برای پیشگیری از تشدید و بروز جوش‌های غرور جوانی چه کنیم؟

بیشتر نوجوانان، کم‌وبیش آکنه را تجربه کرده‌اند. بااین‌حال، این بیماری به گروه سنی خاصی محدود نمی¬شود و ممکن است بزرگ‌سالان (حتی تا چهل‌سالگی) نیز به آن مبتلا شوند. در مقاله زیر با راهکارهایی در جهت جلوگیری از تشدید جوش¬های غرور نوجوانی آشنا می¬شویم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 3 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حدیثه اسفندیار
موارد بیشتر برای شما
برای پیشگیری از تشدید و بروز جوش‌های غرور جوانی چه کنیم؟
استفاده مکرر از لوازم‌آرایش، یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید جوش‌های جوانی صورت است.
 
چکیده: بیشتر نوجوانان، کم‌وبیش آکنه را تجربه کرده‌اند. بااین‌حال، این بیماری به گروه سنی خاصی محدود نمی­شود و ممکن است بزرگ‌سالان (حتی تا چهل‌سالگی) نیز به آن مبتلا شوند. در مقاله زیر با راهکارهایی در جهت جلوگیری از تشدید جوش­های غرور نوجوانی آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1240 / زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه
 برای پیشگیری از تشدید و بروز جوش‌های غرور جوانی چه کنیم؟

مقدمه

در دوران نوجوانی، پوست در معرض تغییراتی قرار می‌گیرد که ممکن است سبب ایجاد اختلالات شایع پوستی در این دوران شود. این اختلالات ممکن است برای بسیاری از نوجوانان آزاردهنده باشد، به‌خصوص اینکه ممکن است این مشکلات خود را در پوست صورت نشان دهد. یکی رایج‌ترین این مشکلات، بروز آکنه یا همان جوش‌های غرور نوجوانی است.

برای پیشگیری از تشدید و بروز جوش‌های غرور جوانی چه کنیم؟

1. در معرض آفتاب قرار نگیرید.

بدن شما قادر است از جای زخم‌ها و جوش‌ها مراقبت کند و آن‌ها به‌مرورزمان کمرنگ‌تر خواهند شد. بااین‌وجود، اگر شما آن‌ها را در معرض خورشید قرار دهید، فرآیند معالجه و ترمیم آن‌ها کند خواهد شد و لکه‌ها تیره‌تر خواهند گردید؛ بنابراین از خورشید دوری‌کنید. اگر ضروری است که در نور خورشید بیرون بروید از کرم ضد آفتاب برای حفاظت از پوست خود استفاده کنید و همچنین خودتان را با کلاه آفتاب‌گیر، چتر و لباس‌هایی که روی دست‌هایتان را می‌گیرد، بپوشانید.

2. در شست‌وشوی صورت دقت کنید

پوستتان را شب‌ها قبل از خواب با آب گرم و صابون بشویید. البته ضرورتی ندارد برای شستشوی صورتتان از صابون‌های خاصی مانند صابون‌های ضد باکتری استفاده کنید؛ چراکه همه این مواد با آب کشیدن صورت شما پاک می‌شود، قبل از اینکه فرصت نفوذ به محل تجمع باکتری‌ها در عمق پوست شما پیداکرده باشد! مهم این است که باپوست خود مهربان باشید، آن را آرام بشویید و آرام خشک‌کنید.

3. محصولات آرایشی مو را محدود کنید

برای پیشگیری از جوش‌های جوانی، باید هنگام استفاده از محصولات آرایشی مو (اسپری‌های مو یا ژل مو، واکس مو و ...) دقت کنید که این مواد باپوست صورت، گردن، شانه‌ها و محل رویش مو برخورد نکند؛ زیرا برخورد این مواد باپوست سبب بسته شدن منافذ پوست و ایجاد التهاب و جوش می‌گردد؛[1] بنابراین به‌محض مشاهده چنین علائمی، از محصول دیگری استفاده کنید.

4. تغذیه‌ای مناسب، سرشار از ویتامین‌ها داشته باشید

برای پیشگیری از بروز جوش‌های غرور، مصرف مایعات فراوان (مانند آب، آب‌میوه‌های طبیعی و دم‌نوش‌های خانگی)، انواع میوه‌ها و سبزی‌هایی که حاوی ویتامین A هستند، بسیار مؤثر است؛ چراکه یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مؤثر در سلامت پوست و مو، ویتامین A است[1]. این ویتامین در میوه‌هایی نارنجی‌رنگ مانند پرتقال، گرمک، طالبی و زردآلو، سبزی‌هایی بارنگ سبز تیره مثل سبزی‌خوردن و اسفناج و سبزی‌های نارنجی‌رنگ، مثل هویج و کدوحلوایی وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً در کنارغذا، سالاد سبزیجات، سوپ سبزیجات، سبزیجات پخته و یا سبزی‌خوردن، داشته باشید. علاوه بر این، لبنیات، تخم‌مرغ و جگر نیز از منابع اصلی ویتامین A محسوب می‌شوند.

5. صورت خود را دست‌کاری نکنید

برای جلوگیری از تشدید جوش‌های جوانی از دست‌کاری و بازی کردن با جوش‌ها خودداری کنید؛ این کارها فقط به قرمزتر و ملتهب‌تر شدن جوش‌ها منتهی می‌شوند.[2]. هرگز خودتان دست به عملیات جراحی تخلیه جوش‌های صورت نزنید؛ چراکه با این کار آن‌ها بدتر می‌شوند؛ اما اگر یک‌لحظه فکر تخلیه جوش‌ها شمارا رها نمی‌کند، چاره کار مراجعه به یک کلینیک زیبایی است؛ در آنجا با روشی صحیح و به‌وسیله دستگاه‌های مکنده، جوش‌ها را تخلیه می‌کنند. همچنین برای جلوگیری از جوش‌های صورت باید از وسایل استحمام، حوله صورت، اپلیدی، تیغ یا ماشین ریش‌تراشی شخصی خود استفاده کنید.

6. ورزش کنید

اثر ورزش در کاهش استرس را می‌توان به‌وضوح در زیبایی پوست مشاهده کرد. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا کردن باعث افزایش آرامش و درنتیجه زیبایی پوست می‌شوند. درواقع از مؤثرترین روش‌ها برای پیشگیری از بروز جوش‌های غرور، ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی کردن، کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری و ایروبیک در هوای پاک و تمیز صبحگاهی است. دوش گرفتن بعد از ورزش را فراموش نکنید؛ ورزش و استحمام موجب بازشان منافذ پوست صورت، بهبود جریان خون و رفع چربی می‌شود.

7. به‌سلامت پوست خود فکر کنید

اگر استفاده از لوازم‌آرایش جزو عادت‌های روزمره شما شده است؛ پس بدانید که به این معادله نادرست در ضمیر ناخودآگاه خود اعتقاددارید:
آرایش بیشتر= زیبایی بیشتر= اعتمادبه‌نفس بیشتر!
بهتر است بدانید که پوشاندن صورت با انواع کرم پودر و پنکیک در طولانی‌مدت نه‌تنها باعث از بین رفتن جوش‌های صورت و کمرنگ شدن لکه‌ها نمی‌شود، بلکه بروز جوش‌های ریز پوستی و چین‌وچروک در ناحیه گونه، زیر چشم و اطراف لب را نیز افزایش می‌دهد.[3]
بنابراین به‌جای آرایش به‌سلامت پوست صورتتان توجه کنید. شما زیبا هستید، اعتمادبه‌نفس داشته باشید؛ و اطمینان داشته باشید که نیازی به استفاده از لوازم‌آرایش ندارید.

8. از سیگار کشیدن دوری‌کنید

استعمال سیگار (مدت مصرف و تعداد نخ سیگار مصرفی در طول روز) در افزایش شدت آکنه تأثیر دارد. درنتیجه وجود ارتباط بین شدت آکنه و مصرف سیگار، نشان‌دهنده آن است که ترک سیگار می‌تواند در کاهش شدت آکنه کمک‌کننده باشد.[4] بنابراین برای سلامت پوست و حفظ زیبایی و درخشندگی آن به‌طور مطلق باید از سیگار کشیدن و مصرف دخانیات اجتناب کنید.

9. پوست خود را ماساژ دهید

پوست خود را به نرمی ماساژ دهید. این کار را می‌توانید در منزل، به‌طور مرتب، خودتان انجام دهید و یا به یک فرد متخصص مراجعه کنید تا پوست شمارا ماساژ دهد. ماساژ را با حرکات دایره‌ای شکل و ضربه‌ای به آهستگی انجام دهید.
ازجمله فواید ماساژ این است که موجب تخلیه چربی پوست شده و از پیشرفت جوش‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین باعث بهبود جریان خون پوست و طراوت و شادابی آن می‌شود.[5]

10. آرامش خود را حفظ کنید

حتماً این جمله را بسیار شنیده‌اید که پوست آیینه درون است. بنابراین برای داشتن پوستی سالم، شاداب و بدون جوش، باید به خود مسلط باشید و دریای متلاطم درون خود را آرام کنید؛ و مهم‌ترین راه برای آرامش درون، یاد خداست. علاوه بر این می‌توانید از تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق و تصویرسازی ذهنی نیز بهره ببرید.
 
پاورقی ها:

[1]. کبری عاشقی، راز زیبایی پوست و صورت، انتشارات سعید نوین، چاپ پنجم، 1390، ص 79.
[1]. طاهره سلیمی، ویتامین درمانی، قم، ناشر ابتکار دانش، چاپ اول، 1395، ص 12.
[2]. فاطمه طهوری، چگونه پوست و مویی زیبا داشته باشیم، قم، انتشارات پدیده دانش، چاپ دوم، 1389، ص 77.
[3]. فاطمه طهوری، همان، ص 89.
[4]. رامین طاهری و دیگران، بررسی تأثیر مصرف سیگار برشدت آکنه، مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) تابستان 1388، دوره 11، شماره 2، ص 70.
[5]. فاطمه طهوری، همان، ص 80
 
منابع
 
1. طاهره سلیمی، ویتامین درمانی، قم، ناشر ابتکار دانش، چاپ اول، 1395
2. کبری عاشقی، راز زیبایی پوست و صورت، انتشارات سعید نوین، چاپ پنجم، 1390.
3. سیده فاطمه طهوری، چگونه پوست و مویی زیبا داشته باشیم، قم، انتشارات پدیده دانش، چاپ دوم، 1389.
4. رامین طاهری و دیگران، بررسی تأثیر مصرف سیگار برشدت آکنه، مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) تابستان 1388، دوره 11، شماره 2.


 
نویسنده: حدیثه اسفندیار

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما