پیش به سوی زندگی بدون استرس (بخش اول)

برای داشتن یک زندگی بدون استرس، باید تغییراتی هرچند کوچک در محیط اطراف خود ایجاد کنید؛ بنابراین سرگرمی­ های مورد علاقه تان را داشته باشید، یک فعالیت جدید را امتحان کنید، از خانه بیرون بروید و لذت قدم­زدن زیر نورخورشید را تجربه کنید و همیشه در هر شرایط لبخند زدن را فراموش نکنید.
جمعه، 26 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
پیش به سوی زندگی بدون استرس (بخش اول)
خندیدن باعث آزاد شدن هورمون­ های تسکین دهنده ­ی استرس در مغز می شود.
 
چکیده : برای داشتن یک زندگی بدون استرس، باید تغییراتی هرچند کوچک در محیط اطراف خود ایجاد کنید؛ بنابراین سرگرمی­ های مورد علاقه تان را داشته باشید، یک فعالیت جدید را امتحان کنید، از خانه بیرون بروید و لذت قدم­زدن زیر نورخورشید را  تجربه کنید و همیشه در هر شرایط لبخند زدن را فراموش نکنید.

تعداد کلمات 1483 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
پیش به سوی زندگی بدون استرس

تغییراتی را در محیط پیرامون خود ایجاد کنید

1. کمی تمیزکاری کنید

حتی پایدار ترین آدم ها در یک محیط شلوغ و شلخته، آشفته می شوند. اگر خانه، محل کار، ماشین و دفترتان خیلی به هم ریخته و کثیف است، تاثیر زیادی بر روی روان شما خواهد گذاشت. چند دقیقه وقت بگذارید و فضای شلخته­ی اطراف تان را تمیز و مرتب کنید تا ذهن تان نفس راحتی بکشد. در اینجا نکاتی را برای کاهش شلختگی ها عنوان می کنیم:
وسایلی که کمتر از آن ها استفاده می کنید و ارزش کمتری برای شما دارند را دور بریزید، به جای آنکه آن ها را جمع آوری کنید.
به صورت گروهی (زن و شوهری، خانوادگی و یا با هم اتاقی تان) وسایل را مرتب کنید. کار گروهی هم سریعتر و هم سرگرم کننده تر پیش می رود.
کاغذها را مرتب کنید و آن­هایی که لازم است را نگه دارید و آن­های دیگر را دور بریزید. هر چند وقت یک بار این کار را انجام دهید تا از انباشته شدن کاغذها جلوگیری کنید.
مکانی را برای وسایلی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند تعیین کنید تا هر زمان به آن ها نیاز داشتید، زودتر بازیابی شان کنید. همچنین بعد از اتمام کارتان، محل مورد نظر را مرتب کنید تا از به هم ریختگی جلوگیری کنید.
 

2. برای آماده شدن خود، وقت بگذارید

به سختی می توان احساس آماده بودن کرد، در حالی که زمانی برای آماده شدن صرف نکرده باشید. به هنگام صبح، چند دقیقه بیشتر وقت بگذارید تا خودتان را برای وقایع روز آماده کنید. یک دوش بگیرید، لباس مورد علاقه تان را بپوشید و خودتان را برای روز پیش رو آماده کنید.
 

3. به موسیقی گوش کنید

مطالعات نشان داده اند که موسیقی تاثیر بسیار زیادی بر خُلق و خو و روان انسان ها دارد. با گوش دادن به موسیقی آرام بخش و مورد علاقه تان به خود احساس آرامش دهید. ممکن است به موسیقی های سنگین و شلوغ علاقه مند باشید، اما سعی کنید برای آرام شدن، به موسیقی های ملایم تر و آرامش بخش گوش دهید. اجازه دهید به هنگام کار، مطالعه و انجام فعالیت های روزانه تان، یک موسیقی ملایم پخش شود. این کار به طور ناخودآگاه، میزان استرس شما را کاهش می دهد.
محققان دریافته اند که موسیقی می تواند به اندازه­ی دارو، عملکرد مغز را بهبود ببخشد. در نتیجه، گوش دادن به موسیقی به صورت منظم، می تواند به درمان استرس و اضطراب کمک کند.
 

