چگونگی برخورد با بستگان آزار دهنده (بخش دوم)

همیشه در جامعه اطراف ما افرادی وجود دارند که گفتار و کردار و حتی بودنشان برایمان آزار دهنده است. بستگان ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ممکن است در میان آن ها افرادی باشند که به نحوی برایمان آزار دهنده تلقی شوند. در بخش اول این مقاله به برخی نکات برای مواجهه با بستگان آزار دهنده اشاره کردیم، در این بخش نیز برخی نکات دیگر را ذکر می کنیم.
پنجشنبه، 13 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونگی برخورد با بستگان آزار دهنده (بخش دوم)
با عشق و محبت از آزار دیدن در امان بمانید.
چکیده: همیشه در جامعه اطراف ما افرادی وجود دارند که گفتار و کردار و حتی بودنشان برایمان آزار دهنده است. بستگان ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ممکن است در میان آن ها افرادی باشند که به نحوی برایمان آزار دهنده تلقی شوند. در بخش اول این مقاله به برخی نکات برای مواجهه با بستگان آزار دهنده اشاره کردیم، در این بخش نیز برخی نکات دیگر را ذکر می کنیم.

تعداد کلمات 1130 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونگی برخورد با بستگان آزار دهنده (بخش دوم)
ز. محدودیت های خود را بشناسید و از مرزهایتان دفاع کنید. اولین گام برای در دست گرفتن کنترل خود این است که بدایند به چه چیزهایی حساسید و چه اموری موجب خشمتان می گردند.
اگر می توانید از شخص مقابلتان بخواهید که حول و حوش موضوعی که بدان حساس هستید، صحبت نکند و یا اگر در حال حاضر شرایط روحی پاسخ دادن را ندارید، به او بگویید که سؤالتان را فراموش نکرده ام و در فرصت مناسب پاسخ خواهم داد.
اگر او باز هم اصرار به ادامه گفتگو داد، سکوت کرده و برای عوض کردن موضوع تلاش کنید. 
 
ح. مجلس را ترک کنید و قدم بزیند. اگر هیچ کدام از تکنیک هایی که در بالا ذکر گردید، مؤثر واقع نشد، گفتگو را رها کرده، مجلس را ترک کنید و اندکی قدم بزنید.
در حقیقت شما با پاسخ ندادن و ادامه ندادن به صورت غیر مستقیم می گویید: "این موضوع برایتان آزار دهنده و ناخوشایند است".
قدم زدن نیز این پیام را به همراه دارد که برای خودتان احترام قائلید.
 

3. پذیرش بستگان آزار دهنده

الف. بپذیرید که شخص مد نظر موجب اذیت و آزارتان می شود. پذیرش یک فامیل آزار دهنده همیشه کار ساده ای نیست، اما روش هایی وجود دارد که می تواند این امر را ممکن سازد.
سعی کنید اوقات کم و مدت زمان کوتاهی را او تنها بمانید. ممکن است در نگاه اول این کار مغایر با چیزی باشد که قصد انجامش را دارید، اما توجه کامل شما به فرد، حتی به میزان کم، ممکن است روشی طولانی مدت برای کاستن از رفتارهای آزار دهنده او باشد.
 
ب. سعی نکنید آن ها را تغییر دهید، بلکه آن ها را دوست بدارید. این کار نیز ممکن است غیر معقول و غیر طبیعی به نظر برسد، اما نفس دوست داشتن و عشق ورزیدن، می تواند از بروز رفتار و گفتار آزار دهنده پیشگیری کرده و اساساً نگاهتان به فرد را تغییر دهد.
هدف شما در زندگی تغییر رفتار دیگران نیست، چرا که اصولاً انجام چنین کاری ممکن نیست و در حقیقت با سعی نمودن در این راه، وقت خود را تلف کرده اید.
سعی کنید عشق و محبتتان را در هر رفتار و گفتاری مبنا قرار دهید.
 
ج. خودتان را بپذیرید. این موضوع را بپذیرید که بستگانی دارید که موجب آزار و اذیت شما می شوند و در مواجهه با آن ها زمان های دشواری را سپری خواهید کرد.
وقتی با قرار گرفتن در چنین جمع هایی مورد اذیت واقع شدید، آن ها را سرزنش نکنید. این مشکل شماست که نمی توانید چنین وضعیتی را تحمل کنید، بدایند که اولین قدم برای پیشرفت، پذیرش مسؤولیت است.
بر این موضوع تمرکز کنید که چگونه می توانید در مواجهه با چنین افرادی تبدیل به فردی با رفتار و منش ایده آل گردید، حتی بدون توجه به اینکه در اطرافتان چه می گذرد. اگر در چنین مواردی به جای تمرکز بر دیگران بر خودتان تمرکز کنید، خیلی بهتر از عهده شرایط سخت بر می آیید.
 
