انعطاف­ پذیری شناختی چیست؟

بخش قدامی یا پیشانی مغز، به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش مغز، مسئول عملکرد شناختی سطح پیشرفته مغز بشمار می‌رود. در این بخش که مرکز کارکرد اجرایی مغز است، فعالیت­ های زیادی هماهنگ می ­شود.
پنجشنبه، 22 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
انعطاف­ پذیری شناختی چیست؟
مغز انسان به‌طور مداوم در حال یادگیری و استفاده از مهارت‌های عملکرد اجرایی است.
 
چکیده : بخش قدامی یا پیشانی مغز، به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش مغز، مسئول عملکرد شناختی سطح پیشرفته مغز بشمار می‌رود. در این بخش که مرکز کارکرد اجرایی مغز است، فعالیت­ های زیادی هماهنگ می ­شود.

تعداد کلمات 672 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

انعطاف­ پذیری شناختی چیست؟

انعطاف­پذیری شناختی خود را بهبود بخشید

انعطاف‌پذیری شناختی به ما این امکان را می‌دهد که در یک‌زمان به بیش از یک‌چیز فکر کنیم تا به‌سرعت فعالیت خود و افکار خود را از یک موضوع به موضوعی دیگر تغییر دهیم و با شرایط در حال تغییر سازگار شویم.
ورزش فعال و مداوم، به‌طور خاص ورزش‌های گروهی و رقابتی، باعث پیشرفته‌ قابل‌توجهی در انعطاف‌پذیری شناختی خواهد بود.
 

بخش قدامی مغز

به بخش قدامی یا پیشانی خود به‌عنوان دستور مرکزی از مغز توجه کنید. بخش جلویی (قدامی) مغز شما بزرگ‌ترین بخش از چهار بخش مغز است و این ناحیه مسئول عملکرد شناختی سطح پیشرفته مغز بشمار می‌رود.
بخش قدامی، مرکز کارکرد اجرایی شماست و همچنین ارتباط را در تمام بخش‌های مغز باهم ترکیب می‌کند تا بتوانید تصمیمات اجرایی خود را اجرا کنید.
توانایی‌های عملکردی اجرایی برای سازمان‌دهی اطلاعات موردنیاز در مغز و تنظیم نحوه واکنش شما موردنیاز است.
مثال‌ها شامل مدیریت زمان، فرایندهای توجه، تمرکز چندوظیفه‌ای، جزییات بیشتر در زمان موردنیاز، کنترل آنچه شما می‌گویید و انجام می‌دهید و تصمیم‌گیری بر اساس تجربه‌های قبلی خود می‌باشند.
 بازی فیزیکی به‌عنوان ورزش و تمرین با یک کودک، دوست یا عضو خانواده کمک می‌کند تا قشر جلویی و فرآیندهای مرتبط با عملکرد اجرایی تقویت شود.
بازی فیزیکی به افزایش مهارت‌های کارکرد اجرایی شما کمک می‌کند به این‌گونه که شما پیش‌بینی می‌کنید و به مرتب کردن شرایط واکنش نشان می‌دهید.
از قوه تخیل خود استفاده کنید. بازی تخیلی به تقویت توانایی کارکرد اجرایی مغز کمک می‌کند تا عکس‌العمل شمارا نسبت به شرایطی که در ذهن خود ایجاد می‌کنید، تغییر دهد.
به جریان‌های مثبت فکر کنید و آن‌ها را به داستان‌ها یا فصل‌هایی از یک داستان تبدیل کنید.

تصاویر را در ابرها پیدا کنید، مکالمه بین اردک و ماهی را تصور کنید، یک نقاشی در ذهن تان از هر چیز موردعلاقه خود ایجاد کنید، یا هر کاری که تخیل شمارا درگیر می‌کند انجام دهید.
استفاده از تخیل، مغز شمارا تحریک می‌کند تا مواد شیمیایی را آزاد کند. نورون‌های مغزی به دنبال اکسون­ها، دندریت و سیناپس‌ها که به‌ندرت استفاده می‌شوند، کلید رشد موارد جدید در مغز هستند.
از چیزهایی که تأثیرات منفی روی مغز می‌گذارند دوری‌کنید. شاید برای شروع کمی دشوار به نظر بیاید، اما سعی کنید از منفی نگری برای متقاعد کردن خود درراه پیش رویتان جدا خودداری کنید.
نقش افراد در مواجهه با موقعیت‌ها می‌توانند بسیار سرنوشت‌ساز باشند. هنگام مواجهه با شرایط منفی، سعی کنید نگرش مثبت برای حل مشکل خود داشته باشید.

تعاملات اجتماعی مثبت می‌توانند به توسعه مسیرهای جدید در مغز کمک کنند. وقتی‌که در یک موقعیت ناآشنا ولی درعین‌حال مثبت هستید، تعاملات اجتماعی برای ایجاد مسیرهای مغزی جدید نیاز هستند.
مغز شما به‌طور مداوم در حال یادگیری و استفاده از مهارت‌های عملکرد اجرایی است، چراکه شما با افراد دیگر در معرض تعامل هستید. واکنش‌های خود را نسبت به شرایط تنظیم کنید و یا واکنش‌های احتمالی فرد متعامل با خود را در نظر بگیرید و به‌این‌ترتیب واکنش نشان دهید.
به صداها و جزییات آن‌ها، خوب گوش دهید. به‌وضوح نشان داده‌شده است که صداها در لوب قدامی مغز هم تأثیر مثبت و هم منفی دارند.
قرار گرفتن در معرض صداها به‌عنوان یک کمک برای بهبود ضریب هوشی و افزایش توانایی یادگیری ثابت‌شده است. مهارت‌های خواندن و سوادآموزی بهبود می‌یابد، منطقِ زمانی ارتقا می‌یابد و توانایی‌های محاسباتی مغز نیز بهبود پیدا می‌کنند.
برخی از صداها پیامدهای بدی دارند که ازجمله این پیامدها می‌توان به انتخاب سبک زندگی ناسالم، انجام فعالیت‌های هنجارشکنان و حتی خودکشی، اشاره کرد
 اما برخی دیگر از صداها به رشد اولیه توانایی‌های فضای بصری، عملکرد بهتر محاسباتی، توانایی بهبودیافته برای یادگیری یک‌زبان خارجی و سبک زندگی سالم به‌صورت کلی مربوط می‌شوند.
 
منبع : https://www.wikihow.com/Exercise-Your-Brain-for-Better-Thinking-Skills
مترجم: حمید سرافراز
 

بیشتر بخوانید:
چگونه مغز خود را برای مهارت‌های فکری بهتر تمرین دهیم؟
با ورزش کردن، مهارت‌های فکری خود را بهبود دهید
چگونه از طریق ورزش، استرس خود را کاهش دهیم؟ (بخش اول)
چگونه از طریق ورزش، استرس خود را کاهش دهیم؟ (بخش دوم) 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.