مُدهای روز و نوجوان

یکی از چیزهایی که برای نوجوانان اهمیت دارد این است که از مد روز عقب نباشند و دوست دارند تمام حرکات و سکناتشان مطابق با مد روز باشد. اگر شما هم فرزند نوجوان عاشق مد دارید یا نوجوانی هستید که مد روز برایتان مهم است حتما مطلب زیر را بخوانید.
سه‌شنبه، 23 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مُدهای روز و نوجوان
دنباله روی از مُد برای نوجوانان یک امر طبیعی است.
 
چکیده: یکی از چیزهایی که برای نوجوانان اهمیت دارد این است که از مد روز عقب نباشند و دوست دارند تمام حرکات و سکناتشان مطابق با مد روز باشد. اگر شما هم فرزند نوجوان عاشق مد دارید یا نوجوانی هستید که مد روز برایتان مهم است حتما مطلب زیر را بخوانید.

 تعداد کلمات 807 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
مُدهای روز و نوجوان

چرا نوجوانان به مد روز توجه دارند؟

بیشتر نوجوانان حداقل در یک دوره ی خاص از زندگی شان دنباله رو مد لباس و مو و غیره هستند. مثلا شروع سال آنها یک نوع لباس می پوشند و چند ماه بعد احساس می کنند لباس هایشان مناسب نیست و دوست دارند لباس دیگری بخرند.
وقتی چند نفر از نوجوانان لباس خاصی را می پوشند بقیه نیز ترجیح می دهند مثل آنها باشند و همان لباس را بپوشند، چون در غیر این صورت احساس انزوا می کنند. بچه های کوچک نیز دوست دارند شبیه خواهر و برادرهای بزرگترشان لباس بپوشند. تبلیغات تلویزیون و مجله ها نیز روی بچه ها تأثیر زیادی می گذارد. بچه های کوچک دوست دارند اسباب بازی هایی را که در تبلیغات می بینند، بخرند و بچه های بزرگتر نیز دوست دارند لباس و وسایلی را که در تبلیغات مختلف می بینند خریداری کنند.
بزرگترها نیز تحت تأثیر این تبلیغات قرار می گیرند، اما آنها خوب می دانند که چه چیزی بخرند که بیشتر روی مد باشد و سریع از مد نیافتد. ولی بچه ها این مسئله را خوب تشخیص نمیدهند. یک بچه وقتی از چیزی خوشش بیاید دوست دارد آن را بخرد و به قیمت و ارزش آن توجه خاصی ندارد.
 

اختلاف نظر والدین و فرزندان درباره مد

این اختلاف نظرها باعث بوجود آمدن مشکلاتی میان نوجوانان و والدینشان می شود. والدین احساس می کنند که خریدن چیزی گاهی اصلا به صرف نیست و آن چیز ارزش پولی را که آنها برای خریدنش باید بدهند، ندارد. ولی بچه ها به این نکته توجه ندارند و روی عقاید خودشان پافشاری می کنند. بسیاری از والدین سعی می کنند با فرزندانشان منطقی رفتار کرده و به آنها بگویند که تبلیغات تلویزیون را باور نکنند و خودشان فکر کنند و صلاح کارشان را تشخیص دهند. ولی گاهی نوجوانان به چیزهایی که برای والدین شان اصلا مهم نیست زیاد اهمیت می دهند. به همین دلیل وقتی والدینشان با آنها مخالفت می کنند، نوجوانان در مقابل آنها جبهه گیری می کنند. نوجوان مجذوب چیزی می شود ولی چون والدینش مخالف عقاید او هستند، نمی تواند آن را بخرد، به همین دلیل غمگین و ناراحت میشود. او دوست دارد والدینش به حرف هایش گوش کنند و به او پول بدهند، ولی اغلب این گونه نیست و نوجوان مجبور است به نصیحت های آنها گوش کند.
وقتی فرزند نوجوان شما روی عقایدش پافشاری می کند و به اصرار چیزی از شما می خواهد، به حرف هایش گوش کنید. نگویید که او همیشه دنباله رو مد است. وقتی او احساس کند که می تواند با شما حرف بزند و شما بدون اینکه عقاید او را سرکوب کنید به حرف هایش گوش می کنید، حالش بهتر می شود.
 

مد قابل قبول باید موافق با عقیده و عرف ما باشد

البته او می تواند تا حدی از مد پیروی کند که مد مخالف عقاید او نباشد و برایش ضرر نداشته باشد.همه ی ما دوست داریم روی مد لباس بپوشم و لباس های قدیمی نپوشیم؛ اما تا حدی که موافق عرف جامعه باشد. گاهی نیزیک نوع مد موافق عرف جامعه است ولی ما نمی توانیم برای خریدن لباس خاصی هزینه کنیم. در این صورت می توانیم به فرزندمان اجازه دهیم خودش پول هایش را پس انداز کند و لباس مورد نظرش را بخرد.

وقتی مخالف مد خاصی هستید با فرزندتان در مورد آن حرف بزنید و سعی کنید متقاعدش کنید. در عین حال تا جایی که امکان دارد سعی کنید با او کنار بیایید. اگر احساس می کنید که یک نوع مد، مخالف عرف جامعه ی شماست و مناسب نیست، نباید به فرزندتان اجازه دهید دنباله رو آن باشد. مثلا به او بگویید که نمی تواند لباس خاصی را بپوشد یا موهایش را طبق مدل خاصی کوتاه کند. اگرچه همه ی نوجوانان دوست دارند تا حدی لباس های مد روز بپوشند، ولی نباید مجذوب این کار شوند و مسایل دیگر را فراموش کنند. اگر نوجوان شما به شدت به ظاهر و لباس هایش اهمیت می دهد، می توانید به او کمک کنید از روش های دیگری به علایق خودش پاسخ دهد. اگر او دنباله رو مد است تا نظر دوستانش را نسبت به خودش جلب کند، سعی کنید راه های دیگری برای جلب نظر دوستانش به او نشان دهد. در نهایت خودتان باید الگوی خوبی برای فرزندتان باشید. اگر شما به ارزش های خودتان پایبند باشید، فرزندتان نیز از شما درس می گیرد و به دنبال امتحان کردن هر چیز جدیدی نمی رود.
 
 
منبع: راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
عوامل و انگیزه­ های مدگرایی جوانان
مدگرایی در لباس
جوانان و مدگرایی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.