د. مهربان باشید. مهربان بودن با خود و اطرافیان، می تواند روشی بلند مدت برای کاستن از آزار و اذیت باشد.
انسان های دلسوز و مهربان فعالند و نه منفعل و باید بدانید مهربانی مهارتی است که باید بیاموزید و در طول زمان آن را پرورش دهید.
فرصت ابراز مهربانی و دلسوزی همیشه یکسان نیست، اما با وجود بستگان آزار دهنده، همیشه فرصت ابراز آن فراهم خواهد بود!
 

4. ملاقات با بستگان آزار دهنده

الف. برای ملاقات هایی کوتاه برنامه ریزی کنید. اگر قرار شد با چنین بستگانی دیدار کنید، سعی کنید جوری برنامه ریزی کنید که زمان ملاقات کوتاه باشد، حالا چه این دیدار به منظور صرف شام باشد و چه تعطیلی آخر هفته.
اگر برای یک وعده غذایی دعوت شدید، سعی کنید به گونه ای وقتتان را تنظیم کنید که مهمانی حداکثر 2 تا 3 ساعت، طول نکشد.
 
ب. آرامش داشته باشید. خستگی و استرس می تواند موفقیت شما را در مواجهه با موقعیت های سخت، کاهش دهد.
اندکی استرس برای افزایش آگاهی و حواس جمعی مفید است، اما استرس بیش از حد حتماً مخرب خواهد بود. برای اینکه بتوانید بهترین واکنش را به موقعیت ها داشته باشید، لازم است آرامش خود را کاملاً حفظ نمایید.
 
ج. مهمان خوبی باشید. مهمان خوب بودن به این معناست که به زمان و عادات میزبان احترام گذاشته و از قوانین خانه ی آن ها تبعیت کنید، حتی می توانید با اندیشیدن تدابیری، بخشی از هزینه مهمانی را جبران کنید.
سعی کنید تنها در جاهایی از خانه تردد کنید که می دانید میزبان مشکلی ندارد، مثلاً اگر می بینید میزبان از حضور شما در آشپزخانه رضایت ندارد، سعی کنید از حضور در چنین مکان هایی خودداری کنید.
وقتی مهمان هستید، سعی کنید با تلفن خود با صدای بلند صحبت نکنید و صدای موسیقی تلفن همراهتان را بلند نکنید. اگر می خواهید با کسی تماس تلفنی برقرار کنید، می توانید به محیط های باز مانند حیاط بروید و یا برای گوش دادن به موسیقی از هدفون استفاده کنید.
اگر میزبان مشکلی ندارد، سعی کنید در کشیدن غذا، چیدن میز، جمع کردن ظرف ها و شستن آن ها کمک کنید. در مجموع سعی کنید قبل از خروج از منزل حتی القدور خانه را مرتب کنید.
وقتی مهمانی می روید یک هدیه مناسب تهیه کنید و یادداشتی تشکر آمیز بر روی آن بنویسید.
 

5. چگونه میزبانی از بستگان آزار دهنده

الف. وقتی مهمان ها می رسند مدتی در کنارشان بنشینید. سعی کنید وقتی مهمان ها رسیدند، برای مدتی کوتاه هم که شده در کنارشان بمانید، با این کار به آن ها نشان می دهید که برایشان اهمیت قائل هستید.
حتی اگر وقتی مهمان ها می رسند، کار زیادی داشته و استرس انجام آن ها را دارید، باز هم برای آن ها وقت بگذارید و برای دقایقی کنارشان بنشینید.
 
ب. به خوبی به آن ها خوش آمد بگویید. وقتی مهمان به خانه و یا شهر شما وارد می شود، برای خوش آمد گویی کارهای مختلفی را می توانید انجام دهید، اما سعی کنید، این خوش آمد گویی را با یک خوراکی مناسب و یا تعارف برای استحمام انجام دهید.
اگر مهمان شما از شهری دیگر آمده و قرار است چند روزی خانه تان بماند، قبل از کشیدن غذا از او بپرسید که آیا مایل است اول استحمام کند و یا غذا بخورد و سپس مطابق خواست آن ها رفتار کنید.
در صورت امکان برای مهمان خود اتاقی در نظر بگیرید و پس از صرف غذا و استحمام برای استراحت، او را به اتاقش راهنمایی کنید.
 
منبع: سایت ویکی هاو
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید
چگونگی برخورد با بستگان آزار دهنده (بخش اول)
«رفق و مدارا» در ارتباط با دیگران (بخش اول)
«رفق و مدارا» در ارتباط با دیگران (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.