مهمترین نکاتی که باید درباره خواستگاری بدانید

محیط خانه، بهترین مکان برای شناخت بیشتر از خانواده‌ی دختر و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و موقعیت اقتصادی آنها، است.
شنبه، 6 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مهمترین نکاتی که باید درباره خواستگاری بدانید
طبق روایات اسلامی مراسم خواستگاری باید پنهان بماند و علنی برگزار نشود.
 
چکیده : محیط خانه، بهترین مکان برای شناخت بیشتر از خانواده‌ی دختر و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و موقعیت اقتصادی آنها، است.

تعداد کلمات 964 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

مهمترین نکاتی که باید درباره خواستگاری بدانید

نکاتی در مورد آداب خواستگاری

ـ طبق سخنان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه‌ی اطهار (علیهم السّلام) بهترین روز جهت خواستگاری روز جمعه و در ساعات بعد از ظهر می‌باشد و بهتر است در زمانی که قمر در عقرب است برگزار نشود.
 ـ برای به دست آوردن آرامش قبل از خواستگاری دو رکعت نماز طلب خیر بخوانید و دعا کنید که آنچه خیر و صلاحتان است برای شما پیش آید.
ـ از آنجایی که اوّلین دیدارها همیشه در اذهان می‌ماند، رعایت پاکیزگی و مرتب و منظم بودن بسیار مهم است.
ـ جلسه‌ی اوّل خواستگاری را در خانه‌ی عروس برگزار کنید؛ نه جای دیگر مانند خانه‌ی اقوام و محیط‌هایی مثل پارک؛ زیرا محیط خانه آرامش بیشتر و شناخت کامل‌تری را به دنبال دارد.

ـ برای جلسات اوّل بهتر است کسی غیر از خانواده نباشد و اقوام خبردار نشوند و در زمانی باشد که خانه خیلی شلوغ نیست تا تمرکز بیشتری بوجود آید، همچنین طبق روایات خواستگاری باید پنهان بماند.
ـ چرا باید به فکر اجاره کردن خانه‌ی بهتر یا استفاده از خانه‌ی اقوام برای جلسه‌ی خواستگاری باشید؛ در صورتی که بعداً شما را در خانه‌ی خود خواهد دید.
ـ همراهی والدین و یا شخصی امین و با تجربه که حضور او کمک زیادی به امر خواستگاری می‌کند، لازم است.
 ـ برایتان مهم نباشد که چند نوع میوه خریداری شود، بلکه سعی کنید با زیبا چیدن آنها و پاکیزگی و زیبا آراستن سالن پذیرایی، محیطی دلپذیر ایجاد کنید.
ـ از پوشیدن لباس‌های تنگ به خاطر راحت نبودن و لباس‌های پر زرق و برق به خاطر اینکه جلب توجه می‌کند و تمرکز را به هم می‌زند، اجتناب کنید.

ـ تا وقتی می‌شود در حضور هم با یکدیگر گفتگو کنیم، چرا با استفاده از وسایلی چون تلفن و چت کردن خود را از دیدن حالات و حرکات و نحوه‌ی صحبت کردن همدیگر محروم کنیم؟!
 ـ پوشاندن عیوب صورت با آرایش کار عاقلانه‌ای نیست؛ عبور از مرحله‌ی اول را سریع ولی موانع بعدی را بیشتر و سخت‌تر می‌کند.
ـ برای دستیابی به شناخت بیشتر از خانواده‌ی پسر و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و موقعیت اقتصادی آنها، جلسه یا جلساتی از گفتگوها را در منزل پسر برگزار کنید.
 ـ پسندیدن یک فرد با یک نگاه اشتباه است، بلکه دیدن حالات و حرکات و نحوه‌ی برخوردها و گفتگوهای او حتماً لازم است.

