چگونه یک مدیر موفق باشیم؟ (بخش دوم)

مدیران موفق همواره فضای مناسب برای پیشرفت کاری را ، از طریق گسترش نقاط قوت اعضای گروه ، بهره ­گیری از خلاقیت و نوآوری آنها و ایجاد فضای مناسب و شفاف برای گفتگو و تبادل اطلاعات فراهم می­ سازند.
سه‌شنبه، 13 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه یک مدیر موفق باشیم؟ (بخش دوم)
رفتار تحقیرآمیز با کارکنان، موجب شکل­گیری خصومت در فضای کاری و کاهش عملکرد افراد خواهد شد.
 
چکیده : مدیران موفق همواره فضای مناسب برای پیشرفت کاری را ، از طریق گسترش نقاط قوت اعضای گروه ، بهره ­گیری از خلاقیت و نوآوری آنها و ایجاد فضای مناسب و شفاف برای گفتگو و تبادل اطلاعات فراهم میسازند.

تعداد کلمات 861 /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

چگونه یک مدیر موفق باشیم؟
رهبر موثرتری باشید

 - کافی است، دیگر لازم نیست تمام تصمیمات را خودتان بگیرید

مسلماً شما همیشه پاسخ تمام سؤالات را نمی‌دانید. زمانی فرصت‌های مناسبی می‌یابید که فرایند تصمیم‌گیری را به دیگران واگذار کنید و آن‌ها را تشویق کنید حرف شان را بزنند. هرچه کارکنان شما با سازمان در تماس بیشتری باشند وفاداری آنان بیشتر خواهد شد.
 

- محیطی را بسازید که در آن اشتباهات قابل‌بخشش باشد

اگر شما هیچ اشتباهی نداشته باشید، فرصت‌ها به سمت تان سرازیر نمی‌شوند. اگر کارمندان شما مرتکب اشتباهی شوند و بیش از این که حس بدی را تجربه کنند و خجالت بکشند، احساس کنند که اشتباهات، بخشی از آزمودن ایده‌های جدید است، آن‌ها امکان این را خواهند داشت که به نمایندگی از شما دست به مخاطره بزنند. البته این بدان معنی است که شما نیز بایستی اشتباهات خود را بپذیرد. اگر اشتباهی کردید اعتراف کنید. کارکنان وقتی ببینند شما قادرید به اشتباه تان اعتراف کنید، احترام بیشتری به شما خواهند گذاشت. پس‌ازآن به دنبال پیدا کردن راه‌حل باشید و این شما را به یک الگوی بسیار مهم مبدل خواهد ساخت.
 

- روی گسترش دادن نقاط قوت تمرکز کنید

روی گسترش دادن نقاط قوت اعضای گروه بیشتر از حل‌وفصل و کسب نتایج به‌صورت انفرادی متمرکز باشید. وقتی کارکنان در حال رشد و پیشرفت هستند، اشتیاق و تأثیرشان نیز بسیار بیشتر خواهد بود. بجای این‌که شکست و اشتباهات را بزرگ جلوه دهید، تلاش و پیشرفت را ثبت کنید.
 

 - هرگز کارمندان تان را تحقیر نکنید

اگر کسانی شما را آزار می‌دهند، یا افرادی کاری را اشتباه انجام می‌دهند ابتدا لازم است خونسردی خودتان را حفظ نمایید. اگر افراد را تحقیر کنید یا آن‌ها را مورد انتقاد فراوان قرار دهید، رابطه خصمانه‌­ای شکل خواهد گرفت و بر فضای کاری و عملکرد افراد تأثیر خواهد گذاشت. این‌گونه رفتارها، خصومت را در بین کارکنان منتشر نموده و فضای منفی ایجاد می‌کند و در آخر باعث کاهش میزان تولید خواهد گشت.
 

