ساموئل مالون، نقشه های ذهنی مدیران، ترجمه: حبیب الله دعائی، تهران، 1379، ص 14.
[3] . (کورت  پترواین،ذهن خلاق، ترجمه: علی اصغر شجاعیف تهران، نقش و نگار، ۱۳۸2، ص 200.
[4] . فرید نیک بین  و منزه حاتمی، فراتر از آرامش، تهران، نشر فرنو، 1381، ص 18.
[5] . ابراهیم امینی، خودسازی و تزکیه نفس، قم، شفق، 1366، ص ۲۰۵.
[6] . محمدرضا حکیمی، الحیات، مترجم: احمد آرام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج ۲، ص 100.
[7] . محسن فیض کاشانی، اخلاق حسنه، مترجم: محمدباقر ساعدی،  تهران، پیام عدالت، 1377، ص 72.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.