آنچه که از ازدواج سالمندان باید بدانید (بخش سوم)

روان شناسان درباره مؤثر بودن ازدواج در سلامت روحی و جسمی فرد سالمند، معتقد هستند که داشتن همسر در دوران سالمندی گام مؤثری در تقویت روحیه افراد سالمند محسوب می شود، چرا که نیازهای روحی افراد مانند دوست داشتن، همدلی، حمایت و احساس نیاز به صمیمیت را تامین می کند.
يکشنبه، 16 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه که از ازدواج سالمندان باید بدانید (بخش سوم)
تحقیقات دانشمندان نشان داده است ازدواج ناخوشایند و توأم با ناسازگاری به سلامت افراد در درون سالمندی آسیب می زند.
 
چکیده : روان شناسان درباره مؤثر بودن ازدواج در سلامت روحی و جسمی فرد سالمند، معتقد هستند که داشتن همسر در دوران سالمندی گام مؤثری در تقویت روحیه افراد سالمند محسوب می شود، چرا که نیازهای روحی افراد مانند دوست داشتن، همدلی، حمایت و احساس نیاز به صمیمیت را تامین می کند.

تعداد کلمات 954 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

آنچه که از ازدواج سالمندان باید بدانید (بخش سوم)

تنهایی عامل اصلی ازدواج سالمندان

وی با اشاره به این که تنهایی عامل اصلی ازدواج سالمندان است، گفت: با توجه به اینکه سالمندان در سن پیری نیاز به مراقبت زیادی دارند و همچنین از لحاظ روحی و روانی در این سابد تحت مراقبت باشند، بنابراین برخی از آن ها با ازدواج، این مشکلات خود را حل می کنند.
این جامعه شناس گفت: از سوی دیگر سن امید به زندگی نیز افزایش یافته است به طوری که در ایران این سن برای مردان 72 و برای زنان 75 سال است که نشان دهنده افزایش آن نسبت به سال های قبل است و ازدواج سالمندان می تواند واکنشی باشد به امید به زندگی.
او با تاکید بر اینکه سالمندانی که حقوق ودرآمد کافی دارند باید ازدواج کنند، گفت: در کشورهای دیگر نیز سالمندان ازدواج می کنند اما رسم و رسومات آن ها با ایران متفاوت است. وی با تاکید بر اینکه در گذشته ازدواج سالمندان یک تابو بود ،گفت: در حال حاضر دیدگاه ها نسبت به قبل بهتر شده و در ادبیات ما به اشتباه ازدواج سالمندان را خطا می دانستند. وی تاکید کرد: زندگی خانوادگی هسته ای امروز دیگر قدرت نگهداری از سالمندان را ندارد و مردان و زنان مسن به ناچار باید به فکر سرپناهی برای خود باشند.
براساس تحقیقات انجام شده مجردان بیشتر از متاهلان خودکشی می کنند. بر همین اساس ازدواج سالمندان می تواند عاملی برای جلوگیری از خودکشی در سالمندی باشد.
 

عرف، حقی برای سالمندان تنها قائل نمی شود

اما دکتر محمدعلی الستی ازدواج سالمندان را بدون هیچ قید و شرطی یکی از پسندیده ترین پدیده های اجتماعی دانسته و می گوید: ازدواج سالمندان فی نفسه برای استحکام خانواده و از تنهایی درآوردن افراد و کامل کردن انسان ها امری نیکوست.
او معتقد است عرف ما برای افراد سالمندی که تا به حال ازدواج نکرده اند و یا آنهایی که همسرانشان را از دست داده اند حقی قائل نمی شود که این مورد یک نقطه ضعف و تفکر ارتجاعی است و از همان دسته عقایدی است که به عنوان مثال در هند فردی که شوهرش فوت کرده را در کنار همسرش زنده به گور می کردند. با این توهم و خرافه که در آن دنیا در کنار همسرش باشد. به گفته این جامعه شناس، تلویحا این رسم حق ازدواج و حیات بعد از مرگ همسر را از زن سلب می کند.
 

150 هزار پیرمرد و پیرزن تنها در کشور زندگی می کنند

الستی با اشاره به اینکه امروز در کشور ما بیش از 150 هزار پیرمرد و پیرزن تنها زندگی می کنند، گفت: حدود 40 هزار نفر آن ها به علت تنها بودن دچار افسردگی شده و یا در معرض افسردگی قرار دارند.
باید توجه داشت که ترویج ازدواج در میان سالمندان تنها به گسترش، تعمیق و حتی اصلاح و ارتقای ازدواج جوانان نیز کمک می کند، زیرا جوانان وقتی بزرگسالان را می بینند که درمقابله با مشکل تنهایی، ازدواج می کنند، به ازدواج ترغیب می شوند.

وی معتقد است با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین عوامل انگیزشی برای ازدواج در سنین جوانی، نیاز مفرط و غریزه قدرتمند جنسی است به همین علت متاسفانه درصد قابل توجهی از ازدواج ها تحت تاثیر آن و بدون لحاظ سایر شرایط ضروری و لازم برای ازدواج صورت می گیرد و جنبه های مختلف حیات انسانی مانند تفاهم، عاطفه، بخشش، محبت و... تحت الشعاع قرار می گیرد.
 

ازدواج سالمندان جوانان را نیز به ازدواج ترغیب می کند

دکتر الستی معتقد است مشاهده ازدواج هایی که مبنای اصلی آن چیزی جز جاذبه جنسی است می تواند توجه به وجود جنبه های دیگر و احساس نیاز به آن جنبه ها را در انسان ها برانگیزد و جوانان نیز بیاموزند که می توانند در زندگی دونفره و زناشویی به ابعاد متفاوتی از انسانیت انسان توجه و به آن تاکید کرد و حتی بنای بنیان خانواده را بر آن ها استوار کرد.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از مسائل مهمی که در ازدواج سالمندان در کشورهای مختلف به ویزه در کشور ما ایجاد می شود این است که فرزندان یکی از زوج ها فکر می کنند که فرد جدیدی که وارد خانواده شده جای پدر یا مادر آن ها را گرفته، در حالی که پدر یا مادر آنان به علت ورود این فرد آن ها را ترک و یا فوت نکرده است و این تنها یک توهم ارتجاعی، ثبات کور و یک تابوی ضدانسانی است.
 

ازدواج ناموفق به سلامت افراد در سالمندی آسیب می زند

خلاصه: نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه تگزاس نشان داده است ازدواج ناخوشایند و توأم با ناسازگاری به سلامت افراد در درون سالمندی آسیب می زند.
به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز به قنل از رویترز، این دانشمندان با 8 سال مطالعه بر روی هزار و 49 نفر و پرسش در مورد احساس علاقه و توجه همسرانشان به آن ها، بحث ها درگیری های آنان و همچنین بررسی سلامت جسمی آن ها، به این نتیجه رسیدند، ازدواج نامناسب و ناموفق سلامت زنان و مردان مسن را زودتر تحت تاثیر قرار می دهد.
 این محققان همچنین دریافتند ازدواج موفق و شاد در سلامت پیرترین گروه های سنی تاثیر مثبت دارد و این در حالی است که ازدواج ناخوشایند نیز بیشترین تاثیر را روی سلامت همین گروه سنی به صورت اثرات منفی به جای می گذارد.
 این نتایج نشان می دهد، تاثیر احساس نارضایتی از ازدواج در سلامت افراد مسن بیشتر است.
 
منبع : ماهنامه خانه بخت
 

بیشتر بخوانید :
ازدواج در سالمندی
زمان ازدواج
طلاق در میانسالی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.