تنظیم تن صدا باشماست!

ازجمله راه های افزایش تاثیر کلام بر مخاطب و تقویت بیان، توجه به تن صدا هنگام ارتباط با مخاطبان می باشد. مسلما دیگران از تن صدای شما اطلاعات بسیاری از جمله تسلط شما بر موضوع بیان شده و دیگر حالات روانی شما کسب خواهند نمود. همچنین؛ شما نیز با مهارت کنترل تن صدای خود و تسلط بر آن؛ می توانید حالات هیجانی دلخواه خود و تاثیراتی را که می خواهید؛ بر مخاطب القاء نمائید. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 21 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین ابراهیمی تهرانی
موارد بیشتر برای شما
تنظیم تن صدا باشماست!
والدین نوزاد پس از مدتی می توانند از صدای گریه نوزاد، نیاز او را تشخیص دهند.
چکیده: ازجمله راه های افزایش تاثیر کلام بر مخاطب و تقویت بیان، توجه به تن صدا هنگام ارتباط با مخاطبان می باشد. مسلما دیگران از تن صدای شما اطلاعات بسیاری از جمله تسلط شما بر موضوع بیان شده و دیگر حالات روانی شما کسب خواهند نمود. همچنین؛ شما نیز با مهارت کنترل تن صدای خود و تسلط بر آن؛ می توانید حالات هیجانی دلخواه خود و تاثیراتی را که می خواهید؛ بر مخاطب القاء نمائید. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات: 813 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
تنظیم تن صدا باشماست!
حسین ابراهیمی تهرانی

منظور از تن صدا چیست؟

تغییر و نوسانات صدا در گفتار به عنوان یکی راه های ارتباط غیر کلامی است که «علائم فرازبانی» نامیده می شود. زیر و بمی، بلندی و آهستگی، آهنگین بودن، سرعت، سکوت، تردید و تامل؛ همه علائمی هستند که اطلاعات خاصی را به مخاطب شما منتقل می کنند.

سابقه بکارگیری

اغلب این طور است که والدین نوزاد؛ پس از مدتی با صدای گریه او آشنا شده و از نحوه گریه نوزاد، نیازهای او را تشخیص می دهند.
همچنین کودکان در دوره دبستان، با یادگیری علامت ویرگول و مکث و کارایی آن، با جابجا نمودن آن در قسمتهای مختلف جمله، معانی مختلفی از جمله استخراج کرده و این امر را وسیله سرگرمی خود قرار می دادند. مثلا با جابجا کردن مکث ویرگول در جمله «اعدام، لازم نیست ببریدش» می توان معانی متضادی را از جمله بدست آورد.

اهمیت نوسانات صدا

مطالعات اندیشمندان[1] نشان می دهد که تغییر زیر و بمی و سرعت صدا، منابع مهم اطلاعاتی تشخیص هیجانها هستند. معمولا سرعت کم و تغییر جزئی زیر و بمی، نشان دهنده هیجان های منفی و ناخوشایند است (مانند غم، خشم، ملال، انزجار و ترس) و سرعت بسیار و تغییرات زیاد زیر و بمی، علامت هیجان های مثبت (مثل خوشایندی، فعالیت و تعجب) می باشند[2].

تقویت لحن و تن صدا

بکوشید تا لحن و تن صدای خود را بهبود بخشیده و صدای خود را پرطنین سازید. افرادی که از صدای خوبی بهرمند هستند، در ارتباط با دیگران موفق تر، صمیمی تر، محبوب تر و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. راهکارهای زیر به عنوان روش هایی جهت تقویت تن صدا به شما پیشنهاد می گردد:

ورزش کردن

 از فواید ورزش کردن غافل نشوید. ورزش نه تنها سبب تقویت تارهای صوتی شما شده، بلکه سبب بهبود تنفس شما گردیده و بر قدرت بیان شما موثر خواهد بود. همچنین؛ ورزش سبب افزایش اعتماد به نفس شما می شود.

پرهیز غذایی

از مواد غذایی مانند ترشیجات و سرخ کردنی ها که سبب گرفتگی صدا می شود باید پرهیز نمایید و همچنین آب یخ و بستنی که صدا را فوق العاده تحت تاثیر خود قرار می دهند.

نفس عمیق

پیش از شروع گفتگو و صحبت، کمی درنگ کرده و چند نفس عمیق بکشید. این کار سبب می شود تا با قدرت سخن خود را آغاز کرده و صدای شما دچار لرزش خستگی و ضعف نشود.

مواد مخدر

مواد مخدر سنتی یا صنعتی سبب می شود تا صدای شخص موج دار و گرفته شود. طنین صدا بوسیله مواد مخدر بصورت ناموزون درآمده و ناهماهنگی بین سیستم تنفسی و آوایی بوجود می آید.

بهداشت دهان و دندان

اگر مشکل دهانی و دندانی دارید با مراجعه به پزشک آن را مداوا کنید. چرا که برخی لز سر خجالت به سبب ظاهر دندانهایشان تو دماغی و زیر لب حرف می زنند[3].

استراحت و خواب

خستگی و کسل بودن سبب ظاهر شدن نشانه های ضعف در صدای شما می شود. همچنین خستگی سبب می شود تا شما دچار ضعف تمرکز شده و در ارتباط خود به طور ناموفقی عمل نمائید. لذا حتما برای خواب و استراحت خود برنامه ریزی صحیحی را اتخاذ نمائید.

اعتماد به نفس

یکی از گزینه های مهمی که مطمئنا بر طنین صدای افراد تاثیر بسزایی خواهد داشت، برخورداری از اعتماد به نفس مطلوب است. بکوشید تا اعتماد به نفس خود را با شناخت توانایی های خود و اعتماد به آن تقویت نمائید. افرادی که صدای جذاب، با تن بم مناسب، پرطنین و پر حرارت دارند، از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند[4].

کنترل هیجانی

قبل از صحبت کردن، سعی کنید بر هیجانات خود مسلط شوید. اگر دچار غمگینی، عصبانیت و ترس هستید با تکنیک هایی نظیر خود آرام سازی، آرامش نسبی خود را به دست آورید تا هیجانات شما؛ صدایتان را تحت تاثیر قرار ندهند.

پی نوشت
[1] SCHERER, K.
[2] مسعود آذربایجانی و همکاران، روانشناسی اجتماعی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1395، ص 33.
[3] لیلین گلس، چگونه می توانید فکر دیگران را بخوانید، ترجمه لعیا موسایی، تهران: امیرکبیر، 1383، ص 101.
[4] مسعود خلیلیان شلمزاری و سید مهدی خطیب ، دست در دست ارتباط، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ، 1395 ، ص 43.
منابع
خلیلیان شلمزاری ، مسعود و سید مهدی خطیب ، دست در دست ارتباط، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ، 1395 .
آذربایجانی ، مسعود و همکاران، روانشناسی اجتماعی، قم، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1395.
گلس ، لیلین ، چگونه می توانید فکر دیگران را بخوانید، ترجمه لعیا موسایی، تهران: امیرکبیر، 1383.

بیشتر بخوانید
روشهایی برای خوب صحبت کردن 1
روشهایی برای خوب صحبت کردن 2
برداشتن دو گام تا بهبود ارتباط کلامی
راهکارهایی برای تقویت فن بیان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.