موفقیت در زندگی مشترک

شاید شما نگران این باشید که ازدواج‌تان این اواخر جرقه‌ی اولیه‌ی لازم را ندارد و همه‌چیز فروکش کرده‌ است. واضح است که اگر می‌خواهید یک زندگی مشترک موفق و شاد را تجربه کنید، باید برای زنده نگه‌داشتن عشق‌تان و رشد مداوم آن، هم خودتان به تنهایی و هم، همراه با همسرتان همیشه تلاش کنید.
شنبه، 7 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موفقیت در زندگی مشترک
  اگر به همسرتان اهمیت می‌دهید و رابطه‌ی سالم و پویایی می‌خواهید، تلاش کنید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.
 
چکیده : شاید شما نگران این باشید که ازدواج‌تان این اواخر جرقه‌ی اولیه‌ی لازم را ندارد و همه‌چیز فروکش کرده‌ است. واضح است که اگر می‌خواهید یک زندگی مشترک موفق و شاد را تجربه کنید، باید برای زنده نگه‌داشتن عشق‌تان و رشد مداوم آن، هم خودتان به تنهایی و هم، همراه با همسرتان همیشه تلاش کنید. 

تعداد کلمات 1255 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
 
 موفقیت در زندگی مشترک
 
با ملاحظه باشید

۱. به همسر خود احترام بگذارید

اگر می‌خواهید زندگی مشترک سالمی داشته باشید و همسرتان حس کند که او را با خودتان برابر می‌دانید و به احساساتش اهمیت می‌دهید، زمانی‌ که می‌خواهید درباره‌ی هر چیزی حتی مسائل روزمره تصمیم‌گیری کنید، به نظرات همسرتان به اندازه‌ی کافی اهمیت بدهید. اگر طوری رفتار کنید که انگار عقاید او مهم نیستند یا همیشه حرف آخر را شما می‌زنید در واقع ازدواج‌تان را تا مرز بهم‌ریختگی و عدم‌تعادل پیش خواهید برد. حتما دیدگاه‌های همسرتان را هم مانند عقاید خودتان و به همان اندازه جدی بگیرید. زمانی را برای گوش‌دادن به همسرتان اختصاص بدهید و این حس را به او منتقل کنید که برای‌تان مهم است.
 کوشش کنید مهربان باشید، عشق بورزید و همسرتان را بفهمید. اگر روز بدی داشتید و ناراحتی خودتان را سر او خالی کردید، حتما عذرخواهی کنید؛ به جای آنکه فقط به خودتان و خواسته‌هایتان فکر کنید، به او هم اهمیت بدهید.
از طرفی، باید به مسائل خصوصی همسرتان هم احترام بگذارید. اگر انتظار دارید حس کند به او احترام می‌گذارید، دنبال جاسوسی در تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی‌اش نباشید.
 

۲. برای حفظ رابطه‌ای که هم‌اکنون دارید، تلاش کنید

 اگر به همسرتان اهمیت می‌دهید و رابطه‌ی سالم و پویایی می‌خواهید، تلاش کنید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید. چه اشتباهاتی که خودتان در آن مقصر بوده‌اید، چه اشتباهاتی که از هردو‌ی شما سر زده است. از طرفی نباید شکست‌ها و خطاهای همسرتان را به او یاد‌آوری کنید. به جای این کار، رفتارهای مثبت او و خودتان را تقویت کنید. از الان که دور هم هستید لذت ببرید و درباره‌ی همه‌ی چیزهایی که می‌خواهید فکر و صحبت کنید. اگر واقعا همسرتان را دوست دارید باید ملاحظه‌ی احساساتش را بکنید و گذشته را فقط برای اینکه او را تحریک کنید یا آزار بدهید، نبش قبر نکنید.
 هر چند پشت سر گذاشتن گذشته، همیشه کار آسانی نیست؛ اما برای اینکه کار به لج‌ و لجبازی و کینه‌توزی نکشد، نباید به اتفاقات گذشته پروبال بدهید. یادتان باشد همسرتان حی‌و‌حاضر است، حق زندگی دارد و شما نباید با یادآوری گذشته به او ضربه بزنید.
 