ـ اگر در نگاه اول از قیافه‌اش خوشتان نیامد، ولی متنفر هم نبودید، با او به گفتگو بپردازید شاید نظرتان عوض شود.
ـ اگر نمی‌دانید که در گفتگوهایتان چه موضوعاتی را و چگونه مطرح کنید، یک شخص با تجربه و امین از دوستان یا اقوام یا یک مشاور خوب می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.
ـ آنچه که واقعاً هستید را بیان کنید؛ نه آنچه در آرزوهای خود می‌اندیشید؛ مگر آنکه تأکید کنید این‌ها آن چیزی است که دوست دارم باشم ولی الآن نیستم و وعده‌های دروغ به طرف مقابلتان ندهید.
 ـ خواستگاری زمان ابراز احساسات و محبت به یکدیگر نیست؛ زیرا هنوز تصمیمی گرفته نشده و به هم محرم نشده‌اید و معلوم نیست که شما شریک زندگی هم بشوید.
ـ دسته گلی که پسر در خواستگاری همراه خود می‌آورد، علاوه بر اینکه جزء آداب و رسوم خواستگاری است، نشانه‌ی لطف و صمیمیت و اهمیت دادن او به موضوع خواستگاری است پس بیش‌تر به زیبایی آن اهمیت دهید تا قیمت آن. ـ جذب قیافه‌ی آراسته و کلام زیبای او نشو و شتاب زده تصمیم نگیر.

ـ به جای آنکه خود را این قدر برای بهتر نشان دادن وسایل و ظواهر مکان خواستگاری به زحمت بیندازیم، سعی کنیم بیشتر از آن برای گفتگوها و شناخت دقیق از هم آماده شویم.
ـ چنانچه در خلال جلسات احساس کردید او اصلاً به شما نمی‌خورد، نباید جلسات را ادامه دهید؛ چرا که از طرفی ممکن است باعث دلبستگی شود و از طرف دیگر «نه» گفتن را سخت و باعث ضربه به طرف مقابل می‌شود.
 ـ در صورتی که طرف مقابل تان را نپسندیدید، بهتر است شما و خانواده‌تان به خوبی و با احترام جلسه را به پایان برسانید.
ـ رابطه فامیلی و صمیمیت بین خانواده‌ها یا آشنایی‌های محیط کار و تحصیل شما را از گفتگوی مستقیم و تحقیق دقیق بی‌نیاز نمی‌کند و برای یک تصمیم درست کافی نیست.
 ـ اگر فکر می‌کنید هنوز وقت لازم دارید که او را بشناسید جلسات را ادامه دهید. همچنین می‌توانید با اطلاعات و نظارت خانواده ادامه مباحث را تلفنی یا اینترنتی یا حتی خارج از منزل داشته باشید.
ـ در مواردی که خانواده‌ها در شهر یا کشورهای متفاوت زندگی می‌کنند و امکان رفت و آمد آنها به خانه همدیگر کم است، برای ادامه گفتگوها می‌توانند از تلفن یا نامه استفاده کنند.

 ـ نتیجه حضور خانواده‌ها در جلسه خواستگاری احساس ارزشمندی و اطمینان خاطر بیشتر و قوت قلب دختر و پسر است.
 ـ جلسه اول گفتگو مقدمه آشنایی است و زمینه آشنایی دو طرف را فراهم می‌کند. برای شناخت کامل و انتخاب صحیح گفتگوهای بیشتر و جلسات متعدد لازم است.
 ـ جلسه‌ی گفتگو فرصتی برای شناخت یکدیگر است و ورود احساسات، جلسه را از شناخت عاقلانه دور می‌کند. حتی اگر این احساسات معنوی باشد؛ مثلاً بخواهید با هم بحث عرفانی بکنید.
ـ اگر خانواده در مورد دختر یا پسری که برای ازدواج انتخاب کرده‌اید مخالفت می‌کنند، چنانچه دلیل قانع‌کننده‌ای دارید سعی کنید با احترام آنها را قانع کنید یا از کسانی کمک بگیرید که با صحبت‌هایشان روی آنها تأثیر می‌گذارند. اما اگر نتیجه‌ای نگرفتید بهتر است حرف آنها را قبول کنید شاید خداوند خیر تو را در جای دیگر قرار داده باشد.
ـ در هر صورت مواظب باشید کار به لجبازی و بگو و مگو نکشد و ارزش‌ها و معیارهای پدر و مادرتان را مورد استهزاء قرار ندهید.

منبع: مطلع مهر، امیرحسین بانکی پور (1396)، انتشارات حدیث راه عشق، اصفهان، چاپ شصت و هشتم.

بیشتر بخوانید:
راهکارهایی برای جذب خواستگار مناسب!
موانعی که برای ازدواج کردن خود می تراشیم
خواستگاری رسمی یا غیر رسمی
برنامه‌ریزی برای ازدواج چگونه میسر می شود؟ 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما