چگونه استرس های مالی را کاهش دهیم؟ (بخش دوم)

استرس به عنوان بخشی جدا ناپذیر از زندگی ما انسان ها، دلایل و عوامل مختلفی دارد. یکی از عوامل جدی ایجاد استرس در خانواده ها مشکلات و مسائل مالی است. در بخش اول این مقاله راهکارهایی را در جهت مقابله با استرس های مالی بیان کردیم، در این بخش نیز به نکات دیگری اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 8 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه استرس های مالی را کاهش دهیم؟ (بخش دوم)
چشم و هم چشمی استرس های مالی  را افزایش می دهد.
 
چکیده: استرس به عنوان بخشی جدا ناپذیر از زندگی ما انسان ها، دلایل و عوامل مختلفی دارد. یکی از عوامل جدی ایجاد استرس در خانواده ها مشکلات و مسائل مالی است. در بخش اول این مقاله راهکارهایی را در جهت مقابله با استرس های مالی بیان کردیم، در این بخش نیز به نکات دیگری اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1135 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
 
چگونه استرس های مالی را کاهش دهیم؟ (بخش دوم)
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
 
ج. هر روز تلاش کنید تا با انتخاب های خود پس اندازتان را افزایش دهید. درباره نحوه خرج کردن روزانه خود دقت بیشتری نمایید. امروزه با مدرن شدن زندگی ها مخارج و هزینه های زندگی به شدت افزایش یافته است و به عبارتی زندگی های ما بسیار گران اداره می شوند. شما نیز ممکن است به فکر خرید برخی اقلام لوکس اما غیر ضروری باشید، چرا که با خود می گویید: "من هم لیاقت و شایستگی داشتن فلان چیز را دارم!"
در هر صورت بهتر است برای هزینه های روزانه به نحوی برنامه ریزی کنید که در نهایت بتوانید مبالغ بیشتری را پس انداز نمایید.
مثلاً فرض کنیم شما دوست دارید هر از چند گاهی سری به مراکز خرید بزرگ شهرتان بزنید، باید توجه نمایید این مراکز خرید به نحوی طراحی شده اند که ناخواسته شما را به سمت خریدهای غیر ضروری سوق می دهند و در نتیجه هزینه های زندگی شما به شدت افزایش خواهد یافت. برای حل این مسأله می توانید فعالیت های لذت بخش دیگری را جایگزین نموده و رفتن به مراکز خرید را برای خودتان محدودتر کنید.
همچنین اگر بتوانید برخی خریدها را محدود نمایید، لذتی که از آن ها خواهید برد چندین برابر زمانی است که این خرید ها را به صورت مرتب و همیشگی انجام می دهید. مثلاً فرض کنید تنها ماهی یک بار برای خرید به مراکز خرید می روید و یا ماهی دوبار به جای بردن غذا در محل کار، به رستوران می روید و یا برخی اوقات برای نوشیدن قهوه، رفتن به کافی شاپ را انتخاب می کنید، در این صورت خواهید دید که این کارها چه قدر برای شما لذت بخش خواهد بود.
 
د. همیشه مخارج غیر منتظره را در نظر بگیرید. بیشتر افراد برای پوشش دادن هزینه های غیر منتظره زندگی مانند، تعمیر اساسی ماشین، خرابی یخچال و یا هزینه بیماری، پس انداز مناسبی ندارند. این در حالی است که باید همیشه مبالغی را برای تأمین هزینه های اینچنینی، مد نظر داشته باشیم.
همیشه هزینه های غیر منتظره را پیش بینی کنید و سعی کنید برای پوشش دادن این هزینه ها تا می توانید از افزایش قرض ها و وام های غیر ضروری اجتناب کنید.
سعی کنید هر ماه مقداری پول را برای همین هزینه های ارژانسی و پیش بینی نشده، کنار گذاشته و پس انداز کنید.
مبلغی را که به این منظور پس انداز می کنید را تنها برای موارد اورژانسی و مسائل پیش بینی نشده هزینه کنید. مثلاً هرگز برای تهیه عیدی و یا خرید هدیه به این مبلغ دست نزنید. اگر می دانید برای خرید هدیه پایان سال حقوقتان کفایت نمی کند، از چند ماه قبل از پایان سال به فکر باشید و برای خرید هدیه مبلغی را پس انداز کنید.
 
