قدم به قدم با استرس خود مقابله کنید

اگر در مسیر رسیدن به اهدافتان با موانع و چالش‌هایی روبه‌رو شدید، به‌جای عقب‌نشینی، از آن‌ها به‌عنوان تجربه و تقویت خود استفاده کنید و روش‌های جدید و موقعیت‌های جدید را امتحان کنید.
دوشنبه، 26 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
قدم به قدم با استرس خود مقابله کنید
با برنامه ­ریزی صحیح برای انجام کارها، می ­توانید استرس خود را کاهش دهید.
 
چکیده : اگر در مسیر رسیدن به اهدافتان با موانع و چالش‌هایی روبه‌رو شدید، به‌جای عقب‌نشینی، از آن‌ها به‌عنوان تجربه و تقویت خود استفاده کنید و روش‌های جدید و موقعیت‌های جدید را امتحان کنید.

تعداد کلمات 889 /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

قدم به قدم با استرس خود مقابله کنید
قدم اول،
یاد بگیرید چطور آرامش تان را حفظ کنید.
همواره باید تصمیمات و برنامه‌های تان را در حالت آرامش بگیرید. اگر احساس عصبانیت یا اضطراب می‌کنید می‌تواند در اتخاذ تصمیمات عجولانه مؤثر باشد.
_از طریق بینی عمیق نفس بکشید. در ذهن تان تا پنج بشمارید؛ و باز به مدت 5 ثانیه از طریق دهان بازدم کنید. این الگوی نفس‌گیری راآنقدر ادامه دهید که به شما احساس آرامش بدهد.
_به چیز دیگری فکر کنید. بافکر کردن به چیز دیگری که شمارا خوشحال می‌کند به مغزتان استراحت دهید. مثلاً به بچه‌ها یا همسرتان (اگر آن‌ها عامل عصبانیت شما نیستند) فکر کنید، یا به کارهایی که باید انجام می‌دادید تمرکز کنید.
_اتفاقات آرامش‌بخش را تجسم کنید. چشمان تان را ببندید و یک جزیره پهناور و بزرگ یا جاده خارج از شهر را با کوچک‌ترین جزییات تصور کنید و خودتان را در آن فضاها تجسم کنید.
_خودتان را از منشأ اضطراب دور کنید. اگر می‌توانید به‌صورت فیزیکی از منبع استرس دور شوید، این کار را بکنید. آن فضا را ترک کنید تا آرام شوید و نسبت به موقعیت تان دید پیدا کنید.
_نگرانی همیشه بد نیست. گاهی نگرانی یا اضطراب می‌تواند نشانه این باشد که تصمیم اشتباهی گرفته‌اید. مثلاً، شاید تصمیم گرفته‌اید همه وسایلتان را بفروشید، یک اتوبوس مدرسه بخرید و بروید در یک جزیره زندگی کنید. واضح است که این تصمیم بزرگی ست و بخواهید یا نخواهید باید در مورد آن بسیار دقیق بود و فکر کرد. در چنین موقعیتی نگرانی اخطاری است مبنی بر اینکه باید بیشتر فکر کنید و عجولانه تصمیم نگیرید.

قدم دوم، عکس‌العمل تان را انتخاب کنید.
به‌طور طبیعی در زمان رویارویی با استرس دو جواب می‌توان به آن داد: یک اینکه می‌توانید موقعیت را تغییر دهید، یا اینکه برای مبارزه با آن عکس‌العملی نشان دهید. حتی اگر برای از بین بردن منبع استرس قدرتمند نیستید، شما می‌توانید عکس‌العملی صحیح نسبت به استرستان نشان دهید. می‌توانید روش‌های مقابله با استرس را یاد بگیرید. می‌توانید ذهنتان را بر چیز دیگری متمرکز کنید و از خودتان سؤالاتی بپرسید.
_می‌توانید از اضطرابتان دوری‌کنید؟ گاهی با تغییر موقعیت و فضا می‌توان این کار را کرد. مثلاً اگر این احساس رادارید که همیشه سرتان شلوغ است، دوباره برنامه روزانه‌تان را بررسی کنید و کارهای اضافی را از آن خط بزنید. سعی کنید نه گفتن را یاد بگیرید و لازم نیست به همه برای کارهایشان کمک کنید.
_می‌توانید جایگزین داشته باشید؟ گاهی نمی‌توان از اضطراب دوری کرد اما می‌توان مشغول کاری جایگزین شد و موقعیت را عوض کرد. مثلاً شما همسری مهربان دارید اما در مواردی با اون هم‌نظر نیستید. این در تمام روابط بسیار طبیعی ست حتی اگر شما عاشق‌ترین زوج روی کره زمین باشید. پس سعی کنید به‌جای تمرکز بر روی نقاط منفی رابطه‌تان به نقاط مثبت آن فکر کنید و به دنبال دلیلی برای مشاجره کردن نباشید.
_می‌توانید با آن کنار بیایید؟ مثلاً اگر به خاطر ساعات پیک ترافیکی عصبی و مشوش هستید، نمی‌توانید آن را تغییر دهید، این‌یک مشکل جهانی ست؛ اما می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی سرکار بروید، یا مسیر خلوت‌تری پیدا کنید یا صبح‌ها زودتر از خانه بیرون بیایید و موقع برگشت دیرتر برگردید.
_می‌توانید آن را بپذیرید؟ بعضی چیزها را به‌آسانی نمی‌توان عوض کرد. نمی‌توانید احساسات، رفتار و عکس‌العمل‌های دیگران را کنترل یا تغییر دهید. نمی‌توانید این حقیقت را تغییر دهید که در روز عروسی‌تان باران گرفت. یا نمی‌توانید برای اینکه رئیس شما آدم خودخواه و گناهکاری است کاری کنید؛ اما می‌توانید این را بپذیرید که این مورد بالاتر از کنترل شماست و شما تسلطی بر آن‌ها ندارید. هم‌چین می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان مواردی که می‌توان از آن‌ها درس گرفت پذیرفت و به‌عنوان تجربه از آن‌ها یاد گرفت.
 
قدم سوم، برنامه داشته باشید.
گاهی می‌توانید با یک حرکت کوچک موقعیت تنش‌زایی که در آن هستید را عوض کنید و گاهی لازم است در یک دوره زمانی کارهایی برای رفع این مسائل انجام دهید. برنامه‌ای با اهداف قابل‌دستیابی بنویسید و یک بازه زمانی برای رسیدن به آن‌ها تعیین کنید.
_خیلی از موقعیت‌های استرس‌زا قابلیت این رادارند که از آن‌ها دوری‌کنید. اگر کارهای تان را زودتر انجام دهید بعد مجبور نیستید با استرس ناشی از انجام ندادن آن‌ها تا لحظه آخر دست‌وپنجه نرم کنید. پیشگیری بهتر از درمان است. 
 
قدم چهارم، واقع‌گرا باشید.
اگر هر چه تلاش می‌کنید از اضطراب تان کم نمی‌شود و احساس می‌کنید که فقط دارید دست‌وپا می‌زنید، احتمالاً اهداف واقع‌گرایانه‌ای تعیین نکرده‌اید. شاید بهتری است وقت بیشتری به خودتان بدهید یا انتظارات تان از خود را پایین بیاورید. اگر نمی‌توانید این کارها را بکنید، رهایش کنید و فقط از آن تجربه کسب کنید.

قدم پنجم، آهسته‌آهسته پیش بروید.
یک مشکل پیچیده آدم را عصبی و خسته می‌کند، حتی اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید، اما به یاد داشته باشید، یک سفر چند هزار کیلومتری با یک‌قدم در ابتدای مسیر، شروع می‌شود. در هر بازه زمانی برای خود اهداف کوتاه‌مدت تعیین کنید.
_نسبت به برنامه خود صبور باشید. به یاد داشته باشید که رشد شخصی نیاز به تلاش زیاد دارد، نه سرعت عمل. اگر در مسیر رسیدن به اهدافتان با موانع و چالش‌هایی روبه‌رو شدید، به‌جای عقب‌نشینی، از آن‌ها به‌عنوان تجربه و تقویت خود استفاده کنید و روش‌های جدید و موقعیت‌های جدید را امتحان کنید.

منبع: https://www.wikihow.com/Be-Calm-in-a-Stressful-Situation
مترجم: سارا اشرفی

بیشتر بخوانید :
عوامل به وجود آورنده استرس
روش های حفظ آرامش
راه های کاهش استرس در زندگی
منشأ استرس خود را شناسایی کنید
5 راه اعجاب‌انگیز برای کاهش استرس و حفظ آرامش



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.