آموزش جنسی و نقش آن در رضامندی زناشویی

شاید بتوان یکی از علل خیانت های زناشویی را عدم ارضای همسران در ارتباط جنسی با هم دید. مرد و زنی که از همسر خود بتواند بهترین لذت های جنسی را ببرد، دست به سوی شخصی خارج از خانه دراز نخواهد کرد. با ما همراه باشید تا ارتباط میان آموزش جنسی و نقش آن در رضامندی زناشویی بیابید.
جمعه، 13 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزش جنسی و نقش آن در رضامندی زناشویی
ارتباط جنسی مناسب میان همسران، باعث افزایش رضامندی ایشان می شود. 
چکیده: شاید بتوان یکی از علل خیانت های زناشویی را عدم ارضای همسران در ارتباط جنسی با هم دید. مرد و زنی که از همسر خود بتواند بهترین لذت های جنسی را ببرد، دست به سوی شخصی خارج از خانه دراز نخواهد کرد. با ما همراه باشید تا ارتباط میان آموزش جنسی و نقش آن در رضامندی زناشویی بیابید. 

تعداد کلمات 772/ تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش مسائل جنسی به همسران

آموزش جنسی و نقش آن در رضامندی زناشویی

فراگیری دانش جنسی، یکی از نیازهای انسان است که در آموزه های دینی جایگاه ویژه ای دارد و بدون آن انسان نمی تواند رفتار مناسبی در روابط جنسی داشته باشد. اهمیت آن تا حدی است که خداوند پیش از آنکه شهوت جنسی را در وجود آدم قرار دهد و زمینه های کام جویی او را فراهم سازد، شناخت های لازم را در این زمینه به او آموخت: ألقى الله عز وجل علیه الشهوة وقد علمه قبل ذلک المعرقة بکل شیء.[1]
برای ارتقای دانش جنسی و اثرگذاری بر سلامت و رضامندی جنسی افراد، داشتن برنامه های آموزشی مناسب در جهت دانش و عملکرد جنسی ضروری است. پژوهش های بسیاری، همچون مطالعات بونسل (۲۰۰۶ میلادی)، روسکو کروگر (۱۹۹۰ میلادی)، کری و ویدرمن (۲۰۰۰ میلادی)، حسن زاده (۱۳۸۶)، دهقانی و دیگران (۱۳۸۵)، اثربخشی آموزش جنسی را بر نگرش صحیح، ارتباط مؤثر و سلامت (مهارتی) رفتار جنسی نشان داده اند.[2] آموزش جنسی باعث درک و فهم بهتر افراد از مسائل جنسی می شود. آموزش جنسی بموقع و مناسب، به رشد جنسی نرمال و سالم، مهار انگیزه های نامناسب جنسی، پیشگیری از مشکلات و اختلالات جنسی، بهداشت زناشویی، روابط نزدیک خوشایند، و ایفای نقش های شایسته جنسیتی کمک می کند.

فعالیت جنسی در زندگی زناشویی

فعالیت جنسی، بخش مهمی از زندگی زناشویی است که زمینه های آرامش و رضایت در همسران را فراهم می کند. خانواده هایی که فعالیت جنسی رضایت بخشی ندارند، با انواع مشکلات زناشویی روبه رو می شوند. اختلال در فعالیت جنسی، به هر علتی ایجاد شود، پیامدهای منفی بسیاری دارد. پژوهش ها نشان می دهند نارسایی های جنسی ارتباط تنگاتنگی با مشکلات اجتماعی از قبیل جرایم، تجاوزات جنسی، بیماری های روانی و طلاق دارند.[3] چه بسا زوج هایی که دارای نارسایی جنسی بوده و خود از تأثیر آن نارسایی بر مشکلات زندگی زناشویی و نقش آن در ایجاد ارتباط ضعیف، اعتماد به نفس پایین و افسردگی در خود و همسرشان غافل بوده اند؛ در حالی که عملکرد جنسی مطلوب، عاملی برای تحکیم خانواده و پایه ای برای به دست آوردن و تثبیت یک فرهنگ استوار است.
 پژوهش ها میزان قابلیت پیش بینی سازگاری زوجین براساس درجه رضایت روابط جنسی را نشان می دهند.[4] از این رو برای تحقق یک ازدواج موفق و زندگی بانشاط، آموزش جنسی سالم و مناسب، عاملی تعیین کننده و مهم تلقی می شود؛ چراکه بررسی تأثیر برنامه آموزش رفتار جنسی بر رضایت جنسی زوجین، از افزایش رضایت جنسی افراد پس از آموزش حکایت داشته است.[5]

ضرورت مهارت آموزی جنسی

امروزه با گسترش مشکلات و اختلالات جنسی، مهارت آموزی جنسی یک ضرورت به شمار می آید. افراد به دلایل متعدد، از جمله شناخت ناکافی از یکدیگر و از مسائل جنسی و زندگی زناشویی مشترک، مشکلات متعددی را تجربه می کنند. آموزش جنسی، فرصت یادگیری مسائل و مهارت های جنسی و جلوگیری از بروز برخی مشکلات را فراهم می سازد و در ضمن، آگاهی های لازم را برای رسیدن به یک هدف مشترک و تعامل سازنده در زندگی به همسران می دهد.
آموزش جنسی با ایجاد یا تغییر در نگرش افراد، بر ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری آنها تأثیر می گذارد. با دادن اطلاعات درست و متناسب، عنصر شناختی، با ایجاد شرایط احساسی دل انگیز و تجربه های تازه و لذت بخش، عنصر عاطفی، و با تمرین های رفتار جنسی صحیح و سالم، عنصر رفتاری تغییر و نگرش مثبت و سازنده شکل می گیرد.[6] در این گونه برنامه ها، ابتدا به نحوه نگرش همسران دربارة مسائل جنسی و بررسی تجربیات آنها پرداخته می شود؛ سپس با به دست آوردن تجربیاتی که درست نبوده و بر فرد تأثیر گذاشته است، برای تغییر و جایگزین کردن آنها با نگرش جدید تلاش می شود.

 

[1] . «خداوند شهوت را در وجود آدم نهاد و پیش از آن، آگاهی و شناخت هرچیزی را به او یاد داده بود» محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، تحقیق علی اکبر غفاری، ج۳، ص۳۸۰).
[2] . اکرم دهقانی و دیگران، «اثربخشی آموزش مهارت های جنسی بر نگرش جنسی زوج های در شرف ازدواج»، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال هشتم، ش ۳۰، ۱۳۸۵، ص۳۳.
[3] . شایسته جهانفر و میترا مولایی نژاد، درسنامه اختلالات جنسی، ص۱۳.
[4] . خدابخش احمدی، «نقش روابط جنسی در سازگاری زوجین»، در: مجموعه خلاصه مقالات اولین کنگرة خانواده و مشکلات جنسی، ص5.
[5] . مریم حسینی و دیگران، «بررسی تأثیر برنامه آموزش رفتار جنسی بر رضایت جنسی زوجین»، در: مجموعة خلاصه مقالات اولین کنگره خانواده و مشکلات جنسی، ص۳۹.
[6] . اکرم دهقانی و دیگران، «اثربخشی آموزش مهارت های جنسی بر نگرش جنسی زوج های در شرف ازدواج»، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال هشتم، ش ۳۰، ۱۳۸۵، ص 24-33.
 
منبع: کتاب «سلامت و اختلال جنسی همسران» (رویکردی اسلامی و روان شناختی)
نویسنده: مسعودنورعلیزاده میانجی
 

بیشتر بخوانید :
ضرورت آموزش جنسی
اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی
نکاتی کوتاه و کاربردی در رابطه با مسائل جنسی همسران
اهمیت روابط زناشویی در طول زندگی زوجین
روابط جنسی در روابط زناشویی
ریشه مشکلات جنسی در همسران جوان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.