3 نکته کلیدی برای مدیریت زمان (بخش دوم)

یکی از با ارزشترین و گرانبها ترین سرمایه های هر فرد زمان است. برای حفظ و استفاده بهینه از این سرمایه ارزشمند لازم است زمان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم. در بخش اول این نوشتار به برخی نکات کلیدی در این زمینه اشاره کردیم. در ادامه نیز نکاتی دیگر را بیان می نماییم.
يکشنبه، 20 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
3 نکته کلیدی برای مدیریت زمان (بخش دوم)
دست یابی به موفقیت بدون مدیریت زمان ممکن نخواهد بود. 
 
چکیده: یکی از با ارزشترین و گرانبها ترین سرمایه های هر فرد زمان است. برای حفظ و استفاده بهینه از این سرمایه ارزشمند لازم است زمان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم. در بخش اول این نوشتار به برخی نکات کلیدی در این زمینه اشاره کردیم. در ادامه نیز نکاتی دیگر را بیان می نماییم.

تعداد کلمات 1150 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
3 نکته کلیدی برای مدیریت زمان (بخش دوم)
ج. شبکه های اجتماعی را بلاک کنید. گاهی اوقات آنقدر وسوسه برای ورود به شبکه های اجتماعی زیاد است که نمی توان بر آن فائق شد. اگر شما نیز همین مشکل را در مورد شبکه های اجتماعی دارید، خوب است بدانید که برنامه هایی وجود دارد که می توانید به کمک آن ها به صورت موقتی دسترسیتان به برخی سایتها و برنامه ها را محدود کرده و به عبارتی آن ها را بلاک کنید.
  • یکی از این برنامه ها که برای کاربران مک ساخته شد، برنامه SelfControl است که دسترسی به سایت های مد نظرتان را برای یک مدت زمان خاص محدود می کند. این نرم افزار کاملاً رایگان است.
  • اگر نیازی به اینترنت ندارید، می توانید از برنامه Freedom استفاده کنید، این برنامه دسترسی شما به اینترنت را به مدت حداکثر 8 ساعت قطع می کند.
  • همچنین افزونه Leechblick در فایرفاکس، به شما این امکان را می دهد تا دسترسی به برخی سایت ها را برای یک مدت زمانی خاص، محدود کنید.
 
د. تا جای ممکن در روند کارتان وقفه ایجاد نکنید. وقفه ها به روند کار آسیب می رسانند. اگر در میانه انجام کاری هستید و با انجام کاری دیگر، آن را متوقف کنید، برگشت دوباره به روند کار ممکن است برایتان دشوار باشد. بنابراین وقتی کاری را انجام می دهید، تا قبل از پایان آن، کار دیگری را شروع نکنید.  
  • برای مثال، اگر وسط کاری بودید و ایمیلی برایتان رسید که باید جواب می دادید، کارتان را به خاطر پاسخ دادن به ایمیل تعطیل نکنید. بلکه جایی یادداشت کنید که باید به فلان ایمیل پاسخ دهید و پس از پایان کارتان حتماً این کار را انجام دهید.
  • البته این مطلب را در ذهن خود داشته باشید که برخی وقفه ها اجتناب ناپذیر خواهند بود. مثلا اگر در میانه کار یک تماس اورژانسی و ضروری داشتید، لازم است کار خود را رها کرده و به آن تماس پاسخ دهید. تمام تلاش خود را کنید تا از هر وقفه ای اجتناب کنید، اما اگر وقفه هایی اینچنینی پیش آمد هرگز خود را سرزنش نکنید.

3. به برنامه روزانه خود وفادار بمانید.

 
الف. از یک تقویم دیجیتال استفاده کنید. تکنولوژی ابزاری عالی برای مدیریت زمان محسوب می شود. یک برنامه تقویم دیجیتال را بر روی گوشی همراه و یا رایانه خود نصب کنید. یادآورها را تنظیم کنید. مثلاً کاری که قرار است هفته آینده انجام دهید را در تقویم یادداشت کنید تا سر موعد مقرر یادآوری کند. همچنین ساعات انجام پروژه های کاری و ساعات مطالعه درسی را نیز می توانید در همان تقویم دیجیتال علامت گذاری کنید.
  • علاوه بر تقویم دیجیتال می توانید از یک تقویم کاغذی رومیزی نیز استفاده کنید. می توانید این تقویم را در کیف خود گذاشته و با خود ببرید. گاهی اوقات نوشتن با قلم و خودکار موجب می شود، برنامه ها بهتر در ذهن بمانند.
 
 
ب. زمان هایی که بهره وری بیشتری دارید را شناسایی کنید. هر فردی در یک زمان از شبانه روز انرژی جسمی و روانی بیشتری دارد. اگر کارهایتان را در آن اوقات انجام دهید، قطعاً از وقتتان به بهترین وجه ممکن بهره خواهید برد. مثلاً اگر فکر می کنید صبح ها پر انرژی ترید، حجم انبوه کارهایتان را برای این زمان برنامه ریزی کنید. در این صورت می توانید کارهای تفریحیتان را به زمان هایی که انرژی کمتری دارید موکول کنید.
 
ج. 30 دقیقه اول صبح را به برنامه ریزی برای کل روز اختصاص دهید. به محض اینکه از خواب بیدار شدید، لیست کارهایی را که قرار است در طول روز انجام دهید و همچنین زمان انجام هر کدام را مشخص نمایید. در این برنامه تعهدات کاری، تعهدات اجتماعی و کارهای دیگر را در نظر داشته باشید.
  • مثلاً، ساعت 8 صبح تا 4 عصر را به کار اختصاص دهید، سپس وقتی را برای سر زدن به مادر بزرگ در نظر بگیرید و بعد از آن برای گرفتن لباسها از خشکشویی برنامه ریزی کنید. در همان صبح ترتیب و زمان هر کدام از کارهایتان را مشخص کنید.
  • اگر مادر بزرگتان دیر می خوابد می توانید سر زدنتان را به تأخیر بیاندازید و بقیه کارهایتان را قبل از آن انجام دهید. 
د. در برنامه ریزی خود اوقات استراحت و وقفه های احتمالی را لحاظ کنید. هیچ کس قادر نیست بدون استراحت و وقفه یکسره کار کند. بنابراین لازم است اوقات استراحت را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این نوع برنامه ریزی ها باعث می شود این نوع وقفه ها از کارهای ضروری جدا شوند. بنابراین با این کار احتمال اینکه در کارتان خللی ایجاد شود، به حداقل خواهد رسید.
  • علاوه بر وقفه های کوتاه در خلال کارها، لازم است اوقات استراحت طولانی را نیز در برنامه خود قرار دهید.
  • مثلاً یک ساعت را به خوردن نهار و نیم ساعت را به تماشای تلویزیون اختصاص دهید.
  • همچنین می توانید اوقات استراحت کوتاهی را در بین کارها در نظر بگیرید. مثلاً اگر در حال نوشتن هستید، می توانید برنامه ریزی کنید که پس از هر 5000 کلمه بتوانید 5 دقیقه به فعالیت مورد علاقه تان بپردازید.
 
ه. انجام برخی کارها را به آخر هفته موکول کنید. معمولاً آخر هفته ها به تفریح و استراحت اختصاص دارد. اما می توان در آخر هفته ها هم برخی کارهای سبک را انجام داد. می توانید با انجام برخی کارهای ساده از سنگینی کار اول هفته خود کم کنید.
  • مثلاً می توانید ایمیل هایی را که آخر هفته دریافت کرده اید را چک کرده و به برخی از آن ها پاسخ دهید. همچنین پیام هایی که باید حتماً اول هفته پاسخ داده شوند را علامت بزنید.
 
و. به برنامه خوابتان پایبند بمانید. اگر می خواهید به خوبی زمانتان را مدیریت کنید، داشتن برنامه خواب منسجم و با ثبات، ضروری است. یک خواب خوب و به موقع، بیدار شدن شما در اول صبح و آمادگی برای شروع کار را تضمین می کند. برای اینکه برنامه خواب منظمی داشته باشید لازم است هر شب سر ساعت مشخصی به رختخواب رفته و ساعت مشخصی نیز بیدار شوید. سعی کنید برنامه خوابتان را حتی در روزهای تعطیل به همین نحو حفظ کنید. با این روش چرخه خوابتان تنظیم شده و در هنگام شب احساس خستگی کرده و به راحتی به خواب خواهید رفت و در عوض در روز کاملاً پر انرژی خواهید بود.
 

منبع: سایت wikihow


مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
 

بیشتر بخوانید :
3 نکته کلیدی برای مدیریت زمان (بخش اول)
برنامه ریزی و مدیریت زمان
مدیریت زمان به چند روش ساده و عملی
21 نکته مهم برای مدیریت زمان و افزایش بهره وری
برنامه ریزی برای مدیریت زمان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما