نظافت شخصی نوجوانان

به علت تغییرات جسمانی در سن بلوغ، بدن او دچار بدبویی می شود. به همین خاطر لازم است که کودک به نظافت شخصی اش برسد. با ما همراه باشید تا در مورد نظافت شخصی نوجوان بیشتر بیاموزید تا بتوانید در این مورد او را راهنمایی کنید.
سه‌شنبه، 16 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
نظافت شخصی نوجوانان
یکی از مسایل مهم در دوران نوجوانی، نظافت جسمی است.
 
چکیده: به علت تغییرات جسمانی در سن بلوغ، بدن او دچار بدبویی می شود. به همین خاطر لازم است که کودک به نظافت شخصی اش برسد. با ما همراه باشید تا در مورد نظافت شخصی نوجوان بیشتر بیاموزید تا بتوانید در این مورد او را راهنمایی کنید.

تعداد کلمات 564 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 
نظافت شخصی نوجوانان  
فرزند نوجوان من به نظافت شخصی اش خیلی توجه ندارد، من باید چه کار کنم؟
یکی از علایم رسیدن به سن بلوغ بوی بد بدن است. معمولا در ابتدا بعد از ورزش یا بازی چنین بویی از بدن نوجوانان به مشام می رسد. ولی کم کم این بو بیشتر می شود و بنابراین لازم است که آنها از بوگیر بدن استفاده کنند.
گاهی وقتی معلمان در کلاس های خودشان دربارهی نظافت شخصی صحبت می کنند، این مسئله را با نوجوانان در میان می گذارند. گاهی اوقات هم کلاسی ها به یکدیگر تذکر می دهند که بدنشان بو می دهد. ولی بیشتر اوقات آنها این کار را نمی کنند، چون ممکن است طرف مقابل ناراحت شود. در بیشتر مواقع معمولا والدین به فرزندشان می گویند که باید از بوگیر بدن استفاده کند.

عکس العمل نوجوانان در این شرایط بسته به بلوغ فکری آنها و توجه آنها به بهداشت فردی متفاوت است. بعضی از نوجوانان حرف والدینشان را گوش می کنند. آنها خودشان کارهای شخصی خودشان را انجام میدهند و بنابراین به عنوان یکی از کارهای روزمره شان، حمام می کنند و به بدنشان بوگیر نیز می زنند. ولی در هر صورت گاهی باید این مسئله را به آنها تذکر داد.
به بعضی دیگر از نوجوانان باید مرتب تذکر داد که مراقب بوی بد بدنشان باشند. آنها صبح ها وقتی می خواهند به مدرسه بروند نگران مسایل مختلفی هستند، از امتحان گرفته تا پول توجیبی و غیره. بنابراین گاهی فراموش می کنند مسواک بزنند، موهای شان را شانه کنند و یا به بدنشان بوگیر بزنند.

بعضی از نوجوانان نیز هنوز تغییرات دوران بلوغ را قبول نکرده و نمی دانند در این دوران بدنشان بوی بدی میدهد. آنها خودشان بوی بد بدنشان را تشخیص نمی دهند و مثل بزرگترها نگران این مسئله نیستند، بنابراین به این موضوع توجه ندارند.
والدین از این مسئله نگران می شوند. آنها دوست ندارند کسی به فرزندشان بگوید که او بوی بدی می دهد.
برای این که فرزندتان عادت کند از بوگیر بدن استفاده کند باید این کار را برای او ساده کنید. بوگیر، مسواک، شانه و صابون را در دسترس او بگذارید تا او آنها را به راحتی پیدا کند. اگر این وسایل را در کشو بگذارید شاید او هرگز به دنبال آنها نرود. یادداشتی روی آینه ی حمام بگذارید تا او هر روز یادش بماند که باید به بهداشت و نظافت فردی خودش توجه کند.

یاد گرفتن کارهای جدید معمولا زمان بر است ولی نگران نباشید، فرزند شما به تدریج این مسایل را یاد می گیرد و به بهداشت فردی خود بیشتر توجه می کند. هر قدر او بزرگتر می شود بیشتر به ظاهر خودش اهمیت می دهد. فکر نکنید که فرزندتان به بهداشت شخصی خودش توجه نمی دهد یا از روی تنبلی این کار را انجام نمی دهد. یا او فراموش کار است و یا هنوز به این کار عادت نکرده است. با او درباره ی رعایت بهداشت فردی صحبت کنید و بگویید همه ی نوجوانان چنین احساس و تجربه ای دارند و این مسئله فقط مشکل او نیست.
 
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
بهداشت بلوغ و نوجوانی
توصیه‌های بهداشت فردی
20 توصـیـه بـهـداشـتـی بـه دختـران تـازه ‌بـالـغ



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.