 - شفاف رفتار کنید

این مسئولیت شماست که مردم بدانند از آن‌ها چه انتظاری دارید. در بیان خواسته‌های تان شفاف باشید و واضح ارتباط برقرار کنید. از دیگران سؤال کنید که متوجه شده‌اند چه از آن‌ها خواسته‌اید و متذکر شوید که آن‌ها می‌توانند در صورتی که سؤالی داشته باشند و یا به شفاف‌سازی بیشتری نیاز داشته باشند به شما رجوع کنند. در فضایی که شفاف نیست، مدت زمان زیادی توسط کارکنان هدر می‌رود تا کاری را آن گونه که واقعاً رئیس شان می‌خواهد انجام دهند. شما بایستی مسئولیت کامل این امر را بپذیرید که حرف‌هایتان چگونه شنیده می‌شود و همیشه به یاد داشته باشید که هر آنچه که می‌گویید را می‌توانید بصورت مثبت و تأثیرگذار بیان نمایید.
 

 - گوش دهید، گوش دهید و بازگوش دهید

اگر در بین کارکنان تان با در اطرافیان تان افرادی ناراحت و ناراضی وجود داشته باشند، احتمال دهید آن‌ها تلاش خود را انجام داده‌اند تا نگرانی‌هایشان را با شما در میان بگذارند اما شما یا نشنیده‌اید و یا این‌که نخواسته‌اید بشنوید و یا عکس‌العمل اولیه‌ تان باعث شده که آن شخص از این‌که مشکلش را نزد شما بیاورد تردید داشته باشد. علاوه بر نقش شما، گوش دادن نیز یکی از شاخص‌ترین مهارت‌ها برای پیشرفت است.
 

- از کمک دیگران بهره جویید

وقتی به کمک دیگران نیاز دارید از دیگران کمک بخواهید. به یاد داشته باشید که شما مجبور نیستید همه چیز را بدانید. تقریباً افراد مشخصی در کنار و اطراف شما وجود دارند که می‌توانید برای مشورت و حمایت به سمت آن‌ها بروید. شما باید در نظر داشته باشید که یک هدایت درونی و یا بیرونی به شما کمک می‌کند که پیشرفت قابل توجهی در طرح تحولات داشته باشید، به شرطی که از دیگران کمک بخواهید.
 

- سختی‌ها را تحمل‌کنید

فراموش نکنید که ممکن است در هنگام این تحولات شما دچار کمی نگرانی و اضطراب شوید اما این خود نشانه‌ای است که شما در حال پیشرفت هستید. اگر احساس ناراحتی کردید به خویشتن یادآور شوید که این وضعیت به مرور آسان خواهد شد و نتیجه‌ای که در آخر خواهد داشت قابلیت هزینه کردن زمان و زحمت توسط شما را داشته است. تعادل زندگی‌تان را با استراحت و تجدید قوا افزایش دهید.
 

- زنگ تفریح داشته باشید

چرخه فعالیت و استراحت را که پیشتر در موردش صحبت کردیم به خاطر آوردید. اگر به آن زمان استراحت و بازیابی قوا برای مدتی طولانی بی‌توجهی کنید، باطری‌های تان به‌زودی به پایان خواهد رسید. می ­دانم که دل کندن از کار برایتان مشکل است. پس از مدتی استراحت و تفریح بااحساسی شاداب‌تر، نیرویی فزاینده و با شفافیت و تمرکز بیشتر به کار خویش بازخواهید گشت. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تا هنگام ناهار به‌طور منظم و بی‌وقفه کار می‌کنید، بد نیست بدانید تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که وقت ناهار یک استراحت کوچک می‌کنند، در بعدازظهر بسیار مؤثرتر خواهند بود. تردیدی نیست که بدن شما به مراقبت نیاز دارد.

منبع: کتاب «کمال گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران

بیشتر بخوانید:
چگونه یک مدیر موفق باشیم؟ (بخش اول)
کمال‌گرایی در کار چیست؟
راهکارهایی برای زندگی با یک همسر کمال‌گرا
 با ارتباط با یک رئیس بد اخلاق
از شغل خود لذت ببرید (بخش اول)
از شغل خود لذت ببرید (بخش دوم) 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.