4. آرموتراپی را امتحان کنید

 بله، درست است. رایحه ها می توانند سطح استرس شما را تغییر دهند. مطالعات علمی نشان داده اند که بوی اسطوخودوس و پرتقال، باعث کاهش سطح استرس و اضطراب انسان می شود. در منزل، محیط کار و یا ماشین از خوشبو کننده های هوا استفاده کنید و یا قبل از خروج از منزل، کمی عطر به پوست و موی خود بزنید. همچنین می توانید از عطر، برای از بین بردن سردرد های ناشی از استرس استفاده کنید.


5. محیط خود را تغییر دهید

اگر تغییرات کوچک در محیط به شما کمک نمی­کند، سعی کنید به یک مکان کاملا جدید نقل مکان کنید. اگر مطالعه کردن و انجام تکالیف در خانه برای شما سخت است، سعی کنید در یک کافی شاپ دنج و یا پارک آن­ها را انجام دهید. بودن در محیط جدید به شما کمک می­کند تا افکار خود را نیز در مکان قبلی جا بذارید، نفس راحتی بکشید و انرژی تازه به دست آورید.
 

6. با افراد جدید صحبت کنید

ممکن است افرادی که با آن­ها مراوده دارید، باعث ایجاد استرس در شما شده باشند. آن ها را به طور کامل از زندگی تان حذف نکنید، اما سعی کنید با افراد مختلف و جدید آشنا شوید. آن ها می توانند دیدگاه های جدیدی را درباره­ی چیزهایی که حتی درمورد آن ها فکر نکرده اید، به شما ارائه دهند و یا راهکار های جدیدی برای کاهش استرس در نظر داشته باشند.


به صورت امتحانی، فعالیت های آرامش بخش انجام دهید

1. به حمام بروید

برخی مردم دوست دارند در وان بنشینند و برخی دیگر دوش گرفتن را ترجیح می دهند. فرقی نمی کند شما کدام را دوست دارید، سخت است که یک حمام گرم و نوشیدنی خنک پس از آن را به راحتی انکار کنید. اگر شما را آرام می­کند، برای دقایقی درون وان حمام تان دراز بکشید. گرمای آب، ماهیچه ها را آرام می کند و استرس را از بین می برد.
 

2. سرگرمی مورد علاقه تان را داشته باشید

زمانی که ما عصبی و مضطرب می شویم، به راحتی سرگرمی ها را کنار می زنیم و بر اولویت­های دیگری تمرکز می­کنیم؛ اما با این کار و با از بین بردن اوقات فراغت تان، باعث اضطراب بیشتری در خود می شوید. به سرگرمی مورد علاقه­ی خود برگردید، ورزش کنید، مجله ی هنری دلخواه تان را مطالعه کنید و یا به پیاده روی بروید. وقتی کارها و فعالیت های مورد علاقه تان را انجام دهید، احساس طراوت و شادابی بیشتری خواهید کرد و با استرس ها بهتر مقابله می کنید.
 

 .3 یک فعالیت جدید را امتحان کنید

 اگر هیچ عادت قدیمی ندارید که بخواهید آن را ادامه دهید، یا اگر هیچ وقت کاری انجام نداده اید که از آن لذت برده باشید، کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید. هیچ وقت برای یادگیری حرفه ای جدید، دیر نیست. یک کلاس خاصی را در نزدیکی محل سکونت تان پیدا کنید و در آن شرکت کنید. بهتر است خودتان یک چیز جدیدی یاد بگیرید، مثل زبان و یا مهارت ساخت صنایع دستی، و تمرین کنید که در آن کار پیشرفت کنید. یادگیری یک مهارت جدید، ذهن شما را مجبور می­کند تا از عوامل استرس زا دوری کند و باعث می شود راحت تر به آرامش برسید.
 

4. از خانه بیرون بروید

نور آفتاب، یک درمان طبیعی برای افسردگی­هایی است که دلیل وقوع شان استرس و اضطراب است. حتی اگر شما قادر به گرفتن نور خورشید نیستید، حضور در طبیعت باعث می­شود از استرس و اضطراب شما کم شود. در یک پارک قدم بزنید، به کوه نوردی بروید، ماهی گیری کنید – یا هر کاری که از انجام آن لذت می برید. با دیدن طبیعت زیبا، به سختی احساس آشفتگی به شما دست خواهد داد.
 

5. بلند بخندید

به قول معروف، خنده بر هر درد بی درمان دواست. اگر مضطرب و آشفته باشید، ممکن است خندیدن سخت به نظر برسد، اما آمیختن آن با زندگی تان تفاوت قابل توجهی ایجاد خواهد کرد. فیلم کمدی مورد علاقه تان را تماشا کنید، یا کلیپ های طنز در اینترنت را مشاهده کنید و یا با دوستان شوخ طبع خود، دور هم جمع شوید. لبخند و خنده باعث آزاد شدن هورمون های تسکین دهنده­ی استرس در مغز شما می شود و باعث احساس بسیار خوبی در شما خواهد شد که در هیچ شرایط دیگری تجربه نخواهید کرد.
 

6. یک فنجان چای بنوشید

مطالعات نشان داده است آن هایی که چای می نوشند نسبت به آن هایی که نمی نوشند، در طول زمان استرس کمتری داشته اند. این کار را برای کاهش استرس انجام دهید. یک فنجان چای سیاه بنوشید (چای سیاه، بهترین گزینه است اما دیگر چای ها هم کارآمد هستند). آن را گرم بنوشید تا به آرامش شما کمک کند؛ طعم دار کردن آن نیز گزینه ی بسیار خوبی خواهد بود.
 

8. به طور منظم یوگا تمرین کنید

شما می توانید اشکال مختلف یوگا را برای تسکین اضطراب تمرین کنید. یوگا هاتا را یا ترکیبی از حرکات کششی، تکنیک های تنفسی و مدیتیشن، تمرین کنید. این کار ها ذهن شما را آرام می کند، افکارتان را تسکین می دهد، به بدن و عضلات شما شکل می دهد و هوشیاری بالایی در شما ایجاد می کند که تا قبل از آن تجربه نکرده بودید.
اگر به طور منظم یوگا کنید، از مزایای آن بهره ی بیشتری خواهید برد. صبح زود بهترین زمان است، اما هرگاه احساس اضطراب کردید می توانید آن را انجام دهید. اگر اوقات فراغت کمی دارید، می توانید یوگا را با یکی از کارهای روتینی که انجام می دهید ترکیب کنید.
 

9. مدیتیشن را اصولی انجام دهید

ثابت شده است که تمرین مدیتیشن به طور قابل توجهی از استرس انسان می­کاهد. الگوهای مختلف مدیتیشن می ­تواند شما را از شر استرس خلاصی بخشد و ذهن تان را برای تمرکز و تفکر بهتر، آرام کند. شما می توانید هرکدام از انواع مدیتیشن را انجام دهید.
اگر مبتدی هستید، می توانید زیر نظر یک مربی آموزش ببینید. همچنین می توانید از کتاب ها و فیلم های آموزشی کمک بگیرید.
 
ادامه دارد...
 
منبع: https://www.wikihow.com/Relieve-Stress
مترجم: داوود سرافراز
 

بیشتر بخوانید:
پیش به سوی زندگی بدون استرس (بخش دوم)
چگونه استرس را از بین ببریم؟
راه های کاهش استرس در زندگی
استرس و راهکارهای کاهش آن
3 راه مقابله با استرس های زندگی
5 راهکار مقابله با استرس های زندگی
چگونه آرام و بی استرس باشیم؟ (بخش اول)
چگونه آرام و بی استرس باشیم؟ (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.