پوسیدگی دندان ، دلائل-علائم و پیشگیری آن (بخش اول)

پوسیدگی دندان بیماری عفونی قابل انتقالی است که با فعالیت میکروب ها در سطح دندان آغاز می‌شود و در ساختمان آن پیشرفت می‌کند. برای ایجاد پوسیدگی، مواد قندی هم باید در دسترس میکروب ها باشند تا عامل خراب کننده ساختمان معدنی، یعنی اسید تولید گردد. در واقع پوسیدگی دندان تخریب بافت های سخت دندان است. با ما همراه باشید .
دوشنبه، 21 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پوسیدگی دندان ، دلائل-علائم و پیشگیری آن (بخش اول)
پوسیدگی درمان نشده دندان می تواند باعث از دست دادن دندان شود .
 
چکیده : پوسیدگی دندان بیماری عفونی قابل انتقالی است که با فعالیت میکروب ها در سطح دندان آغاز می‌شود و در ساختمان آن پیشرفت می‌کند. برای ایجاد پوسیدگی، مواد قندی هم باید در دسترس میکروب ها باشند تا عامل خراب کننده ساختمان معدنی، یعنی اسید تولید گردد. در واقع پوسیدگی دندان تخریب بافت های سخت دندان است. با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 917 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

پوسیدگی دندان ، دلائل-علائم و پیشگیری آن (بخش اول)
مقدمه

پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین مشکلات در بین تمام بیماری ها است و رتبه دوم را نسبت به سرما خوردگی عادی در بین افراد دارد. این بیماری معمولاً در بین کودکان و افراد جوان مشاهده می شود، اما می تواند همه افراد را در هر سنی تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین پوسیدگی دندان علت رایج از دست دادن دندان در افراد جوان می باشد.
اسیدهای موجود در پلاک دندان باعث تجزیه شدن سطح مینا و ایجاد سوراخ در دندان (کرم خوردگی) می شود. سوراخ معمولاً تا زمانی که به میزان زیاد رشد نکرده و اعصاب دندان را تحت تاثیر قرار ندهد یا باعث ایجاد ترک در دندان نشود، بدون درد خواهد بود. در صورتی که این مشکل درمان نشده به حال خود رها شود، امکان تشکیل آبسه دندان وجود خواهد داشت.
 پوسیدگی درمان نشده دندان همچنین می تواند ساختار داخلی دندان (ناحیه پالپ) را از بین برده و در نهایت باعث از دست دادن دندان شود.
 

علت و دلایل پوسیدگی دندان

حفره ها یک فرایند هستند که در طول زمان توسط پوسیدگی ها رخ می دهند در اینجا چگونگی و علت  پوسیدگی دندان امده است:
 
فرم های پلاک دندان: دهان شما به طور طبیعی شامل بسیاری از انواع باکتری هاست. برخی در مواد غذایی و نوشیدنی هایی که حاوی انواع خاصی از قند هستند رشد می کنند. هنگامی که این قند ها را از روی دندان خود پاک نکنید باکتری ها شروع به رشد بر روی آنها کرده و تولید اسید می کنند.
 باکتری های تشکیل دهنده پلاک یک فیلم چسبنده که دندان را می پوشاند ایجاد می کنند و اگر زبان خود را روی دندان ها بکشید انها را احساس می کنید انها کمی خشن اند و در دندان های عقب تر مخصوصا در کنار لثه ها بیشتر قابل دیدن هستند.
 اگر پلاک های دندانی در مواقعی که نرم هستند پاک نشوند سخت می شوند و محل مناسبی برای مخفی شدن باکتری ها می شوند و همین موضوع یکی از علل پوسیدگی دندان است.
 
حملات پلاک ها: اسید موجود در پلاک ها باعث حذف مینای دندان می شوند – اولین مرحله از ایجاد حفره. هنگامی که مناطق مینای دندان سائیده شد باکتری ها و اسید ها می توانند به لایه بعدی از دندان ها به نام عاج برسند. این لایه نرمتر از مینای دندان است و به اسید مقاومت کمتری دارد.
 تخریب همچنان ادامه دارد: همان طور که پوسیدگی دندان گسترش پیدا می کند باکتری ها به پوسیده کردن دندان شما ادامه می دهند و خود را به قسمت نرم دندان (پالپ) که حاوی عرق و اعصاب دندان است می رسانند. باکتری ها باعث تحریک و تورم پالپ دندان می شوند.
هنگامی که پوسیدگی دندان تا این حد پیش رفت  ممکن است دندان درد، حساسیت، درد شدید هنگام گاز گرفتن و یا نشانه های دیگر داشته باشد. بدن شما ممکن است همچنین به این مهاجمان باکتریایی با ارسال سلول های سفید خون برای مبارزه با عفونت پاسخ دهد. و این می تواند منجر به ایجاد آبسه یک محفظه چرکی که توسط عفونت باکتریایی ایجاد می شود، در دندان شما شود.
  

محل های شایع پوسیدگی

پوسیدگی تمام سطوح دندان را یکسان مبتلا نمی‌کند. بلکه بعضی از سطوح دندانها به علت وضعیت خاصی که دارند بیشتر دچار پوسیدگی می‌شوند. این سطوح عبارتند از:
شیارهای سطح جونده: سطح جونده دندانهای آسیا شیارهای باریک و عمیقی دارد که محیط مناسبی برای زندگی و رشد میکروب ها فراهم نموده و دندان از این محل دچار پوسیدگی می‌گردد. این امر بخصوص در مورد دندان های آسیا بیشتر رخ می‌دهد و باعث پوسیدگی زودرس آنها می‌شود. 
سطوح بین دندانی: این ناحیه نیز به دلیل عدم نفوذ موهای مسواک قابل تمیز کردن نیست بنابراین از نواحی مستعد پوسیدگی و بیماری لثه بشمار می‌آید.
طوق دندان یا ناحیه اتصال لثه با دندان:‌ تجمع میکروبها معمولاً در این ناحیه باعث بیماری لثه نیز می‌شود.
 

علائم و نشانه ها پوسیدگی دندان

علائم و نشانه های وجود حفره در دهان می توانند بسته به وسعت و محل انها متفاوت باشند. زمانی که فاسد شدن دندان شروع می شود ممکن است شما هیچ علائمی نداشته باشید. همزمان با پیشرفت پوسیدگی دندان ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشید از جمله :
◊ دندان درد
◊  حساسیت دندان
◊  درد خفیف تا شدید هنگام نوشیدن چیزی شیرین،گرم یا سرد
◊  سوراخ قابل مشاهده و یا چاله در دندان های خود
◊  رنگ قهوه ای، سیاه یا سفید بر روی هر سطح دندان
◊  درد هنگام گاز گرفتن
  

تشخیص پوسیدگی دندان

دندان پزشک شما معمولا می تواند پوسیدگی دندان شما را به راحتی تشخیص دهد با:
• پرسش درباره دندان درد و حساسیت
• بررسی دهان و دندان ها
• کاوش دندان های شما با ابزار دندانپزشکی برای مناطق نرم 
• نگاهی به عکس -اشعه X دندان، که می تواند میزان حفرات و پوسیدگی دندان را نشان دهد.
• همچنین دندانپزشک شما قادر است به شما بگوید که کدامیک از حفره ها را در دندان خود دارید،سطح صاف،از نوع سوراخ یا فیشر،و یا از نوع ریشه.
 
ادامه دارد...
 
منبع: بخش سلامت بیتوته

بیشتر بخوانید :
پوسیدگی دندان
ریشه اصلی پوسیدگی دندان کجاست ؟ ​​​​​​​
علائم پوسیدگی دندان​​​​​​​
پیشگیری از التهاب لثه و پوسیدگی دندان​​​​​​​
پوسیدگی در کمین دندان 6 گروه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.