کاهش میل به ریاست طلبی و کنترل­ گری در خود (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله گفتیم که برای کنترل میل به ریاست طلبی خود، باید نگرش تان را به زندگی تغیر دهید. در این بخش، درباره این موارد با شما سخن خواهیم گفت؛ مسایل را از دید دیگران نگاه کنید، اخلاق تان را عوض کنید، تعامل بیشتری با مردم داشته باشید و اطمینان داشته باشید که شما همیشه درست فکر نمی­ کنید.
پنجشنبه، 18 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کاهش میل به ریاست طلبی و کنترل­ گری در خود (بخش دوم)
بهترین راه برای جلوگیری از احساسات سلطه­ گرانه، شناسایی موقعیت­ هایی است که باعث بروز این احساسات می­ شوند.
 
چکیده : در بخش اول این مقاله گفتیم که برای کنترل میل به ریاست طلبی خود، باید نگرش تان را به زندگی تغیر دهید. در این بخش، درباره این موارد با شما سخن خواهیم گفت؛ مسایل را از دید دیگران نگاه کنید، اخلاق تان را عوض کنید، تعامل بیشتری با مردم داشته باشید و اطمینان داشته باشید که شما همیشه درست فکر نمی­ کنید.

تعداد کلمات 868 / تخمین  زمان مطالعه 4 دقیقه

کاهش میل به ریاست طلبی و کنترل­ گری در خود
بخش دوم: اخلاق تان را عوض کنید

1. برای انجام کاری ، شخص دیگری را جایگزین خودتان کنید

زمانی که به دیگران اجازه می دهید کاری را به تنهایی انجام دهند ، به مرور عادت ریاست طلبی را ترک خواهید کرد .
از کارهای کوچک شروع کنید ، بگذارید همکارتان رستورانی که می­خواهید از آن غذا بگیرید را انتخاب کند. به مرور کارهای بزرگ تر را به آنها بسپارید . مثلاً از همکارتان بخواهید صورت جلسه ی بعدی را او تهیه کند.
_با افراد بر اساس توانمندی های شان کار کنید . اگر کارها را به کسانی بسپارید که احساس می­ کنید ، ماهرترند ، آرامش بیشتری خواهید داشت . مثلا برای بودجه بندی پروژه تان کسی که ریاضی اش قوی تر است را برگزینید.
 

2. از خطر آگاه باشید و از آن دوری کنید

معمولا احساسات سلطه گرانه در شرایطی خاص به وجود می آیند، بهترین راه برای جلوگیری از این احساسات شناسایی موقعیت هایی است که باعث بروز این احساسات می ­شوند  این موقعیت ها را کشف کنید و از آن ها دوری کنید .
_مثلا شاید با کار کردن در گروه های بزرگ ، مضطرب می ­شوید و به صورت افراطی در مورد همه چیز می ­خواهید مدیریت کنید. برای اجتناب از این مسئله ، با دوستان تان ، کار در گروه­ های کوچکتر را تجربه کنید ، گروه های متشکل از دو یا سه نفر ، تا بر تمایلات ریاست طلبی تان بیشتر کنترل داشته باشید .
 

3. رفتارتان با دیگران را عوض کنید 

 اگر با مردم کنار نیایید ، ممکن است بیشتر میل به کنترل پیدا کنید . ارتباط گرفتن با هر فردی را یاد بگیرید .
_توجه کنید مردم به هر نوع مکالمه ای چطور واکنش نشان می­ دهند . اگر همکارتان از رک بودن شما در مورد خودش ناراحت است ، نحوه برخوردتان را با او عوض کنید ، شاید توانستید با هم کنار بیایید . در میان انتقادات تان ، او را تحسین و تشویق کنید تا از شما کمک بخواهند .
 

4. از کسانی که به آنها اعتماد دارید کمک بخواهید

اگر با افرادی کار کنید که به آنان اعتماد دارید ، رفتارهای ریاست طلبانه کمتری از خود نشان می­ دهید. اگر موقعیت سختی پیش آمد که میل به کنترل­ گری شما را زیاد کرد ، از افراد مورد اعتمادی که اطراف تان هستند ، کمک بخواهید  . اینگونه می­ توانید راحت تر با تمایلات خود کنار بیایید .
 

5. از دیگران بخوهید ، شما را چک کنند

به تعدادی از همکاران و دوستان مورد اعتمادتان بسپارید ، که ریاست طلبی شما را تحت نظارت قرار دهند . از آنها بخواهید هر زمان که شروع به افراط در این کار کردید ، به شما اخطار دهند . اینگونه شما به مرور از رفتارتان آگاه می ­شوید و بر آن تسلط پیدا می­ کنید .
_بین خود و دوستان تان کلمه رمز با مزه ای بگذارید ، تا هر موقع  شما شروع به چنین رفتارهایی کردید ، آن کلمه را بگویند . مثلا بگویند ((لو لو )) ، با این روش ، موقعیت هم غیر جدی تر پیش خواهد رفت .


بخش سوم : از نگاه دیگران با خبر شوید

1. نسبت به اشتباهات دیگران رحم داشته باشید

همه اشتباه می­ کنند ، اگر به جای اینکه عصبانی یا خسته شوید این مسئله را بپذیرید، کمتر ریاست طلبی می­ کنید .
_اگر کسی اشتباهی کرد ، خودتان را جای او قرار دهید . آخرین باری که خراب کاری کردید را به یاد آورید .با اشتباه شما دنیا به پایان نرسید . پس گاهی اجازه دهید ، دیگران هم خطا کنند .
 
_مثلا ، همسرتان فراموش کرده جواب آزمایش را از آزمایشگاه بگیرد . شاید شما هم دقیقا همین اشتباه را کرده اید و اتفاق وحشتناکی رخ نداد .
 

2. آیا واقعا شما همیشه درست فکر می­ کنید ؟

 افرادی که ریاست طلب هستند ، همیشه فکر می­ کنند ، حق با آنها است . شاید شما فکر می­ کنید بهترین مدیریت و برنامه ریزی را در محل کار دارید ، یا درست ترین عکس العمل عاطفی را شما از خود نشان می­ دهید و همه اشتباه می­ کنند .در طول روز دایم به خودتان بگویید ، ایده دیگران هم می­ تواند دارای ارزش و اعتبار باشد
_مثلا شاید شما می­ خواهید کاری را زود شروع کنید، از طرف دیگر یکی از همکاران تان همیشه کار را به عقب می ­اندازد ،اما همیشه عملکرد خوبی دارد . این روش ممکن است برای آنها جواب دهد ، اما در مورد شما جواب ندهد .
 

3. تعامل بیشتری با مردم داشته باشید

زمانی که تعاملات تان را بیشتر کنید ، با عقاید دیگران بیشتر آشنا می­شوید . با دوستان ، اقوام و همکارانتان در مورد اینکه چطور در یک موقعیت کارها را پیش می­برند ، سوال بپرسید و با نظر آنان آشنا شوید .
 
منبع: https://www.wikihow.com/Become-Less-of-a-Control-Freak
 مترجم: سارا اشرفی
 

بیشتر بخوانید:
کاهش میل به ریاست طلبی و کنترل­ گری در خود (بخش اول)
ریاست طلبی
رهایی از سلطه جویی با خویشتن سازی
ریاست مذموم است یا ممدوح؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما