منشأ استرس خود را شناسایی کنید

شناسایی نشانه­ های استرس و دلایل رایج ایجاد استرس از مهم­ترین راهکارها برای دوری از شرایط استرس زا است. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 26 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
منشأ استرس خود را شناسایی کنید
اگر نشانه‌های استرس را بشناسید می‌توانید مانع غلبه استرس بر خود شوید.
 
چکیده : شناسایی نشانه­ های استرس و دلایل رایج ایجاد استرس از مهم­ترین راهکارها برای دوری از شرایط استرس زا است. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 576 /  تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

منشأ استرس خود را شناسایی کنید
قدم اول، شما به چه چیزی استرس می­ گویید

وقتی شما مضطرب می‌شوید، ممکن است یک سری از نشانه‌ها در شما ظاهر شوند. اگر این نشانه‌ها را بشناسید می‌توانید مانع غلبه استرس بر خود شوید. استرس در هر فردی به شکل خاصی بروز و ظهور می‌کند، اما چند نشانه مشترک نیز بین همه وجود دارد.
_نشانه‌های ذهنی شامل: مشکل در تمرکز، مشکلات حافظه و به خاطر سپردن، احساس خلاق نبودن، عدم امکان تصمیم‌گیری آسان، نگرانی و داشتن افکار منفی به‌صورت مداوم.
_نشانه‌های احساسی: گریه‌های دائمی و بی‌دلیل، زودرنجی، تزلزل در احساسات، گارد گرفتن در برابر اطرافیان، انگیزه نداشتن برای انجام کارها، نداشتن یا کمبود اعتمادبه‌نفس، خستگی، احساس ترس یا وحشت و عصبانیت شدید.
_نشانه‌های فیزیکی: درد در نواحی مختلف بدن، ضعیف شدن سیستم دفاعی، تغییر ناگهانی در برنامه خواب یا وزن، ترس‌های ناگهانی، خستگی و کسالت، تغییر در رفتارهای جنسی.
_نشانه‌های رفتاری: فراموش‌کار شدن، غفلت از خود، مشکل در ارتباط گرفتن، مشکلات خواب، مشکل در مدیریت زمان، نداشتن انگیزه برای شروع کاری و مصرف بیش‌ازحد الکل، نیکوتین و داروهای تسکین‌دهنده موقت.

قدم دوم، علت اضطراب تان را پیدا کنید
به خاطر اینکه شخصی در بزرگراه از شما سبقت گرفت ضربان قلب تان زیاد شده ، یا به‌این‌علت که این بعدازظهر باید کاری به رئیس تان ارائه دهید . لحظه‌ای تأمل‌کنید و ببینید واقعاً چه چیزی باعث آزار شما شده است؟ اگر لازم است آن‌ها را روی کاغذی بنویسید و بر اساس میزان آزاردهنده بودنشان، طبقه‌بندی کنید.

دلایل رایج استرس شامل :
_خانواده. مشاجره با والدین ، کسانی که دوستشان دارید، یا همسرتان می‌تواند شمارا به‌شدت مضطرب کند.
_مدرسه یا محل کار. ممکن است به خاطر فشار کاری، قرارهای کاری یا وظایفی خاص مضطرب شوید. هم‌چین ممکن است به خاطر ایجاد تعادل بین زندگی و کارتان نگران و مضطرب باشید. یا زمانی که باید تصمیمات مهم بگیرید.
_مسائل شخصی. ممکن است به خاطر اینکه (آیا به‌اندازه کافی خوب هستید؟) نگران باشید، یا به خاطر روابط تان، یا ممکن است بیماری خاصی داشته باشید، یا به خاطر مسائل اقتصادی حال تان خوب نباشد. ممکن است حوصله‌تان سر رفته باشد یا تنها باشید. یا زمان کافی برای رسیدگی به خودتان اختصاص نداده باشید.

قدم سوم، بدانید که در زندگی چه نقشی دارید
ممکن است آن‌قدر مضطرب باشید که متوجه نشوید در چه اوضاعی قرار دارید. یک‌قدم دورتر بایستید و از بالا به موضوع نگاه کنید و ببینید استرس ازنظر شما چه معنایی دارد.
_آیا دائماً دچار استرس‌های موقت می‌شوید؟ مثلاً در این شرایط از این قبیل حرف‌ها برای نشان دادن اضطراب خود می‌زنید: هفته کاری بدی داشتم. اگر همواره چنین احساساتی داشتید، مطمئن باشید یک حادثه ناگهانی و گذرا باعث آن نشده است.
_آیا احساس می‌کنید اضطراب قسمتی طبیعی از شخصیت شما شده است؟ مثلاً شاید فکر می‌کنید (نگرانی در خانواده من موروثی ست و ما همه این‌طور هستیم)، یا (مسیر زندگی من پراسترس است، کاری هم نمی‌توانم برایش بکنم)، این فکرها باعث می‌شود شما فکر کنید به‌هیچ‌وجه نمی‌توان با استرس مقابله کرد.
_آیا فکر می‌کنید استرس داشتن شما تقصیر دیگران است؟ گاهی به‌جای انجام دادن کاری، شروع می‌کنید در موردش غر بزنید و به خاطر سخت بودنش مضطرب می‌شوید. این نوع برخورد باعث می‌شود برای کم کردن استرس تان کاری نکنید و روش خطای خودتان را پیش بگیرید.

منبع: https://www.wikihow.com/Be-Calm-in-a-Stressful-Situation
مترجم: سارا اشرفی

بیشتر بخوانید :
عوامل به وجود آورنده استرس
روش های حفظ آرامش
راه های کاهش استرس در زندگی
راهکارهایی برای رسیدن به آرامش
5 راه اعجاب‌انگیز برای کاهش استرس و حفظ آرامش
چگونه در شرایط استرس‌زا، آرامش خود را حفظ کنیم؟ (بخش اول)
چگونه در شرایط استرس‌زا، آرامش خود را حفظ کنیم؟ (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.