علل دروغ گفتن فرزندان

یکی از نگرانی های والدین، دروغ گفتن فرزند است. والدین باید علت دروغگویی فرزند خود را کشف کنند تا بتوانند اقدام لازم را انجام دهند. با ما همراه باشید تا دلایل دروغ گفتن فرزندان را بیان کنیم.
پنجشنبه، 25 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
علل دروغ گفتن فرزندان
گاهی اوقات فرزندان به دلایل مختلف دروغ می گویند.
 
چکیده: یکی از نگرانی های والدین، دروغ گفتن فرزند است. والدین باید علت دروغگویی فرزند خود را کشف کنند تا بتوانند اقدام لازم را انجام دهند. با ما همراه باشید تا دلایل دروغ گفتن فرزندان را بیان کنیم.

تعداد کلمات 840 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه 
 
علل دروغ گفتن فرزندان

دوست دارم فرزندم دروغ نگوید، باید چه کار کنم؟

بچه ها به دلایل مختلفی دروغ می گویند. یکی از مهمترین دلایل دروغ گفتن این است که آنها می ترسند به دردسر بیافتند، به همین دلیل دروغ می گویند. نوجوان از این می ترسد که مبادا والدینش او را تنبیه کنند، به همین دلیل به آنها دروغ می گوید. هرقدر پدر و مادری سخت گیرتر باشند و نتیجه ی سخت تری در انتظار فرزندشان باشد، او بیشتر به آنها دروغ می گوید.
نوجوانان برای فرار کردن از بار مسئولیت های خانه و مدرسه نیز دروغ می گویند و گاهی برای این که مثل دوستانشان باشند و در جمع آنها وارد شوند این کار را انجام می دهند. آنها همچنین برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران و خوب نشان دادن خودشان نیز دروغ می گویند.
 

ارزش داشتن صداقت

عده ای از بچه ها هم وقتی می بینند که والدین شان کاری به کار آنها ندارند و ارزشی برای صداقت و راستگویی نمی گذارند، دروغ می گویند. گاهی نیز نوجوانان برای حفظ دوستی هایشان دروغ می گویند. آنها در این دوران نسبت به دوستانشان حس وفاداری دارند و برای خودشان رمز و رازهایی دارند و سعی می کنند کارهایی را که با دوستانشان انجام میدهند به والدین شان نگویند و کارهایشان را از آنها مخفی نگه دارند. اگر انتظار دارید فرزندتان راستگو باشد، باید انتظارات معقولی از او داشته باشید. خودتان الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید، چون اگر به فرزندتان دروغ بگویید او متوجه می شود. در مورد همه ی مسایل چه مهم و چه جزیی راستگو باشید و به فرزندتان دروغ نگویید. به فرزندتان بگویید که در هر صورت باید راستگو باشد، چه بیرون از خانه و چه درون خانه گاهی اوقات دروغ های مصلحتی گفته می شود. به فرزندتان بگویید که این دروغ ها چه فرقی با دروغ های معمولی دارند. شما برای این که کسی را ناراحت نکنید گاهی دروغ مصلحتی می گویید. مثلا وقتی کسی از شما در مورد ظاهر خودش می پرسد، برای این که او را ناراحت نکنید، از او تعریف می کنید.
 

عواقب دروغ گویی

به فرزندتان بگویید که دروغ گویی عواقب خاص خودش را دارد. وقتی فرزندتان دروغ گفت باید او را تنبیه کنید. تنبیه کردن او می تواند شامل محرومیت او از چیزی، کاری یا پول توجیبی باشد وقتی با فرزندتان در مورد معایب دروغ گویی حرف می زنید قاطع باشید. و با لحنی مهربان با او حرف بزنید. گاهی تنبیه کردن فرزندانمان به خاطر دروغ گویی اصلا درست نیست. فقط کافی است شما به او نشان دهید که از این کارش ناراحت شده اید. در این صورت او احساس شرمندگی می کند و احساس شرمندگی و گناه بسیار بهتر از این است که او را تنبیه کنید.
اگر شما ارتباط خوبی با فرزندتان داشته باشید و به ارزش های او احترام بگذاریداو به وجدانش رجوع می کند و به شما دروغ نمی گوید. بنابراین بهترین روش برای این که مانع دروغ گویی فرزندتان شوید این است که رابطه ی خوبی با او داشته باشید. وقتی فرزندتان راستگو است و حقیقت چیزی را به شما می گوید، از او تعریف و تمجید کنید. اگر او ابتدا دروغی به شما گفت و بعد پشیمان شد و از شما معذرت خواهی کرد، او را ببخشید. شاید رفتار بد او مستحق تنبیه شدن باشد ولی صداقت او نباید مانع از این شود که او بفهمد کارش درست نبوده. در هر صورت گاهی باید کمی آسان گیرتر باشید تا فرزندتان با شما صادق باشد. سعی نکنید فرزندتان را به تنبیه شدن تهدید کنید تا او مجبور شود با شما صادق باشد. گاهی اوقات در صورت ضرورت باید تنبیه کردن را کنار بگذارید و یا وقتی با حقیقت روبه رو شدید، در تصمیم خودتان تجدید نظر کنید. در هر صورت فرزندتان مردد بودن شما را درک می کند. به جای این که در خواسته ی خودتان تردید کنید، محکم و قاطعانه به فرزندتان بگویید که چه انتظاری از او دارید.
سعی کنید خودتان حقیقت را بیابید و در غیر این صورت حقیقت را از فرزندتان بپرسید و اگر او پاسخ شما را نداد، او را تنبیه کنید. اگر فرزندتان همیشه دروغ می گوید و اغراق می کند، سعی کنید دلیل این کارش را بفهمید. آیا شما زیاد با او کنار می آیید؟ آیا شما زیاد انعطاف پذیر هستید؟ آیا فرزند شما به خواهر یا برادرش حسودی می کند؟ آیا به اندازه ی کافی در کنار فرزندتان هستید؟ آیا او را به خاطر کارهای خوبش تشویق می کنید؟ آیا مشکلات خانوادگی باعث این کار او شده؟ آیا اعتماد به نفس او پایین است؟ اگر دروغ گویی او به خاطرمشکلاتی از این قبیل است، نباید او را به خاطر این کارش تشویق کنید، بلکه باید شرایط زندگی را به نفع او تغییر دهیدتا او با شما صادقانه رفتار کند.
 
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
دروغگویی و علل آن در کودکان
چرا کودکان دروغ می گویند؟
چه عواملی موجب دورغگویی در کودکان می شود؟
هدف کودک از دروغ گفتن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما