با رعایت این ده نکته به هر آنچه می خواهید برسید!

همه ما در زندگی مان اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی داریم که آرزوی رسیدن به آن ها را در سر می پرورانیم. اما در بیشتر مواقع اهدافمان تنها به شکل آرزو و رؤیا باقی مانده و یا نیمه کاره رها می شوند. در این متن به برخی راهکارهای عملی برای تحقق اهداف و آرزوها خواهیم پرداخت.
چهارشنبه، 9 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
با رعایت این ده نکته به هر آنچه می خواهید برسید!
برای رسیدن به اهداف مان لازم است برخی نکات را مد نظر داشته باشیم.
 
چکیده: همه ما در زندگی مان اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی داریم که آرزوی رسیدن به آن ها را در سر می پرورانیم. اما در بیشتر مواقع اهدافمان تنها به شکل آرزو و رؤیا باقی مانده و یا نیمه کاره رها می شوند. در این متن به برخی راهکارهای عملی برا تحقق اهداف و آرزوها خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات 1050 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
با رعایت این ده نکته به هر آنچه می خواهید برسید!

1. به جای انگیزه بر تعهد تمرکز کنید

توجه کنید که به چه میزان نسبت به اهداف تان متعهدید؟ اهدافتان چه میزان برایتان مهم بوده و چه چیزهایی را برای رسیدن به آنها قربانی می کنید؟ اگر خود را نسبت به اهداف تان متعهد می یابید، اطمینان داشته باشید انگیزه نیز در پی تعهد ایجاد خواهد شد.
 

2. به دنبال کسب دانش باشید و نه نتیجه

اگر بر کشف، کاوش، آزمایش و پیشرفت متمرکز شوید، انگیزه ­تان به خودی خود بالا خواهد رفت. اما اگر تنها بر نتایج تمرکز کنید انگیزه شما شبیه هوا خواهد شد که با وزش بادی در عرض یک دقیقه از بین خواهد رفت. بنابراین نکته کلیدی این است که به جای تمرکز بر مقصد بر مسیرِ سفر تمرکز کنید. برای رسیدن به هدف لازم است به آنچه که باید در طول مسیر بیاموزید و تجربه کنید، تمرکز نموده و انرژی تان را صرف اندیشیدن در مورد مقصد نکنید.
 

3. سفر خود در مسیر هدف را لذت بخش نمایید.

وقتی اوضاع را خیلی جدی می گیرید احتمال اینکه بار هیجانی سنگینی بر دوشتان قرار گیرد افزایش می یابد و بنابراین کنترل اوضاع از دستتان خارج خواهد شد. پس در عین اینکه تمام تلاشتان را می کنید ولی به خودتان سخت نگیرید. و از تلاشهایتان لذت ببرید.
 

4. خودتان را از شر افکار مزاحم خلاص کنید.

افکار بر احساسات تأثیر گذاشته و احساسات چگونگی نگاهتان به کاری که انجام می دهید را تعیین خواهند کرد. شما در مغزتان افکار بی شماری دارید و همیشه مختارید که از میان همه ی آن ها برهر کدامشان که بخواهید تمرکز کنید. برخی از این افکار مشکلات هیجانی مانند ترس و تردید برایتان ایجاد کرده و برخی دیگر موجب پیشرفت تان خواهند شد. پس همیشه سعی کنید افکار مزاحم و منفی را از خود دور نموده و در عوض بر افکار مثبت و کارآمد تمرکز نمایید.
 

5. از تخیلات تان بهره ببرید.

قدم بعد از خلاص شدن از شر افکار منفی و مزاحم استفاده از قوه خیال و تخیل است. وقتی همه چیز خوب پیش می رود، سرشار از انرژی مثبت خواهید شد و وقتی مشکلات به سراع تان می آیند نیز لازم است هنچنان پر انرژی بمانید. تصور کنید هر روز به خودتان می گویید: از شغلم متنفرم، حدس می زنید این افکار و احساسات برآمده از این کلمات با شما چه خواهند کرد؟ توجه کنید حتی اگر بدترین و کسل کننده ترین شغل و بدترین رئیس دنیا را داشته باشید، می توانید از همین شغل و و رئیس خیلی چیزها را بیاموزید. از همین امروز و فقط برای سه روز سعی کنید از هر چه اطرافتان می گذرد به نکات مثبتشان توجه کنید. سپس خواهید دید که چه اتفاقی در درونتان خواهد افتاد.
 

6. با خودتان مهربان نباشید!

انگیزه موجب عمل کردن می گردد و عمل کردن شما را به نتیجه و هدف مطلوبتان می رساند. گاهی اوقات اقدام و عملتان شما را به نتیجه مطلوب نمی رساند. در این مواقع شما با خودتان مهربان می شوید و سعی می کنید خود را از قرار گرفتن در موقعیت های دشوار دور نگه دارید. برای رسیدن به هدف به دنبال فردایی بهتر و یا یک شانس خواهید بود و با این طرز فکر و تعلل دچار رکود و یا حتی افسردگی خواهید شد. بنابراین وقتی می بینید تلاشتان شما را به نتیجه مطلوب نرسانده است، تعلل نکرده و با افزایش تلاش و امتحان نمودن راه های دیگر خود را از این آفات مصون بدارید.
 

7. حواس پرتی را از خود دور کنید.

دقت داشته باشید که امور لغو و بی فایده ای که شما را از تمرکز بر هدف اصلی تان باز خواهند داشت، همیشه در کمینتان هستند. پس لازم است خود را درگیر آن ها نکرده و تمرکزتان را به هدفتان معطوف بدارید. بیاموزید که مسائل اصلی را از مسائل بی اهمیت تشخیص دهید. برای این منظور هر آنچه که وقتتان را گرفته و شما را از هدفتان دور می کند را شناسایی کرده و لیستی از آن ها تهیه کنید تا با کنار گذاشتنشان از هدر رفتن وقتتان اجتناب کنید. البته توجه کنید اموری مانند تفریح نه تنها باعث دور شدن از هدفتان نمی شود بلکه تفریح به اندازه و به جا انرژی تان را چند برابر خواهد کرد.  
 

8. به دیگران متکی نباشید.

هرگز نباید انتظار داشته باشید که دیگران برایتان کاری کنند حتی اگر آن فرد دوست، همسر و یا رئیستان باشد. باید بدانید که هر فردی مشغول اهداف خودش است و هیچ کس بهتر از خود شما نمی تواند شما را به اهدافتان برساند. پس بدانید همیشه دلسوزترین فرد برای شما خودتان خواهید بود.
 

9. برنامه ریزی داشته باشید.

برای رسیدن به هدف، لازم است بدانید قرار است چه قدمهایی را بردارید. برای این کار برنامه ریزی هفتگی داشته باشید و مشخص کنید هر کاری را قرار است چه زمانی و چگونه انجام دهید. به صورت روزانه و در آخر هر روز بررسی کنید که چه میزان از برنامه را عملی کرده اید و برای بهبود شرایط چه کارهایی را لازم است انجام دهید.
 

10. مواظب باشید که بیش از حد خود را خسته نکنید.

وقتی برای رسیدن به هدف انگیزه بالایی دارید، احتمال اینکه خود را به صورت افراطی خسته کنید، دور از انتظار نیست. همیشه مواظب و مراقب خود باشید و با مشاهده هر گونه علائم خستگی سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید. وقتی در برنامه روزانه خود تفریح و استراحت کافی بگنجانید در حقیقت به بدن و ذهن خود استراحت داده اید. سعی کنید در برنامه روزانه و هفتگی خود تنوع داشته باشید، مثلا گاهی اوقات فعالیت هایتان را به صورت انفرادی انجام دهید و گاهی اوقات گروهی، یا اینکه مکان فعالیت های خود را تغییر دهید. مثلا گاهی اوقات برای درس خواندن به کتابخانه بروید و برخی مواقع در خانه مطالعه کنید. در بین فعالیت ها کارهایی مانند ریلکسیشن را فراموش نکنید. چشمان خود را ببندید، نفس عمیق بکشید و به مدت 5 دقیقه بر روی یک مطلب و یا یک شیء تمرکز کنید.
 

منبع: سایت www.success.com



مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید :
قوانینی که برای موفقیت به آنها نیاز دارید
رمز موفقیت در زندگی چیست؟
سه رکن اساسی برای رسیدن به موفقیت
تلاش و پشتکار رمز موفقیت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.