روش درست کمک به کودکان در انجام تکالیف مدرسه

به جرأت می توان گفت که کمتر خانواده ایست که برای انجام تکالیف مدرسه فرزنداندش دغدغه نداشته باشد اما والدین با راهکارهای ساده ای می توانند فرزندانشان را پای تکالیف مدرسه بنشانند.
يکشنبه، 8 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش درست کمک به کودکان در انجام تکالیف مدرسه

تکالیف درسی کودکان با هدف تقویت و توسعه سطح یادگیری در کلاس و تمرین مهارت های مطالعاتی در خانه ارائه می شوند.
 

چکیده : به جرأت می توان گفت که کمتر خانواده ایست که برای انجام تکالیف مدرسه فرزنداندش دغدغه نداشته باشد اما والدین با راهکارهای ساده ای می توانند فرزندانشان را پای تکالیف مدرسه بنشانند.

تعداد کلمات 1203 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

روش درست کمک به کودکان در انجام تکالیف مدرسه

با دغدغه فرزندم در انجام تکالیف مدرسه چه کنم؟

تکالیف مدرسه، چیزهایی که در طول روز یاد داده شده است را تثبیت می کند. برخی از آموزش ها فرار هستند و لازم است برای یادگیری مقداری تمرین شده و محیط کلاس زمان کافی برای یادگیری را در اختیار کودکان قرار نمی دهد. این قضیه علی الخصوص برای ریاضی اهمیت بالایی دارد.تکالیف مدرسه
بعضی مواقع تکالیف مدرسه توانایی های بیشتری از چیزی که در مدرسه به کودک یاد داده شده را به او می آموزد. این تأثیر آموزشی گسترده تکالیف مدرسه است.
والدین در سراسر دنیا عاشق روش جادویی ای خواهند شد که کودکان را تشویق به انجام تکالیف مدرسه کند. انتظارها به پایان رسید. با اینکه این کار به راحتی تکان دادن چوب جادو نیست ولی در زیر روش هایی برای تشویق کودکان به انجام تکالیف مدرسه و ادامه انجام آن ها آورده شده است.
برای برخی از والدین تشویق موثر کودکان به انجام تکالیف مدرسه نیاز به تغییر برخورد آن ها با بچه ها دارد، ولی کار سختی نیست و تنها به مقداری صبر و تغییر روش نیاز دارد. از این روش ها استفاده کنید و به کودکان کمک کنید که تکالیف مدرسه خود را انجام داده و در مدرسه عملکرد عالی ای از خود نشان دهند.
 

والدین باید شیوه صحیح کمک به کودک را در انجام تکالیف مدرسه بدانند

بسیاری از ما از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را برای فرزندمان تهیه می کنیم تا بتواند با خیال راحت درس بخواند. یعنی همه تلاش مان را می کنیم تا فرزندمان در درس خواندن موفق باشد و نمرات خوبی کسب کند. اما شاید فراهم کردن امکانات تمام ماجرا نباشد؛ شاید لازم باشد شیوه صحیح کمک و راهنمایی به فرزندان در درس خواندن را هم بلد باشیم. برخی از ما پدر و مادرها دقیقا نمی دانیم چطور باید مسائل درسی و آموزشی را به فرزندمان بیاموزیم و توقع داریم او به تنهایی و خودکار همه چیز را بلد باشد.
می خواهیم از درس خواندن وانجام تکالیف شکایت نکند و با مسئولیت پذیری همه چیز را سروقت خود انجام دهد. اینکه کودک تان این مسائل را رعایت کند، بسیار خوب است؛ اما آیا واقعا بدون حمایت و راهنمایی شما می تواند از پس این مسائل برآید؟ لازم است برخی نکات مهم راجع به راهنمایی و آموزش فرزندتان را بدانید. پس این مطلب را بخوانید تا بدانید چه کارهایی باید در این باره انجام دهید.
 

روش های کمک والدین در انجام تکالیف مدرسه فرزندان 

حامی اش باشید
تکالیف درسی کودکان با هدف تقویت و توسعه سطح یادگیری در کلاس و تمرین مهارت های مطالعاتی در خانه ارائه می شوند. کودکان با انجام تکالیف درسی یاد می گیرند به طور مستقل درس بخوانند و از راهنما کمک بگیرند؛ زمان را مدیریت کنند (برای تکالیف بلند مدت) و کارها را به طور کامل و به بهترین شکل ممکن به اتمام برسانند. تکالیف مدرسه حس مسئولیت را به کودک می آموزند و او را با احساس غرور ناشی از اتمام کار آشنا می کنند؛ تجربیاتی خارج از محیط مدرسه نیز کارآمد خواهند بود. والدین می توانند فرزندان خود را در انجام تکالیف درسی حمایت کنند و این با انجام تکالیف کودک متفاوت است. برای این کار، باید تکالیف درسی را به یک اولویت بدل کرده و عادات مطالعاتی مناسبی را در کودک به وجود آورند.

تشویقش کنید
میز آشپزخانه یا اتاق غذاخوری معمولا فضای کاری مورد علاقه کودکان است. بسیاری از کودکان از اینکه نزدیک شما باشند، احساس راحتی می کنند. شما می توانید آنها را از نزدیک تشویق کنید و در صورت نیاز کمک رسان باشید. بچه های بزرگ تر معمولا ترجیح می دهند در اتاق خود باشند، اما هر از گاهی به آنها هم سر بزنید و در پایان به تکالیف شان رسیدگی کنید.

اتاق مناسب برایش فراهم کنید
توجه به مکان مناسب برای انجام تکالیف درسی نیز بسیار مهم است. مکانی که کودک برای انجام تکالیفش انتخاب می کند باید نور کافی داشته باشد؛ راحت، مجهز به لوازم التحریر (قلم، مداد، کاغذ، ماشین حساب، خط کش و غیره) و مراجع (فرهنگ لغت، اصطلاح نامه) و آرام و بی سر و صدا باشد (به دور از تلویزیون، بازی های ویدئویی، تماس های تلفنی و…).
اگر کودک برای انجام تکالیف مدرسه اش به کامپیوتر نیاز دارد، دستگاه را نه در اتاق خواب بلکه در یک فضای عمومی قرار دهید تا زمانی را که کودک به بازی های ویدئویی، چت با دوستان و گشت و گذار در اینترنت اختصاص می دهد، کنترل کنید. همچنین می توانید از سرویس های محدود کننده اینترنت استفاده کنید تا کودک به محتوای نامناسب دسترسی نداشته باشد. وب سایت های پیشنهادی معلمان را بررسی کنید و آنها را برای دسترسی آسان تر نشانه گذاری کنید.

از این تقویم درسی کمک بگیرید
وقتی پای تکالیف کودک به میان می آید، کنارش باشید و تا حد امکان راهنمایی اش کنید، به سوالاتش پاسخ دهید و راهنمایی های معلم را به زبان ساده تر برایش توضیح دهید. مهارت های حل مسئله را به کودک بیاموزید تا تکالیفش را شخصا انجام دهد، این کار به او اعتماد به نفس می بخشد و سطح یادگیری اش را ارتقا می دهد.

شما می توانید از نکات زیر برای کمک به کودک در انجام تکالیفش استفاده کنید:
یک روال کاری ایجاد کنید:
 به کودک یاد دهید که تکالیف مدرسه در اولویت اند. برای این کار یک زمان و مکان مشخص برای انجام تکالیف تعیین کنید. به او گوشزد کنید که حین انجام تکالیف، هیچ برنامه تلویزیونی، تماس تلفنی و بازی ویدئویی در کار نخواهد بود.

اول سراغ تکالیف سخت تر بروید: به کودک بیاموزید که حجم تکالیف درسی اش را بررسی کند و بر اساس آن راهبردی تعیین کند که با حجم کار و خلق و خویش سازگار باشد. بعضی کودکان اول به تکالیف سخت تر رسیدگی می کنند تا از انرژی ذهنی بالاتری استفاده کنند. درحالی که بعضی ها ترجیح می دهند اول تکالیف ساده تر را انجام دهند. اگر به آنها کمک کنید در سنین پایین تر برای خود یک راهبرد درسی تعیین کنند، می توانند در سنین بالاتر به صورت مستقل درس بخوانند. در صورت لزوم، زمانی را برای استراحت تعیین کنید و بلافاصله آنها را به انجام دوباره تکالیف ترغیب کنید.

روش های برنامه ریزی را به آنها بیاموزید: هیچ کسی با مهارت سازماندهی متولد نمی شود، بلکه آن را از طریق تمرین و ممارست در طول زمان به دست می آورد. وقتی کودک برای اولین بار با معلمان و همکلاسی های متعدد روبه رو می شود، مهارت سازماندهی به او کمک خواهد کرد که به موفقیت دست یابد. به کودک بیاموزید که از یک تقویم یا برنامه شخصی برای سازماندهی امور استفاده کند.

با روش های درست به فرزندان در انجام تکالیف کمک کنید

از زندگی روزمره برایش مثال بزنید: در مورد کارکرد مسائل آموزشی در محیط خارج از کلاس با کودک صحبت کنید. مثلا می توانید در مورد ارتباط موضوعات درس تاریخ با رویدادهای حال حاضر صحبت کنید. در این صورت کودک می تواند بین تعالیمی که در مدرسه آموخته و دنیایی که در آن زندگی می کند ارتباط برقرار کرده و آن را بهتر یاد بگیرد. به علاوه در این صورت کودک می تواند از دروس خود استفاده عملی ببرد.

منبع : برگرفته از مجله سیب سبز

بیشتر بخوانید :
چرا والدین نباید کودکان خود را به انجام تکالیف مجبور کنند
والدین در مقابل انجام ندادن تکالیف مدرسه فرزندان چه وظایفی دارند ؟
چگونه می توان فرزندان را به انجام تکالیف درسی تشویق کرد
مشق شب کودکان؛ مساله والدین



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.