۳. برای گوش‌دادن به همسرتان زمان بگذارید

« گوش‌دادن » یکی از بهترین روش‌ها برای فهماندن میزان توجه‌‌ شما به همسرتان است. وقتی او درباره‌ی روزی که گذرانده است برای شما حرف می‌زند، با آرامش به حرف‌هایش گوش بدهید و صبر کنید تا حرفش تمام شود. تلاش کنید واقعا به او گوش بدهید و به چیزهایی که می‌گوید اهمیت بدهید. اگر قرار است یک گفت‌وگوی واقعی را تجربه کنید، تلفن‌تان را کنار بگذارید، در چشمان همسرتان نگاه کنید و به اندازه‌ی کافی برای گوش‌دادن به حرف‌هایش انرژی بگذارید.
 خیلی وقت‌ها موقعی که کسی حرف می‌زند، ممکن است حواس آدم پرت شود. اگر در مکالمه‌ی شما با همسرتان این اتفاق افتاد، تظاهر به گوش‌دادن نکنید، عذرخواهی کنید و سعی کنید دوباره روی صحبت‌هایش تمرکز کنید و بفهمید موضوع صحبتش چیست.
هنگامی که همسرتان چیزی را برای شما تعریف می‌کند، درباره‌ی آن مطلب از او سؤال بپرسید. این‌طوری او حس می‌کند موضوع صحبت‌های ش برای‌تان مهم است. شما که نمی‌خواهید فکر کند حوصله‌تان را سر می‌برد!
این نکته را در نظر بگیرید که بیشتر اوقات، همسرتان فقط می‌خواهد بعد از گذراندن یک روز سخت، کسی وجود داشته باشد که به او گوش کند، پس لزومی ندارد فکر کنید همیشه باید نقش مشاور را ایفا کنید. فقط کافی است گوش کنید، نیازی به ارائه‌ی راه حل نیست.
 

۴. همسرتان باید اولویت زندگی شما باشد

 نگران نباشید، لازم نیست کل زندگی‌تان را دور همسرتان بگردید! اما به یاد داشته باشید وقتی تصمیم گرفتید ازدواج کنید، هرکدام‌تان می‌خواستید اولویت زندگی دیگری باشید. پس به بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌تان و هر تصمیم دیگری که با همسرتان خواهید گرفت، احترام بگذارید. سعی کنید همواره کاری را انجام بدهید که برای هر دوی شما، بهتر است.
 اگر خانواده یا دوستان‌تان و همسرتان نتوانستند با هم کنار بیایند، با همسرتان دشمن نشوید. اگر فکر می‌کنید حق با همسرتان نیست باز هم ملاحظه‌ی احساسات او را بکنید و از او حمایت کنید.
از طرفی اگر همسر خود را دوست دارید پس تلاش کنید دوستان و خانواده‌اش را هم دوست داشته باشید. اگر او دوستانی دارد که شما را دچار چالش می‌کنند، می‌توانید در مورد این مسئله با او صحبت کنید و از خودش کمک بگیرید.
 

۵. رابطه‌تان را همیشه قوی نگه دارید

اگر می‌خواهید زندگی مشترک‌ موفق داشته باشید، رابطه‌ی خوب با همسرتان رمز این شادی است. شما و شریک زندگی‌تان باید این توانایی را داشته باشید که درباره‌ی هرچیزی که فکر می‌کنید، مخصوصا موضوعاتی که بین شما مشترک است، با یکدیگر راحت صحبت کنید. اگر همیشه با هم درباره‌ی افکارتان صحبت کنید، این کار به پرورش رابطه و حفظ صداقت بین شما کمک می‌کند و البته می‌توانید زندگی مشترک قوی و سالمی داشته باشید .
 هرگز موقع عصبانیت چیزی را عمدا برای ناراحت‌کردن همسرتان نگویید، شما که نمی‌خواهید به همسرتان صدمه بزنید! شما شاید منظور بدی نداشته باشید یا اصلا نفهمید حرف‌های تان ظالمانه است! اما قطعا همسرتان به‌سختی آنها را فراموش خواهد کرد و این کلمات باعث آسیب‌زدن به رابطه‌تان می‌شود. اگر بعد از اینکه حرفی زدید متوجه شدید چیزی که گفته‌اید، تأثیر بدی داشته است، حتما عذرخواهی کنید.
هنگامی‌که درباره‌ی موضوعی استدلال می‌کنید، به چیزی که می‌گویید توجه کنید. شخصیت شریک زندگی‌تان را هدف نگیرید و سعی نکنید با کلمات به او حمله‌ کنید.
برای داشتن رابطه‌ی قوی، باید از افکار شریک زندگی‌تان و خلق‌وخوی او بدون اینکه حرفی بزند، آگاه باشید. باید توانایی درک زبان بدن او را داشته باشید و خودتان هم قادر باشید اشتباهات‌تان را بیان کنید، این کار باعث می‌شود هر دو نفرتان با هم احساس راحتی کنید.
 

۶. اعتماد در رابطه را حفظ کنید و از آن سوءاستفاده نکنید

 اگر شریک زندگی‌تان درباره‌ی چیز خصوصی و مهمی به شما اعتماد کرد و آن را با شما در میان گذاشت، هرگز نباید با بی‌فکری آن را با کس دیگری در میان بگذارید، حتی با پدر و مادرتان! این کار اعتماد را از بین می‌برد. از طرفی اگر مسئله‌ی مورد نظر یک موضوع شخصی بود، هرگز نباید به خودتان اجازه بدهید از آن به‌عنوان نقطه ضعف، در مشاجرات و بحث‌هایتان استفاده کنید؛ حتی اگر همسرتان به شما خیانت کند و بخواهید از او جدا شوید. اعتماد بیان‌کننده‌ی این واقعیت است که شریک زندگی‌تان درباره‌ی مهمترین مسائل زندگی‌اش با شما صادق است و حتما باید به این صداقت احترام بگذارید.
 شریک زندگی‌تان باید به «شما»، بیشتر از هر فرد دیگری در دنیا اعتماد داشته باشد. هرگز کاری نکنید که این اعتماد به خطر بیفتد. اگر در این‌ مورد اشتباهی مرتکب شدید، حتما دلجویی کنید و اشتباه‌تان را جبران کنید.
 

۷. خودتان را با خلق‌‌وخوی همسرتان هماهنگ کنید

اگر احساس کردید چیزی باعث نگرانی همسرتان شده است، چند دقیقه او را در آغوش بگیرید و بپرسید چه اتفاقی افتاده است. شاید الان وقتی باشد که او به توجه بیشتری نیاز دارد، پس هرگز این شرایط را نادیده نگیرید. اگر همسرتان تمایلی به صحبت‌کردن درباره‌ی مشکلش نداشت او را تحت فشار نگذارید، چون اوضاع بدتر می‌شود. سعی کنید طوری رفتار کنید که بداند هر زمان که به وجودتان نیاز داشته باشد، کنارش هستید و به حرف‌هایش گوش می‌کنید.
 اگر شما و همسرتان جایی بیرون از منزل بودید و متوجه شدید مشکلی پیش آمده است، در حضور دیگران از او چیزی نپرسید و موضوع را مطرح نکنید. فقط کافی است کنارش باشید و نشان بدهید که به او توجه دارید.

منبع : برگرفته از
wikihow​​​​​​​

بیشتر بخوانید :
زندگی مشترک موفق واصول آن
نکات کلیدی برای یک زندگی زناشویی موفق
کمربند ایمنی زندگی مشترک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.