آبله مرغان در کودکان و درمان آن

آبله مرغان تا 48 ساعت اول به شدت مسری است، که با جوش های متمایز خارش دار و تب خفیف مشخص می شود اما ممکن است که این جوش ها آبدار و قرمز بوده. شخص دارای کسالت و بی حالی باشد. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
آبله مرغان در کودکان و درمان آن
اولین و مهمترین درمان آبله مرغان، حجامت کودک است، چه کودک شیرخوار باشد یا بالغ حجامت باید انجام شود.
 

مقدمه

 آبله مرغان عفونت ویروسی خطرناک است، که با جوش های خارش دار و تب گاهی تهوع مشخص می‌شود. این بیماری از شایع ترین بیماری های دوران کودکی و بسیار مسری است که عمدتا کودکان زیر ۱۰ سال را مبتلا می کند. بالاترین زمان شروع این بیماری در اواخر فصل زمستان و اوایل بهار است. آبله مرغان که واریسلا نیز نامیده می شود، برای اکثر مردم این بیماری بسیار خفیف ایجاد می شود اما بهتر است که واکسینه شوند.این بیماری معمولا در کودکان خفیف تر است.

در موارد شدیدتر، این اتفاق ممکن است کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد و حتی ممکن است در گلو، چشم ها، غشاهای مخاطی مجرا، حنجره گسترش یابد. همانطور که قبلا ذکر شد ، این ویروس مسری است و با تماس مستقیم پوست و یا قطره های پراکنده شده به هوا با سرفه یا عطسه به راحتی به شخص دیگری منتقل می شود.
 

علائم بیماری آبله مرغان

 پس از یک دوره نهفتگی بین یک تا سه هفته علائم زیر بروز می کند:
1. تب خفیف یا زرد که چند ساعت قبل از بروز جوش ایجاد می‌گردد.
2.بروز جوش که عمدتاً در میان تنه است.
3.این جوش ها با سرعت بالا تبدیل به تاول های خارش دار شده، پس از چند روز خشک شده و تبدیل به پوسته می شوند.
4.این جوش ها در دهان هم بروز می‌کند، که ایجاد ناراحتی در خوردن و نوشیدن می نماید.
5.گاهی هم سرفه های شدید یا تب شدید رخ می‌دهد.
6.جوش ها در آغاز از برجستگی های سرخ رنگ تشکیل شده و به سرعت تبدیل به تاول ریز پر از ماهی که بسیار هم خارش دارد می شود که رنگ مایع نیز باید سرخ روشن باشد.
 

راهکارهای درمانی آبله مرغان 

- اولین و مهمترین درمان آبله مرغان، حجامت کودک است، چه کودک شیرخوار باشد یا بالغ حجامت باید انجام شود. با انجام حجامت دیگر نیازی به مصرف داروها نیست. بعد از حجامت کودک ظرف چند روز درمان می شود.
- جهت رفع خارش روزی ۲ تا ۴ بار این عمل را انجام دهید، ۱۰ گرم گیاه خارشتر و ۱۰ گرم عنبر نسارا مخلوط کنید. از قبل زغال سرخ شده ای را آماده کنید کودک را لخت نمایید و زیر چادر ببرید و مواد را روی ذغال بریزید و خوب کودک را با آن دود دهید. [1] بعد از دود دادن، بار آخر و در کودک را با روغن سیاه دانه چرب کنید.
- روزی بین ۴ تا ۶ ساعت دو برابر وزن کودک قطره، ترکیب روغن سیاه دانه و عسل و یا سیاه دانه نیم کوب و عسل به کودک بخوانید.
- آرامش به کودک بدهید و روزی ۵ مرتبه صورت کودک را با قلاب بشویید و بعد از یک ربع با آب شستشو دهید.
- یک لیوان آب در یک کاسه بریزید و نصف قاشق سوپ خوری پودر جوش شیرین را اضافه کنید.یک پارچه نرم و تمیز را در مخلوط فرو کنید.سپس آن را بر روی نواحی تحت تاثیر قرار دهید و بگذارید تا خشک شود. این روش را هر روز انجام دهید.
- جهت رفع خارش می توانید از جوشانده برگ ختمی استفاده کنید و روزی چند بار روی پوست بریزیم و دیگر نشویید. 
- جو ساییده و یا در مخلوط کن به صورت پودر در آمده، یک تا دو فنجان آن را در آب ولرم وان حمام بریزید، بگذارید کودک ۱۵ دقیقه در آب بماند. [2] 
- در حقیقت هویج و گشنیز حاوی ویتامین C و ویتامین A هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری می باشند. علاوه بر این ، سوپ سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که واقعا ً برای مبارزه با عفونت و فرآیند التیام موثر هستند.
- سوپ تهیه شده از هویچ، گشنیز در درمان آبله مرغان بسیار مفید است. 
- یک وان پر از آب گرم را آماده کنید. نصف فنجان سرکه قهوه ای را به وان اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه در آب بمانید. سپس بدن را با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید.
- یک فنجان جوش شیرین را در آب گرم داخل آن بریزید و اگر دوست دارید دو قطره روغن اسطوخودوس هم به آن اضافه کنید و کودک را در آن حمام کنید.
 
 

توصیه های غذایی

 - از خوردن غذاهای سرخ کرده و بودار، غذاهای پرچرب تند و شور، خوردن هر نوع ادویه، خودداری شود.
- استفاده از عرق شاتره و کاسنی، آب خرفه به همراه سکنجبین، انواع آش ها و سوپ ها، آب لیمو شیرین، هندوانه، آب سیب، خاکشیر و تخم شربتی، به دلیل طبع خنک و معتدل شان موجب کاهش عوارض آبله مرغان، شستشوی معده و کاهش تب می‌شوند.
-  کمی عسل را به مناطق مورد نظرتان بمالید. این کار را دو بار در هر روز انجام دهید تا هیچ جای زخمی باقی نماند.
- برای تقویت بدن کودک و از بین رفتن التهابات از عسل قافل نشوید چرا که امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در خواص عسل می‌فرمایند : «عسل شفای هر دردی است و هیچ درد و آسیبی در آن نیست. خوردن آن صفرا را تقلیل داده و کار قلب را آسان می سازد.»(3)
-  گلابی، ضماد جوشانده برگ گردو، دمنوش گل گاوزبان، میوه هایی مانند هندوانه، لیموترش، سیب، برای رفع آبله مرغان مفید می می‌باشند.
 
 
پی نوشت:
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: نشر شهید کاظمی، 1396، صفحه 152.
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 75.
[3] وسائل الشیعه، جلد 17، حدیث 7. { اَلْعَسَلُ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ وَ لا داءَ فیهِ یَقِلُّ البَلْغَمَ وَ یَجْلُو الْقَلْبَ}


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.