ه. برای افزایش درآمدتان چاره ای بیاندیشید. یکی از راه های برقراری توازن میان درآمد و هزینه ها، افزایش درآمد ماهیانه است. به مزایا و فواید افزایش درآمد توجه کنید. افزایش درآمد ممکن است از طریق شغل دوم، تغییر شغل و یا همکاری دیگر اعضای خانواده ممکن شود.
در مورد فرصت های شغلی دیگر که درآمدهای بالاتری دارند، فکر کنید. شاید راه هایی وجود داشته باشد که به واسطه آن ها بتوانید وضعیت شغلی و در نتیجه حقوق ماهیانه تان را در شرکتی که کار می کنید، ارتقاء دهید. شاید بتوانید برای یک شغل جدید با حقوق بالاتر اقدام کنید.
اگر امکان تغییر و یا ارتقای شغلی وجود ندارد، می توانید به فکر یک کار پاره وقت باشید. مثلاً اگر به رانندگی علاقه دارید، می توانید چند ساعتی را به مسافر کشی بپردازید. همچنین می توانید با اعضای خانواده صحبت کنید تا هر کدام از آن ها متناسب با سن، شرایط و علائقشان به افزایش درآمد خانواده کمک کنند.
با همه این تفاصیل دقت کنید که بین کار و زندگی توازن برقرار کنید و چنین نباشد که تمام وقتتان صرف کار کردن و کسب درآمد شود. بسیاری از افراد برای کاهش استرس های مالی به کار کردن بیشتر روی می آورند اما از سوی دیگر با کاهش وقت گذاشتن برای خانواده و دوستان و همچنین کم خوابی و تفریح نکردن، استرسشان بیشتر می شود.  
 

3. استرس را کنترل کنید.

الف. خیلی واضح و بی رودربایستی مسائل مالی خود را با خانوده تان در میان بگذارید. در حالی که ممکن است مطرح کردن مسائل مالی برای خیلی افراد موجب اضطراب گردد، اما لازم است یکی از مکاملات رایج میان اعضای خانواده همین مسائل مالی باشد. طرح مسائل مالی در خانه ممکن است برای برخی تابو محسوب شود که این طرز تفکر کاملاً اشتباه است. لازم است شما به عنوان سرپرست خانواده و دیگر اعضای خانواده در مورد نحوه هزینه کردن درآمدها و چگونگی پس انداز کردن، توافق نسبی داشته باشید.
زمان هایی را برای صحبت کردن در مورد مسائل مالی انتخاب کنید که همه آمادگی شنیدن و حرف زدن را داشته باشند. میز شام می تواند گزینه مناسبی باشد.
از همان کودکی به فرزندان خود نحوه صحیح خرج کردن و پس انداز نمودن را آموزش دهید
 
ب. تصور نکنید که پول شادی می آورد. فرهنگ مدرن این روزهای ما داشتن پول را مسای با شاد بودن می پندارد، اما واقعیت این است که پول به خودی خود شادی نمی آورد. البته داشتن پول برای تأمین نیازهای اولیه همچون غذا، سرپناه و هزینه های حمل و نقل ضروری است اما در همین دنیای ما افراد زیادی وجود دارند که دغدغه و نگرانی شان این است که چگونه و کجا پول های خود را مصرف کنند!
وقتی با پولی که دارید توانستید نیازهای اولیه و اساسی خود را تأمین کنید، پس از آن سعی کنید بر داشته های خود تمرکز نموده و از آن ها لذت ببرید. تلاش کنید تا نسبت به اطرافیانتان مهربان بوده و با شاد کردن آن ها شاد بودن خود را چند برابر کنید.
از چشم و هم چشمی بپرهیزید. مقایسه نمودن پیوسته خود با دیگران نه تنها آرامشتان را بر هم خواهد زد بلکه موجب می شود خیال کنید درآمدتان کمتر از نیازتان است و به همین علت دچار استرس مالی شوید.
 
ج. بیشتر وقت خود را صرف رفت آمد با افرادی کنید که ارتباطات انسانی بیش از پول برایشان اهمیت دارد. سعی کنید بیشتر بر دوستان و بستگانی تمرکز کنید که ارتباط با آن ها استرس های مالی تان را کاهش می دهد. بیشتر با افرادی معاشرت کنید که خودتان برایشان مهم هستید و نه پول و مالتان.
تلاش کنید تا روابط با دوستان و بستگانتان را تقویت کنید.
می توانید خیلی راحت مسائل و نگرانی های مالی خود را با خانواده و دوستانتان در میان گذاشته و از راهنمایی های آن ها استفاده کنید.
 
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید
چگونه استرس های مالی را کاهش دهیم؟ (بخش اول)
راه های کاهش استرس در زندگی
چگونه از استرس و اضطراب زندگی دوری کنیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.