پدر باید مهربان ولی قاعده مند باشد

پدری در کنار مادری نقش بسیار مهمی در تربیت فرزندان دارد. اما چگونه پدری؟ پدری در تربیت فرزندان خود موفق است که در عین مهربانی، قاعده مند نیز باشد. با این نوشتار درباره پدر مهربان قاعده مند بیشتر آشنا می شوید.
پنجشنبه، 15 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
پدر باید مهربان ولی قاعده مند باشد
پدر مهربان قاعده مند در تربیت فرزند خود موفق است.
 
چکیده: پدری در کنار مادری نقش بسیار مهمی در تربیت فرزندان دارد. اما چگونه پدری؟ پدری در تربیت فرزندان خود موفق است که در عین مهربانی، قاعده مند نیز باشد. با این نوشتار درباره پدر مهربان قاعده مند بیشتر آشنا می شوید.

تعداد کلمات 989 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 
پدر باید مهربان ولی قاعده مند باشد

چگونه پدرمهربان و قاعده مند باشید؟

1. به کودکان خود در زمان مناسب جایزه بدهید. مهربان اما قاعده مند بودن فقط به این معنا نیست که کودکان خود را هنگامی که مرتکب اشتباه شده‌ اند تنبیه نکنید؛ بلکه همچنین به این معنی است که به هنگام انجام کار های خوب، به آن ‌ها جایزه دهید تا تشویق شوند و رفتار های خوب خود را تکرار کنند. زمانی که کار درستی انجام می دهند، مثلا به خواهر کوچک‌ تر یا برادر کوچک‌ تر خود کمک کرده باشند، یا به اندازه ی کافی درایت به خرج داده باشند و از دعوا پرهیز کرده باشند، آن‌ها را به رستوران مورد علاقه شان ببرید، و یا هر کاری که می ‌توانید انجام دهید تا به آن‌ها بگویید که چقدر از رفتار خوب آن‌ ها قدردانی می ‌کنید.
زمانی که بچه ‌های شما کوچک ‌تر هستند، جایزه دادن به آن‌ ها با محبت زیاد می ‌تواند برای طولانی مدت در ذهن آن ها باقی بماند که تا چه اندازه از داشتن شان خوشحال و مفتخر هستید.
تلاش‌ های فرزندتان را تایید کنید و آن ‌ها را به خاطر تلاش شان تحسین کنید. تلاش کنید به ازای هر 1 بار نکوهش آن ها، 3 بار کار های خوبشان را تحسین و به ایشان جایزه دهید.
اگر چه دادن یک اسباب ‌بازی جدید به کودک خود به عنوان جایزه می تواند بسیار خوب باشد، اما نباید تنها انگیزه ی فرزندتان،گرفتن اسباب بازی از دست شما باشد. او باید انگیزه داشته باشد، چرا که شما به او راه درست را از غلط نشان داده اید تا دیگر در زندگی آن اشتباه را تکرار نکند.
به کودکان خود برای کارهایی که از آن ‌ها انتظار می ‌رود، مانند انجام کارهای روزمره شان در خانه و یا رعایت بهداشت، جایزه ندهید. اگر این کار را بکنید، آن‌ ها احساس خواهند کرد که این کار ها را به نفع شما انجام داده اند و وظیفه شان نبوده است.
 
2. کودکان خود را در جای مناسب تنبیه کنید. برای اینکه مهربان اما قاعده مند باشید، باید زمانی که فرزندتان مرتکب اشتباهی شد، او را تنبیه کنید. این به معنی تنبیه فیزیکی یا روانی نیست - فقط به این معنی است که به کودکان خود اجازه دهید بدانند چه زمانی اشتباه کرده ‌اند و نشان دهید چه عواقبی برای اعمال آن ‌ها وجود دارد. زمانی که کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است، باید به طور منطقی به او بفهمانید که چرا کارش اشتباه بوده است.
با همسر خود درباره ی قوانین خانه تان به توافق برسید و بدانید مراحل بعدی برای رشد شخصیت کودک تان چه هستند.
با همسر خود در مورد تنبیه کودکان به توافق برسید. تنبیه های شما باید یکسان باشد، چه مادر و چه پدر عامل این اقدام باشند . این به شما کمک می ‌کند تا فرزندان تان بین شما تفاوتی نگذارند و یکی از شما را خوب و دیگری را بد نبینند.
 
3. سازگار باشید. سازگار بودن به اندازه ی داشتن یک سیستم تنبیه و پاداش مهم است. اگر فرزند شما بد رفتار می کند، عواقب آن باید در هر زمانی یکسان باشد، حتی اگر این کار در زمان نامناسب باشد یا شما خسته و یا در انظار عمومی باشید. و اگر کودک شما کاری عالی انجام می ‌دهد، فراموش نکنید که باید کار خاصی انجام دهید تا او متوجه ارزش رفتار خوبش بشود، مهم نیست چقدر خسته و یا مضطرب باشید.
اگر درست عمل نکنید، کودکان شما خواهند فهمید که واکنش‌ های شما می ‌توانند تحت ‌تاثیر حالات و روحیه ی شما قرار بگیرند.
 
4. فریاد نزنید. هرچند ممکن است از رفتار فرزند خود خشمگین بشوید، اما بدانید که فریاد زدن راه ‌حل آن نیست. اگر مجبور هستید فریاد بزنید، وقتی تنها هستید این کار را بکنید، مثلا به هنگام حمام، یا درون یک بالش. اما سر فرزندان تان فریاد نزنید. مهم نیست کار آن ها چقدر بد باشد. می ‌توانید صدای خود را کمی بلند کنید تا آن‌ ها بدانند که اشتباه کرده ‌اند، اما اگر فریاد بزنید یا جیغ بکشید، آن ‌ها از شما می‌ ترسند و میل ندارند با شما ارتباط برقرار کنند.
اگر چه سخت است، اما نباید اجازه دهید بچه ‌ها ببینند که شما کنترل خود را از دست داده اید.
 
5. پرخاشگر نشوید. مهم نیست چقدر عصبانی هستید، باید از کتک زدن، آسیب زدن، یا چنگ زدن به کودکان خودداری کنید. این منجر به آسیب فیزیکی و احساسی به آن ‌ها خواهد شد و باعث می شود که آن‌ ها به هر قیمتی از شما اجتناب کنند. اگر کودکان شما فکر کنند که ممکن است پرخاشگر شوید، از شما دوری می کنند و نمی ‌خواهند اطراف شما باشند. اگر می‌ خواهید احترام آن‌ها را به دست آورید، باید از ابراز خشونت به آن ها و با مادرشان پرهیز کنید.
 
6. احترام و محبت خود را حفظ کنید. مهم است که فرزندان شما بدانند که شما قانون مند هستید و نمی توانند قوانین شما را زیر پا بگذارند، اما به همان اندازه مهم است که آن‌ ها عشق و محبت شما را دریافت کنند و اوقات فوق ‌العاده‌ای را با شما داشته باشند. برای اینکه یک پدر خوب باشید، باید هم قوانین خانه و زندگی را برای آن ها مشخص کنید، و هم عشق و محبت خود را به ایشان ابراز کنید.
اگر بیش از حد قانون مند و سختگیر باشید، ممکن است کودکان با شما به اندازه ی کافی احساس راحتی نکنند.
اگر بیش از اندازه ابراز محبت و عشق کنید، ممکن است کودکان شما را به عنوان یک فرد ضعیف ببینند که قوانین را نادیده خواهد گرفت.
 
مترجم: داوود سرافراز
 منبع : https://www.wikihow.com/Be-a-Good-Father
 

:بیشتر بخوانید 
سه سبک برای پدر بودن
نقش پدر در تربیت دینی فرزندان
پدر باید فرزندان خود را درک کند
15 نکته در ارتباط پدر با دختر خود



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.